PDA

View Full Version : Line 6 Toneport UX1: EQ?



JeanPaul du Vinnie
22 april 2009, 17:21
Ik heb onlangs een Toneport gekocht en heb er al wat mee zitten klooien. Nu, ik ben al redelijk snel tot de bevinding gekopen dat de meeste high gain-versterkers (en dan vooral de Recto en de Soldano) in Gearbox erg geknepen en gedempt klinken, alsof er een doek over het kabinet hangt of zo. Ik heb al wat zitten experimenteren met kabinetten, mics, EQ's en overdrives en dat helpt wel wat maar ik blijf het heel moeilijk vinden om een degelijke en realistische toon te krijgen. Iemand tips?

sugarfish
22 april 2009, 17:26
Ipv gearbox kun je gratis PODfarm downloaden, via de downloadmonkey van toneport. Geluid is beter, en het programma is makkelijker en overzichtelijker.

JeanPaul du Vinnie
22 april 2009, 19:36
Gouden tip van de dag!

Amai, wat een verschil zeg. 't Valt mij ook hier wel op dat je de amps soms in vrij onrealistische settings moet draaien (treble en presence op acht of negen, bijvoorbeeld bij de Soldano) om er echt een directe metalsound uit te krijgen. Maar hier lukt het alleszins al een pak beter, zeker met een tubescreamer ervoor.

Sarco
22 april 2009, 19:58
Als het voor metal is dan is die metal shop uitbreiding ook echt wel de moeite, kost maar 25$. De amp models die daar inzitten zijn beter gevoiced voor metal.

JeanPaul du Vinnie
22 april 2009, 20:28
Hmm... eerlijk gezegd imponeren de clips op de site van Line 6 me niet genoeg om daar 25 dollar voor te leggen. Lijken mij allemaal sounds die best makkelijk te behalen zijn mits wat gepruts met effectjes en zo, in de Podfarm.

caliban
22 april 2009, 21:39
Goeie tip, die Podfarm, hij downloadt wel traag.

vulvasonic
22 april 2009, 23:42
Vreemd, bij mij zat PodFarm er standaard al bij. Ik heb er net voor het eerst mee geëxperimenteerd en vooralsnog ben ik er zeer mee in mijn nopjes.

Is dat ding van jou rood (toneport UX1)?
Die had ik namelijk ook gekocht, vanwege de prijs, maar ik kreeg de nieuwere, zwarte versie toegestuurd (Studio UX1). Misschien zit daar het verschil in?

Nou ja, hoe het ook zij, mij hoor je niet klagen! :D

JeanPaul du Vinnie
23 april 2009, 00:02
Je doelt op het bakje zelf? Ik heb de mijne tweedehands gekocht en de buitenkant is zwart, op het front panel na dat rood is. 't Is geen Studio X1 maar een doodgewone X1 bij mij.

Even iets anders: hoe nemen jullie precies op? Ik heb daarnet even geprobeerd met een kabel van één van de analog outs naar de mic in op mijn laptop en dan opnemen in Audacity, maar op die manier ga ik natuurlijk weer langs mijn ingebouwde geluidskaart... er moet toch een directere manier zijn om rechtstreeks vanuit de Toneport op te nemen?

andoni
23 april 2009, 10:38
Je doelt op het bakje zelf? Ik heb de mijne tweedehands gekocht en de buitenkant is zwart, op het front panel na dat rood is. 't Is geen Studio X1 maar een doodgewone X1 bij mij.

Even iets anders: hoe nemen jullie precies op? Ik heb daarnet even geprobeerd met een kabel van één van de analog outs naar de mic in op mijn laptop en dan opnemen in Audacity, maar op die manier ga ik natuurlijk weer langs mijn ingebouwde geluidskaart... er moet toch een directere manier zijn om rechtstreeks vanuit de Toneport op te nemen?
Gewoon de Toneport via USB aansluiten, dan werkt hij als een externe geluidskaart die je moet gebruiken. Ik weet niet of je er extra software moet voor installeren, op een Mac werkt het bij mij allemaal out of the box.

espike
23 april 2009, 11:49
Je kan in Audacity ook gewoon de toneport als opname bron instellen. (mischien even in windows als default recoriding device instellen)
B.t.w. in podfarm kan jei.t.t. gearbox 2 stacks aan versterkers tegelijk aanzetten.
Zo kan je een veel openener stereo geluid krijgen

pol
23 april 2009, 13:08
Ik heb alle modelpacks, die metalpack is toch wel de moeite. Basspack klinkt ook prima vind ik + je kan ook die basscabs gebruiken voor gitaar :)

om de versterkers echt strak te laten klinken moet je wel meestal de ingebouwde tubescreamer aanzetten, bij het fx pack zit ook nog een boost waarmee je wat bas kan weghalen, werkt ook goed hiervoor.

als cab neem ik meestal de gt75 marshall met sm57 of axis.

de plugin voor in cubase heb ik ook, kan je cleane tracks opnemen en achteraf reampen door 1 v/d versterker modellen. altijd handig om die keuze na opname nog te hebben.
daarbij kan je nog via impulses andere cab sims dan de standaard line6 versies gebruiken, opties genoeg :)

sugarfish
23 april 2009, 20:49
Opnemen doe ik via Live Ableton, zat bij de toneport op cd-rom.
Werkt heel goed!

JeanPaul du Vinnie
23 april 2009, 21:52
Ja, ik heb ook al gemerkt dat die Tubescreamer echt wel een lifesaver is, vooral bij de Recto. Ik ben voor het moment mijn toon aan het bouwen rond een combinatie van de Soldano en de Recto op de standaardkasten, allebei met EQ en de Recto met een tubescreamer voor. Klinkt verpletterend :D

Je kan in Audacity ook gewoon de toneport als opname bron instellen.
Om de één of andere reden kan ik in Audacity niet veranderen van opnamebron. De dropbox waar je normaal kan kiezen tussen microfoon, line-in,... is bij mij inactief. Geen idee hoe dat komt...

Toaster
24 april 2009, 08:48
kennen jullie nog een ander programma dan Ableton waarmee je kan opnemen met de ux 1?

Ik heb nu maar vier sporen, en kan geen midi importeren + opnemen + opslaan.

En de volle ableton versie is erg duur.

Sarco
26 april 2009, 14:45
http://www.reaper.fm/

Niet gratis maar je kan de volledige versie van het programma gewoon downloaden op hun site en onbeperkt uitproberen. Een licentie voor niet commercieel gebruik kost maar $50.

JeanPaul du Vinnie
26 april 2009, 14:52
kennen jullie nog een ander programma dan Ableton waarmee je kan opnemen met de ux 1?

Ik heb nu maar vier sporen, en kan geen midi importeren + opnemen + opslaan.

En de volle ableton versie is erg duur.
Het is mij net gelukt om met Audacity op te nemen. Oneindig veel sporen, en je kan MIDI importeren (al heb ik dat zelf nog nooit gedaan).