PDA

View Full Version : Tommy Emmanuel in NL 2009



Les TeleStrat
22 april 2009, 17:14
Het verbaasde me dat er nog geen topic over was (ik heb het tenminste niet kunnen vinden): Tommy Emmanuel heeft afgelopen week Nederland gitaarles gegeven!

Afgelopen zaterdag stond hij in het Concertgebouw in Amsterdam, en maandag 20 april was het dan zover: Tommy Emmanuel in een uitverkochte Stadsschouwburg in Middelburg! Dit laatste concert heb ik zelf gezien... wat kan die man spelen.. en entertainen: zang, drums/percussie, cabaret en natuurlijk subliem gitaarspel.

Interessant was ook de extra gast die Tommy had meegenomen, de Australische singer/songwriter Rick Price, een aardige opwarmer met folk-, country- en bluesinvloeden alvorens het 'echte' geweld losbrak.

De set van Tommy was indrukwekkend, met als hoogtepunten het aan zijn vader opgedragen 'I Still Can't Say Goodbye', een aparte versie van 'Guitar Boogie' en 'Tall Fiddler'.. vingervlug maar toch weet Tommy het mooi en muzikaal te houden. Ook liet Tommy, met als 'gereedschap' 3 Maton-gitaren, horen aardig te kunnen zingen. Mooi maar ook enigszins teleurstellend was het laatste gedeelte van het concert. De laatste 20 minuten werd Rick Price terug op het podium gehaald, alwaar o.a. klassiekers als 'Take It to the Streets' van the Doobie Brothers en 'Wake Up Little Susie' van the Everly Brothers fantastisch werden neergezet.

Mooi was de prachtige samenzang en het genot dat de heren uitstraalden, teleurstellend dat voor dit einde werd gekozen in plaats van enkele solo-knallers van Tommy himself. Om een aantal voorbeelden te noemen: Beatles Medley, The Hunt, Classical Gas, Train to Düsseldorf.. allen ontbraken zij in de toch wel mooie setlist. Toen een oplettende toeschouwer op het eind nog luid 'Classical Gas!' riep, antwoorde Tommy met 'Sorry I've forgotten'.

Al met al was het een prachtige ervaring van een ontzettend sympathieke wereldartiest met een geweldige techniek en de nodige dosis humor. En dat allemaal op een lenteavond in het pitoreske Zeeuwse Middelburg!

Niemand anders die Tommy in Amsterdam en/of Middelburg heeft gezien? Ik hoor graag jullie reacties:D

Nashville6120
23 april 2009, 08:39
Ik was er ook bij in Middelburg! Speciaal vanuit België afgezakt om hem aan het werk te kunnen zien.


Mooie recensie, weinig aan toe te voegen. Ik vond het pianospel van Rick Price aangenamer om naar te luisteren dan z'n gitaarspel. Zijn stem vond ik echt adembenemend.
Spijtig van Classical Gas idd... De Merle Travis medley maakte veel goed voor mij :)

Verzorgde stadsschouwburg en aangenaam publiek. Bijzonder trouwens dat hij uitgerekend naar Middelburg is gekomen om te spelen.

edit: Wat deed die cameraman daar in het begin van het optreden? Was dat voor de Nederlandse televisie of voor een nieuwe DVD?

Otje
23 april 2009, 09:34
TE gebruikt geen setlist dus zijn shows variëren behoorlijk. Hij heeft de Beatles Medley en Classical Gas bijvoorbeeld wel in Amsterdam gespeeld. De cameraman is voor een documentaire over 's mans leven on the road, wordt t.z.t. een DVD. Hij heeft er wat over verteld tijdens zijn optreden in A'dam.

sietze
23 april 2009, 19:38
De man gaat altijd zonder setlist het podium op. Ik heb hem in Amsterdam gezien. Van de eindeloos veel popconcerten en 3 keer eerder Emmanuel was dit toch echt het beste wat ik van hem heb gezien. Wat een concert. De akoestiek van het concertgebouw maakt ook een hoop goed natuurlijk, wat een geluid. Emmanuel stond iets te hard naar mijn idee, maar zonder dat het storend werd. Wat een avond! en rick Price heeft er ook een fan bij :D

macheath
24 april 2009, 17:06
Ik heb Tommy ook op zaterdag in het Concertgebouw in Amsterdam gezien. Wat een geweldige zaal en akoestiek! Hij genoot zelf ook van het geluid en de ambiance volgens mij. GELUKKIG speelde hij ook de beatles medley en een onnavolgbare classical gas, die vond ik echt ongelooflijk. Ook zijn versie van Michelle en andere wat subtielere dingen kwamen heel mooi uit in die zaal. Kippenvel!

Wat mij betreft hadden ze Rick Price trouwens wel beter thuis kunnen laten. Hij heeft een mooie stem en kan ook heel mooi spelen maar zijn liedjes vond ik echt tennenkrommend melodramatisch, voorspelbaar en vol cliches (als er een river is, is die ook meteen wide en deep). Het grote dieptepunt was toch wel 'food water shelter love'. Ik zat echt te wachten tot hij het podium zou verlaten.

Maar goed, smaken verschillen en het was een ontzettend mooie avond. Heel inspirerend.

Les TeleStrat
25 april 2009, 17:28
Het grote dieptepunt was toch wel 'food water shelter love'. Ik zat echt te wachten tot hij het podium zou verlaten.

Klopt, dat was inderdaad het dieptepunt, en hij deed het ook nog voorkomen alsof hij het zelf had geschreven, terwijl het een cover is van Adam Brand (lang leve Google).
River of Love, al is de tekst voorspelbaar, vond ik wel een goed nummer. Maar het beste vond ik zijn laatste nummer (voor de pauze in Middelburg). Was een echt blues-nummer met Rick op gitaar en mondharmonica.. ik kan alleen niet meer op de titel komen.

Maar zoals Rick zelf ook aangaf, het echte geweld kwam pas na de pauze door meester Tommy himself.