PDA

View Full Version : Andere effecten in een reverb pedaal



_M_P
22 april 2009, 08:58
Omdat ik me stoor aan het feit dat fabrikanten denken dat het nodig is om extra troep aan een pedaal toe te voegen, het volgende discussiepunt:

T-rex heeft de roommate, waar een Chorus optie in zit. EHX heeft de holy grail, waar (in de plus versie) een flanger in zit. Bij line6 hebben ze de verbzilla, waar een 'octo' functie aan is toegevoegd.

Mijn vraag is:
Gebruikt iemand deze opties op de verschillende pedalen? Het lijkt mij namelijk dat je een reverb-pedaal koopt omdat je reverb wil, niet vanwege flanger, chorus, of een octaver, want dan zou je dat toch kopen? Bovengenoemde pedalen lijken mij ook beter te functioneren zonder die 'overbodige' functies.

Graag jullie reactie

dunnoaname
22 april 2009, 09:50
Het zijn niet zo zeer aparte effecten die er extra op zitten, als wel effecten die het reverbgeluid bewerken.

De Octo functie op de verbzilla is best populair omdat je er het 'shimmer' geluid van the edge mee na kan doen.

FruscianteFan
22 april 2009, 10:35
Wat betreft de EHX: ze vonden het blijkbaar leuk om in de Holy Grail een galm met flanger te stoppen (flerb, gebruik ik nooit). Maar dan heb je nog steeds alleen maar een knop om de mix in te stellen. Ik kan me goed voorstellen dat de 'flerb' bruikbaarder wordt als je de flanger zelf ook nog in kunt stellen. Zoals dunnoaname al zei, de extra effecten zitten alleen in de reverb zelf, niet in het droge signaal.

Verder heb ik er totaal geen last van dat er een overbodige optie op de Holy Grail zit. Ik laat de schakelaar gewoon in het midden.

Dirk_Hendrik
22 april 2009, 11:59
Wat betreft de EHX: ze vonden het blijkbaar leuk om in de Holy Grail een galm met flanger te stoppen (flerb, gebruik ik nooit). Maar dan heb je nog steeds alleen maar een knop om de mix in te stellen. Ik kan me goed voorstellen dat de 'flerb' bruikbaarder wordt als je de flanger zelf ook nog in kunt stellen. Zoals dunnoaname al zei, de extra effecten zitten alleen in de reverb zelf, niet in het droge signaal.



EHX vond niet per se iets leuk. Het waren de ontwerpers van Crystal semiconductor die dat leuk vonden toen ze een stand-alone reverb processortje ontwierpen. EHX heeft alléén braaf de application note van het ding verwerkt tot een pedaal en die (idd onbruikbare) flerb erbij gelaten. Meer opties wordt vaak gebruikt als verkoopargument. Of dat ook echt zo is....

Ik zie niet in waarom een apparaat slecter zou werken als er meer mogelijkheden inzitten. Al dit soort apparaten kun je opvatten als een mini-computer waarbij je kiest welk programmatje je draait. De chorus of flanger maakt de reverb dus niet slechter dan de kwaliteit van het algoritme dat wordt uitgevoerd. Persoonlijk vind ik de holy grail een onbruikbaar pokkeding door de idiote manier van tussen full dry en full wet draaien. Maar da's mijn mening.

_M_P
22 april 2009, 13:30
EHX vond niet per se iets leuk. Het waren de ontwerpers van Crystal semiconductor die dat leuk vonden toen ze een stand-alone reverb processortje ontwierpen. EHX heeft alléén braaf de application note van het ding verwerkt tot een pedaal en die (idd onbruikbare) flerb erbij gelaten. Meer opties wordt vaak gebruikt als verkoopargument. Of dat ook echt zo is....

Ik zie niet in waarom een apparaat slecter zou werken als er meer mogelijkheden inzitten. Al dit soort apparaten kun je opvatten als een mini-computer waarbij je kiest welk programmatje je draait. De chorus of flanger maakt de reverb dus niet slechter dan de kwaliteit van het algoritme dat wordt uitgevoerd. Persoonlijk vind ik de holy grail een onbruikbaar pokkeding door de idiote manier van tussen full dry en full wet draaien. Maar da's mijn mening.


Oké, even een paar vragen, omdat ik er door te googelen niet helemaal uitkom:
- zou je me kunnen uitleggen wat een application note is?
- waarom is het draaien tussen full dry en - wet volgens jou idioit, en hoe zou jij het dan doen?

Dirk_Hendrik
22 april 2009, 14:27
- Een application note is, in dit geval, een beschrijving van de chipfabrikant hoe je z'n chip het beste kan gebruiken. Dit is er 1 voor de chip in een Holy Grail:
http://www.datasheetarchive.com/pdf-datasheets/Datasheets-7/DSA-136119.pdf

Combineer deze met deze:
http://www.datasheetarchive.com/pdf/Datasheet-017/DSA00300971.pdf

en je zui uit kunnen vogelen hoe je andere effecten uit je HG haalt


- Persoonlijk houd ik meer van een knop waarbij ik de hoeveelheid wet bij m'n dry kan mixen. Regelt prettiger.

The Lo Lands
22 april 2009, 15:53
Ik heb zelf een Chorus pedaal van TC electronics waarbij een 'extra' Flanger en een soort Octa/pitch shift functie in zit. Het is een vrij prijzig pedaal welke al decennia populair is bij gitaristen en keyboard spelers. Daarnaat zit er een goede verstelbare buffer in. Kortom: de Chorus (stereo) en Octa/pitch shift functie klinken top notch (zeer bruikbaar) maar de Flanger blijft iets achter. Mij maakt het niet uit of er meerdere functies op zitten, je maakt voor jezelf de keus wat je gaat gebruiken. Nu liggen deze effecten dicht bij elkaar. Het zou inderdaad vreemd zijn als er opeens een delay of reverb als extra functie in zit : ) Hiervoor zou ik ook eerst even op mijn achterhoofd krabben en research doen over de kwaliteit van deze extra effecten :)

Farether
25 april 2009, 16:29
Ik heb ook liever 1 pedaal per effect.
anders zit je alsnog met het probleem dat je niet ff snel tussen bijv chorus en reverb kan schakelen mocht je dat willen.
Dan heb ik liever dat ze een beetje van de prijs af doen en er geen 'extra' effect bij doen.

Dirk_Hendrik
25 april 2009, 17:03
Da's dus juist het ding. Het kost, produktietechnisch geen drol om die extra effecten er wél in te stoppen. Daarmee wodrt een apparaat met minder effecten dus niet goedkoper.

En daarnaast, tijdens de ontwerpfase,
Als je een chip hebt die toch al delays (of reverbs) kan maken, programmeert de fabrikant die chorus en flanger er vrij vlot bij.

_M_P
25 april 2009, 17:48
Da's dus juist het ding. Het kost, produktietechnisch geen drol om die extra effecten er wél in te stoppen. Daarmee wodrt een apparaat met minder effecten dus niet goedkoper.

En daarnaast, tijdens de ontwerpfase,
Als je een chip hebt die toch al delays (of reverbs) kan maken, programmeert de fabrikant die chorus en flanger er vrij vlot bij.

O, ik bedenk me nu nog iets (misschien wel een echte noob-vraag). Zou je die chip ook zo kunnen instellen dat ie bijvoorbeeld in plaats van flanger en reverb, delay produceert?

Dirk_Hendrik
26 april 2009, 10:26
Jep.

Maar het vereist wel wat soldeerwerk.