PDA

View Full Version : DIY powered cabinet 100 watt, 6 kg.



hugo
21 april 2009, 23:09
Om mijn rug te besparen ben ik even afgestapt van de buizenversterker maar een ander cabinet gebouwd, 1 x 12 inch inclusief poweramp en weegt nog geen 6 kg. Vorige week voor het eerst mee opgetreden en viel niet tegen. Ik heb er een diffuser van Tonefactory opgezet. De diffusor werkt wel prettig, hetzelfde als de beamblocker alleen wat lichter, het is gemaakt van een paar mm dik multiplex met hetzelfde bolletje wat op je speaker zit, kwaliteit is niet top maar het werkt wel goed. Het cabinet is ongeveer 100 watt en luid genoeg voor het podium (we stonden wel uitversterkt te spelen).

Als preamp gebruik ik nu de Tonelab LE, moet nog even doorsparen voor de AxeFX, maar ben wel redelijk tevreden over het geluid, heb een filmpie op youtube staan. Het doel was een droog crunchy geluid zonder effecten, wat vinden jullie van het geluid?

Oja gitaar was een Westone prestige 117 (beetje old school PRS) met een Aldrich bridge pickup

http://www.youtube.com/watch?v=R-BrkZlrNHI


Gr. Hugo

Jimwoud
22 april 2009, 10:31
Om mijn rug te besparen ben ik even afgestapt van de buizenversterker maar een ander cabinet gebouwd, 1 x 12 inch inclusief poweramp en weegt nog geen 6 kg. Vorige week voor het eerst mee opgetreden en viel niet tegen. Ik heb er een diffuser van Tonefactory opgezet. De diffusor werkt wel prettig, hetzelfde als de beamblocker alleen wat lichter, het is gemaakt van een paar mm dik multiplex met hetzelfde bolletje wat op je speaker zit, kwaliteit is niet top maar het werkt wel goed. Het cabinet is ongeveer 100 watt en luid genoeg voor het podium (we stonden wel uitversterkt te spelen).

Als preamp gebruik ik nu de Tonelab LE, moet nog even doorsparen voor de AxeFX, maar ben wel redelijk tevreden over het geluid, heb een filmpie op youtube staan. Het doel was een droog crunchy geluid zonder effecten, wat vinden jullie van het geluid?

Oja gitaar was een Westone prestige 117 (beetje old school PRS) met een Aldrich bridge pickup

http://www.youtube.com/watch?v=R-BrkZlrNHI


Gr. Hugo

Hey Hugo,

Ik ben wel benieuwd naar wat voor versterker etc. je hebt gebruikt. Het cabinet lijkt op een Bogner cube?

en hoe is het met je JCM900 SLO project?

gr Jim

hugo
25 april 2009, 12:27
Het cabinet is inderdaad ruwweg gelijk aan bogner cube maar wat vond je van het geluid? Cabinet is echt ideaal, gitaar op je rug en het cabinet neem je zo mee, weegt bijna niks. Uiteindelijk wil ik helemaal in-ear spelen met de band maar als we niet alles uitversterken is dit wel een ideale oplossing.

De SLO moet inderdaad ook nog af maar of ik die heel veel ga gebruiken weet ik niet en dat remt me om het af te maken, ik ga het zeker wel afmaken maar moet er een keer een dag of 2 achter elkaar aan kunnen werken

signsofzodiac
25 april 2009, 14:18
Klinkt zeker niet verkeerd! Mooi doordacht concept. Ben zelf nog wel benieuwd hoe hij zich bijvoorbeeld naast een atomic houdt.

Jimwoud
26 april 2009, 11:22
Het cabinet is inderdaad ruwweg gelijk aan bogner cube maar wat vond je van het geluid? Cabinet is echt ideaal, gitaar op je rug en het cabinet neem je zo mee, weegt bijna niks. Uiteindelijk wil ik helemaal in-ear spelen met de band maar als we niet alles uitversterken is dit wel een ideale oplossing.

De SLO moet inderdaad ook nog af maar of ik die heel veel ga gebruiken weet ik niet en dat remt me om het af te maken, ik ga het zeker wel afmaken maar moet er een keer een dag of 2 achter elkaar aan kunnen werken

Geluid is zeker goed hoor. Het Soldano geluid komt toch wel goed over eigenlijk.

pol
27 april 2009, 22:32
waarom die diffusor, klinkt die cab zo schel zonder ?
welke speaker heb je genomen ?

hugo
27 april 2009, 23:01
de diffusor zorgt voor een meer gespreid geluid op het podium, het neemt het effect weg dat het geluid veranderd als je verder van je versterker staat of meer aan de zijkant, met een diffusor heb je beter gespreid geluid, en hoort de drummer ruwweg hetzelfde als wat jezelf hoort, zie topic over de beamblocker, doet hetzelfde, speaker is van Jensen

Ben zelf ook wel benieuwd hoe een Atomic klinkt alleen vind ik de Atomic een beetje raar concept, ik snap de bedoeling maar om een zware versterker mee te slepen als je een modeller gebruikt vind ik niet logisch, pak dan gewoon een goede buizenamp, even zwaar. Voor mij is het voordeel van modelling de gewichtsbesparing en met een atomic amp doe je dat weer teniet. Als je modellilng gebruikt voor de vele mogelijkheden zou een atomic een mogelijkheid wel weer bruikbaar kunnen zijn, maar voorlopig ben ik prima tevreden met mijn cabinet