PDA

View Full Version : demo's voor nl pop academie



richwoodplayer
21 april 2009, 22:50
hey!

ik ben bezig om met mijn gitaarleraar 3 hele vette demo's te maken.
ik ga ze allemaal op myspace zetten, ik heb er al 1 opstaan, de rest zal maandag of dinsdag volgende week volgen.
laat even weten wat je er van vindt:D

http://www.myspace.com/kevinvanboeijen

Tho
21 april 2009, 22:57
best leuk hoor! Niet mijn soort metal, maar klinkt lekker.

De vraag is, wat zijn de vereisten voor de popacademie? Wat je doet is, met alle respect, namelijk niks bijzonders; elke lul kan tegenwoordig wel gitaar spelen, en drumsoftware gebruiken is ook een koud kunstje (tenzij je Tho heet overigens). Dus ik ben benieuwd welke feedback je daar krijgt!

richwoodplayer
21 april 2009, 23:01
ik kreeg als advies: gewoon doen, wat jij leuk vind.
en daar ben ik dus mee bezig :rockon:
en iedereen die gitaar kan spelen, zou het vast wel kunnen spelen, maar t klinkt lekker, en ik vind het leuk.
dus ik zie wel of ik word aangenomen ja of nee.
er komen nog 2 demo's, allebij in de rock richting.
ik ben dan weer niet zo in de hele harde ruige metal :D
ik vind dit soort metal toch wat leuker, aangezien het toch nog redelijk dicht bij de hard rock ligt, en hard rock toch echt mijn ding is ;)

Luke-wannabe
21 april 2009, 23:54
Ik vind het best leuk. Niet mijn ding en compositietechnisch niet hoogstaand, maar dat ga je daar als het goed is ook leren ;) Als ik hoor waar ik op ben aangenomen op de Herman Brood Academie...

De tap-solo vind ik niet echt iets toevoegen, maar je sound, spel en strakheid valt me echt alles mee. Beter dan ik voor ogen had bij jou.

Op zich denk ik wel dat je een kans maakt, maar let wel: dit is niets bijzonders. Echt 13 in een dozijn huisvlijt. Om echt op te vallen zul je met iets originelers moeten komen. Maarja, dat zeg ik met de kennis die ik nu heb. Nogmaals. Als ik nu terug hoor waar ik op de HBA op ben aangenomen..

richwoodplayer
22 april 2009, 00:02
haha, die tapsolo was ook niet echt serieus, dat was tappen en over de snaren heen sliden zonder doel:D
ik hoop zeker meer te leren, ik ben zeker niet de beste ofzo.
maar als je eenmaal gitaar kan spelen, dan kan je eigenlijk bijna alle nummers al spelen, behalve de echt extreme dingen dan.
dat heb ik zelf teminste, dus ik begrijp het helemaal dat het niets bijzonders is.
maarja, t gaat er meer om, dat het goed genoeg is om alvast door te gaan naar de audities, en uiteindelijk op die school te komen om verder te leren:D
dus ik ben nog wel even druk bezig met oefenen.
maar ik ben toch wel hard vooruit gegaan toen ik van leraar wisselde, bij de 1ste leraar leerde ik alleen maar slag, en heb mezelf solotjes enzo aangeleerd, waarschijnlijk half verkeerd.
maar ik begin nu alles een beetje onder de knie te krijgen kwa toonladders enz:)

Luke-wannabe
22 april 2009, 00:08
Hey ik wil je niet aanvallen of lullig over komen. Alleen maar helpen.
Doe je volgende demootjes gewoon met 3 of 4 verschillende stukjes in een echte songstructuur. Bijv:

Into
Coupletje
Refreintje
Coupletje
Refreintje
Bridge
2x Refreintje

Werkt altijd!

richwoodplayer
22 april 2009, 00:16
oke dan!

de laatste demo wouden we allemaal riffjes in gaan verwerken, geen idee hoe de leraar het in zijn hoofd heeft, maar volgensmij gaat dat best wel vet worden!
zo niet, dan ga ik dat zeker voorleggen!
het was ook niet mijn bedoeling om terug aanvallen over te komen als dat zo is:???: sorry dan alvast;)

demo 1 vind ik zelf een stuk leuker, dat is wel een beetje op zo'n volgorde als jij opnoemde, ik ben zelf niet zo goed in metal, maar vond het wel heel vet om te doen, dus dit is het dan uiteindelijk geworden :)

JvD.
22 april 2009, 01:09
ik vind het leuk, maar gitaar muziek zonder vocals moet vind ik een beetje de "hee, dat had ik niet zien aankomen" factor hebben. check de dingen die Meul maakt eens, ik denk dat je daar veel inspiratie uit kunt putten.

Tristan
22 april 2009, 01:10
Oh, ik vond die tapsolo juist wel erg gaaf eigenlijk, en het halftime stuk dat daarna komt daar zou je echt een dikke riff van kunnen bouwen als je het wat meer uitwerkt.
Dan kickt 'ie weer terug naar die Hard Rock/Metal achtige feel in double time, vind ik ook wel vet, maar die zou je ook meer kunnen uitwerken met andere breaks, ritmisch wat gevarieerder, dus bijvoorbeeld wel de grondtoon aanhouden maar daar ritmisch wat mee doen.
Misschien nog zo'n tapsolo/weird melodieding eroverheen om het helemaal lekker geschift te maken en dan daarna pas weer naar de full Metalriff kicken, lijkt me wel vet.

richwoodplayer
22 april 2009, 07:17
het kan allemaal nog :D

Tristan
22 april 2009, 12:47
Alles is mogelijk... :D

Bloodline
22 april 2009, 14:27
Hoi RW player,

na het intro komt de rythm gitaar.
Waarom speel je daar niet gewoon lead overheen joh ?

Over het nummer: Is dit niet gewoon de backing track van total guitar ?
Maak hem dus wat boeiender door gewoon over de "stille" stukken te spelen.

richwoodplayer
22 april 2009, 18:44
wat is total guitar?:???:

ik zal maandeg wel kijken of we hem boeiender kunnen maken :D

macwilliams
22 april 2009, 20:10
Ik vind het best leuk. Niet mijn ding en compositietechnisch niet hoogstaand, maar dat ga je daar als het goed is ook leren ;)

je sound, spel en strakheid valt me echt alles mee. Beter dan ik voor ogen had bij jou.



Dat had ik ook:)

Riky
22 april 2009, 23:55
Ik vind het best leuk. Niet mijn ding en compositietechnisch niet hoogstaand, maar dat ga je daar als het goed is ook leren ;) Als ik hoor waar ik op ben aangenomen op de Herman Brood Academie...

De tap-solo vind ik niet echt iets toevoegen, maar je sound, spel en strakheid valt me echt alles mee. Beter dan ik voor ogen had bij jou.

Op zich denk ik wel dat je een kans maakt, maar let wel: dit is niets bijzonders. Echt 13 in een dozijn huisvlijt. Om echt op te vallen zul je met iets originelers moeten komen. Maarja, dat zeg ik met de kennis die ik nu heb. Nogmaals. Als ik nu terug hoor waar ik op de HBA op ben aangenomen..

hier ben ik het helemaal mee eens:)
Leuk begin, maar er is wel meer uit te halen.

Succes er alvast mee!

peter_heijnen
23 april 2009, 10:06
Ik vind het een goed stukje muziek, laat je in de andere stukken ook wat clean werk horen?

Bloodline
23 april 2009, 12:59
wat is total guitar?:???:

ik zal maandeg wel kijken of we hem boeiender kunnen maken :D

Die backingtrack waar je over speelt is van het blad Total Guitar.
Een gitaar blad uit engeland waar je een cd bij krijgt.

Vat mijn "boeiender" niet negatief op btw :D
Vaak komt zoiets negatief over op het internet.

MichaelSS
23 april 2009, 14:03
Bloodline was me net iets voor. Die backing komt letterlijk van Freshbt.com af. Je speelt zelf bijna niks.

Riky
23 april 2009, 14:11
Bloodline was me net iets voor. Die backing komt letterlijk van Freshbt.com af. Je speelt zelf bijna niks.

Hey idd! hmm... eigenlijk heb je dus alleen losse noten er overheen gespeeld.

richwoodplayer
23 april 2009, 16:59
geen clean werk als het goed is.

ik heb geen idee waar mijn gitaar leraar die tracks vandaan heeft:D
ik heb er idd overheen opgenomen, het deuntje rond de 24 seconde is het trackje waar ik overheen speel.

Luke-wannabe
23 april 2009, 17:03
Wat heb je dan zelf ingespeeld?
Ik denk dat het beter is dat je wel iets opstuurt waar je het meest, al dan niet alles zelf hebt ingespeeld.

Maroon
23 april 2009, 17:15
Ik vind het eerlijk gezegd helemaal niets. Klinkt niet lekker, is erg afgezaagd. Het is niet strak, laat niet 'jouw' gitaarspel goed horen, geen lekkere gitaar sound, belabberde techniek, en een tap-solo op een rare plek.

Of ben ik nu te negatief? :makeup:

richwoodplayer
23 april 2009, 18:22
het deuntje op 24 sec, het hele lage, dat is het standard deuntje.
alles eromheen heb ik ingespeeld.
ik speel dus eigenlijk de lead, en geen rythem.
toch, ik ben er tevreden mee, en vind het gaaf om een keer gedaan te hebben.
toch heb ik alles ingespeeld behalve het stukje na de intro, dus het stukje rond de 24 sec.

richwoodplayer
27 april 2009, 23:40
er staat weer een nieuwe demo op de myspace!:crazyhappy:

marter544
28 april 2009, 00:24
Je moet niet met een backingtrack gaan werken joh.. Je moet je eigen creativiteit aan het werk zetten. Het lijkt me sterk dat ze je toe laten als je met zo'n demo aan komt zetten.

richwoodplayer
28 april 2009, 00:44
de demo is meer om uitgenodigd te worden voor de auditie.
er komt nog 1 nummer waar 3 verschillende zelf bedachte riffjes in zijn verwerkt, dus geen backing track.
daar heeft me gitaarleraar met een keyboard met drum effecten de drums gedaan en zelf de bas ingespeeld, dat is allemaal live opgenomen :)
maar dat komt er morgen pas op, ben nog bezig de 3 nummers samen te voegen.

Trocar
28 april 2009, 00:51
Ben benieuwd naar nummer 3!
Nu ik weet dat die andere 2 met backingtracks zijn gedaan heb ik het gevoel dat er weinig van jezelf te horen is, dat er niet zoveel overblijft om kennis te maken met je spel en je wilt denk ik toch jezelf presenteren.
Ik moet ook bekennen dat ik niet weet wat er verwacht wordt van iemand om uitgenodigd te worden hoor...

richwoodplayer
28 april 2009, 11:19
nummer 3 staat er nu ook op, geen backing track!:crazyhappy:
me gitaarleraar heeft de drums gedaan op keyboard met drum effect, en de bas speelt hij. het is eigenlijk een beetje jammen, het is maar 1 riff wat een beetje rondgaat, maar het klinkt wel lekker!

Rutger
28 april 2009, 11:37
dat heb ik zelf teminste, dus ik begrijp het helemaal dat het niets bijzonders is.
maarja, t gaat er meer om, dat het goed genoeg is om alvast door te gaan naar de audities
de demo is meer om uitgenodigd te worden voor de auditie.
Hierdoor krijg ik het idee dat je het doel van de demo een beetje onderschat.

Het conservatorium krijgt ca. 200 van dergelijke demo's per auditieronde, zo niet nog meer. Uit die demo's wordt een selectie gemaakt van mensen die mogen komen voorspelen. Als je uitgenodigd wilt worden om voor te spelen, moet je demo er dus uitspringen, ofwel: je demo moet je topproduct zijn waarop je alles laat horen waar je muzikaal toe in staat bent en wat je allemaal uit je gitaar kunt halen.

Je moet dus niet denken: even een demootje in elkaar draaien en dan laat ik de rest wel daar horen. Nee, het is andersom: je demo moet zo goed zijn dat ze je interessant genoeg vinden om je uit te nodigen. Het is je visitekaartje dat jou naar binnen loodst.

Je kunt met dit soort dingen beter de lat te hoog leggen dan te laag.

richwoodplayer
28 april 2009, 11:41
hmm, zo had ik het nog niet bekeken:soinnocent:
nouja, als je hebt gehoord wat ik naar de herman brood academie heb gestuurd, springt dit er toch echt wel uit!
ik ben er zo tevreden mee, vind het heel goed geworden!

Henkie spenkie
28 april 2009, 12:27
Dat metal en rock gedoe vind ik opzich wel prima klinken. Wel 13 in een dozijn maar ach, dat zijn er zovelen;) het is in ieder geval wel catchy en strak.

Die live samples zou ik eerlijk gezegt lekker voor jezelf houden. Ook dat heeft namelijk niet echt iets eigens of speciaals, maar die mist ook nog hetgeen die andere 2 wel hebben; de strakheid.
Ik weet niet of het aan de baskwaliteiten van je leraar ligt of aan de opname, maar de bas is totaal niet strak. De lage tonen zijn super zacht en de hoge tonen komen veel harder door.
Bovendien doet de bas vrij veel, wat opzich leuk is, maar ik neem aan dat ze vooral JOU willen horen. Dat kan nu niet, want dan gaan de bas en de gitaar elkaar in de weg zitten. Het gitaar geluid zorgt er tevens voor dat je amper kan horen wat jij speelt.

Ik ken de eisen van de popacademie niet, maar ik kan me goed voorstellen dat je wel iets moet sturen dat eruit springt boven de rest. Ik neem aan dat 99% van de mensen die zich aanmeld wel een aardig nootje gitaar kan spelen. Je zult dus waarschijnlijk wel moeten opvallen.

Ik zou dan ook, net als wat al gezegt is, het niet hier bij laten maar toch ook eens proberen een eigen nummer van scratch te maken en op te nemen. Misschien dat er dan meer een speciale stijl naar boven komt die wel opvalt.

Succes in ieder geval:hippie:

Riky
28 april 2009, 13:36
dat live sample demo nummer is echt verre van strak inderdaad. Het zweeft als een gek om de drums heen.
Wat je doet is opzich wel leuk, maar ik vraag me af wat jou gaat onderscheiden. Je speelt wel leuk, maar (sorry) echt bijzonder is het niet.

richwoodplayer
28 april 2009, 14:41
de live demo dus niet erbij op de cd zetten?
alleen op de metal en rock demo houden?

pannekoek
28 april 2009, 17:46
ik vraag me af he, de backingtracks heb je neit gemaakt, drums bas worden ingespeeld door je gitaarleraar, je hebt dus GIGANTISCH veel hulp bij je demo.
het resultaat is nou niet echt spetterend of technisch.

stel je voor, je word alsnog aangenomen voor de opleiding? hoe gaat het je dan af als je daar zit?

no offense, ik weet hoe moeilijk het is om een demo voor je opleiding te maken, ik ben er zelf ook druk mee bezig, maar probeer er zeker een bepaald niveau aan te geven

richwoodplayer
28 april 2009, 18:56
maar hoeveel tijd heb jij om de demo's te maken?

ik zit ook met examens dit jaar, dus moet ook veel leren, ik ben 3 weken geleden naar de opendag geweest, en heb dus maar 3 weken gehad om de demo's te maken + examens tussendoor enzo, ik heb het echt heel druk, dus ben al heel blij met het resultaat dat ik heb.
ik heb niet alle tijd gehad ofzo, dat ik thuis wat zit te luieren.
dus was allemaal een beetje krap.:chicken:

pannekoek
28 april 2009, 19:06
maar hoeveel tijd heb jij om de demo's te maken?

ik zit ook met examens dit jaar, dus moet ook veel leren, ik ben 3 weken geleden naar de opendag geweest, en heb dus maar 3 weken gehad om de demo's te maken + examens tussendoor enzo, ik heb het echt heel druk, dus ben al heel blij met het resultaat dat ik heb.
ik heb niet alle tijd gehad ofzo, dat ik thuis wat zit te luieren.
dus was allemaal een beetje krap.:chicken:

ik heb tot eind mei, ondertussen moet ik ook nog leren voor m'n HAVO examens die ik over 2-3 weken heb en stressen voor m'n rijles + banddemo.

ik ben 1.5 week serieus begonnen met het maken van nummers, heb nog 1 maand te gaan.

ik weet dus precies hoe je je voelt ;)

marter544
28 april 2009, 19:56
ik heb tot eind mei, ondertussen moet ik ook nog leren voor m'n HAVO examens die ik over 2-3 weken heb en stressen voor m'n rijles + banddemo.

ik ben 1.5 week serieus begonnen met het maken van nummers, heb nog 1 maand te gaan.

ik weet dus precies hoe je je voelt ;)

Stelletje mietjes allemaal... Sinds wanneer bestaat er iets als stress op de middelbare? Rijles is ook maar 2/3 uurtjes in de week dus ach..

Nuja, ontopic: Je 3e demo klinkt wel leuk, maar et is muziekaal gezien gewoon niet zo interessant allemaal.. Hoeveel tijd heb je nog? Ik zou eens flink thuis wat dingen gaan schrijven en opnemen.. Misschien kun je een pod oid van iemand lenen. Met guitarpro om geschreven dingen in te zetten om te onthouden, een programma als cool edit en simpele drumsoftware kom je echt een heel eind. Als je daar dan een x aantal uur per week mee bezig bent, moet je echt wel een heel eind komen. Wat je nu hebt, met alle respect, is gewoon niet interessant. Backingtracks zijn vaak afgezaagd en onorigineel, en je zelf geschreven stuk is muziekaal gezien ook niet zo boeiend.. Je gitaarspel zit wel snor, alleen de creativiteit is er totaal niet.

pannekoek
28 april 2009, 20:27
Stelletje mietjes allemaal... Sinds wanneer bestaat er iets als stress op de middelbare? Rijles is ook maar 2/3 uurtjes in de week dus ach..

Nuja, ontopic: Je 3e demo klinkt wel leuk, maar et is muziekaal gezien gewoon niet zo interessant allemaal.. Hoeveel tijd heb je nog? Ik zou eens flink thuis wat dingen gaan schrijven en opnemen.. Misschien kun je een pod oid van iemand lenen. Met guitarpro om geschreven dingen in te zetten om te onthouden, een programma als cool edit en simpele drumsoftware kom je echt een heel eind. Als je daar dan een x aantal uur per week mee bezig bent, moet je echt wel een heel eind komen. Wat je nu hebt, met alle respect, is gewoon niet interessant. Backingtracks zijn vaak afgezaagd en onorigineel, en je zelf geschreven stuk is muziekaal gezien ook niet zo boeiend.. Je gitaarspel zit wel snor, alleen de creativiteit is er totaal niet.

ik les nu 4 uur per week, en vooral mijn examens nemen een hoop tijd in beslag, ik heb totaal zo een 2500 paginas te leren :)

Henkie spenkie
28 april 2009, 20:55
de live demo dus niet erbij op de cd zetten?
alleen op de metal en rock demo houden?

Ik zou hem er inderdaad niet bij doen. Voegt niets toe en haalt het alleen maar naar beneden. Wil niet zeggen dat je het bij het metal en rock nummer te houden. Ik weet niet hoelang je nog hebt tot de inleverdatum, maar ik zou er nog een ander nummer bij doen.


maar hoeveel tijd heb jij om de demo's te maken?

ik zit ook met examens dit jaar, dus moet ook veel leren, ik ben 3 weken geleden naar de opendag geweest, en heb dus maar 3 weken gehad om de demo's te maken + examens tussendoor enzo, ik heb het echt heel druk, dus ben al heel blij met het resultaat dat ik heb.
ik heb niet alle tijd gehad ofzo, dat ik thuis wat zit te luieren.
dus was allemaal een beetje krap.:chicken:

Ik begrijp dat je het druk hebt (of dat het zo voelt iig), maar het hoeft absoluut niet veel tijd te kosten! Heb je niet nog iets liggen van een band waar je ooit in gespeeld hebt? Of een lekkere riff die je eens bedacht hebt? Anders gewoon telkens de gitaar erbij pakken als je ff niets doet. Niet alleen tv kijken, maar ondertussen wat pingelen, komt er vanzelf iets in je op. Neem wat je hebt mee naar die leraar van je en werk het des noods helemaal samen uit. Je kunt het vrij simpel houden. Een akkoordenschematje van 4 akkoorden, een kleine variatie en een leuke lead gitaar. Het hoeft geen nummer van een kwartier te zijn. Gewoon een lekker origineel stukje van maar 1 minuut kan al genoeg zijn om een leuke impressie achter te laten.

richwoodplayer
28 april 2009, 21:18
ik heb de laatste 2 deuntjes op het 3e nummer zelf bedacht, de riffs.
de demo met inschrijf formulier en alles is al op de post gegaan vandaag, want dat moet uiterlijk 1 mei opgestuurd zijn, dus er iets aan veranderen gaat niet meer (niet op de opgestuurde versie dan) maar kan de nummers nog wel veranderen voor mezelf.

richwoodplayer
14 mei 2009, 15:21
ik heb inmiddels een brief ontvangen dat ik ben uitgenodigd voor auditie op 16 juni :D
heb er zin in!:cheerup: