PDA

View Full Version : Reaper versies, vreemde zaken



vulvasonic
21 april 2009, 18:51
Enige tijd geleden ben ik gewezen op het bestaan van het programma Reaper, als een goed en vooral GRATIS (shareware) alternatief voor bekendere programma's als Cubase en soortgelijke.
Ik heb Reaper meteen gedownload en geïnstalleerd en ik heb me zitten verbazen over de mogelijkheden, de prettige interface, de eindeloze reeks aan plug-ins en zelfs de mogelijkheid om Reaper via Rewire te koppelen aan Reason, waarin ik altijd mijn basis maak voor een nieuw project.

Vorige week besloot ik Reaper op mijn laptop te installeren, omdat ik die wil gaan gebruiken voor wat mijn homestudiootje worden moet. Ik surf naar de site van Reaper en zie tot mijn teleurstelling dat dit programma NIET meer gratis is. Gelukkig had ik het zip-bestandje van de oudere versie nog op mijn andere pc staan. Deze heb ik dus op mijn laptop gezet, uitgepakt en het hele spul alsnog geïnstalleerd. Tenslotte was dat nog een gratis versie, toch?
Nou, nee dus!!!

Als ik Reaper opstart krijg ik doodleuk de melding dat het een trial versie voor 30 dagen betreft. Daarna moet ik dokken (rond de 200 nogwat dollar voor non-commerciële doeleinden). Op mijn oude pc krijg ik deze melding niet, terwijl het exact dezelfde versie betreft!
Voor alle duidelijkheid, het gaat om Reaper v2.031.

Heeft iemand hier ENIG idee wat er gaande is, of wat ik anders kan proberen?
De site zelf brengt me weinig duidelijkheid. Zie hier (http://www.reaper.fm/).

Bij voorbaat dank. :chicken:

glennshred
23 april 2009, 13:14
Dit is wel rottig voor je, ik denk dat het weinig zal helpen om nog te hopen
op een gratis versie dan, mss dat iemand je hier op het forum kan helpen.


Maar waarom cubase en soortgelijke negeren ? ga ééns naar de site
er is daar vrij goedkope software (stripped down versions) ik heb de
cubase essential gekocht daar denk voor 159 geloof ik of minder, en je
kan allemaal gratis plugins erin gebruiken, nou ja iedereen heeft een verschillende smaak he..

groetjes
glenn

Highway49
23 april 2009, 13:23
Als het om een oud setup bestand gaat, kan de enige manier waarop ie dat checkt via Internet zijn.

Je zou kunnen proberen je internet verbinding volledig uit te schakelen, en het nogmaals installeren. Zonder verbinding zou ie gewoon moeten installeren zoals je dat eerst ook deed.

Je hebt wel kans dat het ondertussen al in je windows register staat (omdat je het al eens geïnstalleerd hebt) en ie alsnog moeilijk gaat doen...

Maar wel het proberen waard denk ik.

hole
23 april 2009, 13:33
Voor zover ik weet is reaper al een tijdje geen freeware meer. (is het dat wel geweest??)

Na de trial periode krijg je de vraag of je wil registreren (overigens $50 voor non-commercial), maar is het programma zonder beperkingen nog steeds te gebruiken.

$50 voor zo'n programma vind ik een héle (héle) goede deal.

Highway49
23 april 2009, 13:36
Voor zover ik weet is reaper nooit Freeware geweest.

Dat zou inderdaad ook nog eens kunnen, maar dan zou ie het op de computer waar ie 'm al op geïnstalleerd had ook niet meer moeten doen.

Rinze
26 april 2009, 01:08
Ik heb Reaper even gechecked, ben toch al een poosje op zoek naar een nieuw opnameprogramma. Reaper is geen freeware, maar je kunt het programma blijven gebruiken na de evaluatieperiode. Je wordt er dan elke dag bij de eerste keer opstarten aan herinnerd dat je een registratiecode moet kopen. Het ziet er erg goed uit moet ik zeggen, denk dat ik maar eens zo'n code ga aanschaffen.

arcane
26 april 2009, 13:04
Reaper was tot versie 1.00 freeware. De oude versies zijn als het goed is nog gewoon te downloaden op de officiële site meen ik.

vulvasonic
26 april 2009, 21:18
Ik heb versie 1.032 meen ik. En ik weet zeker dat het enige maanden geleden nog freeware was. Ondertussen heb ik begrepen dat het programma gewoon blijft draaien na de proefperiode. Ik ben niks te beroerd om geld te betalen voor een goed stuk software, daar gaat het me ook niet om, maar op het moment heb ik het niet. Zo simpel is het dan ook wel weer.

In ieder geval bedankt voor de reacties! :)

Dick Wolkendeck
29 april 2009, 15:07
Ik heb versie 1.032 meen ik. En ik weet zeker dat het enige maanden geleden nog freeware was. Ondertussen heb ik begrepen dat het programma gewoon blijft draaien na de proefperiode. Ik ben niks te beroerd om geld te betalen voor een goed stuk software, daar gaat het me ook niet om, maar op het moment heb ik het niet. Zo simpel is het dan ook wel weer.

In ieder geval bedankt voor de reacties! :)

Je kunt toch ook over een jaar of zo betalen? Ik heb de laatste versie gedowloaded en ga eerst mijn CD proberen te mixen, als dat goed gaat koop ik Reaper wel. Ik ben in ieder geval een beetje begonnen met proberen, en ik denk dat ik er meer uit kan halen dan met mijn huidige ProTools LE 6.4.