PDA

View Full Version : Stemmen strat met tremolo



Slevin
21 april 2009, 19:14
Misschien is dit wel een verschrikkelijk domme vraag. Maar ik krijg mn strat niet gestemd :seriousf: net nieuwe snaren op gezet. Maar als een snaar heb gestemd en dan de volgende stem trekt die snaar de tremelo weer iets omhoog zodat de andere snaren weer niet klinken. Hoe fix je dit? haha.

Pookje ligt er af trouwens.

Wil mn trem ook niet te hoog, dat speelt niet lekker. Maar op een gegeven moment zat ie bijna in mn neus!

Di Stefano
21 april 2009, 19:22
Gewoon blijven stemmen tot alles juist staat:) Best te beginnen vanaf de laagste snaar.
En als de tremolo te hoog komt de veren achterin wat harder aanspannen.

Slevin
21 april 2009, 19:26
Dan blijf je stemmen.. want als ik de lage E goed heb. Dan de A doe trekt ie mn E toch weer scheef. En zo blijf je aan de slag. Ik snap wel dat je beetje gelijke spanning over de snaren moet hebben maar hier kom ik echt niet uit door 'maar door te blijven stemmen'

Spitfire
21 april 2009, 19:39
Klep aan de achterkant van de body er even afschroeven en dan de veren wat verder in de body schroeven. Als dat nog steeds niet genoeg is zal je er even een nieuwe veer bij moeten kopen (kost 2 euro ofzo).

KamikazaGuitar
21 april 2009, 21:08
Maar let op; je zegt ook dat je net nieuwe snaren erop hebt zitten. Dan zijn die veren misschien helemaal niet nodig; het is normaal dat je snaren in het begin even blijven ontstemmen.

Di Stefano
21 april 2009, 21:13
Dan blijf je stemmen.. want als ik de lage E goed heb. Dan de A doe trekt ie mn E toch weer scheef. En zo blijf je aan de slag. Ik snap wel dat je beetje gelijke spanning over de snaren moet hebben maar hier kom ik echt niet uit door 'maar door te blijven stemmen'

Na een tijdje blijven stemmen raakt je gitaar uiteindelijk perfect gestemd hoor. Ik weet niet meteen hoe ik het juist doe, maar het lukt mij tegenwoordig veel sneller dan toen ik mijn 1e gitaar met tremolo kocht. Ik zou er eens op moeten letten wat voor truukjes ik toepas.

synapse
21 april 2009, 21:33
De snaren opzetten volgens het sticky draadje snaren opzetten onder gitaar diversen, goed oprekken, vervolgens de lage E, A en D ongeveer een halve toon hoger stemmen, de volgende snaren ook iets hoger dan correct, terug naar de lage E, die en de volgende snaren juist stemmen, paar keer herhalen... Klaar is kees(?) hou er wel rekening met het tijdelijk snel ontstemmen van nieuwe snaren.

wim59
25 april 2009, 22:01
Eerst bijv. de hoge E vervangen en deze bijstemmen, dan de B en de volgende snaren. Dus niet in een keer alle oude er van af en de nieuwe er op.