PDA

View Full Version : Welke bass?



dodoweirdo
21 april 2009, 12:48
ik wil me serieus gaan focussen op de bassgitaar, nu vroeg ik mij dus af wat jullie mij aanraden. Ik zou willen slappen én ook gewoon jazz spelen. Ik speel nu gitaar en ben wel voor de fender of andere klassiekere looks. Dus weten jullie een bas die geschikt is voor mij? Tweedehandsvoorstellen zijn ook altijd goed hoor. Ik heb een budget van 500 - 700 euro.

grtz

dodoweirdo
23 april 2009, 09:12
nobody? of kan je gewoon met elke bass tappen? Ik vraag dit omdat ik een fretless basje heb, en daarmee kan je gewoon niet tappen.. Kan je met een jazz bass tappen?

grtz

Gjalt
23 april 2009, 09:44
een ibanez btb zou ook nog een goeie keuze kunnen zijn.

Ik speel bas in een jazzbandje en speelt ook regelmatig eens funk.
Ik krijg voor beide dingen 't goeie geluid er wel uit.

dodoweirdo
23 april 2009, 11:06
Dus met een jazz bass kan je dus ook gewoon slappen en funky spelen?

DeGecko
23 april 2009, 11:34
Met een jazz bas model kan je inderdaad goed slappen en funky spelen, bij voorkeur met maple nek. Tappen wordt ietsje makkelijker met een actieve bas, hoewel ik vind dat het vaak beter klinkt met een passieve (een gewone Mexicaanse Fender bijvoorbeeld...), maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.

Ook een aanrader is eventueel de Ibanez ATK => Goed element, goede schakeling in de actieve elektronica, maple neck, goed gebalanceerd en niet zo duur ;-) MTD heeft in die prijsklasse ook wel wat lekkers...

Ga best effe langs een zaak en test ze daar eens naast elkaar

dodoweirdo
23 april 2009, 11:50
Ik ga volgende week naar Barcelona, lijkt dit jullie een koopje?

http://www.ebayanuncios.es/vendo-fender-jazz-bass-usa/94636&err=0&t=1

DeGecko
24 april 2009, 09:56
Een koopje is een groot woord, maar 't is zeker ni slecht ofzo
Wel mooi trouwens ;)

Henkie spenkie
24 april 2009, 10:10
Ik hoor ook hele goede dingen over de Yamaha Rbx4. Kost zo'n €600. Alleen niet echt die " Klassieke look".

Als ik jou was zou ik alleen OF een goedkopere basgitaar nemen (zeker als je net begint wat ik wel begrijp) bijv. een goede Squier en dan een goede basversterker er bij kopen, OF nog een klein beetje doorsparen tot je een budget van €1000 - 1500 hebt om bijv. een Amerikaanse fender j bas te kopen. Als je echt veel wilt gaan slappen zou ik in dat geval ook echt eens kijken naar de MM Stingray. Met het budget dat je nu hebt zit je in mijn ogen namelijk net tussen een goede beginners bas en een echt goede bas in.

Kaboemba
24 april 2009, 10:14
Onzin Henkie, voor die prijs heb je tweedehands de mogelijkheid om pracht basjes te kopen.

Henkie spenkie
24 april 2009, 11:41
Natuurlijk kun je voor die prijs prachtige basjes kopen, dat zal ik ook niet ontkennen. Maar je koopt voor €800 geen Amerikaanse j bass. Wat ik bedoel is dat, als je net iets meer geld geld hebt, je echt een super vette basgitaar hebt waar je gewoon de rest van je leven tevreden mee bent. Als je een MM stingray of Amerikaanse J bass hebt hoef je nooit meer wat anders, dan heb je gewoon al top of the bill als je het mij vraagt. Een net iets minder goed basje zal ook echt wel geweldig klinken, maar er zal altijd iets zijn dat net iets beter was geweest voor je doel, persoonlijk zou ik dat jammer vinden. Je ziet dat je voor €900 eurie al een goedkope amerikaan hebt, dat scheelt dus maar 100 eurie! Daarom zeg ik, doe er nog een piep klein beetje bij en je hebt een super bas i.p.v. een net niet bas.

sneeker
24 april 2009, 20:08
Gewoon een vette G&L L2000 (actieve)
Vergelijkbaar met de Fender M.Miller Bas!
Veel klank mogelijkheden!;) Tussen de 700 en 800 Euro's

Markbass
27 april 2009, 15:49
Ik sluit me bij Henkie aan, gewoon even doorsparen en dan meteen een hele goeie kopen. Zolang je maar niet voor een Highway One gaat, daar hoor ik wel zo'n slechte verhalen over. Als je toch een jazz bas wil, zou ik eerder een duurdere Jap nemen, dat is meestal ook nog wel degelijk spul!