PDA

View Full Version : Impedantie in theorie VS. de praktijk



Mr.Bluesbreaker
21 april 2009, 12:14
Hi allen,

het volgende:

Heb mijn onderste 2 paar Celestion Greenbacks uit Bogner 4*12 straight vervangen door een paar Celestion Vintage 30's. Allemaal gelijk, 16 ohm per stuk. Na losmaken en nieuwe speakers erin laten terugsolderen door een bevriende technicus, aangezien ik mezelf er niet op vertrouw en misschien zomaar een rekenfout maak.

Alles netjes in elkaar, toen ik voor de zekerheid nog even de totale impedantie van de kast wilde meten met mijn multimeter, je weet maar nooit. Komt er 14,6 ohm uit, give or take.
Het zou in de theorie natuurlijk 16 ohm moeten zijn. (heb niet meer nagemeten toen de 4 Greenbacks erin zaten) Technicus meette elke afzonderlijke speaker ook nog even: rond de 11 ohm per stuk. Gaat er nu iets mis, of is er in de praktijk gewoon een behoorlijke marge?

Franc
21 april 2009, 12:22
Die technicus zou beter moeten weten, want impedantie is niet gelijk aan weerstand.

Wat je meet met multimeter is de weerstand bij gelijkstroom en die komt weliswaar in de buurt van de impedantiewaarde, maar is altijd iets lager.
Impedantie is afhankelijk van de frequentie van het signaal en niet met een mulitimeter te meten.

Die 11ohm per stuk kan goed kloppen.

Mr.Bluesbreaker
21 april 2009, 12:27
Weerstand - Impedantie is mijn eigen gebrabbel:D
Maar toch goed dat het blijkt te kloppen, ik maakte me wat zorgen over de "resterende" 1,4 ohm die mijn versterker dan als het ware teveel heeft, als je op 16 ohm inprikt.
Dus feitelijk heb je een kleine mismatch, maar in de praktijk kan het nooit kwaad voor je trafo's?
Of verandert de weerstand in het geval dat je je gitaarversterker aansluit, in plaats van dat je meet met een multimeter?

sjaak1990
21 april 2009, 12:37
Mismatch heb je altijd, weerstand speakers is ook niet constant bij alle frequenties. Zo'n mismatch moet geen probleem zijn.

Franc
21 april 2009, 12:42
Dit is geen mismatch in de bekende zin van het woord.

Wat je meet met multimeter is weerstand, geen impedantie.
De meter zet een gelijkspanning op de speaker, meet de stroom en berekent de weerstand.

De impedantie is afhankelijk van het signaal dat je erop zet. In jouw geval bij een signaal met een frequentie van (theoretisch) 0 (gelijkspanning) dus 11 ohm.

Die 16 ohm bestaat alleen als U/I precies 16 is en dat is bij een bepaalde frequentie van het signaal.

[EDIT] Je versterker 'heeft' geen 1.4 ohm teveel. De versterker wil de ideale waarde van 16 ohm zien op zijn uitgang. Met zoiets als een frequentieafhankelijke waarde is dat natuurlijk sowieso nooit haalbaar. Tenzij jij constant 1 noot speelt die exact die frequentie tot gevolg heeft :D

Mr.Bluesbreaker
21 april 2009, 12:44
Bedankt mannen, duidelijk verhaal. Volgende week de grootste gig tot nog toe spelen, fijn dat ik dan niet met samengeknepen reet de standby over haal:)

olaftheholy
21 april 2009, 12:55
Bedankt mannen, duidelijk verhaal. Volgende week de grootste gig tot nog toe spelen, fijn dat ik dan niet met samengeknepen reet de standby over haal:)


in ieder geval niet vanwege niet kloppende impedantie :D



veel succes!

peter_heijnen
22 april 2009, 10:35
Volgende week de grootste gig tot nog toe spelen, fijn dat ik dan niet met samengeknepen reet de standby over haal:)
Lol :)....