PDA

View Full Version : Afmetingen Akoestische Basgitaar



bassbuilder
21 april 2009, 11:45
Hallo, ik doe een project voor school, en ik zou graag willen weten of er iemand is die weet wat de afmetingen zijn van een akoestische basgitaar dus:

Body
Nek
head

Alvast bedankt

Bassbuilder

Cocobolo
21 april 2009, 11:53
Kijk even in DIT (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=121523) topic, ik heb daar een link in geplaatst naar akoestische bas-plannen.

Enra
21 april 2009, 12:45
Hallo, ik doe een project voor school, en ik zou graag willen weten of er iemand is die weet wat de afmetingen zijn van een akoestische basgitaar dus:

Body
Nek
head

Alvast bedankt

Bassbuilder

Hé Bassbuilder,

Afmetingen zijn niet heilig. Ik heb basgitaren gezien met een klankast die te klein was om toon te geven en basgitaren (Guitarons b.v.) die dat wel kunnen. Het is uiteindelijk keer op keer een compromis tussen hateerbaarheid van een grote klankast en het noodzakelijke formaat voor de lage frequentie.

Mijn advies is : groter dan een dreadnought western, kleiner dan een Guitaron. En dan is elk compromis goed!!

Succes. En plaats foto's in dit forum!

Groet,

Enra.

Jeroenofzo
21 april 2009, 18:19
Je kan er vrij gemakkelijk achterkomen dmv een printje van een basgitaar waar je eigen ontwerp op lijkt. ( Niet veel bijzondere vormen in akoestiek denk ik zo )
Kom achter de scale, en zo kun je de schaal berekenen, maar ook de lengte van de kop etc. zolang je de factor maar hebt.

superfly
21 april 2009, 21:52
In hegt bouwtekeningen topic staat een link naar de site van Liutola Mottola
http://liutaiomottola.com/instruments.htm#mozTocId11443
Daar staan een aantal bouwtekeningen van akoestische bassen. Het zijn wat onconventionele modellen, we leuke, maar misschien zijn de maten die op die bouwtekeningen staan van enig nut voor je

Succes
Wim

bassbuilder
7 mei 2009, 10:27
Bedankt voor al de tips iedereen, ik heb vooral veel aan die akoestische basgitaar tekening van Tinozza. Ik ga Zo'n soort model bouwen, bedankt voor al de tips, ik zal ook wel foto's maken en hier plaatsen.

Met groeten van

Bassbuilder