PDA

View Full Version : Problemen met nieuwe gitaar!?!



Lukin
21 maart 2003, 11:42
Ik heb sinds twee weken een nieuwe akoestische gitaar (nylonsnaren) en ik heb twee vragen. Ik heb (nog) niet erg veel verstand van gitaren maar ik zal mijn problemen zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen.
1. Ik heb het idee dat sinds gisteren de noten/akoorden/enzo veel meer "doorgalmen" in de klankkast. Is dit normaal, verbeeld ik het me gewoon, heb ik misschien niet goed gestemd?
2. Als ik de twee bovenste snaren aansla, dan trillen ze nog al eens tegen een van de fretten aan, wat zo'n lelijk geluid geeft. Hoe komt dit?
Ik hoop dat iemand me kan helpen met deze "problemen".
Alvast bedankt!

deesje
21 maart 2003, 14:05
Ik heb er ook nog niet heel veel verstand van, maar op de eerste vraag kan ik wel een antwoord geven als ik de vraag goed begrepen heb.
Dat 'doorgalmen' komt doordat je gitaar niet helemaal goed gestemd is. Door 'm iets meer te stemmen kan je dat wegkrijgen.

Ic3gl0vE
21 maart 2003, 15:36
2.) dit kan komen door verkeerde techniek, of door een verkeerd afgestelde hals. ik zou er even mee terug naar de winkel gaan

suzanne
22 maart 2003, 20:33
idd dat klopt het antwoord op vraag twee. dan moeten ze je hals iets bijstellen, hebben ze bij mijn gitaar ook gedaan.

Kjiratsiekoedel
23 maart 2003, 10:32
Doorgalmen??? Is dat nadelig. Een lange sustain is juist goed (vind ik). Ik snap deze niet helemaal.

Ratelen dat heeft bijna iedereen. Een hals van een klassieke gitaar kan je (volgens mij) niet afstellen. Het is wel te vermijden door een andere speeltechniek

In welke prijsklasse zit jouw gitaar?

7th heaven
23 maart 2003, 14:03
heeftermee te maken dat je de techniek misschien nog niet zo goed onder de knie hebt

deesje
24 maart 2003, 17:24
Volgens mij moet vraag 1 even verder uitgelegd worden, want wat ik er onder versta: Wanneer je de snaar hebt aangeslagen is het niet 1 geluid, maar zit er een golf in. Ik weet niet hoe ik dat zo heel goed moet beschrijven, maar dat versta ik er dus onder.

Lukin
25 maart 2003, 09:41
Ik versta onder dat doorgalmen, dat als ik een snaar aansla dat deze heel lang in de klankast blijft "hangen". Je hoort 'm dus gewoon vrij lang. Ik heb het idee dat ik dit in het begin niet had. Het zou trouwens ook best zo goed kunnen zijn hoor, maar dat weet ik dus niet.

iwan
25 maart 2003, 11:53
Waarschijnlijk is je aanslag wat 'schoner' nu je begint te wennen. Beginners willen nog al eens zwaar plukken aan de snaar en hem zo wat dempen. Als je netjes aanslaat klinkt de snaar langer door omdat je hem een grotere amplitude geeft en hij dus langer kan blijven trillen.

Het ratelen tegen de frets kan ook een aanslagprobleem zijn: als je aanslaat moet de snaar evenwijdig aan de toets (het fretbord) trillen. Als je "plukt" kan de trilling scheef of loodrecht op de toets zijn en dan slaat hij tegen je frets ja. Als het aan de afstelling ligt zouden ze er in de fabriek of winkel vaak wel achtergekomen zijn, maar denk je dat het dat toch is ga dan terug naar de winkel. Al is het met een klassiek accoustische gitaar moeilijk om de actie te verhogen of de hals te stellen (in welk geval je de gitaar beter kan inruilen... zeker als er nog garantie op zit).