PDA

View Full Version : vox ac30 ^^



futura
21 april 2009, 09:52
hallo iedereen!

Na een tijd gespaard te hebben wil ik graag een ac30 kopen.
Nu heb ik op internet een relatief goedkoope ac30 met blue alnico speakers gevonden, maar ik ben bang dat er mischien een addertje onder het gras zit.
Mijn officieele plan was om nadat ik genoeg geld had gewoon eens naar musicstore te gaan en ac30cc1 te kopen en eens te vergelijken met andere amps zoals de hot rod deluxe van fender. Ik heb nog nooit een ac30 zelf uitgeprobeerd ik ken het geluid alleen van demo s van het internet en daar klinkt de amp zeer goed, maar ik vind het ook al zeer onhandig dat ik er nog nooit een heb bespeeld.

Nu is mijn vraag: wat is er anders aan het geluid/kwaliteit van de blue alnico speakers en wat ze duurder maakt en of ze geschikt zijn voor indie-rock en waar ze nog geschikt voor zijn.
En als ik zou gaan kijken naar de versterker wat zou er dan eventueel niet in orde kunnen zijn bij een vox versterker wat noobs zoals ik niet meteen kunnen zien?
Ik hoop niet dat die laatste vraag een FAQ is :chicken:

als iemand mij hier iets over zou kunnen vertellen zou dat zeer handig zijn voor mij:crazyhappy: en ook eigen ervaringen en tips gewoon over dit soort vox versterkers zijn welkom eigenlijk is bijna allen info over de vox welkom :D :crazyhappy:

groeten van jerome:cooler:

the sure thing
21 april 2009, 10:01
Ha Futura,

VOX versterkers klinken idd goed :). Blue alnico speakers klinken volgens de meesten beter: warmer en qua vervorming lekkerder. De vraag is IN WELKE MATE ze beter klinken: rechtvaardigt dit het prijsverschil? Daarvan lopen de meningen uiteen. Voor indo-rock zou ik geneigd zijn te zeggen: ja, het verschil is te rechtvaardigen.

ALs je als noob een buizenversterker gaat uittesten: speel er minimaal 30 minuten op: draai aan alle knoppen, test alle in/uitgangen en druk op alle knopjes die er zijn. Voel ook of beide speakers trillen tijdens het spelen. Als je na 30 minuten nog geen rook ruikt, geen gekraak of andere bijgeluiden hoort, is de kans een heel stuk kleiner dat je een kat in de zak koopt.

Wat je ook zou kunnen doen is naar de dichtstbijzijnde muziekzaak gaan en daar op een exemplaar spelen. Dan weet je of het je amp is.

Epic
21 april 2009, 10:02
Als je er nog nooit op hebt gespeeld dan zou ik hem eerst eens gaan proberen in nederland. Probeer ook andere versterkers om te zien of de VOX echt is wat je zoekt.
Daarna kan je op zoek naar de goedkoopste..

futura
21 april 2009, 10:11
Ha Futura,

VOX versterkers klinken idd goed :). Blue alnico speakers klinken volgens de meesten beter: warmer en qua vervorming lekkerder. De vraag is IN WELKE MATE ze beter klinken: rechtvaardigt dit het prijsverschil? Daarvan lopen de meningen uiteen. Voor indo-rock zou ik geneigd zijn te zeggen: ja, het verschil is te rechtvaardigen.

ALs je als noob een buizenversterker gaat uittesten: speel er minimaal 30 minuten op: draai aan alle knoppen, test alle in/uitgangen en druk op alle knopjes die er zijn. Voel ook of beide speakers trillen tijdens het spelen. Als je na 30 minuten nog geen rook ruikt, geen gekraak of andere bijgeluiden hoort, is de kans een heel stuk kleiner dat je een kat in de zak koopt.

Wat je ook zou kunnen doen is naar de dichtstbijzijnde muziekzaak gaan en daar op een exemplaar spelen. Dan weet je of het je amp is.

wow goede tips bedankt dit zal ik zeker doen :D

olaftheholy
21 april 2009, 11:35
Ha Futura,

VOX versterkers klinken idd goed :). Blue alnico speakers klinken volgens de meesten beter: warmer en qua vervorming lekkerder. De vraag is IN WELKE MATE ze beter klinken: rechtvaardigt dit het prijsverschil? Daarvan lopen de meningen uiteen. Voor indo-rock zou ik geneigd zijn te zeggen: ja, het verschil is te rechtvaardigen.

ALs je als noob een buizenversterker gaat uittesten: speel er minimaal 30 minuten op: draai aan alle knoppen, test alle in/uitgangen en druk op alle knopjes die er zijn. Voel ook of beide speakers trillen tijdens het spelen. Als je na 30 minuten nog geen rook ruikt, geen gekraak of andere bijgeluiden hoort, is de kans een heel stuk kleiner dat je een kat in de zak koopt.

Wat je ook zou kunnen doen is naar de dichtstbijzijnde muziekzaak gaan en daar op een exemplaar spelen. Dan weet je of het je amp is.


note ; Zet hem ook HEEL hard, zodat je weet hoe klinkt als je hem ooit voor een repetitie moet gebruiken.
Versterkers klinken op huiskamerniveau anders dan als ze "open" staan

hole
21 april 2009, 11:46
Zeker Class A (en al helemaal als ze geen mastervolume hebben)

VanMeekeren
21 april 2009, 12:04
Zeker Class A (en al helemaal als ze geen mastervolume hebben)


Helaas is de AC30 niet (puur) Class A.

OT: Mocht je een AC30 kopen, dan zou ik altijd voor een 212 gaan. Ik had de AC30 met de Wharfedales en was dan van plan die uiteindelijk up te graden naar Alnico's. Dat lukt je niet met de CC1.

Zijn de Alnico's het waard: JA.

Harry
21 april 2009, 12:09
hou er wel rekening mee dat een AC30 niet ontzettend veelzijdig is. zo is het bijna niet mogelijk om de kanalen te schakelen. Dus je haalt er 1 geluid uit, maar toevalligerwijs zou dat geluid wel helemaal jouw ding kunnen zijn.

Ik heb zelf een AC30CC1, die volgens sommigen niet klinkt als een oude AC30. Maar ik haal er lekkere geluidjes uit in combinatie met mijn pedaaltjes.

futura
21 april 2009, 19:34
Ha Futura,

Voor indo-rock zou ik geneigd zijn te zeggen: ja, het verschil is te rechtvaardigen.



geen indo-rock maar indierock zoals Franz Ferdinand, the kooks en Air traffic meer pop muziek ^^

j3r03n
21 april 2009, 23:16
geen indo-rock maar indierock zoals Franz Ferdinand, the kooks en Air traffic meer pop muziek ^^

Daar is ie zeker voor geschikt :)

Ik gebruik mijn AC30 (CC2x, dus met AlNiCo Blue's) voor sounds als Jimmy Eat World en The Get Up Kids, en daar is ie perfect voor.

Ik gebruik nu vooral het Top Boost kanaal met het volume vol open (niet de master natuurlijk) en ga een stapje terug dmv de volumeknop van de gitaar. Ik ben ook op zoek (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=120401) naar een volumepot-in-een-pedaaltje, dus als iemand tips heeft (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=120401)? Op deze manier maak je de AC30 in elk geval nog een stapje veelzijdiger ;)

bastiaanvanbeek
22 april 2009, 07:48
Ik gebruik mijn AC30 met Blue speakers alleen voor clean. de rest doe ik met pedaaltjes. je kunt namelijk niet switchen tussen de kanalen clean en distortion. wel kun je met de effecten tremolo en reverb switchen.

zoals hiervoor al is gezegd, test hem goed uit. vox versterkers hebben een heel eigen karakter, en wijkt er niet veel van af, wat ik juist zo goed vind aan vox.

toch kun je er qua geluid aardig wat kanten mee op. je hebt namelijk
- een toneknop
- brilliant switch voor meer of minder treble
- een top boost EQ met volume-treble-bass
- je hebt aan de achterkant van de versterker een modern/vintage switch
- en verder kun je met normal en master volume ook nog combineren.

een AC30 (met Blue's) heeft een warm, helder, vol en haast 3d achtig geluid. het brengt je gitaargeluid naar mijn mening helemaal tot leven.

vel succes

Paulusstrat
22 april 2009, 09:05
ik zou de vox ac30 cc2 kopen met de gewone speaker en dan upgraden met de alnicos. Een gitaarzaak vertelde me laatst dat het goedkoper is dan. ik ben trouwens ook van plan om een vox ac 30 te kopen weet nog niet of ik de combo of de stack uitvoering neem:P.

j3r03n
22 april 2009, 11:17
ik zou de vox ac30 cc2 kopen met de gewone speaker en dan upgraden met de alnicos. Een gitaarzaak vertelde me laatst dat het goedkoper is dan.

Feedback prijzen:
AC30 CC2x (http://www.feedback.nl/?b=HVOAC30CC2X&a=): €1.199
AC30 CC2 (http://www.feedback.nl/?b=HVOCBAC30212&a=): €979

Verschil: €220

Ik kan zo snel even niet vinden wat Celestion AlNiCo Blue's / Blue Bulldogs kosten, maar ik denk dat je met later upgraden niet veel opschiet. Als je geen problemen hebt met een tweedehands versterker, is een CC2x wel aan te raden. Die is tweedehands wel te krijgen voor de prijs van een CC2.

EDIT: Hier (http://accessories.musiciansfriend.com/product/Celestion-Alnico-Blue-15W-12-Speaker?sku=660252) kosten ze $299 per stuk, dus dan kun je beter een CC2x kopen.


ik ben trouwens ook van plan om een vox ac 30 te kopen weet nog niet of ik de combo of de stack uitvoering neem:P.
Als je voor goedkoper gaat, kun je dan beter de combo kopen. Ik weet niet of de AC30 HH en CC qua klank van elkaar verschillen, maar naar mijn mening is een AC30 een combo en niks anders ;) Een head kan je uiteraard wel een hernia besparen.

olaftheholy
22 april 2009, 11:36
je zou peavy blue marvel kunnen overwegen.... zijn eminence speakers.
wat mij betreft wel even het beste wat er op de markt is,wat mij betreft dan he!

bastiaanvanbeek
22 april 2009, 14:03
Feedback prijzen:
AC30 CC2x (http://www.feedback.nl/?b=HVOAC30CC2X&a=): €1.199
AC30 CC2 (http://www.feedback.nl/?b=HVOCBAC30212&a=): €979

Verschil: €220

Ik kan zo snel even niet vinden wat Celestion AlNiCo Blue's / Blue Bulldogs kosten, maar ik denk dat je met later upgraden niet veel opschiet.

idd, daar schiet je niets mee op, ik snap niet waarom iedereen aanraad om later te upgraden. die speakers kosten p/stuk al iets van €300.

the sure thing
22 april 2009, 14:57
idd, daar schiet je niets mee op, ik snap niet waarom iedereen aanraad om later te upgraden. die speakers kosten p/stuk al iets van €300. In Nederland ja, als je je best doet de duurste zaak op te zoeken.

Laten we niet vergeten dat de TS (nog) niet erg thuis is in modden, aanklooien, upgraden enzo. En om de TS nou gelijk speakers te laten bestellen in Engeland waar ze incl. shipping ongeveer EUR 200 per stuk kosten.... Of hem alternatieven van de blue alnico aan te smeren...

Nogmaals het advies: probeer een Vox AC30 CC2 uit in een lokale gitaarzaak en als het geluid je bevalt en je kan relatief goedkoop 2ehands aan een versie komen met blue alnico's: DOEN.

fenderke
7 juli 2009, 16:32
is de ac30 ook thuis te gebruiken op lager volume ?

j3r03n
7 juli 2009, 16:45
Die van mij tot voor kort wel. Toen ging ie kapot en werd ie gerepareerd en nu gaat ie 2x zo hard.:dontgeti: Als je een beetje aardige buren hebt gaat het net, maar je maakt dan geen optimaal gebruik van je AC30.

Of je koopt een loadbox / attenuator, maar daar heb ik geen ervaring mee.

fenderke
7 juli 2009, 16:49
iemand die hughes and kettner statesman dual al gebruikt ?

komt hij een beetje in de buurt van het geluid van een ac30?

Guitarleon
7 juli 2009, 16:50
of je koopt een AC15.... heb er zelf 1tje en is zowel voor thuis als live helemaal goed...
bij een AC15 heb je ook de keus tussen een wharfedale (vox) speaker of een blue alnico. Ik heb de wharfedale, maar zit te denken om er een greenback in te zetten.

Guitarleon
7 juli 2009, 16:52
iemand die hughes and kettner statesman dual al gebruikt ?

komt hij een beetje in de buurt van het geluid van een ac30?

vind de H&K een beetje een vage versterker... Klinkt wel ok, maar als je aan de tone knoppen draait gebeurt er niet zo veel.. Persoonlijk vind ik de looks ook niet zo... ga zelf liever voor de klassieke Vox look.

j3r03n
7 juli 2009, 16:58
Ik vind de Statesman ook wel classy hoor. Hij stond op nr. 2 van mijn lijstje, maar ik ben voor de AC30 gegaan. De 20W Statesman heeft wel niet zo erg veel clean headroom. Ik weet niet of je je daarmee kunt redden in een band. Ervaringen iemand?

fenderke
7 juli 2009, 16:59
een tweedehands VOX ac30 cc2 voor €650 is dit een goede deal ?

Guitarleon
7 juli 2009, 17:23
een tweedehands VOX ac30 cc2 voor €650 is dit een goede deal ?

als ie helemaal netjes is, met goede buizen is dat inderdaad wel een goede deal.

Hallie
25 augustus 2009, 18:44
omdat ik geen nieuw topic aan wil maken stel ik de vraag even in een oud vox ac30 topic.

ik heb besloten na wat testen om een ac30 aan te schaffen.

nou vroeg ik me iets af waar vast iemand antwoord op kan geven. ( om 't nog veelzijdiger te maken)

zoals jullie weten heeft een vox 2 inputs, een normal en een top boost. en bij 1 van de 2 kan je ze combineren.

de vraag;

als je een soort van A - B pedaal hebt, en je stopt ze in beide inputs, kan je dan gewoon tussen de 2 verschillen kanalen schakelen? als een soort 2 kanaals bak?

bedankt

tomdiedom
25 augustus 2009, 19:08
dat kan maar dat resulteert wel in een volume verschil tussen je topboost(wat je dan als drive gebruikt) en je normal(wat je dan als clean gebruikt). Misschien kan jij er mee overweg, maar mij stond het niet aan. Maar ga gewoon even naar de gitaarwinkel en vraag even of ze zo vriendelijk willen zijn om jou te voorzien van een gitaar, 3 kabeltjes, een a/b box(van boss ofzeau) en die ac30 om zelf even de mogelijkheden en grenzen van die methode uit te vinden.

Mitch
25 augustus 2009, 19:11
Ja, je kan 'm dan als tweekanaals versterker gebruiken. Nee, je krijgt dan niet per se een volume verschil tenzij je de volumes verschillend instelt ;) Het is inderdad zo dat het topboost lekkerder klinkt als je 'm verder openschroeft zodat -ie cruncht en het normal channel kan clean lekkerder zijn. Maar goed... je hebt in ieder geval twee verschillende sounds tot je beschikking en dat kan reuze handig zijn.
Persoonlijk vind ik bij de AC30CC lekkerder klinken als de kanalen sowieso staan doorgelust en dan beide pre amps zo ver open dat je net op randje crunch zit. Maar goed, dat moet je maar eens uitproberen, ieder zijn smaak en voorkeur.

tomdiedom
25 augustus 2009, 19:14
kijk hetgeen ik bedoel verwoord jij een stuk beter!

j3r03n
26 augustus 2009, 00:45
Je hebt in elk geval geen -of niet bruikbaar- clean én overdrive kanaal. Het is of switchen tussen twee verschillende cleans op hetzelfde volume, of tussen twee verschillende overdrives op hetzelfde volume, of tussen clean en overdrive met een vrij groot volumeverschil.

Ik bedacht me precies hetzelfde, ik ben dit ook gaan proberen in een gitaarwinkel maar ben toen op een andere oplossing gekomen, zie DIT TOPIC (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=120401).