PDA

View Full Version : Goede microfoons voor Live gebruik?



Tristan
21 april 2009, 03:22
Ik wilde eens een discussie starten over welke microfoons men hier het best vindt om live een goed gitaargeluid neer te zetten.


In de studio heb ik o.a. gewerkt met:

1. Neumann U87/U89
(subliem, wat je uit de amp hoort komt ook uit de mic)

2. Beyer M99 (dynamische mic met groot diafragma, erg goed)

3. Sennheiser MD421/MD441 (bijna altijd goed)

4. Sennheiser E609 (niet slecht, stuk lekkerder dan SM57)

5. Shure SM57 (klotemic als je 'm standalone gebruikt)

Helaas is de eerste natuurlijk een ontzettend dure condensator mic en daardoor minder geschikt om live te gebruiken, maar met name de Beyer M99 en Sennheiser MD421/MD441 vind ik erg lekker klinken voor dynamische microfoons.
Hebben jullie nog meer tips in deze richting?

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen over deze microfoons:
Beyer M88
Beyer M69
Studio Projects B1
Studio Projects C1


Hebben jullie misschien ook nog tips m.b.t. microfoons voor bas en/of drums?

Zelf vonden we tot nu toe deze erg lekker werken in de studio:
snare: Sennheiser MD421/MD441 of Beyer M201
bassdrum: Shure Beta 52A
overheads: AKG C414, Shure SM81
bas: Sennheiser MD421/MD441

berolios
21 april 2009, 09:24
Verwonderlijk dat je DEZE (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=115093) thread niet hebt gevonden (heb je uberhaupt gezocht?), want die gaat PRECIES hierover.

Veel leesplezier!

dml
21 april 2009, 12:38
Hij is één keer genoemd in betreffende thread maar zo te zien niet meegenomen in de shoot out: EV N/D 478. Maar ook met de N/D 468 (wel getest, maar op drums) heb ik bij gitaarcabs goede ervaringen.
En natuurlijk een E604 (tommic) achterin een combo of open back doet wonderen, natuurlijk wel i.c.m. een frontmic.

berolios
21 april 2009, 13:51
Kijk dan nog maar eens goed in de files, want de 468 hebben we ook op gitaar geprobeerd... erg goed !!

B_2_the_a
21 april 2009, 20:02
Ik heb diverse dingen geprobeerd, mijn favoriet live blijft toch de sm-57 of de sennheiser 606/906 (609 nooit geprobeerd)...
Liefste sm-57 en een sennheiser of 2x sm-57


Ik praat hier dan over de situaties die ik heb meegemaakt....

Han S
21 april 2009, 20:16
Ik heb diverse dingen geprobeerd, mijn favoriet live blijft toch de sm-57 of de sennheiser 606/906 (609 nooit geprobeerd)...
Liefste sm-57 en een sennheiser of 2x sm-57


Ik praat hier dan over de situaties die ik heb meegemaakt....

Ik heb vorige week een 57 gebruikt omdat de gitarist dat per sé wilde en als ik heel eerlijk ben klinkt dat met een clean gitaargeluid redelijk, het komt goed door de mix heen. Maar als het vet moet dan ga ik toch voor een andere microfoon en er zijn er zo enorm veel die het goed doen. Maar iedereen ontwikkelt zijn eigen voorkeuren denk ik.

WICKED
5 juni 2009, 00:53
Als je een condensator mic gebruikt live, bijvoorbeeld de studio projects b1 om een cab uit te versterken of gewoon voor zang... dat is toch niet zo handig omdat hij kwetsbaar is?

B_2_the_a
5 juni 2009, 01:17
Sowieso zingen condensator microfoons snel rond, puur vanwege hun gevoeligheid...

Tristan
5 juni 2009, 02:50
Kijk dan nog maar eens goed in de files, want de 468 hebben we ook op gitaar geprobeerd... erg goed !!

Nee, het was gewoon meer een spontane ingeving van me...
Alhoewel ik het topic van jou later wel gevonden en gelezen had, maar die test was me toch een beetje teveel van het goede, ik weet het niet, die sound vond ik zowiezo niet echt lekker dus om nou te beoordelen met welke mic die niet zo lekkere sound nou het lekkerst klonk, ik vond die Audio Technica's erg goed in de clipjes...
Laatst met een MD421 gewerkt en dat was deze keer echt huilen, breierig en een lelijke rafelige sound, maar ja, openlucht podium he, is wel vaker lastig...
Ik ben er nog helemaal niet uit wat betreft mics...
Oh ja, die Beyer M88 klonk echt helemaal ruk in die clipjes zeg, damn, niet om aan te horen, met afstand de minste mic in die test als je het mij vraagt...
Rare shit...

B_2_the_a
5 juni 2009, 10:26
Ik heb vorige week een 57 gebruikt omdat de gitarist dat per sé wilde en als ik heel eerlijk ben klinkt dat met een clean gitaargeluid redelijk, het komt goed door de mix heen. Maar als het vet moet dan ga ik toch voor een andere microfoon en er zijn er zo enorm veel die het goed doen. Maar iedereen ontwikkelt zijn eigen voorkeuren denk ik.

Wat zou jij dan aanraden voor een snoeiharde rockband?

Han S
5 juni 2009, 12:58
Nee, het was gewoon meer een spontane ingeving van me...
Alhoewel ik het topic van jou later wel gevonden en gelezen had, maar die test was me toch een beetje teveel van het goede, ik weet het niet, die sound vond ik zowiezo niet echt lekker dus om nou te beoordelen met welke mic die niet zo lekkere sound nou het lekkerst klonk, ik vond die Audio Technica's erg goed in de clipjes...
Laatst met een MD421 gewerkt en dat was deze keer echt huilen, breierig en een lelijke rafelige sound, maar ja, openlucht podium he, is wel vaker lastig...
Ik ben er nog helemaal niet uit wat betreft mics...
Oh ja, die Beyer M88 klonk echt helemaal ruk in die clipjes zeg, damn, niet om aan te horen, met afstand de minste mic in die test als je het mij vraagt...
Rare shit...

Heel merkwaardig, de 421 is een gezochte microfoon, vooral de oude grijze is erg populair. Klinkt gewoon prima op de meeste gitaarcabs en je krijgt het geluid van de gitaarspeaker gewoon op de monitors te horen. Maar om het geluid van je gitaarcab te beoordelen moet je wel even door de knietjes en dan klinkt het vaak totaal anders dan wanneer je staat, scherper en neuziger. En de MD421 hangt er met zijn harses dus wel voor.

De M88 is een beest van een microfoon, doet het prima als zangmicrofoon want daar was hij voor ontworpen, maar doet het meer dan prima in een basdrum, op een contrabas, op toms, op grotere toeters en uiteraard op een gitaarcab. Ik heb hem vorige week nog gebruikt op en sousaphoon, omdat de D12 wat groot en zwaar is en die zie ik liever niet omvallen want die is onvervangbaar. Maar de M88 deed het meer dan goed op die enorme toeter en het voordeel van de M88 is heel weinig overspraak, maar wat je dan nog hebt klinkt prima.


Wat zou jij dan aanraden voor een snoeiharde rockband?

Ik gebruik meestal een MD421 of een M88 en soms beiden tegelijk, maar ook een LDC als de SP B1 doet het prima, ook op snoeiharde metal en of dat nou live is of in de studio maakt niet uit. Ik heb wel eens een B1 op zijn smoel laten vallen en die doet het nog steeds prima, hoewel ik hem wel moest uitdeuken. :D Maar er zijn veel meer microfoons die het goed doen, de SM57 is een veel gebruikte microfoon voor dat doel. Ik vind hem meestal te dun klinken, maar dat is smaak, hij komt wel makkelijk door de mix heen.

Tristan
5 juni 2009, 13:19
Begrijp me niet verkeerd, ik hou van de MD421, maar deze keer wou het gewoon niet werken...
Zowiezo is sound in de openlucht echt huilen, meestal is de gitaarsound (zeker als het een beetje waait) echt 10x zo slecht als normaal...

De M88 vond ik op die clipjes vreselijk klinken, maar nog nooit live ermee gewerkt, wel in de studio met een 990 opgenomen, damn, grootmembraan dynamische microfoon, waanzinnig klonk dat...

B_2_the_a
5 juni 2009, 18:24
Gitaar 1 is een les paul over een zwaar overstuurde marshall met 4x12...
gitaar 2 is een les paul over een koch (redelijk nette sound)

ik denk dat ik toch maar eens een m88 ergens vandaan moet gaan vissen voor een showtje..

berolios
7 juni 2009, 13:06
Ik zweer tegenwoordig bij een AKG C414-B-XLS op gitaar cab... altijd goed en altijd recht in je gezicht. Wel een mic die wat duurder is dan de andere types die hier voorbij komen.

De opnames moet je niet zien als een of ander studio project. De context was LIVE versterking en zo is het ook gebeurd... er kwam een bandje op bezoek en dat hebben we uitversterkt. Dat de gitaarsound het misschien niet helemaal was... dat komen we in ons vak vaak genoeg tegen... dus dat was an sich wel representatief. Je moet ook luisteren naar de verschillen tussen de mics en niet naar de gitaarsound ;).

Mijn voorkeur lag ook niet bij de M88 hoor, maar smaken verschillen. Ik vond de EV erg sterk, de vertrouwde SM57 en de eerder genoemde 414. Een 421 vond ik stelselmatig niet blij van op git cab... dat past gewoon niet bij de sound die ik zoek.

Han S
7 juni 2009, 13:35
Live en studio, voor mij maakt het geen verschil. En wat ik ook niet wil is dat ik er 'mijn' gitaarsound van maak terwijl het 'zijn' gitaarsound is. Met andere woorden: het geluid van de speaker is mijn referentie en of ik dat nou wel of niet mooi vind doet er minder toe. Ik zoek een microfoon die dat geluid zo eerlijk mogelijk voor me vertaalt. En dan kan de 414 een goed stuk gereedschap zijn, maar er zijn veel microfoons die dat kunnen.

Ik bespeur ook dat het gitaargeluid van veel bands en met name metalbands verdomd veel op elkaar lijkt en dat geldt ook voor drums. Dat moet de hand van de producer zijn en dat vind ik niet tof. In het pre digitale tijdperk, toen er nog geen beat detective en soundreplacer was, om het niet te hebben over autotuning, hadden bands veel meer hun eigen geluid. Nu hoor ik vaak de invloed van mensen als Colin Richardson en Andy Sneap en uiteraard de computer.

Mr.Bluesbreaker
7 juni 2009, 16:47
Grappig, ik zit de laatste tijd ook behoorlijk te experimenteren met mijn setup live.
Aangezien ik de poen niet heb om een C414 aan te schaffen (nouja, prioriteit) doe ik het nu met een combinatie van een MD421 (type 2, zwart) en een SM57. De 421 zet ik iets uit het midden op een G12M25 en de 57 bijna op de rand van een V30. Uiteraard beiden beetje gepanned.

De ene keer klinkt het te gek, de andere keer lastiger: buiten is het sowieso altijd lastig wat Tristan al zei: zijn hier nog tips & tricks voor of komt het gewoon doordat je de zaalakoestiek helemaal mist en de "beam" van de hoge tonen door de PA zo extreem gericht lijken?