PDA

View Full Version : Diego Tremolo



jaspie
20 april 2009, 20:11
Ik wil graag de brug vervangen van mijn JV squier. Ik las veel goeds over de diego deluxe tremolo, maar ik vroeg mij af wat voor invloed een aluminium tremolo block op je tone heeft. Dit is niet even te testen dus hoopte dat er hier mensen met ervaring waren.

mvg,

Jasper

jaspie
22 april 2009, 15:22
bump, anyone? please

Yoshida
22 april 2009, 15:34
Ik heb vaker gehoord over alu blokken. Ikzelf verkies massief staal boven al het andere.
Wat is je reden om te kiezen voor deze brug? Je krijgt beter advies denk ik als de brug valt te vergelijken met wat je nu hebt.

fred dons
23 april 2009, 09:22
ik heb een aantal diego's (naast gotoh, hipshot, calaham etc) en de diego hoort echt tot de betere van die tremelos; beter afgewerkte zadels, betere arm, betere schroeven en ook het geluid is erg goed. aluminium klinkt zeker niet slechter dan staal, het heeft zelfs iets meer "sprankel".

jaspie
24 april 2009, 19:55
ok bedankt voor de reactie, ik denk dat ik dan voor een diego ga.

jaspie
24 april 2009, 20:02
Ik heb vaker gehoord over alu blokken. Ikzelf verkies massief staal boven al het andere.
Wat is je reden om te kiezen voor deze brug? Je krijgt beter advies denk ik als de brug valt te vergelijken met wat je nu hebt.

ja ik las gewoon veel goede dingen over deze tremelo, en hij lijkt iets luxer uitgevoert te zijn dan de gemiddelde tremelo in deze prijsklasse. Het enige wat mij dus opviel was het feit dat een een aluminium blok in zat. Op het moment zit er gewoon een 6point vintage brug op deze strat met ik denk een stalen blok. Hij is alleen dusdanig verweert en ontstemd snel dat ik hem wil vervangen.

aaronstonebeat
24 april 2009, 20:26
Tail pieces op Les Pauls zijn ook vaak van aluminium. Velen vinden dat het uitstekende akoestische eigenschappen heeft.

Marcel61
25 april 2009, 11:40
Yup! Best gek dat weinigen dit beseffen.

toneblo
25 april 2009, 11:51
Even een feitelijke mededeling betreffende de alu trems versus de stalen tremblokken:

Aluminium is een zacht materiaal wat we allemaal kennen.
Zacht metaalachtige, licht van gewicht en taai.

Vooral dat laatste: taai.....

Staal daarintegen, harder stijver en brosser ( hogere dichtheid )

Wat nu het grootste verschil tussen alu en stalen trembloken is: Die dichtheid van materiaal.
Omdat in aluminium trillingen worden opgevangen, zal een gitaar met een alu blok dus minder resonantie voort brengen dan een trem blok van staal.


Dat is het grote verschil.


Of je houdt van zingende gitaren, of je wilt een meer ronde toon.
Voor elk wat wils dus.

...en ja, er zullen best mensen zijn die vinden dat hun alu blok wel zingt, ik zeg ook niet dat die mensen dat niet moeten vinden, feit blijft echter onomstootbaar wat hierboven staat.
Ik zuig het ook niet uit mijn duim, vraag maar aan ome Keith, is metalurg. Weet alles van Metalen, ..... dus Tho...:D)

toneblo
25 april 2009, 11:56
Tail pieces op Les Pauls zijn ook vaak van aluminium.

??

Vooralsnog heb ik er in mijn hele bestaan nog nooit een voorbij zien komen...
Verrassend ook, dat je durft te stellen dat het veel gebruikt wordt.... Ik heb toch aardig wat gitaren voorbij zien komen maar niet met alu-tail pieces gezien...

Let wel: Ik zeg verrassend... daarmee bedoel ik dit in lerende zin voor mijzelf.

aaronstonebeat
25 april 2009, 12:08
Google er maar eens op. Je vindt ze zo.
Dit beschrijvinkje wekt zelfs de indruk dat ze tot het oorspronkelijke ontwerp behoorden: http://www.stewmac.com/shop/Bridges,_tailpieces/Electric_guitar,_non-trem_tailpieces/Gotoh_Aluminum_Stop_Tailpiece.html

toneblo
25 april 2009, 12:22
I.d.d. zijn geweldige blocken voor de metal scene.....open amerikaans ( classic rock ) verliest toch sustain in aluminium.

jaspie
25 april 2009, 12:53
ok dit doet me toch weer wat twijfelen. Aangezien ik geen zware metal of rock speel en lekkere sustain wel belangrijk vindt.

fred dons
25 april 2009, 16:01
theoretisch zal er minder sustain zijn , in het echt toch echt niet ;)

daarbij komt nog dat de meeste internetters op papier een half uur sustain eigenlijk al te weinig vinden maar in de praktijk merken dat de meeste gitaren toch voloende sustain hebben ongeacht of de gitaar een zinken block heeft (Fender US standard strat, Mex strat) , staal (gotoh trem, calaham), messing (hipshot) of alu ( diego) :D

echt je zult je geen buil vallen aan een diego en voor dingen als "klinkt amerikaans"heb je wel wat meer voor nodig dan alleen op papier uit te rekenen hoe een tremelo zou klinken (bijvoorbeeld het gebruikte hout, pickups, amp etc)

Pepe
25 april 2009, 16:43
Met de standaard brug van een JV is helemaal niks mis mee, gewoon een standard vintage fender brug. Wat is de beef?

jaspie
26 april 2009, 13:11
Met de standaard brug van een JV is helemaal niks mis mee, gewoon een standard vintage fender brug. Wat is de beef?

al verteld in het topic. Het is een oud verweerd ding waar al dusdanig mee is gerommelt door de vorige eigenaar. Daarnaast blijft hij niet lekker in tune en meerdere bezoekjes aan de gitaarbouwer zorgde ook niet voor erg veel verbetering.

G.G.
26 april 2009, 15:45
theoretisch zal er minder sustain zijn , in het echt toch echt niet ;)



Als je met de Diego te weinig sustain hebt, dan speel je gewoon niet snel genoeg. :sssh:

Hier een bestandje met de Diego, let niet op het gitaarspel. Aan het eind hoor je mooi de sustain als de bassnaren doorklinken terwijl verder gespeeld wordt. Moet genoeg zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=tsiuN7-vJeQ&feature=channel_page

Marcel61
27 april 2009, 03:04
Even een feitelijke mededeling betreffende de alu trems versus de stalen tremblokken:

Aluminium is een zacht materiaal wat we allemaal kennen.
Zacht metaalachtige, licht van gewicht en taai.

Vooral dat laatste: taai.....

Staal daarintegen, harder stijver en brosser ( hogere dichtheid )

Wat nu het grootste verschil tussen alu en stalen trembloken is: Die dichtheid van materiaal.
Omdat in aluminium trillingen worden opgevangen, zal een gitaar met een alu blok dus minder resonantie voort brengen dan een trem blok van staal.


Dat is het grote verschil.


Of je houdt van zingende gitaren, of je wilt een meer ronde toon.
Voor elk wat wils dus.

...en ja, er zullen best mensen zijn die vinden dat hun alu blok wel zingt, ik zeg ook niet dat die mensen dat niet moeten vinden, feit blijft echter onomstootbaar wat hierboven staat.
Ik zuig het ook niet uit mijn duim, vraag maar aan ome Keith, is metalurg. Weet alles van Metalen, ..... dus Tho...:D)

Sorry voor je Oom...maar dit verhaal gaat alleen op voor de echt zachte aluminium soorten...2000 series bv.

ALLE stoptails van Gibson LP's, Juniors etc zijn gemaakt van Aluminium, Meesterbouwer Nik Huber (Guitars) laat zelf zijn tremolo's maken en de sustain block is naar keuze of van Aluminium of van Messing (Brass).

Ik verbaas me steeds vaker over het feit dat zo weinigen hier de moeite nemen om dit geweldige medium - Internet genaamd - niet echt benutten om het 1 en ander uit te zoeken.

Of nog beter: koop eens een stuk 7000 Aluminium en tik er eens tegen met een theelepeltje (bv)...en vertel ons dan wat je hoort. Je zult verbaasd staan over de haast oneindige sustain. Daar kan echt geen staalsoort tegen op.

Waarom wordt het dan niet meer gebruikt als sustain block? Antwoord: de echte Aircraft 7000 Aluminium is DUUR !!!

Aircraft Aluminium 7000 serie knikkert IEDERE staal soort qua sustain aan de kant. PUNT!
Dieter (Diego) en Nik zijn echt niet gek (alhoewel die een 6000 series Aluminium gebruiken)!

jaspie
27 april 2009, 13:06
ok bedankt voor de reacties. Ik ga nog even langs de gitaarbouwer om te vragen wat hij vindt, dan moet ik genoeg info hebben om te kunnen beslissen.

Marcel61
27 april 2009, 14:00
PRS Stoptail...Aluminium baby !


http://i455.photobucket.com/albums/qq271/marceldam/Aluminium.jpg