PDA

View Full Version : Mijn eigen Ampeg R-50H Reverberocket! Nu nog een cabinet



tidalwave_sideburns
20 april 2009, 19:44
Beste forumleden,


Mijn zoektocht naar de ultieme surf/psychobilly versterker is eindelijk ten einde.
Ik heb zondag een prachtige Ampeg R-50h Reverberocket versterker aangeschaft. Zo'n geluid heb ik echt nog nooit gehoord.

Specs:

50 watt
Clean/drive kanaal
Schakelbare!!! Reverb
equalizer
fx loop

Het clean is echt fantastisch. Een prachtige glazige klank, enorme dynamiek, en breekt heerlijk op als je hem wat harder zet. De reverb,legendarisch. Super surf, met die heerlijke palm mute 'drip', spookachtig met dat glazige clean. De hogere frequenties komen prachtig door op de bijbehorende 4X12 (helaas nog geen geld om die ook aan te schaffen, later meer hierover). Helder, scherp maar niet schraal. En dan het drive kanaal:
Een erg unieke, crunchy klank, met een prachtige sustain. Gitaarspelen gaat bijna vanzelf. Ik had de dag daarvoor mijn JCM 900 Sl-X laten zien aan een potentiele koper, en vond die distortion prima. Maar geluidskwaliteit en tone is relatief blijkt maar weer, want ik heb echt m'n ultieme psychobilly tone gevonden. Niet te vergelijken met die voor mijn doen veel en veel te zware Marshall distortion. Brugpickup echt een heerlijke bite. Nekpickup twang nog prima te doen.

En dan het visuele aspect:

http://www.bazaar-world.com/uploads/amp/12/330150768779-1.jpg

(niet de mijne)

helemaal perfect:

Blauwe tolex, zilveren grill cloth, aluminium face plate, grote knoppen, blauwe! jewellight, witte letters, het embleem, echt prachtig om te zien.

Goed, nou nog een cabinet.

Dat bijbehorende 4x12 cabinet was echt ontzettend gaaf. Erg bijzondere klank. Eenmaal thuis meteen op m'n H&K tri amp cab gezet, ook echt prima te doen. Maar een 2x12 lijkt me toch wat beter, handzamer.
Is van later zorg. Ik denk dat ik mijn JCM 1960 A cab maar weer eens terug moet vorderen, maar ik hou graag mijn opties open. Weten jullie misschien nog een mooie 2x12 met sprankelend hoog, niet al te scherp mid, en een sterk aanwezig maar niet dominant laag?
Ik heb al wat rond zitten loeren op de sites van Jensen, Weber, Eminence en Celestion, maar zie alleen maar verkoperspraatjes. Sjaak1990 heeft me G12-65 aangeraden, die op papier er veelbelovend uitzien. Ook de Ragin Cajun van Eminence lijkt me ook een prima speaker, maar testen wordt helaas lastig. Hier heb je geen thomann waar je je top op een rij speakers aan kan sluiten voor een A/B vergelijking. Custom een cab laten bouwen kan, maar ik heb geen verstand van cabinetten, en pogingen tot verdiepen in de materie hebben tot nu toe nergens tot geleid. Adviezen zijn zeer welkom.


Verder trouwens nog iemand die ook op een reverberocket speelt?


Gegroet,


Jan

Mr.Bluesbreaker
20 april 2009, 21:21
Als ie zo goed klinkt als ie eruit ziet, moet het wel te gek zijn:D
Mooi ding man, gefeliciteerd. Dit model zie ik in NL nooit voorbijkomen. Waar kun je dit mee vergelijken qua klank?

Pepe
20 april 2009, 21:53
Gefeliciteerd. Waar heb je dat vandaan? Zijn inderdaad zeldzaam. Voor looks sowieso een 10.
Kwa speakers... da's toch heel persoonlijk. Over het algemeen vind ik het wel meevallen met de verkooppraatjes en je moet er een beetje door heen lezen. Smooth hoog betekent vaak weinig tophoog dus relatief veel mids, even harmonic is neutraal wat karakterloos kan betekenen maar ook dat het karakter van de amp doorkomt enz.

Een goed uitgangspunt is Alnico versus keramisch. Als je dat weet zoek je naar de diameter en handling. Bij een merk als Jensen kom je dan vanzelf terecht bij de goeie speaker. Bij Eminence ligt dat lastiger, die hebben tientalle speakers die elkaar overlappen maar hun tonechart mp3's klopt aardig.

Weber is met versturen bijna niet te doen.

rockablues
20 april 2009, 21:56
ik zou zeggen neem er eens een filmpje van op en zet het op youtube, dan kunnen we allemaal meegenieten.

tidalwave_sideburns
20 april 2009, 22:00
Tja, vergelijken is lastig, het heeft een heel unieke klank.Fender Super Reverb achtig denk ik qua clean, maar veel minder headroom, en wat minder laag en meer mid. Precies die frequencies die m'n Gretsch lekker vindt. Speakers en kast maakt ook een hoop uit, maar het karakter van die versterker hoor je er wel door. Op laag volume hoor je dat sprankelende nog steeds, in tegenstelling tot bijv een H&K tri amp die ,althans de mijne, niet mooi klinkt op slaapkamerniveau.

Het drive kanaal komt goed uit de verf op dit filmpje, http://www.youtube.com/watch?v=RwDGwhZWdiw, ook mooi in beeld gebracht. Dit is dan weliswaar over een solidbody gespeeld, maar het geluid is wel typisch die R-50H. Geen reverb trouwens, jammer.
Op HC wordt het vergeleken met Mesa, Santana-esque. Ik ken die versterkers niet zo goed, dus daar kan ik weinig over zeggen.
De top+kast uitvoering wordt trouwens niet meer gemaakt. Het zijn vrij zeldzame versterkers, maar je kan ze vinden voor dezelfde prijs van een Fender Hotrod Deluxe. Niet te vergelijken qua kwaliteit trouwens. Die top van mij kostte trouwens ongeveer 500 Euro, 150.000 forint. Echt geen geld.

tidalwave_sideburns
27 juli 2009, 16:30
Er is een opname gemaakt van een optreden van m'n band. Je hoort hier die Ampeg r-50h met een Boss FDR-1 als 'scheur'pedaal en wat slapback.

Bloody Mary (http://www.youtube.com/watch?v=qN-Irw3CLMg)

Onbedoeld ook een demo van zowel nek en brug pick up, :), de TV Classics die ik van Episua heb overgenomen. Klinkt werelds!
De zang tja.... hier en daar ajajaj, :).

iWishmaster
27 juli 2009, 16:33
Geen idee wat je aan cabs / speakers moet proberen, maar 1 tip: De G12-65H heeft in ieder geval geen sprankelend hoog! Heeft juist een heel dik en vet, maar redelijk donker geluid.

tidalwave_sideburns
27 juli 2009, 16:40
Ik heb nu (tijdelijk) een Tri Amp cab van 100 watt, dus ik vermoed met greenbacks. Klinkt heerlijk