PDA

View Full Version : Das lullig...



chantilly
20 april 2009, 17:44
Das lullig

http://filmpjes.blog.nl/grappig/2009/02/24/filmpje-topviolist-breekt-snaar-tijdens-optreden

:seriousf:

kenx
20 april 2009, 18:28
Da's inderdaad zeer lullig:seriousf:

Ike57
20 april 2009, 18:30
Da's zeker lullig.
Maar ... wel leuk om te zien.

Leedvermaak is van alle tijden :seriousf:

Bram+
20 april 2009, 18:31
Dat niet eens alleen een snaar, die hele brug vliegt eraf. Viool toevallig ook van oost-europese komaf? :D

Rinze
20 april 2009, 18:58
Ghehehe...

Zjef
20 april 2009, 20:01
In het volledige filmpje leent hij een viool van iemand uit het orkest en speelt hij gewoon door. Maar desalwelteplus best grappig :)

nielsnielsniels
21 april 2009, 00:36
Nou, ik zou toch wel even schrikken hoor, de violist gaat er nog redelijk rustig mee om. Als ik een 1956 mint strat zou hebben en de brug schoot eraf ( ok, dat zou niet snel gebeuren ), dan zou ik toch even in paniek raken. Daarnaast zijn viool reparaties 5x zo duur als gitaar reparaties, maar ik denk dat deze man daar niet veel problemen mee heeft.

Thundermane
14 juli 2009, 15:50
Nou nou, het valt eigenlijk wel mee. Het gedeelte wat brak is slechts een metalen draad die de brug vast zet aan zijn viool. Bruggen zweven bij violen en cello's. Eigenlijk zijn het best briljante dingen, want de zwakke plekken bij die instrumenten zijn vaak best vervangbaar. Alleen noem je de brug bij een viool/cello het staartstuk.
(Speel zelf cello).
En die instrumenten moet je in bepaalde dingen zelfs hardhandig gebruiken, bijvoorbeeld het stemmen van zulke instrumenten is vreselijk lastig.
De stemknop moet je namelijk in de kop duwen met behoorlijk wat kracht, anders draait de snaar gewoon terug door de spanning!
Zelf heb ik dus een cello en je komt er eigenlijk niet om heen dat zo'n flink instrument wel eens ergens tegen aan stoot. Het volgt nog best mee, het is niet zo makkelijk om iets fataal te doen bij zo'n instrument.

Jepser
14 juli 2009, 17:42
Jahoor, ook onder violisten heb je van die Clapton-typjes.

RobertoL
15 juli 2009, 11:26
Brug eraf.. op je 200zoveel jaar oude viool. Zal vast niet de eerste keer zijn dat de brug eraf valt.

Thundermane
15 juli 2009, 13:55
Jahoor, ook onder violisten heb je van die Clapton-typjes.

Ik zat al, waar doet die kop mij aan denken? :D

Wel top dat hij de sfeer zo mooi weet te draaien. Goed artiest zou ik zeggen. ^^

koen=)
21 juli 2009, 12:00
ja dan moet je ook geen stone age viool kopen maar gewoon een mooie nieuwe
:punk:

TimmU
21 juli 2009, 20:43
ja dan moet je ook geen stone age viool kopen maar gewoon een mooie nieuwe
:punk:

Wat een prachtpost.

Ik denk dat die knul inderdaad beter af was met een verse nieuwe viool. Stagg heeft hele mooie.

Chocola
22 juli 2009, 12:22
Wat een prachtpost.

Ik denk dat die knul inderdaad beter af was met een verse nieuwe viool. Stagg heeft hele mooie.

Whahahaha :P Stagg XD.


De brug brak niet, noch brak er een snaar. Waar bij gitaren die strapholder zit aan de achterkant, zit er een schroef in de viool die het staartstuk vasthoud (normaal gesproken goed ook :p). Zeer kleine kans dat deze los komt, maar een viool met die leeftijd zonder aanpassingen is gewoon wat kwetsbaarder.

Ik kan me trouwens nog herinneren dat Andre Rieu ook eens een viool brak, maar dan een dikke neckcrack. Gelukkig was dat niet zijn Antonio Stradivarius uit 1667.

Ik had vroeger een klein kinderviooltje (toen ik 8-9 was), deze heeft dit ook een keer vertoont, het komt dus ook voor op Chinese dingetjes (Stagg zal dus wel helemaal ruk zijn). Mijn laatste viool was ook vrij oud, 70-100 jaar ofzo (ben nu al zo een 5-6 jaar gestopt) , en is steviger dan de meeste nieuwe violen. Het ligt erg aan de viool en de bouwer waar je op speelt ;).

koen=)
23 juli 2009, 17:12
ik vind het knap dat jij op bouwers kan spelen daar zitten toch geen snaren op?
:seriousf:

RobertoL
25 juli 2009, 11:40
De bouwer houdt de viool bij elkaar zodat hij niet uit elkaar valt.