PDA

View Full Version : Dikker plectrum



The Man Who Knew Too Much
20 april 2009, 13:59
Ik kwam erachter dat ik een dikker plectrum een verschil uitmaakt in sound.
Ik speelde altijd met 0.7 maar probeerde laatst een kleine Dunlop http://www.electrohill.co.uk/acatalog/info_0018.html H3. Die zijn net iets dikker en stukker maar leveren wel een vollere toon op. Net iets dikker en vetter, precies wat ik zocht. Het speelt alleen wel een stuk moeilijker. Vooral slagjes zijn een stuk lastiger geworden. Denken jullie dat ik hieraan, na een flinke tijd, zal wennen of kan ik beter teruggaan naar een soepeler plectrum?
Ben nu veel oefeningen aan het doen om mijn plectrumtechniek te verbeteren maar dat is knap lastig. Hebben jullie nog suggesties voor oefeningen?

iWishmaster
20 april 2009, 14:07
Tja, hat maakt inderdaad verschil en als je het mooier vind zou ik er proberen aan te wennen (gewoon ermee blijven spelen dus). Persoonlijk vind ik lichte slagjes mooier (lichter) klinken (en makkelijker spelen) met dunne plectrums.

Ik gebruik voor slagjes en vaak voor cleans mijn vingers. Riffs en steviger akkoordenwerk speel ik met plectrum. Akoustisch sowieso altijd met alleen vingers.

Heibel
20 april 2009, 14:21
ik wil hier graag op inhaken..ik zelf speel met Dunlop Tortex 1,14 (die paarse). Vrij stevig dus, maar ik speel dan ook met een stevige aanslag. Een dik plectrum geeft me meer controle over de dynamiek, individuele snaren komen er beter uit in akkoordenwerk en solo's krijgen meer punch. Althans, dit is allemaal mijn beleving. De andere gitarist in mijn band gebruikt hele dunne pics, waardoor in mijn naar mijn idee de attack minder is. Met name bij riffs of strak akkoordenwerk, mis ik die stevige punch op de tel. Ik probeer hem te overtuigen dat hij met dikkere pics een beter resultaat behaald. Hoe denken jullie hierover?

Thanks

(nb. @ TS, sorry als ik je topic gekaapt heb, maar dit sluit wel erg aan..toch?)

Squier02
20 april 2009, 16:21
Ik speel zelf met een plectrum van 1 mm. Heb wel moeten wennen met de slag, maar ik vind solo's met een dikker plectrum mooier klinken. Akkoorden vind ik mooier klinken, omdat ik met dunnere plectrums altijd het "spelkaart-tussen-de-fietsenspaak" geluid kreeg. Irritant geratel dus.

-=JEROEN=-
20 april 2009, 17:37
Ik ben ooit met soleren overgeschakeld op een dikkere (van .73 naar 1.5), maar kan er nu ook redelijk sla mee spelen. M'n techniek is wel veranderd. Als ik spaans-achtig wil spelen, pak ik nog steeds zo'n flexibele (of mn vingers, maar die zijn dezelfde dikte gebleven :seriousf: )

Wiellem
20 april 2009, 17:46
Ik ben op en gegeven moment overgestapt van die slappe nylon plectrums naar die paarse 1.14 tortex en intussen ben ik eraan gewend en speel ik er alles mee :)

The Man Who Knew Too Much
20 april 2009, 17:54
Precies zoals ik ook dacht, ik ga dus definitief overschakelen op dikkere plectrums. Ze klinken inderdaad voller bij solo's en losse snaren werk alleen akkoorden is wel een stuk lastiger, dat wordt dus oefenen. Bovendien kan ik met een dik plectrum makkelijk zowel hard als zacht aanslaan terwijl dat met een dunner plectrum veel moeilijker is (meer nuance en controlel). Dunnere plectrums klinken bij hard aanslaan meteen een stuk rommeliger zoals iemand ook aangaf. Akoestisch probeer ik overigens ook zoveel mogelijk met mijn vingers te spelen.

Jeroensnake
20 april 2009, 18:02
Het is niet de dikte die voor meer controle zorgt, maar de stijfheid. Klein detail, maar goed om te weten. Stijfheid kun je namelijk ook aanpassen door de plectrum anders vast te houden. Niet harder knijpen, maar het stuk wat de snaren raakt minder laten uitsteken. Hoef je zelfs minder hard te knijpen.

Jimi Hendrix
21 april 2009, 18:17
Het is niet de dikte die voor meer controle zorgt, maar de stijfheid. Klein detail, maar goed om te weten. Stijfheid kun je namelijk ook aanpassen door de plectrum anders vast te houden. Niet harder knijpen, maar het stuk wat de snaren raakt minder laten uitsteken. Hoef je zelfs minder hard te knijpen.

mee eens, daarom sla ik met mijn dunlop .88 (die groene) met de stompe kant aan.

taylor
22 april 2009, 11:20
ben ik ook wel mee eens daarom gebruik ik al jaren 3mm stubbys(behoorlijke klompe :) van jim dunlop die geven helemaal niet mee.

ik vind de teardrop plectrum vorm ook t fijnst,als ik wel is medium ofzo gebruik voelt dat zeer vreemd aan ,kan er wel aan wennen maar...

speel ook stukken gewoon met de vingers bv klassiek of countrylicks achtige dingen

aaronstonebeat
22 april 2009, 11:35
Hoe dikker, hoe beter. Na een hele tijd met big stubby's van 3 mm gespeeld te hebben, maak ik ze nu zelf uit been; die ik nu veel gebruik is 3,5 mm, een soort van berenklauw of prehistorische pijlpunt.

Eenmaal dat pad ingeslagen, is er geen weg meer terug :blast:

pimmetje
22 april 2009, 12:08
Ik zit al jaren op de 2mm plectra.
Soms wissel ik nog van soort... nu vooral 205jes, soms gator grips.

3mm heb ik ook wel 'ns geprobeerd, maar die kon ik alleen maar krijgen met zo'n deuk in het midden en dus ronde opstaande kanten. Dat vond ik maar niets. Een plectrum moet aan de vlakke kanten voor mij wel volledig recht zijn.

Ik had ook het idee dat 't m'n controle over de aanslag vergrootte. Of dat ook werkelijk zo was/is weet ik niet, maar ik vind nog steeds dunne plectra "floppy" voelen bij aanslaan. Ongeacht hoe kort ik ze houd...

taylor
22 april 2009, 12:24
big stubbys hebben een deuk in midden idd maar ik gebruik meestal de kleinere variant de "gewone" stubbys van 3mm.

EuroCinema
22 april 2009, 13:09
mee eens, daarom sla ik met mijn dunlop .88 (die groene) met de stompe kant aan.

Hmm dat vind ik wel een mooie sound geven, maar bijvoorbeeld een tremelo ermee spelen of een goed gearticuleerde sweep lukt mij niet lekker. Heb ik toch een scherper puntje voor nodig. Ik gebruik nu trouwens die donker roze Dunlops van 1.13, stevig zat maar geeft nog een heeeeel klein beetje mee wat prettig is bij snelle slagjes. Die kleine teardropjes heb ik ook een tijdje gebruikt, tot ik opeens hele nare pijnsteken in m'n rechterduim kreeg. Snel weer terug naar normaal formaat, want als er 1 ding is waar ik niet op zicht te wachten is het RSI-achtige ellende.