PDA

View Full Version : Gerommel in mn geluid!



Jilles
20 april 2009, 13:43
Nou, bij deze mijn eerste post in het versterkergedeelte van dit forum!
Ik heb hier een huis tuin en keuken versterkertje staan.
Type: BB20R 20W Reverb Guitar Amplifier
Merk: B.B blaster

Nou kwam er tot voorheen een prima geluid uit, daar was ik echt over te spreken. Helaas is daar verandering in gekomen, en ik weet niet wat er loos is.

Het probleem is als volgt:
Bij laag volume (2-3) klinkt hij normaal, maar alleen als ik de snaren lichtjes aansla. Als ik de snaren harder aansla hoor ik een rommelige ruis door mijn geluid heen alsof er los papier aan het meetrillen is. Rare beschrijving, maar het is echt het eerste wat in me opkomt als ik het hoor.
Fretbuzz is uitgesloten, het zit m in de versterker..

Bij distortion heb ik er op zn hoogst last van, maar als ik clean speel klinkt het geluid gewoon ROT. Heeft iemand een idee hoe dit kan? Is mijn speaker naar zn grootje? of is er iets heel anders aan de hand, misschien lullige instellingen die hier voor zorgen?
Versterkerguru's, help! :makeup:

The Lo Lands
20 april 2009, 13:54
Misschien vuile potmeters? Draai eens grondig aan de verschillende potmeters, als er wat kraakt in het geluid zou het hier aan kunnen liggen. Heb je de versterker wel eens opengemaakt om stof e.d. weg te halen met een borsteltje of stofzuiger op standje beheerst?

Je zou als test met een schroevendraaier (kunststof handvat als 'slagwapen' gebruiken) licht op de diverse onderdelen kunnen tikken en horen of er misschien een component op de printplaat los zit of de storing veroorzaakt? Anders zou ik hem even bij een techneut langsbrengen... of misschien heeft iemand anders hier nog een idee?!

cluseau
20 april 2009, 14:19
Bij laag volume (2-3) klinkt hij normaal, maar alleen als ik de snaren lichtjes aansla. Als ik de snaren harder aansla hoor ik een rommelige ruis door mijn geluid heen alsof er los papier aan het meetrillen is.


Mijn eerste gedachte gaat uit naar naar de speaker. Misschien heb je een opname ter beschikking. Dat zou een en ander wel wat duidelijker maken. Zo afgaand op je verhaal is het niet met zekerheid te zeggen.

Als je de speaker overbelast hebt kan het zijn dat je spreekspoel zwanger is, hij loopt dan klem in de luchtspleet. Dit kun je op deze manier testen; duw voorzichtig tegen de conus aan de voorzijde van de speaker. De conus moet beslist vrijlopen. Als je maar enigsinds een schrapend geluid hoort is het einde verhaal.

Frans

sjaak1990
20 april 2009, 15:08
Een makkelijker iets, gitaar kabel? Heb ik ook eens gehad, precies zulke verschijnselen met een brakke kabel...

espike
20 april 2009, 16:04
Dit geluid ken ik goed, maar dan van mijn oude gettoblaster:
als je steentjes, of zond op je speaker cone hebt liggen, of er ratelt iets anders tegen aan.

De andere optie is een potlod door je speaker heen.. geeft ook zo'n effect.
Kijk ook even of die aanhechting ( zal vast een mooi woord voor zijn ) van speaker aan de kast niet gescheurd is.

koentjo
20 april 2009, 16:35
toevallig heb ik sinds een aantal dagen hetzelfde in mn VS265, straks eens even kijken of ik er iets aan kan doen. als ik iets vind, zal ik het hier posten.

Als je je gitaar volume iets dicht draait, verdwijnt het geluid toch ook? en maakt het volume op je amp niet uit?

ook succes.

Jilles
20 april 2009, 17:46
Ik heb even wat testjes gedaan afgaande op jullie suggesties:

Als het volume op de gitaar omlaag gaat, hoor je het geroggel minder.
Als het volume op de amp omlaag gaat, hoor je het geroggel veel minder, het verdwijnt niet geheel.
Mijn gitaarkabel is niet de oorzaak, ik heb alle drie de kabels die ik heb liggen getest. Geen verandering in de situatie helaas..
Kheb op alle delen van de versterker geklopt, geen gerammel of losse deeltjes te horen.
Aansluiting van de versterker naar het printplaatjes gedoe ook in orde.
Cluseau, jouw suggestie moet ik nog testen, ik heb de versterker nog niet uit elkaar gehaald, dat ga ik waarschijnlijk straks even doen. Als ik mijn sleuteltjes kan vinden :D

Wat ik wel te weten ben gekomen is dat het geroggel erg aanwezig is als er veel bas of zware tonen gespeeld worden. Een paar voorbeelden:
Het geroggel was erg aanwezig bij een clean effect met veel bas, bij een ander effect opeens niets meer te horen. Het tweede effect had weinig bas.
Emineur is vooral de grote boosdoener, samen met eigenlijk elk powerakkoord op de bovenste twee snaren.

Ik heb toch maar even getest of het TOCH aan de gitaar kon liggen, aangezien mn potmetertjes toch wel kraken. Maar nee, de gitaar met rotte potmeters produceert evenveel geroggel als mijn andere gitaar.
Het ligt ook niet aan de potmeters in mijn versterker, die kraken maar een klein beetje. De storing die ik hoor lijkt ook niet op gekraak wat door potmeters komt..

Kortom:

Trillerig geroggel, alsof er iets tegen je speaker aantrilt.
Geroggel veel bij lage tonen, veel bas.
Het probleem zit in de versterker.

Dan kom ik toch uit op mijn speaker.. k ga hem open schroeven!

jerome
20 april 2009, 19:57
Als ik je verhaal zo lees is de kans idd zeer groot dat je speaker opgeblazen is...
Is makkelijk te testen door even een andere speaker op je amp aan te sluiten

koentjo
21 april 2009, 00:30
even informered: ik heb het snoer voor mn wah en erna verwisselt, nu is het gekraak weg.

helaas klinkt mn versterker nu precies zoals hij hoort, de laatste tijd klonk hij ook veel minder trebbly, wat erg fijn is bij een VS265.
mogelijk kan ik daar nog eens wat op vinden, of een andere versterker :soinnocent:

bedankt, en succes!
Koen

MattellicA
21 april 2009, 00:41
Mijn Valvestate uit '93 heeft ook last van krakende potmeters, gaat slechts op sommige standen van de master goed. Er zijn posities waarop heel de amp begint te rochelen... Moet er maar eens nieuwe potmeters in doen... Of een Plexi bouwen :cheerup::cheerup::seriousf:

no 1 hops
21 april 2009, 08:20
Mijn Valvestate uit '93 heeft ook last van krakende potmeters, gaat slechts op sommige standen van de master goed. Er zijn posities waarop heel de amp begint te rochelen... Moet er maar eens nieuwe potmeters in doen... Of een Plexi bouwen :cheerup::cheerup::seriousf:haal bij de optheek even een injectie spuit met fijne naald en spuit een BEETJE wasbenzine in de potmeter en dan flink draaien (en natuurlijk met de stekker uit het stopcontact)
werkt naar mijn idee beter als contact vloeistof

TimmU
21 april 2009, 09:17
wel lachen dat je hier zegt dat ie gammel is , en hem in je sig te koop aanbied!

jerome
21 april 2009, 22:32
haal bij de optheek even een injectie spuit met fijne naald en spuit een BEETJE wasbenzine in de potmeter en dan flink draaien (en natuurlijk met de stekker uit het stopcontact)
werkt naar mijn idee beter als contact vloeistof

Zo, goeie tip zeg!
De meeste contactsprays laten een soort smerend laagje achter waar weer vuil en stof aan blijft hangen zodat het gekraak binnen no-time terug komt, en dan nog erger dan het ooit was!
Met wasbenzine maak je de boel mooi vet- en vuilvrij en het laat geen residu achter.
Overigens geen terpentine nemen want dat laat wél vettig laagje achter en ook geen thinner want dan lost er meer op dan alleen vuil en vet ;)