PDA

View Full Version : Brughumbucker: zie het bos niet meer



marter544
20 april 2009, 12:10
Hallo,

Ik zoek een nieuwe brughumbucker, voor in mijn Schecter Tempest. Deze is op dezelfde wijze gebouwt als een les paul, alsook dezelfde hardware en houtsoorten (mahonie, maple, en rosewood). De brughum die er in zit is een beetje microfonisch, wat live echt schijtirritant is. Ik zie op dit moment door de bomen het bos niet meer. Ik speel met mijn band eigenlijk allerlij metal, van Tankard naar Iron Maiden en van Motorhead naar Accept en Anthrax. Ik gebruik hierbij een Engl Fireball. Wat ik wil is een heldere sound, maar wel met ballen. Strakke palmmutes, en fijne harmonics voor pinches en squeels zijn toch wel vereisten. Op het moment zit de el-cheapo versie van de JB erin (duncan designed nogwattes), en deze bevalt me niet echt meer. Klinkt goed, maar het mist ballen, en tis niet echt makkelijk om er squeels mee te maken. De pickups waar ik tot nu toe naar gekeken heb zijn:

- Dimarzio superdistortion
- S. Duncan SH-5 duncan custom
- S. Duncan SH-4 JB
- S. Duncan SH-6 duncan distortion
- GFS powerrails

Ik neig toch wel meer naar een ceramische magneet dan een alnico magneet. Ik zit toch wel aan een budget, dus handgewikkelde elementen van over de honderd euro zit er niet echt in. Iemand tips, en argumenten waarom ik de ene beter zou nemen dan de ander? Ik heb zelf nog niet zoveel kaas gegeten van losse elementen, vandaar dit topic.

Alvast bedankt!

Jilles
20 april 2009, 12:32
Ik weet weinig tot niets van hoe die elementen die jij daar opnoemt zich tegen over elkaar verhouden, op dat gebied ben ik nog niet zo bekend. Maar wat ik wel weet is dat je dat microfonische gehum kan fixen door je element opnieuw te waxen. Kan gewoon met kaarsvet, beetje bijenwas erbij eventueel zodat het niet zo broos is.. Is genoeg over te vinden op internet.
Maar zo te lezen ben je echt op zoek naar een níeuw element, daar kan ik je niet echt bij helpen. Ik wilde je deze info alleen niet onthouden.
Het zou natuurlijk zonde zijn om dit element weg te mieteren als je hem nog kan maken met een beetje genkutsel :seriousf: voor in een projectgitaartje ofzo! Je weet maar nooit.

groeten, Jilles

LP_CL
20 april 2009, 12:39
Bill lawrence XL500, JB, Dimarzio D sonic, BK Warpig, ... allemaal heel goede pickups. En eigenlijk heeft het spelen van pinched harmonics niet veel te maken met pickups, maar wel met techniek. Als ze niet goed lukken met de duncan designed pups, dan is het teken dat jij iets fout doet.

Orpheo
20 april 2009, 12:45
Hallo,

Ik zoek een nieuwe brughumbucker, voor in mijn Schecter Tempest. Deze is op dezelfde wijze gebouwt als een les paul, alsook dezelfde hardware en houtsoorten (mahonie, maple, en rosewood). De brughum die er in zit is een beetje microfonisch, wat live echt schijtirritant is. Ik zie op dit moment door de bomen het bos niet meer. Ik speel met mijn band eigenlijk allerlij metal, van Tankard naar Iron Maiden en van Motorhead naar Accept en Anthrax. Ik gebruik hierbij een Engl Fireball. Wat ik wil is een heldere sound, maar wel met ballen. Strakke palmmutes, en fijne harmonics voor pinches en squeels zijn toch wel vereisten. Op het moment zit de el-cheapo versie van de JB erin (duncan designed nogwattes), en deze bevalt me niet echt meer. Klinkt goed, maar het mist ballen, en tis niet echt makkelijk om er squeels mee te maken. De pickups waar ik tot nu toe naar gekeken heb zijn:

- Dimarzio superdistortion
- S. Duncan SH-5 duncan custom
- S. Duncan SH-4 JB
- S. Duncan SH-6 duncan distortion
- GFS powerrails

Ik neig toch wel meer naar een ceramische magneet dan een alnico magneet. Ik zit toch wel aan een budget, dus handgewikkelde elementen van over de honderd euro zit er niet echt in. Iemand tips, en argumenten waarom ik de ene beter zou nemen dan de ander? Ik heb zelf nog niet zoveel kaas gegeten van losse elementen, vandaar dit topic.

Alvast bedankt!
dimarzio distortion: warm, vet, niet echt superstrak. met de fireball kan 't redelijk strak worden, maar tis een pup met heel veelmid en bass.
de duncan custom: superstrak, scheurt als een tierelier, goeie pinches, squeelt heel erg, veel mid en hoog. in een LP: waanzinnig.
duncan JB: hotrodded PAF met een voorliefde voor het hoog en midhoog. in een LP heel lekker, maar kan vaak schel overkomen.
duncan distortion: JB maar dan met een ceramische magneet. Strakker, meer 'growl' in 't laag. ik vind deze zelf in een LP het allerlekkerst van de genoemden.

de GFS negeer ik ook maar, omdat die gewoon heel vlak klinkt ten opzichte van de anderen.

als je graag hoog en midhoog in je sound wilt hebben met veel scheur: duncan distortion of duncan custom.

wil je graag veel mid en midlaag, en een zingend hoog, zodat je op je brugpup ook vette leads kunt spelen: kent armstrong motherbucker.

marter544
20 april 2009, 14:52
Bill lawrence XL500, JB, Dimarzio D sonic, BK Warpig, ... allemaal heel goede pickups. En eigenlijk heeft het spelen van pinched harmonics niet veel te maken met pickups, maar wel met techniek. Als ze niet goed lukken met de duncan designed pups, dan is het teken dat jij iets fout doet.

Ja nuja, pinches gaan anders een stuk beter op mijn ibanez.

Orpheo: Bedankt, daar kan ik wat mee! De toon van m'n duncan designed beviel me ook al niet zo. Tis eigenlijk puur en alleen riffwerk (ben slaggitarist, zo nu en dan een solo, maar strakke riffs zijn belangrijker). Mijn gitaar heeft van zichzelf veel laag en mid, ik ga eens kijken wat een duncan custom in mijn axe doet!

Als iemand nog tips heeft, altijd goed.

marter544
27 april 2009, 14:18
Arg, frustratie. Komt m'n element binnen, blijkt mijn Schecter F-spaced te zijn, maar wel met een TOM van tonepros... Vreemd, hoerenzooi. Terug gestuurd dan maar, en nu wachten tot de trembucker versie binnen is.