PDA

View Full Version : Vragen van een versterker noob



Muzieknono
20 april 2009, 08:11
Hallo, ik ga binnenkort elektrisch spelen en heb ook al een versterker op het oog, de blackstar HT5 halfstack.
Gaat helemaal goedkomen.
Maar waar kan ik iets leren over effecten, wat doet welk effect en wat doen bepaalde pedalen.
Hoe hebben jullie dat geleerd, proefondervindelijk of bestaan hier goede boeken over waar je e.e.a. uit kan leren.
Alvast bedankt.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

olaftheholy
20 april 2009, 08:40
klik (http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?f=14), alles wat je wilt weten over effecten...












:D

Fiendish
20 april 2009, 08:43
Gewoon veel verschillende muziek luisteren ? :seriousf:
De meest praktische manier lijkt me voorbeelden zoeken op youtube, duizenden verschillende pedalen zijn er al getest, heb je meteen een beetje een idee hoe het klinkt en wat het ongeveer doet.
Linkje voor de luie mensen op de maandag ochtend : http://www.youtube.com/results?search_type=&search_query=effects+pedals&aq=f

Ferraririk
20 april 2009, 08:54
en natuurlijk Reviews, maar ik heb nog iets in mijn muziekschrift van vorig jaar, ik zou het voor je overtypen, maar sommige dingen zijn raar.

Effecten.
Fuzz/Distortion/Overdrive: Met deze 3 namen bedoelt men eigenlijk min of meer hetzelfde effect. Het oorspronkelijke Geluid word overstuurd alsof men teveel van de luidspreker of versterker vraagt (WTF?). Er ontstaat een doordringend scherpend geluid.

Delay/Echo: Het oorspronkelijke geluid kan worden vertraagd, er kan echo worden toegevoegd. Je hoort herhalingen van het geluid, waardoor klanken in elkaar kunnen overlopen.

Wah-Wah: Het oorspronkelijke geluid word zowel van klank als volume veranderd. De term zegt voldoende over de wijze waarop

Chorus: In het oorspronkelijke geluid komt een golfbeweging. Er ontstaat een soort ruimtelijke weergave. Het geluid word breder.

Phaser: Je hoort het geluid als het ware via een ronddraaiende luidspreker

Compressor: De signaalpieken worden verzwakt, in elkaar gedrukt. De zwakkere Signalen worden versterkt. Zo ontstaat een gelijkmatiger geluid zonder storende vervormingen.

Doubler: Een effectapparaat dat zorgt voor een zeer korte echo, waardoor je het oorspronkelijke geluid dubbel gaat horen.

Octaver: Dit apparaatje laat de gespeelde melodie één of twee octaven lager klinken. Eventueel kun je daarbij de oorspronkelijke toonhoogte laten meeklinken (WTF?)

Muzieknono
20 april 2009, 10:21
Thnx mensen, kan ik me een beetje inlezen en blijft het hopelijk niet zo'n abacadabra meer.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

Bolder
20 april 2009, 18:36
Reverb: Nagalm, dat hoor je in de kerk als je BOE roept.

Flanger: soort phaser, maar minder toonhoogte veranderend, een soort van vliegtuig suis van hoog naar laag.

Ringmodulator: voegt bepaalde tonen aan je signaal toe, niet erg goed uit te leggen. Het klink erg raar

btw: overdrive, is een beetje buizenoversturing, distortion, transistoroversturing (hierbij wordt het geluid in elkaar geperst en de toppen afgesneden) en fuzz is een beetje een viool achtige zoem (hendrix, santana etc)

Ferraririk
20 april 2009, 18:43
ik typte alleen maar over wat in mijn schrift stond, en dat was dan weer gekopieerd uit een of ander boek

Bolder
20 april 2009, 20:43
ik typte alleen maar over wat in mijn schrift stond, en dat was dan weer gekopieerd uit een of ander boek

Ik keek wikipedia en daarbij legde ik iets uit. Wat bedoel je ermee eigenlijk?