PDA

View Full Version : Meul - Warface



meul
19 april 2009, 23:37
Hey daar,

Gitaarmuziek, ik hoop dat jullie het wat vinden.
Alvast bedankt voor het luisteren.

http://home.casema.nl/plien68/Sound/Jan%20Vermeulen%20(Meul)%20-%20Warface.mp3

gr,
jee

Bl44t44p
20 april 2009, 01:40
Heel gaaf weer!!! Lekker eigenaardig en duister.. mijn complimenten!

Gert-Jan
20 april 2009, 06:43
Ha Meul,

Enig idee wat die gozer zegt in het begin? ;-)

Ik vind dit één van je beste stukken, gewoon om dat het mij meer aanspreekt. Lekkere sounds zeg.... prachtige solo aan het einde hoor. Megagave tempo changes.

VHsologitarist
20 april 2009, 07:16
Erg professioneel meul!
Een wel erg vette solo op bijna het einde. Maar zelf ligt het genre mij niet zo, maar das puur subjectief ;)

JelmerOnGuitar
20 april 2009, 12:36
Niiiiice!!

Jezus, je flikt het weer Meul, echt een supertrack!

Lekker groot contrast tussen de intro-gitaar-sound en de uberdikke riff die daarna komt.. Lekkere beukriff trouwens!

Het nummer vind ik erg erg vet, lekker duister idd. Dik respect voor je lead-partijen, die zijn echt superinteressant om naar te luisteren..
De riffs verder in het nummer zijn ubervet, echt bruut gewoon. Het knalt de speakers ook lekker uit!! :D Fucking nice!

Good job, en blijf posten alsjeblieft!
Het inspireert me!:D

pgm10th
20 april 2009, 13:23
Hey man,
Kan je ook eens een keer iets maken wat niet goed is, want hier krijg ik gewoon een minderwaardigheidscomplex van.
God tering wat is deze weer lekker.
Lekker strak weer.

;)

YoJorisss
20 april 2009, 14:03
Het klinkt ontiegelijk moeilijk en ik wil je alles behalve afkraken...maar wat een herrie :S Het is gewoon niet mijn smaak, maar mensen zeggen hier dat het goed is, dus dat zal het ook wel zijn!

Speel nog eens een liedje maar dan ietswat softer ;)

glennshred
20 april 2009, 17:15
Jezus christ hoe maak jij dat toch zo lekker strak man? dat begin in het
nummer begint al goed maar als de rest losbarst :ok:

Ik heb in één van mijn stukjes tijdje geleden ook zo'n begin gemaakt dat ook
wat de richting uitgaat van jou intro.. telepathie denk ik..


Ik ben jou advies aan het opvolgen, veel documenten opgeslagen over
recording en allerlei, af en toe doe ik een testje, ik hoop ook ooit zoiets strak neer
te zetten als jou meul :crazyhappy:

JelmerOnGuitar
20 april 2009, 18:55
maar mensen zeggen hier dat het goed is, dus dat zal het ook wel zijn!

Nee, natuurlijk niet! Wanneer muziek "goed" is, is geen definitie voor. Het is een mening. Jij houdt hier niet van, dus vind jij het niet goed!

budje
20 april 2009, 18:59
t is mijn smaak ook niet zo, maar Damn, wat is het weer goed gedaan! Wens je succes toe met de weg die je volgt!!!

pasqual
20 april 2009, 22:40
Nee, natuurlijk niet! Wanneer muziek "goed" is, is geen definitie voor. Het is een mening. Jij houdt hier niet van, dus vind jij het niet goed!

het is wél goed, ongeacht of je het wel of niet mooi vindt. het zit erg knap in elkaar. of het dan nog wel aangenaam is om te luisteren, dat is een ander verhaal. dan komt inderdaad "de mening" om de hoek kijken. kortom: steekt goed in elkaar, goeie opname en compositie. alleen een album vol van dit soort nummers is ( voor mij ) te veel van het goede. ik vind het in ieder geval te druk. ( maar wél goed;) ).

groeten Pasqual.

JvD.
21 april 2009, 00:50
achterlijk goed. dude.

erwin_ve
21 april 2009, 10:17
Hoi Jan! Dat was weer een meesterlijk stukje gitaarvuurwerk! Ik heb er van genoten:mmmm:

meul
21 april 2009, 16:42
Mannen!! , bedankt voor de reakties!!!! :cooler:

@ gert, Ik heb werkelijk geen enkel idee wat hij zegt, maar het klinkt heavy :)
bedankt voor je reaktie.

@JelmerOnGuitar, geen zorgen, ik blijf voorlopig nog wel ff bezig, txs!

@pgm10th, Vielen danke Danny von .. :)

@Glenn, hey Glenn, bedankt man, ik ben benieuwd naar je nieuw dingetjes!

@YoJorisss, hey, geen probleem hoor, bedankt voor het luisteren.

@erwin_ve, hey Erwin, alles oke? dank voor je reactie

@Pasqual, Jvd, Budje, VHsologitarist, Bl44t44p, bedankt voor het luisteren jongens!

stratie
21 april 2009, 16:43
vette shit dit weer Meul, complimenten!!

Ik vind je opnamens ook loepzuiver trouwens, heerlijk:punk:

Rinze
21 april 2009, 16:49
Klinkt weer erg goed, kan het kloppen dat je de gitaarpartijen wat minder vet hebt aangezet qua geluid ten opzichte van eerdere opnames?

spanky_franky
22 april 2009, 09:36
Profi! Een tijd geleden dat ik iets van je heb gehoord, er zit een grote stijgende lijn in dat zeker!

peter_heijnen
22 april 2009, 11:24
Buitencategorie Jan!

benwave
22 april 2009, 12:57
Ik zeg ook buitencategorie

pannekoek
23 april 2009, 00:51
dit klinkt echt proffesioneel man! tering wat een gaaf nummer! het zit zo ontzettend goed in elkaar! geweldig opgenomen! heerlijke sound!

Riky
23 april 2009, 14:29
Heel raar altijd. Ben helemaal niet iemand die van die heavy shit houd, maar alles wat jij maakt vindt ik super.
Deze vindt ik echt heeeel goed! Een van de betere nummers die ik van je hebt gehoord. Gewoon flink beuken!

En man wat kun je spelen! Mega beheersing van je intrument, maar dat heb ik geloof ik al vaker gezegd;)

meul
25 april 2009, 12:55
He iedereen, bedankt voor de toffe reacties, altijd erg leuk om te mogen lezen!!!!!!

@ Rinze, Ik heb voor dit nummer een andere gitaarsound gebruikt.
ik heb zelf juist het idee dat de gitaren juist veel harder in verhouding staan.
meer low-end ook, misschien zelfs te veel. ik ben er nog niet helemaal uit.

Roy K.
25 april 2009, 16:39
Supervette track Meul! 8-)

Solo's zijn ook erg vet, vooral de eerste, klinkt heel MacAlpines.

Dikke pluim! :cool:

Divine
25 april 2009, 20:47
Supervette track Meul! 8-)

Solo's zijn ook erg vet, vooral de eerste, klinkt heel MacAlpines.

Dikke pluim! :cool:

Mee, eens, hele vette solo's!

JvD.
25 april 2009, 20:51
gister met mijn drummer lekker gejammed met als thema die eerste riff van jou(alleen dan in drop D). wat is het lastig spelen zeg =S

meul
26 april 2009, 11:57
@ Roy, das lang geleden, bedankt voor het luisteren en de reactie!

@ devine, dank!

@ jvd, meen je niet? , leuk! ik speel hem zelf ook in dropped D, Alles wat ik maak lager dan E trouwens, mijn gitaar laat lagere stemmingen niet toe dus moet wel.

gr,
jan

JvD.
26 april 2009, 12:11
@ Roy, das lang geleden, bedankt voor het luisteren en de reactie!

@ devine, dank!

@ jvd, meen je niet? , leuk! ik speel hem zelf ook in dropped D, Alles wat ik maak lager dan E trouwens, mijn gitaar laat lagere stemmingen niet toe dus moet wel.

gr,
jan
jeetje, ik word doof, hebt gelijk.

Roy K.
28 april 2009, 21:22
@ Roy, das lang geleden, bedankt voor het luisteren en de reactie!


Klopt, te lang geleden, zal hier weer wat vaker komen, is de moeite nl wel waard ;)

Tony L
28 april 2009, 22:44
Lekker Meul! Helemaal over het hoofd gezien. Je weet er altijd leuke samples in te verwerken. Mijn collega's dachten vanmorgen dat ik Al Khazir radio op had staan :seriousf:

Dikke riffs, dik geluid en wederom super gespeeld! Volgens mij clipped hij wel wat of ligt dat aan mij (tussen 1:10 en 1:16 bij mij goed te horen)?

Tony L
28 april 2009, 23:23
Volgens mij clipped er hier aan mijn kant iets. Ik hoor het namelijk bij filmpjes op youtube ook. Morgen op mijn gemak maar eens kijken wat er aan de hand is.

meul
30 april 2009, 12:31
@ Tony, txs! clippen, het is stevig gecompressed maar niet perse alleen op dat stukje. git heeft weinig laag cut en drukt de drums op sommige stukken wat naar achter, misschien ervaar je dat als clip?

Tony L
3 mei 2009, 09:48
@Meul
Nee het kraakt hier vandaar dat ik het als clipping beschouwde. Maar ben er al achter dat het een issue aan mijn kant is.

JvD.
3 mei 2009, 12:34
over clipping. als je een nummer op 0db hardlimit en je convert hem dan naar mp3. dan clipt het bijna altijd. (mijn theorie is dat doordat je met minder ankerpuntjes werkt voor de grafiek van je sinus hij minder precies loopt)
als ik je nummer door een wav editor haal komt ie ook in het rood. misschien hoort ie dat?

meul
3 mei 2009, 22:09
@ jvd, hey daar, volgens mij doet clipping precies wat Tony zegt, de boel gaat kraken. er staat bij mij een brickwall limiter op (heet dat geloof ik) die de boel nooit verder dan 0db laat gaan. ik hoor zelf voornamelijk hevige compressie, het zuigt flink, buiten het probleem dat je hierdoor veel dynamiek verliest hoor ik zelf in de mp3 alleen zaken die je onder de noemer smaak zou kunnen vatten.

ik ben ook niet heel erg ingelezen in dit specifieke gebied en weet niet helemaal zeker wanneer je over vervorming praat in het digitale domein. of dit nu boven de -3db of 0db is?

Tony L
4 mei 2009, 22:34
Sorry dat ik je topic verkracht met mijn gemekker over clipping :soinnocent:. Het ligt in ieder geval niet aan je mix omdat ik het op mijn externe geluidskaart niet hoor.


Je mixen klinken altijd erg goed, dikke vette gitaren, duidelijke drums die ook vet klinken. Gebruik je hier een speciale werkwijze voor? Dubbelen van guitar / drum tracks? Wat ik gemerkt heb is dat als je alle tracks gaat dubbelen dan is het hele effect weg en klinkt het vaak nog slechter dan zonder. Als je sommige tracks dubbelt dan blijven de overige tracks iel klinken hier. Ik heb nog meer dan genoeg te leren op mix gebied :rockon:

Rinze
4 mei 2009, 22:52
Clipping treedt op boven 0 db, toch? Ik denk dat met een mix die onder de 0 blijft misschien toch vervorming kan optreden als er bij het afspelen op de pc een equalizer wordt gebruikt waardoor de boel toch boven de 0 db komt..

Wat betreft een vette sound, ik ben nu met een opname met vier (ipv 2) gedubbele slagpartijen bezig en dat klinkt toch wel vet. Ik heb over het algemeen niet het probleem dat de rest dan dun wordt, maar soms moet je er wel even aan prutsen om bijvoorbeeld drum en bas ook weer wat vetter te maken.

meul
7 mei 2009, 15:06
@ tony, geen probleem hoor voor wat betreft de off topic. Hoe dubbel jij dan?
wat jij beschrijft herken ik alleen van een hard copy van een spoor. dit werkt voor geen meter en luistert als big mono, dan kun je beter een korte delay pannen naar de andere kant zeg maar. ik speel mijn lead partijen gewoon standaard 2 maal in. op de eerste let ik erg of het allemaal strak is, de tweede juist expres wat minder, die is ook altijd (relatief) zo klaar. dan behoud je in het geheel wat natuurlijkheid. dit is ook een keuze. ik kan me voorstellen dat wanneer je fear factory achtige strakheid zoekt, alle partijen super strak getimed moeten zijn. misschien dat een delay daarvoor weer goed werkt.

@ rinze , 4 schijnt helemaal hip te zijn, ik vind het zelf te veel gedoe :-) ik heb ooit gehoord dat discharge (oude punk hardcore band) voor see, nothing, say nothing , hear nothing, zelfs 16 gitaar tracks heeft gebruikt. klinkt als een soort super chorus. toffe plaat is dit trouwens.

schizo910
7 mei 2009, 23:51
vette shit man! De solo is niet mijn ding (wel goed, maar niet mijn ding) ... de riffs vind ik meesterlijk!

Rinze
8 mei 2009, 08:52
@ rinze , 4 schijnt helemaal hip te zijn, ik vind het zelf te veel gedoe :-) ik heb ooit gehoord dat discharge (oude punk hardcore band) voor see, nothing, say nothing , hear nothing, zelfs 16 gitaar tracks heeft gebruikt. klinkt als een soort super chorus. toffe plaat is dit trouwens.

Ook bij Never Mind The Bullocks zijn iets van 16 gitaartracks gedubbeld meen ik me te herinneren. Discharge, lang geleden.. toen had ik nog spikes op mijn kop :seriousf:

Ik heb mijn nieuwe idee bijna mixklaar, moet zeggen dat vier keer dubbelen erg vet klinkt, maar 100 % strak krijg ik het net niet. En dat zit hem in de bijgeluiden :dontgeti: Maar daardoor houdt het wel iets levends, het stoort niet echt. En ik ben dus wel op zoek naar Prong-achtige strakheid. Misschien nog meer oefenen (nou ja, nog meer :soinnocent:). De gitaarpartijen behoeven in ieder geval geen effecten meer.

Ik merkte dat ik ik het wijzigen van de vingerzettingen heel erg onder de loep moest nemen om de bijgeluiden binnen de perken te houden. Dat valt niet mee, een iets te storend foutje en je kunt weer opnieuw.

Ik vind het het lekkerste om in een soort van flow te werken, gisteren ook in een half uurtje de baspartijen ingespeeld, waarvan driekwart op dat moment bedacht. Later speel ik het dan nog wel eens opnieuw in om de grootst mogelijke strakheid en de perfekte feel/groove te pakken te krijgen.

Hoe doen jullie dat eigenlijk, oefenen jullie voor het opnemen op je partijen?

(sorry voor het offtopicgelul maar ik ben wel benieuwd hoe anderen het doen)

meul
8 mei 2009, 14:45
Ook bij Never Mind The Bullocks zijn iets van 16 gitaartracks gedubbeld meen ik me te herinneren. Discharge, lang geleden.. toen had ik nog spikes op mijn kop :seriousf:

Ik heb mijn nieuwe idee bijna mixklaar, moet zeggen dat vier keer dubbelen erg vet klinkt, maar 100 % strak krijg ik het net niet. En dat zit hem in de bijgeluiden :dontgeti: Maar daardoor houdt het wel iets levends, het stoort niet echt. En ik ben dus wel op zoek naar Prong-achtige strakheid. Misschien nog meer oefenen (nou ja, nog meer :soinnocent:). De gitaarpartijen behoeven in ieder geval geen effecten meer.

Ik merkte dat ik ik het wijzigen van de vingerzettingen heel erg onder de loep moest nemen om de bijgeluiden binnen de perken te houden. Dat valt niet mee, een iets te storend foutje en je kunt weer opnieuw.

Ik vind het het lekkerste om in een soort van flow te werken, gisteren ook in een half uurtje de baspartijen ingespeeld, waarvan driekwart op dat moment bedacht. Later speel ik het dan nog wel eens opnieuw in om de grootst mogelijke strakheid en de perfekte feel/groove te pakken te krijgen.

Hoe doen jullie dat eigenlijk, oefenen jullie voor het opnemen op je partijen?

(sorry voor het offtopicgelul maar ik ben wel benieuwd hoe anderen het doen)

@ schizo, txs man!

@ rinze, kan je niet een gate instellen? zelf speel ik mijn slag partijen relatief droog in waardoor ik daar wat minder last van heb.

prong, is dat die band waar de bandleden op pilaren stonden te spelen verdeeld over de zaal?

oefenen op mijn partijen doe ik niet echt omdat ik tijdens het schijven het al 100 keer gespeeld heb zeg maar, dus dan weet ik het intussen wel. Dat betekend niet dat alles in 1 take is ingespeeld hoor, Ik maak in ieder geval 1 track af per opname sessie (noem ik t maar ff) om te veel sfeer verschillen te tackelen.

Rinze
8 mei 2009, 15:02
Bedoel je met droog weinig vervorming? Ik gebruik voor de vervormde geluiden de JCM2000 en de Rectumfrier uit de Tonelab met de "eindtrap" op 10 en de gain tussen de 4 en 5, met ook in de Tonelab een tubescreamer met de gain zo goed als dicht om de boel wat vetter en strakker te krijgen.

De ingebouwde noisegate van de Tonelab staat al behoorlijk hoog. Maar ik speel veel hak en schuifwerk zeg maar, dus veel bijgeluiden. Er zit niet echt stilte tussen, dus gaan de bijgeluiden gewoon door de gate., die overigens ook maar 1 regelaar heeft.

Prong was (en is) de band die al heel vroeg (eind jaren 80) metal, Killing Joke en dance-grooves mixte. Lang voor NIN, Fear Factory, KMF en al die anderen dat soort dingen gingen doen. Ze bestaan nu nog, met in de gelederen onder andere de gitarist van Madonna :cooler:

meul
8 mei 2009, 15:27
Yep, weinig gain, maar .. ik werk met aktieve elementen, voor solo suckt het maar voor slag kan je gain/distortion laag houden zonder al te veel verlies van attack. dan heb je die blubber niet zo. ik rommel ook altijd heel veel met de volumeknop op mijn gitaar, zoek een punt waar het schoon is maar toch de nodige attack heeft.

de band waar ik op doelde was een nederlandse band, an het Kong zijn?

Rinze
8 mei 2009, 16:03
Yep, weinig gain, maar .. ik werk met aktieve elementen, voor solo suckt het maar voor slag kan je gain/distortion laag houden zonder al te veel verlies van attack. dan heb je die blubber niet zo. ik rommel ook altijd heel veel met de volumeknop op mijn gitaar, zoek een punt waar het schoon is maar toch de nodige attack heeft.

de band waar ik op doelde was een nederlandse band, an het Kong zijn?

Kong speelde inderdaad in alle hoeken van de zaal meen ik me te herinneren.

Ik speel met passieve elementen en dan verlies je inderdaad teveel punch als je de gain terugdraait.

EDIT: misschien toch eens een setje EMG's proberen. Maar ja, dan begint er weer een stoelendans van pups en je weet nooit waar dat eindigt...:soinnocent:

DTmaster
8 mei 2009, 22:59
Nice :)!!!!!

Tony L
9 mei 2009, 09:35
@Meul
Ik kopieerde vroeger de tracks dubbel en die liet ik er iets naast lopen maar dat klonk ook nog steeds niet lekker. Een beetje het big mono idee waar jij het over had. Wanneer ik tracks gewoon 2x in speel klinkt het dikker maar doe jij dat ook ook met piano / strings / e.d.? Deze instrumenten krijg ik nooit echt vet terwijl ik die wel vetter wil krijgen. Een ander probleem wat ik ook al eens mee heb gemaakt is dat wanneer je alles gaat dubbelen het effect van dubbelen weg is. Maar misschien kwam dat omdat ik het toen niet goed gedaan had :soinnocent:

Rinze
9 mei 2009, 11:56
@Meul
Ik kopieerde vroeger de tracks dubbel en die liet ik er iets naast lopen maar dat klonk ook nog steeds niet lekker. Een beetje het big mono idee waar jij het over had. Wanneer ik tracks gewoon 2x in speel klinkt het dikker maar doe jij dat ook ook met piano / strings / e.d.? Deze instrumenten krijg ik nooit echt vet terwijl ik die wel vetter wil krijgen. Een ander probleem wat ik ook al eens mee heb gemaakt is dat wanneer je alles gaat dubbelen het effect van dubbelen weg is. Maar misschien kwam dat omdat ik het toen niet goed gedaan had :soinnocent:


Ik weet wel dat het met zang wel vaak wordt gedaan, maar toetsen, strings, bas en zo heb ik eigenlijk geen idee van. Wat je zegt over alles dubbelen klopt denk ik wel, je maakt een instrument toch vetter in verhouding tot de rest. Maak je alles vet dan moet het nog vechten om een plaatsje in de aandacht.

Fusion
9 mei 2009, 13:13
Gaaaaaaaf!!! Behoorlijk oldskool feel, maar toch met een moderne sound. Industrial vibe. Vind alleen de samples een beetje te hak-op-de-tak erin vallen af en toe.

meul
9 mei 2009, 13:37
@ Dt en Fusion, bedankt voor de luister en het commentaar!

@ Tony, die hard copy is schijnbaar te strak ofzo, gewoon dubbel inspelen werkt voor mij het beste. de rest van de instrumenten doe ik eigenlijk niets aan. als een instrument te los in een mix staat voor mijn gevoel wil ik nog wel eens een beetje reverb er over heen knallen. laatste keer dat ik blazers gebruikte heb ik hier een chorusje gebruikt, dit werkte ook wel goed, ze stonden wat minder op een eiland in de mix en het werd iets sappiger. maar meestal hou ik zaken droog. reverbs en chorusjes halen ook veel attack in je sounds weg. soms werkt het, soms niet


@ Rinze, als je passive elementen gebruikt is het moeilijker om attack te houden terwijl je volume of gain verminderd. misschien een compressortje?
ik gebruikte vroeger voor optredens zo'n boss compressortje, ik meen de cs3 (uit mijn hoofd) deze had ook een attack draaiknopje, stom genoeg is deze versie niet gebruikt in de x3 waar ik de compressors ook helemaal kut vind. geluiden zijn als zwaar platgewalst en de compressoren maken het alleen fuzzier heb ik het idee. misschien doet tonelab dit beter?