PDA

View Full Version : 0.5 watt versterker



Bluze
19 april 2009, 23:22
Ik speel momenteel over een Roland Cube 30 en ik word er gillend gek van. Hij heeft veel te veel power voor op mijn slaapkamer. Ik heb hem altijd heel zacht staan en dat geeft geen fijn geluid. Als ik hem harder zet, krijg ik last van m'n oren.

Ik overweeg om de Cube 30 te verkopen en van het geld een versterker met minder power te kopen. Ik zat te denken aan een versterker met 0.5 watt, want ik lees nu al op verschillende websites dat dat meer dan genoeg is.

Mijn vraag is nu: Wat is een leuke 0.5 watt versterker die ik kan betalen met het geld dat ik voor de Cube 30 nog zal kunnen krijgen? Of in ieder geval een redelijk goedkope? Of zijn er misschien bouwpakketjes van dergelijke amps en is het makkelijk om dat in elkaar te zetten? Ik ben benieuwd.

nielsnielsniels
19 april 2009, 23:30
Harley Benton maakt van die low-wattage buizenamps, kijk maar eens op thomann.de

Nadeel is natuurlijk dat die Cube heel divers is qua effecten en modelling-geluiden, en zo een amp van 5 watt of minder heeft meestal maar een knop : volume (soms nog Tone ). Dus dan moet je weer pedalen kopen, dat is ook weer prijzig. En zo een cube is toch transistor of niet? Ik kan me niet voorstellen dat ie heel slecht klinkt op laag volume. Tenzij je echt heel zacht speelt, ligt er aan of je aardige buren hebt of niet.

Thiez
19 april 2009, 23:31
ik heb er verder geen ervaring mee en heb het nooit gehoord hoe het klinkt maar vind opzich 15 watt altijd wel minimaal voor versterkertje. het zal misschien wel genoeg zijn hoor dat weet ik verder niet. maar misschien kun je eens kijken naar cube 15?

zjanke
19 april 2009, 23:31
Kijk eens of je een Hughes & Kettner creammachine kunt vinden. Wordt wel tweedehands, maar dat moet voor die prijs wel lukken.

hoofd
19 april 2009, 23:41
Smokey Amp, kleiner krijg je ze niet:

http://farm3.static.flickr.com/2038/2078444787_09ae683b9c.jpg

Daar zit trouwens geen volumeknop op, volume bepaal je met de knop op de gitaar..

Bluze
19 april 2009, 23:50
bedankt voor de reacties tot nu toe.
ik ga eens kijken naar die ampjes.
nog een vraag:

wat vinden we van de vox da5?

nielsnielsniels
19 april 2009, 23:56
Tja, beetje hetzelfde als wat je nu hebt maar met minder watt. 5 Watt is erg weinig voor transistor, en optreden ermee is ook lastig.

Pepe
19 april 2009, 23:56
Wat is je doel? Een volumeknop zorgt toch voor het juiste volume? Als het je gaat om buizenoversturing dan ken ik alleen de Zvex. nano -half watt- en zelfs daar kan je de buren mee over de vloer krijgen. Is bovendien niet goedkoop, de prijs van een pro junior.

Koop een pignose and get done with it.

Pepe
20 april 2009, 00:01
Kijk eens of je een Hughes & Kettner creammachine kunt vinden. Wordt wel tweedehands, maar dat moet voor die prijs wel lukken.

De cream doet eigenlijk alleen pissige marshall, geen bas en hoog in het weinige clean dat je eruit kan halen, de crunchmaster versie is een soort van silverface/blackface, meer een volwaardige amp maar dat gaat niet veel zachter dan een princeton met zijn 4 watt. De cream gaat nog harder zelfs.

arcane
20 april 2009, 00:55
misschien is dit wel een oplossing voor je?

http://www.voxamps.com/us/amplug/

Kost nog geen 50 euro, dan hoef je je amp niet eens weg te doen lijkt me, die kan altijd nog eens van pas komen.

Les Paul R8
20 april 2009, 08:01
Wat is je doel? Een volumeknop zorgt toch voor het juiste volume? Als het je gaat om buizenoversturing dan ken ik alleen de Zvex. nano -half watt- en zelfs daar kan je de buren mee over de vloer krijgen. Is bovendien niet goedkoop, de prijs van een pro junior.

Koop een pignose and get done with it.

Nanoamp kan redelijk hard, maar niet hard genoeg om echt last met je buren te krijgen. Overigens is de prijs 2e hands helemaal niet zo heel hoog ;)

pimmetje
20 april 2009, 08:08
Ik speel momenteel over een Roland Cube 30 en ik word er gillend gek van. Hij heeft veel te veel power voor op mijn slaapkamer. Ik heb hem altijd heel zacht staan en dat geeft geen fijn geluid. Als ik hem harder zet, krijg ik last van m'n oren.Let je bij het harder zetten ook op de toonregeling?

Als je heel zacht speelt, reageren je oren heel anders dan bij wat hoger volume.
Als je zacht speelt, zijn laag en hoog relatief slechter hoorbaar dan mid. Zodra je wat harder gaat spelen, ga je je mid meer horen, maar in verhouding juist nog meer hoog en laag.
google maar ff op fletcher-munson curve.

Daarbij geven veel versterkers ook een ander geluid bij (extreem) zacht, normaal en hoog volume. Denk alleen al aan de speaker-werking.

Dus op wat hoger volume moet je niet zo maar dezelfde toon-instelling houden als op lager volume. Zeker niet dezelfde als op extreem laag volume.

no 1 hops
20 april 2009, 09:16
kan maar een oplossing bedenken en dat is koop een multi effect met hoofdtelefoon uitgang.
heb jaren lang met zelfde probleem as de TS omgeklooid en nu dik tevreden met mijn GNX pedalen, je kan lekker meespelen met een cd of ipod, noem maar op en zo vals spelen als een kraai en niemand heeft er last van.
en volgens mij heeft die cube ook een aux in en headphone out.
zoek een goed hoofdtelefoon en probeer zou ik zeggen

iWishmaster
20 april 2009, 11:52
Een cube 30 heeft ook gewoon een koptelefoon uitgang? Ik zie het probleem niet zo ...

Mr_Moustache
20 april 2009, 13:58
Vox heeft een mooie low wattage buizenbak voor niet teveel... de AC4TV. Keuze uit 4, 1 en 1/4 watt. Nieuw 240 euro.

Link (http://www.thomann.de/nl/vox_ac4tv.htm)

beus
20 april 2009, 18:20
of een DA5 van Vox. ook van 0,5W tot 5W te schakelen. ideaaaaale versterker voor thuis. en nog geen E100

Aart

guitarkid
21 april 2009, 21:38
Een cube 30 heeft ook gewoon een koptelefoon uitgang? Ik zie het probleem niet zo ...

Precies. En bovendien ook nog een knopje om het volume te verlagen genaamd "power squeezer". Maar je kunt natuurlijk ook gewoon het volume heel zacht zetten. Die COSM-technologie doet z'n werk wel. 't Is geen buizenbak !!
Als je met een Cube niet zacht kunt spelen lukt het met niets....
Kortom: je hebt volgens mij al in huis wat je zoekt.

Gr. C.

Madcow
21 april 2009, 21:53
kan maar een oplossing bedenken en dat is koop een multi effect met hoofdtelefoon uitgang.
heb jaren lang met zelfde probleem as de TS omgeklooid en nu dik tevreden met mijn GNX pedalen, je kan lekker meespelen met een cd of ipod, noem maar op en zo vals spelen als een kraai en niemand heeft er last van.
en volgens mij heeft die cube ook een aux in en headphone out.
zoek een goed hoofdtelefoon en probeer zou ik zeggen

+1 ik heb een awesome koptelefoon + boss me 70.

Ukeloeder
21 april 2009, 22:24
Vox heeft een mooie low wattage buizenbak voor niet teveel... de AC4TV. Keuze uit 4, 1 en 1/4 watt. Nieuw 240 euro.

Link (http://www.thomann.de/nl/vox_ac4tv.htm)
Deze heb ik op het oog voor mijn huiskamer, voordeel van de 0,25Watt stand is dat je hem vol open kan gebruiken. Heb 'm nog niet bespeeld, maar een buizenVOX kan eigenlijk niet fout.

pannekoek
22 april 2009, 01:09
de cube 30 heeft tog een power squeezer om hem op 2 watt te zetten:strat:

Muzieknono
22 april 2009, 09:26
Volgens mij is dat de Cube 30X.
Mvgr. Dirk Jan :metal: