PDA

View Full Version : zelfbouw ampje



Thiez
19 april 2009, 22:16
ik was aan het kijken op internet voor een leuk amp bouwpakketje om gewoon eens kennis te maken in het zelfbouwen van een ampje. Ik doe opleiding mechatronica (kruising tussen elektro en werktuigbouw) dus ik heb wel wat ervaring op dit gebied en kan dus ook via school eventueel printplaatjes en zulke dingen maken.

Nu kwam ik op een bouwpakketje

http://www.verelec.com/catalog/product_info.php?cPath=74&products_id=824

maar kost een versterkertje echt 575 euro? Vind dit erg prijzig voor een zelfbouw versterkertje.
Zijn er mensen die tips hebben voor een leuk zelfbouw dingetje? eventuele andere opties mogen ook. het is me eerste project wat gitaargebied betreft en ik wil het gewoon eens proberen.

Aca Ilic
19 april 2009, 22:37
ik was aan het kijken op internet voor een leuk amp bouwpakketje om gewoon eens kennis te maken in het zelfbouwen van een ampje. Ik doe opleiding mechatronica (kruising tussen elektro en werktuigbouw) dus ik heb wel wat ervaring op dit gebied en kan dus ook via school eventueel printplaatjes en zulke dingen maken.

Nu kwam ik op een bouwpakketje

http://www.verelec.com/catalog/product_info.php?cPath=74&products_id=824

maar kost een versterkertje echt 575 euro? Vind dit erg prijzig voor een zelfbouw versterkertje.
Zijn er mensen die tips hebben voor een leuk zelfbouw dingetje? eventuele andere opties mogen ook. het is me eerste project wat gitaargebied betreft en ik wil het gewoon eens proberen.

Je schrijft dat dit jouw eerste project is en je vindt bouwpakket prijzig. Hoe kun je weten dat het prijzig is als je iets voor de eerste keer bouwt...????

Thiez
19 april 2009, 22:41
ik bedoel het niet als zijnde ten opzichte van andere bouwpakketen. maar als je bekijkt dat je een nieuwe buizenversterker al bijna voor die prijs hebt vind ik het erg prijzig voor een zelfbouw pakketje zonder dat er een kastje of speakers ofiets bijzit.

Aca Ilic
19 april 2009, 22:45
ik bedoel het niet als zijnde ten opzichte van andere bouwpakketen. maar als je bekijkt dat je een nieuwe buizenversterker al bijna voor die prijs hebt vind ik het erg prijzig voor een zelfbouw pakketje zonder dat er een kastje of speakers ofiets bijzit.

een nieuwe buizenversterker die misschien half goede onderdelen bevat en niet point to point is.....

Thiez
19 april 2009, 22:56
ok zoals ik al zeg het is me eerste project. bedankt dat je me wat uitleg geeft...

Aca Ilic
19 april 2009, 23:18
ok zoals ik al zeg het is me eerste project. bedankt dat je me wat uitleg geeft...

;-) graag gedaan thiez

cheers

Thiez
19 april 2009, 23:29
is het mogelijk wat uitleg en orientatie te krijgen of ben je daar te beroerd voor?

Ome Keith
19 april 2009, 23:35
Ik heb die 18 watter (kant en klaar van Franc Vernet, doet er net effe andere onderdelen in dan de CERIATONE kit van Nico Verduin).
Supermooie toon. Dingen zijn behoorlijk duur maar als je hem kan bouwen voor 575,- ......... aanrader voor blues/rock. Vreet pedalen.
(cab ontwerp staat ook ergens op GN; volgens mij inzending van Franc).
Succes

Edit:
Die 18 watter is een classic. Er bestaat geloof ik zelfs een heel fanatiek 18 watt forum.
Dit soort bouwpakketten leveren je een veel degelijkere, gewildere amp dan een moderne met printplaten. Ze zijn ook heel mooi afgewerkt. Nico Verduin geeft altijd hele goeie uitleg en ondersteuning heb ik gehoord en dat geldt ook voor die man van CERIATONE (Nik Azam).

Thiez
19 april 2009, 23:39
ik zoek eigenlijk een beetje thuisversterkertje ipv mijn engl blackmore. dus wil ik een wat lager wattage maar toch goed klinkend versterkertje. Is dit een aanrader daarvoor of kan ik beter voor wat anders kijken?

Ome Keith
19 april 2009, 23:49
Kijk op youtube en zoek op 18 watt.
Krijg je wel een aardig beeld van het karakter van zo'n ding.
Het is geen hi gain amp maar een toonmonster. Reageert op alles in je aanslag en op je volumeknop. Wat je er in stopt komt er ook zo uit. Ook op lagere volumes.
Geweldig met mijn Strat en ook met een Tele (Toneblo).
Ik gebruik die 18 watter (met een fake Marshall logo- wat een spijt......) thuis over een 4x12 maar ik schijn niet normaal te zijn....
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=117498&page=3
Het is die head linksonder.
Stuk subtieler en bruikbaarder dan de 50 en 100 watters.

Thiez
19 april 2009, 23:54
had idd al op youtube zitten kijken en het klinkt zeker goed. maar aan de andere kant vind ik het weer veel geld voor oefenampje thuis. maar van die oefenversterkertjes vind ik daarintegen weer erg lage kwaliteit. dus ik zoek gewoon leuk versterkertje voor thuis en niet al te gek duur. dus dan is dit misschien niet het juiste?

bert k
20 april 2009, 00:00
18 Watt is een zeer gave versterker, heb er zelf ook een, maar het is beslist geen oefen/thuisversterkertje! Daar is ie veel te hard voor, vergis je daar niet in. Op laag volume is hij nog helemaal niet levendig, je hebt er niks aan op je slaapkamer.
Zoek dan naar een 1 - 5 watt versterker, dat werkt beter.

Thiez
20 april 2009, 00:03
ok bedankt. weet iemand misschien of hier zelfbouw dingentjes voor zijn? laag wattage ampje

KoenB
20 april 2009, 01:24
Misschien het ampje op ax84.com een bekijken, schijnt een klein fel beestje te zijn

hoofd
20 april 2009, 01:56
Misschien een van de Madamp kits meer iets voor je? Cheaper en de G2 is maar twee watt.. Te bestellen bij Das Musikding in Duitsland: http://www.musikding.de/index.php/cat/c103_Madamp-Kits.html

M Kactus
20 april 2009, 07:11
Of misschien zelfs gewoon een Ruby/Noisy Cricket ? Ik weet niet wat je wilt van kwaliteit of moeilijkheidsgraad, maar zo'n klein ampje kost niks en is erg makkelijk in elkaar te zetten. Het resultaat is dan natuurlijk ook beduidend minder dan de andere opties, maar het mag er toch nog wezen.

Thiez
20 april 2009, 10:52
haha gaaf zo een noisy cricket. ik denk dat dat me eerste projectje word. en dan gewoon leuk kastje er omheen met klein speakertje erin. En als dat allemaal goed gaat ga ik eens kijken naar zo een mad amp project. Bedankt voor de reacties allemaal!

Thiez
20 april 2009, 14:22
Het is uiteindelijk de bedoeling mezelf echt goed te verdiepen in elektro gedeelte van gitaargear. Ik wil uiteindelijk ook beetje verstand krijgen van het zelf modden en ontwerpen van gitaar effecten en amps. Nu is dit gewoon een begin om eens wat anders te proberen dan een pedaaltje. en mezelf wat te orienteren op versterker.
Maar is dit ook een goede leerweg of hoe leer je nu echt wat er gaande is. Wij krijgen op school wel een deel elektronica enzo maar niet specifiek wat het met geluid enzo doet.
Zijn hier boeken van ofzo? of is het gewoon kwestie van veel doen en veel mee werken?

Duff
20 april 2009, 17:40
Als je aan de slag gaat, probeer ook echt te begrijpen waarvoor de onderdelen zijn en wat ze doen. Je kan wat betreft modden kijken naar bestaande mods en kijken hoe ze werken etc.

fredjuh
20 april 2009, 18:10
Voor buizentheorie moet je hier zijn: valvewizard (http://www.freewebs.com/valvewizard/) Das echt een ontzettend goeie site! Ik zou beginnen met "Triode Gain Stage" en "Cathode Follower." Daarna "Power Supply" en "Power-amp." Als je daar doorheen bent kun je kijken naar "Cathodyne" en "AC Long Tailed Pair." De rest is ook interessant maar wordt niet zoveel gebruikt.
Voor algemenere theorie kun je altijd op Wikipedia terecht, ook vooral de Engelse!

Thiez
3 mei 2009, 21:17
zo ben begonnen aan mijn zelfbouw noisy cricket ampje. De behuizing heb ik zo goed als klaar. alleen nog een 2e schakelaartje bestellen.

De componenten heb ik ook al binnen en het is dus nog even afwachten wanneer ik op school het printplaatje kan maken.

Enkele fotos. ik ga het ampje bouwen in een type BB effect behuizing.

http://www.foto-uploaden.nl/upload/e3e1823c29c929bf60126a72359012a2.jpg

http://www.foto-uploaden.nl/upload/1431283e3d8a41bdd6151f66a3ea7cfc.jpg

Negative K3 fan
4 mei 2009, 13:48
als je lekker wilt prutsen en vooral wilt leren kan ik je aanraden om oude buizenamps op te snorren en daar onderdelen uit te harvesten en van daaruit lekker aan de slag gaat. Daar leer je erg veel van.

Tot dan kun je je inlezen met de internet artikelen zoals in de faq staan. Een aanrader is de uitleg van de AX84 site. Waar ik zelf veel van geleerd heb is het bestuderen van schema's van bestaande amps die je zelf al kent doordat je ze bijvoorbeeld in de gitaarwinkel hebt geprobeerd.

Boeken kopen is naar mijn mening niet nodig, op internet is een schat aan informatie te vinden!

Thiez
16 mei 2009, 11:30
ook hier het eindresultaat maar even posten. net klaar met het inbouwen van mijn versterkertje. En hij werkt prima bij mij. ik heb 3 kwartier speelplezier op 1 oplaadbare 9v batterij. Na 3 kwartier begint hij wat fuzzy te worden maar kun je nog wel spelen.

Het inbouwen ging echter niet helemaal zoals ik in gedachte had. Bij het inzagen van het batterij vakje sloeg het zaagje vast en brak er een stuk uit mijn behuizing. Beetje zonde van de behuizing maar had geen zin om een nieuwe te gaan maken dus heb ik gewoon gekozen voor de used look.

http://www.foto-uploaden.nl/upload/f04df082a2042c504076446f0f403ff5.jpg

http://www.foto-uploaden.nl/upload/e2da25aafd886fe61f369b1f0a5edb3c.jpg