PDA

View Full Version : Magneten uit elementen verwisselen!?



Fuhgawz
19 april 2009, 18:34
Ik was even op het Seymour Duncan forum aan het kijken voor info. Toen viel het me op dat een aanzienlijk deel van de adviezen die daar werden gegeven gingen over het verwisselen van magneten uit elementen om andere (en in de woorden van de eerdergenoemde adviseurs natuurlijk veel betere) geluiden te krijgen uit je bestaande elementen.

Mij lijkt dit eerlijk gezegd niet echt een goede optie omdat het nogal wat werk kost, mij de kans groot lijkt dat je je element sloopt en je de resultaten natuurlijk niet naast elkaar kunt vergelijken. Daarbij zijn de grote elementbouwers natuurlijk ook niet zo stom dat ze elementen maken met magneten waarvan ze weten dat ze niet goed klinken.

Maar wellicht dat mensen hier meer ervaring mee hebben? Een magneetje is uiteindelijk toch een stuk goedkoper dan een compleet nieuw element. Vandaar de vraag: wie hier heeft ervaring met het verwisselen van magneten of kan er iets anders zinnigs over zeggen?

Chris Winsemius
19 april 2009, 20:20
Ik ga binnenkort de magneten in m'n Seymour Duncan (59 en 'n high outputter) HBs veranderen. Bij de ene 'n A5 door 'n A2 magneet en bij de andere 'n keramische door 'n A5 (of A2) magneet. Ik ben benieuwd...

Het vervangen van onderdelen in bestaande spullen kan voor veel gitaristen net het beetje zijn wat ze soms missen in stock spul.

Orpheo
19 april 2009, 20:26
magneet wisselen is dodelijk eenvoudig. Je haalt de tape er voorzichtig af, drukt de magneet eruit, nieuwe erin, effe waxpotten en klaar. heb het al vaak gedaan.

het is ook niet dat een fabrikant niet weet welke magneet erin 'moet'. hij doet wat hij doet vindt, maar het kan zijn dat een andere magneet soms gewoon beter past bij die bepaalde spoel. bijvoorbeeld, ik vind de duncan distortion TE GEK. toevalligerwijs is dat de JB met een ceramische magneet. de fullshred vind ik ook heerlijk, dat is een duncan custom met andere polepieces, en ja, dat maakt ook heel veel uit (meer strakheid, openheid, transparantie).


Ik heb in diverse pups wel eens magneten verwisseld, en dat had een enorme impact in tone.

Fuhgawz
19 april 2009, 21:40
Oké interessant! Waar halen jullie trouwens de magneten vandaan? En hoe waxpot je een element?

Orpheo
19 april 2009, 21:54
Oké interessant! Waar halen jullie trouwens de magneten vandaan? En hoe waxpot je een element?

bij wymore guitars haal ik bijna al mijn spulletjes voor pickups, als magneten, prails, triple shots.

waxpotten is dodelijk eenvoudig. je neemt 1 deel bijenwas, 3 delen parafinewas (kaars dus), dat smelt je samen, je dipt je pickup erin, tot er geen belletjes meer uitkomen. de was mag niet koken!!!! dan laat je 't afkoelen tot het dikker en lobbiger is, en het niet meer uit je pickup druipt. laat je pup afkoelen, en boen met een zachte doek alle was eraf, en klaar. met een pup met kap doe ik dus eerst waxpotten zonder kap, dan de kap erop, en dan nog eens effe dippen.

sjaak1990
19 april 2009, 22:50
Moet eens een alnico 8 of een keramische magneet in mijn patb-1 proberen. Ben benieuwd :)

Rutger
20 april 2009, 09:57
Ik dacht eerst "Wie doet dat nu!?" maar blijkbaar is het zo gek nog niet :)