PDA

View Full Version : tone pedaal



ibanez260
19 april 2009, 17:45
bestaat er een pedaal waarbij mijn gitaargeluid veranderd zodat het lijkt alsof mijn toneknop uit staat?

Chris Winsemius
19 april 2009, 17:58
Of dat bestaat: weet ik niet 100% (meer) zeker MAAR

je zou (zelfs zelf) 'n (passief hoogohmig) volume-pedaal kunnen aanpassen (wat hersolderen en 'n condensator toevoegen) zodat je dat effekt krijgt.

Bram78
19 april 2009, 18:09
bestaat er een pedaal waarbij mijn gitaargeluid veranderd zodat het lijkt alsof mijn toneknop uit staat?

Ja, een Wah!

Lexvandoef
19 april 2009, 18:36
Ja, een Wah!

Euh wat? Misschien begrijp ik de TS niet goed, maar als tonepot uit staat dan staat hij, zover ik het begrijp, uit het cicuit, en krijg je dus een beetje extra helderheid. Niet een wah-effect.

Fuhgawz
19 april 2009, 18:44
Ik meende juist dat de TS bedoelde dat de toneknop on 0 (nul=uit) staat, dus juist een gebrek aan helderheid. Dus, TS, verklaar je nader!!
Misschien dat je een dergelijk effect, zowel helder als zompig, kunt creëren met een EQ pedaal?

bloodgulge2
19 april 2009, 19:05
miss gewoon met een eq'tje alle hoog wegdoen en het laag wat boosten?

Lexvandoef
19 april 2009, 19:10
Ik meende juist dat de TS bedoelde dat de toneknop on 0 (nul=uit) staat, dus juist een gebrek aan helderheid. Dus, TS, verklaar je nader!!
Misschien dat je een dergelijk effect, zowel helder als zompig, kunt creëren met een EQ pedaal?

Maak dan gewoon gebruik van je toneknop toch? :dontgeti:

Meneer I.
19 april 2009, 19:54
no-load pot installeren in je gitaar?

Chris Winsemius
20 april 2009, 18:37
No-load-pot: ander doel....

@TS:

Als ik het goed begrijp wil je het effekt v/e dichtgedraaide gitaar-toonregelaar als 'n soort pedaal hebben.

Als je wat wilt DIY-en (zonder mega elektronica-nerd te spelen ;) ):

* puur normaal vs. dichtgedraaide toonregelaar:
kastje met 2 ingangen (of uitgangen), 'n schakelaar en 'n condensator van 22nF of 47nF. Ingangen gewoon doorverbinden en dan vanaf de "+" de condensator via 'n aan-uit-schakelaar schakelen. Je kan 'n weerstand (bijvoorbeeld 10M) over de schakelaar zetten om schakel-geplop/tik te voorkomen. De andere kant v/d condensator gaat naar de "-".

* regelbaar:
volume-pedaal ombouwen tot toonregelaar. Waarde v/d potmeter en condensator afhankelijk van de gitaar en je wensen en natuurlijk even wat gesoldeer om het zo te krijgen.

Meneer I.
20 april 2009, 19:06
No-load-pot: ander doel....
Dat ligt eraan.
Hangt af van wat de TS nu precies bedoelt met tonepot uit.
- 'Uit' als in 'uit het circuit' (wat lex ook dacht) dan kan dat prima met een no load pot.
- 'Uit' als in volledig teruggedraaid, zeg maar standje '0' (donker geluid, vind ik persoonlijk zeeer onbruikbaar, maar goed) Dan kan de uitleg van Chris uitkomst bieden. Of idd een eq of wah, dan benader je die sound min of meer op die manier.
Beste resultaat ... gebruik je gitaar tonepot! (maar dat vroeg je niet ;o) )

techfrenk
20 april 2009, 19:11
in de nieuwe ehx nano pedalen volgens mij de signal pad doet wat jij wilt denk ik

j3r03n
21 april 2009, 00:40
De Signal Pad is een volumepot in een pedaaltje, geen tonepot.

@ ibanez260: oh, kom er eens kijken naar al die nette reacties. En vertel ons eens wat je nu eigenlijk bedoelt met 'toneknop uit'.