PDA

View Full Version : '51 Nocaster Thinline Relic / 52 RI tele



tillens
19 april 2009, 16:17
Gently gents, het vakantiegeld etc komt er aan, en wil dan mezelf ook eens een aardig cadeau doen. ..nu heb ik twee fraaie gitaren op het oog, beide secondhand... bij de nocaster kan ik mijn time machine boost inruilen voor een goede prijs... nu heb ik zitten zoeken op gnet maar weinig info kunnen vinden over de nocaster thinline relic... heeft iemand ervaring met dit soort bakken? op een tele 52 ri heb ik redelijk vaak gespeeld, te gek stuk hout met veel tone...

wellicht belangrijk qua ampl; speel op een matchless clubman set..
pedals; klon, sherlock tremit, keeley time machine boost..

Grtz peter

Jay75
19 april 2009, 16:51
Die Nocaster heb ik wel veel goeds over gehoord, nooit op gespeeld echter.
Ik zat een tijd geleden ook met deze overweging.

Uiteindelijk toch bij de 52 RI uitgekomen! Die was net wat goedkoper en ik kon die uitproberen. De sound was gewoon wat ik zocht in een telecaster, dus niet iel en dun, maar veel tone en lekker dik geluid ( voor een telecaster dan )

Heb je die Nocaster al geprobeerd?

tillens
19 april 2009, 17:03
He heb die nocaster nog niet geprobeerd, moet nog een afspraak maken... jij doet je tele weg zie ik waarom? en zijn het het jouw foto's op mplaats? grtz

Jay75
19 april 2009, 17:10
Ja, maar meer uit financiele overweging ipv dat ķe niet fijn speelt.

Ik vind het echt een superding, speelt en klinkt perfect maar je kan niet alles houden en heb net een hele toffe oude SG aangeschaft.
Die telecaster kan je altijd nog wel krijgen, maar in de bands waarin ik nu speel gebruik ik die telecaster bijna niet. En ik heb nu toch maar het 1 erin, 1 eruit principe want teveel gitaren is te lang twijfelen waarop ik wil spelen haha.

tillens
19 april 2009, 18:17
hey jay mail me anders even als je wil... wellicht wel interesse!
gr peter

vulvasonic
19 april 2009, 21:09
Sorry, maar een no-caster thinline relic '51?????????????????? :dontgeti:
In de jaren 50 bestonden er toch nog helemaal geen thinlines?

:o

vulvasonic
19 april 2009, 21:13
Laat maar, ik vond dit:

A blast from a past that never was.

Originally conceived as a model that could've been made during the halcyon days of the early '50s (Fender didn't begin building thinline guitars until 1968), the Custom Telecaster Thinline guitar was recently designed by the Fender Custom Shop's Senior Master Builder. This guitar has been given Fender's "Relic" treatment - built to show years of natural wear and tear; with nicks, scratches, worn finish, rusty hardware, and aged plastic parts. Alder body, one-piece maple neck/fretboard, and vintage alnico-magnet pickups give it classic Fender tone with added resonance from the body cavity.


Beetje vreemd wel.... :chicken:

Luke-wannabe
19 april 2009, 21:13
Sorry, maar een no-caster thinline relic '51?????????????????? :dontgeti:
In de jaren 50 bestonden er toch nog helemaal geen thinlines?

:o
Ik heb me daar ook al eens over verbaasd, ja!

tillens
19 april 2009, 21:37
is ook zo.. maar men heeft ze toch gebouwd, "schijnen" hele toffe gitaren te zijn!

Arjan12
19 april 2009, 23:00
Ja, maar meer uit financiele overweging ipv dat ķe niet fijn speelt.

Ik vind het echt een superding, speelt en klinkt perfect maar je kan niet alles houden en heb net een hele toffe oude SG aangeschaft.
Die telecaster kan je altijd nog wel krijgen, maar in de bands waarin ik nu speel gebruik ik die telecaster bijna niet. En ik heb nu toch maar het 1 erin, 1 eruit principe want teveel gitaren is te lang twijfelen waarop ik wil spelen haha.

Je hoeveelste '51 RI is dat wel niet? :seriousf:

(of was dat iemand anders?)

Eko
20 april 2009, 07:46
We hebben in het het voorgaande bericht over een TELECASTER Thinline. Een Nocaster thinline heeft nooit bestaan. Staat ook niet op de lijst van de Custom Shop. Als hij dus ooit gemaakt is zal het op speciale bestelling zijn. Daar zal dus een lading aan papierwerk bij moeten zitten en een bijhorende rekening.
Een Nocaster thinline zal , volgens mij , onzin blijken. De gitaar heeft een dijk van een geluid in de versie met massieve body en dikke hals. Het weglaten van materiaal moet consequenties voor het geluid.

tillens
20 april 2009, 19:30
He Eko, en dit dan? http://www.fender.com/customshop/instruments/search.php?partno=1520502898

Volgens mij is dit dus ook een Nocaster of begrijp ik het niet goed?

Hm, wellicht word het een Nocaster op mplaats genoemd ivm ontbreken van de naam op de headstock buiten het fender logo om...
Meer info is welkom

vulvasonic
20 april 2009, 23:38
De uitleg staat al in mijn 2de post van dit topic. Het is dus inderdaad een onzinnige benaming voor een bestaand custom shop model. In feite is het een combinatie van de no-caster en een thinline, vandaar de misleidende naam.

BluesJR
21 april 2009, 15:40
Ik heb een Fender Custom Shop Teambuilt Thinline NOS met dikke Nocaster hals. Het is een waanzinnige gitaar. Superlicht, enorme resonantie en een prachtige neck. Hij klinkt absoluut anders dan menig tele. Iets meer laag en hoog, maar in mindere mate de compacte sound die ik ken van teles als je akkoorden speelt. Super voor snappy chicken picking en voor clean akkoordwerk of bluesy riffs op de neckpickup. Voor classic rock sounds ben je denk ik beter uit met een dichte body (of een '62 met humbucker). Hij mist hiervoor af en toe wat kloten lijkt het. Hij snijdt wel super door de mix zoals je mag verwachten van een tele.

Ik raad je aan om ze beiden te spelen, want voor sommigen is die dikke neck en de luchtige sound niet prettig. Maar de kwaliteit van het hout en de lak op de neck is echt waanzinnig! Waar ik vind dat veel nieuwe USA teles een stijve mojoloze hals hebben is deze juist erg flexibel en resonant.

Anders dan classic Tele's, maar helemaal te gek!

PS. Ik speel hem door een Matchless DC30

Eko
21 april 2009, 19:37
Geven ze nog veeemde talen op scholen of waren wij de laatsten? Er staat in de tekst toch duidelijk TELECASTER. Gemaakt uit onderdelen die ook bij de Nocaster gebruikt worden. Dat is het dan duidelijk niet. Hem verkopen als Nocaster Thinline zou dus niet mogen.
Het is een model wat gewoon nooit heeft bestaan. Het is alleen een variatie waarbij gezegd wordt ; het is dat ie nooit bestaan heeft , maar als ie ooit had bestaan , dan had ie er misschien wel zo uit gezien. Ja , als m`n grootje staand moest pissen was het misschien wel m`n opa geweest.

vulvasonic
21 april 2009, 19:48
Dat is een mening. En die mening deel ik, maar er is meen ik geen sprake van een taalverwarring. Het is WEL vreemd dat deze gitaar lijkt te worden verkocht onder twee verschillende benamingen.

Pepe
21 april 2009, 20:19
Hmsja, het enige verschil tussen een broadcaster, nocaster en een telecaster was de naam oorspronkelijk. Geef je dat een thinline body dan kan je alle drie de prefixen er voor hangen; the guitar that never was.

D'r moet dan wel zo'n vintage circuit met capacitor in de middenpositie zitten, anders slaat zo'n nocaster naam echt nergens op.