PDA

View Full Version : gitaar ontstemt zich



wim59
19 april 2009, 13:16
Hallo gitaarmensen. Ik heb een Gibson SG die zich heel snel ontstemd en ogenschijnlijk ook heel gevoelig is voor temperatuurschommelingen. Ik moet gedurende een optreden misschien wel 10 keer stemmen. Ik heb ook nog een squier strat, een veel goedkopere en kwlitatief zeker mindere gitaar maar die heeft er veel minder last van. De snaren zitten er op zoals het hoort. Suggesties?? Ik lees het wel.

KamikazaGuitar
19 april 2009, 14:06
Wat je vaak hoort is dat dit komt doordat de snaren in de topkam klemmen, dus misschien is het een idee om dit even na te kijken en eventueel de gleufjes iets uit te vijlen.

Stratman70
19 april 2009, 14:11
Hallo gitaarmensen. Ik heb een Gibson SG die zich heel snel ontstemd en ogenschijnlijk ook heel gevoelig is voor temperatuurschommelingen. Ik moet gedurende een optreden misschien wel 10 keer stemmen. Ik heb ook nog een squier strat, een veel goedkopere en kwlitatief zeker mindere gitaar maar die heeft er veel minder last van. De snaren zitten er op zoals het hoort. Suggesties?? Ik lees het wel.
Ik heb precies hetzelfde met een Gibson Les paul. Wat zijn Gibsons toch eigenlijk waardeloze gitaren!

KamikazaGuitar
19 april 2009, 14:59
Ik heb precies hetzelfde met een Gibson Les paul. Wat zijn Gibsons toch eigenlijk waardeloze gitaren!

Volgens mij is de waarde juist het enige dat er 'vast' aan is :seriousf:

R2on
19 april 2009, 15:05
Volgens mij is de waarde juist het enige dat er 'vast' aan is :seriousf:

haha ;)


On topic: je kan die topkam even vijlen of met een potlood punt er doorheen.

wim59
25 april 2009, 21:03
Hallo mensen, ik heb de trucc met het potlood toegepast. Je voelt wel dat de snaren soepeler door de topkam glijden, maar gisteravond bij het optreden weer hetzelfde probleem. Ik merk dat het echt met de temperatuuschommeling te maken heeft. Zou eigenlijk toch niet mogen met een gitaar als deze

Gothra
25 april 2009, 21:12
Hallo mensen, ik heb de trucc met het potlood toegepast. Je voelt wel dat de snaren soepeler door de topkam glijden, maar gisteravond bij het optreden weer hetzelfde probleem. Ik merk dat het echt met de temperatuuschommeling te maken heeft. Zou eigenlijk toch niet mogen met een gitaar als deze

tja, tis en blijft hout, en het lijkt mij dat de truc met het potlood maar voor even werkt...

aaronstonebeat
26 april 2009, 00:49
Het effect van temperatuurschommelingen lijkt me eigenlijk heel normaal. Metaal is er gevoeliger voor dan hout. Dus als de gitaar afkoelt komt er meer spanning op de truss rod en op de snaren; de stemming stijgt. Omgekeerd als de gitaar warm wordt. 'n SG heeft een relatief lange hals en zal er dus meer last van hebben dan de meeste andere modellen.

De truc met potlood zou ik nog een paar keer herhalen. Ik kan me voorstellen dat het grafiet door de druk van de snaar 'aangestampt' wordt op de kritische plaatsen en een of enkele keren moet worden bijgevuld alvorens langdurig effectief te zijn. Ik heb er goede ervaringen mee.

EDIT:
Ik bespeel nu al met veel plezier gedurende bijna 6 jaar een Epiphone G-400. Maar ik vond het in het begin wel een beetje vervelend dat ie topzwaar was bij staand spelen. Groot was mijn verbazing toen ik ooit een echte SG ter hand nam: die was nog veel topzwaarder! Toen had ik ook het gevoel dat dat bij zo'n gitaar niet zou mogen.

Maar het is nu eenmaal zo. Je krijgt 't er gratis bij :seriousf:

espike
26 april 2009, 11:18
Ik ben t eigenlijk wel wat met de topicstarter eens. Pure natuurkunde kan dit niet verklaren:
Een fender heeft een langere mensuur lengte, dus metaal zou ook meer moeten uitsetten/krimpen dan bij de sg, daarbij is de uitzetting van metaal nou niet echt zo extreem dat je 10 keer moet stemmen.
de trussrod van een sg zit aardig in de hals verwerkt, en hout is nou niet echt een goede warmte geleider, een schommeling van een graad of 1 a 2 zal t dus worden. (dit zijn wel even wat natte vinger werk berekeningen)
Daarbij heeft een sg bij mijn weten geen tremelo die nog extra kan helpen t.o.v. een squier.

Welke dikte snaren gebruik je?
als er geen snaar in zit, rammelt je tuner dan, of zit er speling in?



Wat je eens zou kunnen proberen Wim, is nieuwe snaren er netjes op zetten (minimaal 0.10 snaren btw, op een 0.09 een sg optillen vind ik zelfs link):
zet m er achter in, trek de snaar door naar boven, en zet m vast op een lengte: ongeveer 1.8 a 2 tuners hoger dan waar ie in komt.
eerste rondje bovenlangs, daarna onder t gat langs. JE zou uit moeten komen op een 2 a 3 windingen op de tuner.

na vast draaien, til de gitaar even op aan de snaar, en stem m bij, zo zit ie gelijk aardig vast. Als je alle snaren zo gehad hebt, laat de gitaar even een uurtje staan, en stem m weer bij.
Nu zou die heel aardig in stemming moeten blijven staan.
Oorzaak van ontstemmen is meestal idd de topkam, maar ook brakke tuners kunnne een oorzaak zijn.
Zet sowieso niet te dunne snaren op een sg is mijn ervaring.. klinkt bagger, breekt snel, en ontstemt makkelijk

FruscianteFan
26 april 2009, 11:41
Wanneer iemand gaat uitleggen hoe je snaren op een gitaar moet leggen, krijg ik altijd weer de neiging om naar dit topic te verwijzen: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91773

frekie
26 april 2009, 11:53
GraphTec topkam erop zetten, bestellen bij Tone Factory enz. 6 euro en wat werk. Is van grafiet dus geen frictie in de topkam meer. Klinken ook goed, de topkam is belangrijk voor de toon.

Goede mechanieken monteren, Gotoh, Sperzel.

Goede snaren kopen, Ernie Ball, D' Addario enz. Snaren goed uitrekken na het opzetten en weer stemmen. Intonatie goed afstellen.

Verder heeft de SG een dunne flexibele nek die ver uitsteekt uit de body. Pak een A akkoord op de 2e positie, houd de body vast, sla het akkoord aan en beweeg met je linkerhand de nek heen en weer. Dan hoor je dat je de nek wel een halve noot heen en weer kan bewegen. Dat gaat ten koste van de stabiliteit, weinig aan te doen dus. Bill Frisell (jazz gitarist) gebruikt dit trucje voor zijn vibrato.

groovieguitarguus
26 april 2009, 13:29
Ontstemmen van je Gibson.

Ik merk dat 2 van mijn gitaren, 1x Gibson en 1x een The Heritage, meer ontstemmen dan mijn strat achtigen. Ik verklaar dit vooral aan het feit dat de Gibson en The Heritage een Mahonie hals hebben. Dit is minder stijf hout en gevoeliger bij temperatuur wisselingen.
Laats las ik ook de tip om je toets ligt te oliën met Lemon oil. Dit beschermd het hout en sluit ook de toets af voor vocht (dus werken van het hout, dus ontstemmen).

Je kan altijd nog een grafieten topkam overwegen.

gr. Guus

wim59
26 april 2009, 21:15
Hallo gitaarmensen, wederom bedankt voor jullie tips. Dat de hals van een SG erg flexibel is had ik al gemerkt, verder is het toch wel een hele fijne gitaar om te bespelen met een ruige sound. Ik heb er nu Gibson brightwire 0.10 snaren op zitten. Ik zal er eens een setje D'addario's 0.10, die heb ik ook op mijn Squire zitten vanwege hun heldere klank, altijd het proberen waard.

Mr. Dynamite
26 april 2009, 22:04
Hey mensen,

mijn Epi sg g-400 heeft precies het zelfde problemen, niet zo erg dat ik 10x moet stemmen maar wel dat hij snel ontstemt maar kan dit ook erger worden omdat ik een tremelo heb? Bij mij is het vooral de G- snaar die het ergst ontstemt :(

grtz

tomcat
27 april 2009, 14:25
Kleine tip:

Gebruik Big Bends Nut Sauce. Je vindt het wel als je googlet. Speciaal pruduct dat je aanbrengt in de nut.
Ik bestelde het toen m'n gitaar na wat Bigsby-gebruik ontstemde. Het is niet goedkoop, maar echt wel z'n geld waard. Je koopt het in setje met wat bijbehorend materiaal. Je doet er lang mee. Het is kleurloos (in tegestelling met grafiet). Ik gebruik het op al m'n gitaren.

olaftheholy
27 april 2009, 14:30
grafiet is goedkoper en dat het smerig wordt is rock & roll :rockon:

wim59
22 mei 2009, 01:06
Hallo gitaarpeople, zoals gezegd heb ik D'addario snaren op mijn SG geprobeerd. Wat een stugge snaren t.o.v. de Gibsons en ze klinken wel erg metalig. Ze ontstemmen inderdaad een stuk minder snel maar het spelcomfort is ook minder en ik moest de hals zelfs bijstellen, dus na 2 dagen weer gauw Gibson snaren er op. Ik heb ze wel jaren op mijn vorige gitaar, een Ibanez, gehad. Ik heb jullie tips t.a.v. het opzetten van de snaren meegenomen en het probleem is minder, maar niet weg. Bij het laatste optreden heb ik aanzienlijk minder hoeven stemmen. Laten we maar er van uitgaan dat het bij de gitaar hoort. Bedankt voor jullie tips, en speel ze.

Orpheo
22 mei 2009, 01:15
Ik ben t eigenlijk wel wat met de topicstarter eens. Pure natuurkunde kan dit niet verklaren:
Een fender heeft een langere mensuur lengte, dus metaal zou ook meer moeten uitsetten/krimpen dan bij de sg, daarbij is de uitzetting van metaal nou niet echt zo extreem dat je 10 keer moet stemmen.
de trussrod van een sg zit aardig in de hals verwerkt, en hout is nou niet echt een goede warmte geleider, een schommeling van een graad of 1 a 2 zal t dus worden. (dit zijn wel even wat natte vinger werk berekeningen)


behoorlijk natte vingerwerk!! een snaar kan door spelen bijna 3 graden warmer worden, soms zelfs wel 5, door het contact met je huid, en door het trillen zelf. Die temperatuursstijging vertaald zich als een idioooot in de spanning van de snaar; die zakt natuurlijk als een gek. En kwadratisch zakt de frequentie daarmee!!! vandaar dat je constant moet bijstemmen. een knellende topkam helpt daar natuurlijk totaal niet aan.

De uitzetting van metaal is dus wel zo extreem. Bij een strat, waar de mensuur langer is, heb je een tremolo die die variaties opvangt (daarom is de tremolo inherent een beter systeem qua stemvastheid, tenzij je gaat tremolo-en), en door de langere mensuur heb je ook nog eens een grotere lengte waarover de snaar relatief minder spanning krijgt, dus (relatief) weer, een mindere frequentieverandering (lees: ontstemt minder).

Ik ben absoluut bereid het even voor je in te tikken, de formules, maar ik denk dat ik slechts hoef te verwijzen naar Youngs Modulus... (hoop ik...


oh ja, natuurlijk, het is een SG. daarbij geld ook nog eens de steevast lichtelijk instabiele hals. ik ga maar niet zeggen welke sg's wel meer stemvast zijn, dat word zo afgezaagd.


edit: jammer dat ik niet een eigen homepage heb van deze universiteit, zoals ik vroeger wel had, kon ik mooi mijn onderzoeksverslag hosten, zodat men het kon lezen...

Broosje
22 mei 2009, 01:17
Als die d'Addario's al iets geholpen hebben maar niet naar je zin waren heb je wel een deel van het probleem gevonden... Misschien nog wat andere merken proberen ?

Ik speel altijd op Dean Markley, en als matige muzikant zeer tevreden van kwa klank en stemming behouden
of hebben deze in andere kringen een slechte naam ?

Rexx
22 mei 2009, 12:33
grafiet is goedkoper en dat het smerig wordt is rock & roll :rockon:

Deze man heeft verstand van zaken.:ok:

wim59
1 februari 2011, 01:14
Hey guys lang geleden, ik kwam mijn eigen topic toevallig weer tegen. Hoe is het gegaan met mijn Gibson. Eerst een poging gewaagd er een tremolo van Kahler op te laten zetten samen met een stringlock. Hiervoor moest wel een gat worden gefreesd ter grote van een lucifersdoosje. Op zich zag het prima uit en ook het ontstemmen was een stuk beter maar de sustain was foetsie. De gitaar viel dood als een droge vaatdoek. Gelukkig kreeg ik het geld van mijn tremolo terug en heb ik de stringlock laten zitten. Als laatste hoop heb ik er een brug met fijnstellers op gezet. Het resultaat SUPER. Sustain terug en ik kan bijna de hele avond spelen zonder ontstemmen, behalve dan bij te grote temperatuurswisseling. Wel een gat in de gitaar moeten dichten, maar we leven samen nog lang en gelukkig.

Luca P
8 februari 2011, 13:24
Wat je vaak hoort is dat dit komt doordat de snaren in de topkam klemmen, dus misschien is het een idee om dit even na te kijken en eventueel de gleufjes iets uit te vijlen.

Ha, ik heb die vijlen opgezocht en een redelijke set kost iets van €128...
:cheerup:
Fuck une duck, zijn die dingen niet goedkoper te krijgen ergens?
Of kan je niks anders gebruiken, zoiets als sleutelvijltjes?

Maleco
8 februari 2011, 13:29
Tandjes slijpen in een setje voelermaatjes wil ook wel

aaronstonebeat
8 februari 2011, 13:31
Als je een dremel hebt, kost het op deze manier maar een paar euro en je hebt ook nog eens veel meer maten:

http://i89.photobucket.com/albums/k206/Bambufan/Nutfiles/Allenutfiles.jpg

Orpheo
8 februari 2011, 13:45
Ha, ik heb die vijlen opgezocht en een redelijke set kost iets van €128...
:cheerup:
Fuck une duck, zijn die dingen niet goedkoper te krijgen ergens?
Of kan je niks anders gebruiken, zoiets als sleutelvijltjes?

ik heb mijn set bij warmoth gekocht voor iets van 40 piek? 8 vijlen, kan nu zelf m'n kammen vijlen.

geert1976
8 februari 2011, 13:46
Topkammen van Gibson, zijn net als die van Fender niet echt het beste van het beste.

Bij mijn Gibby's heb ik bij de exemplaren die een Bigsby of Vibrola hebben, een Graphtech topkam gemonteerd, wereld van verschil kan ik je vertellen.

De topkammen van Graphtech zijn al voor 90 % passend, dus zelf installeren is een makkie (als je de durf hebt).

Ook bij mijn Squier Tele, Tokai Tele en Vester strat zitten graphtech topkammen op, functioneren beter dan de originele

Topkamvijltjes heb ik ook en die zijn inderdaad behoorlijk duur....

Rick trodat
8 februari 2011, 13:50
Ik heb precies hetzelfde met een Gibson Les paul. Wat zijn Gibsons toch eigenlijk waardeloze gitaren!

Mijn les paul heeft dit ook.

Hendriks
8 februari 2011, 13:56
ik heb mijn set bij warmoth gekocht voor iets van 40 piek? 8 vijlen, kan nu zelf m'n kammen vijlen.

Is inderdaad niet duur , helaas doet Warmoth niet aan Paypal.

Heibel
8 februari 2011, 13:57
Wat voor mechanieken heb je er nu opzitten? Bij je Squier kun je aan de bovenkant van de stemknop 'n schroefje aandraaien, waardoor het mechaniek meer weerstand geeft en de gitaar daardoor ook beter op stemming blijft. Heeft je SG dat ook? In dat geval...

1971Ad
8 februari 2011, 13:58
@Wim, Super dat het probleem nu voor je opgelost lijkt.

Heb wel eens het vermoeden gehad dat dit vaker voorkomt bij gitaren waarbij de tuners niet in een rechte lijn staan met de snaar? Hierdoor komst er natuurlijk wel een soort dwarskracht/spanning op de snaren en topkam te staan. Maar...dit is een vermoeden. Kan iemand hier misschien iets zinnigs over zeggen?

Droffie
8 februari 2011, 14:20
Ik heb geen idee, wel weet ik dat mijn lp ook snel ontstemt, ik word er gek van.
je hoort ook kleine spring geluidjes als ik mijn snaar stem. Ik heb een akoustisch gibson, die ontstemt simpel weg gewoon nooit, hoe erg ik 'm ook mishandel.

geert1976
8 februari 2011, 14:24
Ik heb geen idee, wel weet ik dat mijn lp ook snel ontstemt, ik word er gek van.
je hoort ook kleine spring geluidjes als ik mijn snaar stem. Ik heb een akoustisch gibson, die ontstemt simpel weg gewoon nooit, hoe erg ik 'm ook mishandel.

Tijdens het stemmen het geluid van tingel tangel?, dan is je topkam de boosaardige angel.

Topkam wisselen is mijn advies, druk er een Graphtech op:ok:

aaronstonebeat
8 februari 2011, 14:30
Heb wel eens het vermoeden gehad dat dit vaker voorkomt bij gitaren waarbij de tuners niet in een rechte lijn staan met de snaar? Hierdoor komst er natuurlijk wel een soort dwarskracht/spanning op de snaren en topkam te staan. Maar...dit is een vermoeden. Kan iemand hier misschien iets zinnigs over zeggen?

De sleufjes moeten zo goed mogelijk richting de tuners zijn gevijld en de snaar moet alleen aan de kant van de toets op de bodem van de sleufjes rusten. Dan is er echt maar één knik, en het maakt niet zo uit welke kant die opgaat.

Ik heb de indruk dat snaren er meer last van krijgen naarmate ze ouder worden; dan krijgen ze een permanente knik die de neiging heeft naar hetzelfde punt terug te schieten.

1971Ad
8 februari 2011, 14:33
De sleufjes moeten zo goed mogelijk richting de tuners zijn gevijld en de snaar moet alleen aan de kant van de toets op de bodem van de sleufjes rusten. Dan is er echt maar één knik, en het maakt niet zo uit welke kant die opgaat.

Ik heb de indruk dat snaren er meer last van krijgen naarmate ze ouder worden; dan krijgen ze een permanente knik die de neiging heeft naar hetzelfde punt terug te schieten.

TNXS..:ok:

Hendriks
8 februari 2011, 14:38
Tijdens het stemmen het geluid van tingel tangel?, dan is je topkam de boosaardige angel.

Topkam wisselen is mijn advies, druk er een Graphtech op:ok:

Zoveel leed en zo gemakkelijk op te lossen . Fabrikanten zouden hier eens wat beter naar moeten kijken , voor een paar euro zijn 90 % van de ontstemmings problemen opgelost , zet overal een Graphtech (of beter een benen) topkam op.
De duurdere Fenders (AVRI's,etc) hebben ze al wel en bv Reverend doet het ook standaard .

Orpheo
8 februari 2011, 15:04
waarom is been gelijk beter? Ik vind been helemaal niet beter!!! ik vind het te warm, te wollig. ik vind graphtech juist lekker klinken. en dat het nog zelfsmerend is, is toeval.

bij guitarfetish ga ik een vrachtlading van die (nep)graphtech's kopen, kan ik effe vooruit.


en een kahler in je sg? no shit dat je gitaar geen tone meer heeft. op een LP kan het wel. maar op een SG? dan is de kahler de tonesuckking-king...

YannickH
8 februari 2011, 19:10
mijn musicman luke ontstemt ook heel snel.
misschien dat ik ook iets aan die topkam moet doen.(al ziet die er toch best goed uit)

rufus
8 februari 2011, 19:16
Goeie topkam installeren en die klusons eraf, byebye stemmingsproblemen:sssh:.

reckless_life
9 februari 2011, 13:56
Ik heb geen idee, wel weet ik dat mijn lp ook snel ontstemt, ik word er gek van.
je hoort ook kleine spring geluidjes als ik mijn snaar stem. Ik heb een akoustisch gibson, die ontstemt simpel weg gewoon nooit, hoe erg ik 'm ook mishandel.

Een vriend van me had ook eens een LP Deluxe gekocht, en na een tijd brak de headstock er gewoon af....daar sta je dan met een gitaar van zoveel duizend euro en op garantie hoef je in zo'n geval niet te rekenen.

Ondanks dit alles, ben ik onlangs gaan kijken om een LP te kopen en in de winkel viel me op dat dat sommige LP's hol klonken als je op het hout klopte met je kneukels.

Aan de price range lag het niet, duur of goedkoop, sommige klonken vol hout en andere niet, zelfs binnen hetzelfde type/model.

Het gaf niet echt een indruk van consistente bouwkwaliteit.
(Ik heb dit alleszins nooit gemerkt bij andere merken)

geert1976
9 februari 2011, 14:07
Een vriend van me had ook eens een LP Deluxe gekocht, en na een tijd brak de headstock er gewoon af....daar sta je dan met een gitaar van zoveel duizend euro en op garantie hoef je in zo'n geval niet te rekenen.

Ondanks dit alles, ben ik onlangs gaan kijken om een LP te kopen en in de winkel viel me op dat dat sommige LP's hol klonken als je op het hout klopte met je kneukels.

Aan de price range lag het niet, duur of goedkoop, sommige klonken vol hout en andere niet, zelfs binnen hetzelfde type/model.

Het gaf niet echt een indruk van consistente bouwkwaliteit.
(Ik heb dit alleszins nooit gemerkt bij andere merken)

Ga jij je eerst eens inlezen, voordat je iets post.

Er zijn Gibson LP's met en zonder tonechambers (cheeseholes) afhankelijk van model en bouwjaren.

Heeft dus niets met kwaliteitsverschil te maken

reckless_life
9 februari 2011, 14:31
Ga jij je eerst eens inlezen, voordat je iets post.

Er zijn Gibson LP's met en zonder tonechambers (cheeseholes) afhankelijk van model en bouwjaren.

Heeft dus niets met kwaliteitsverschil te maken

Ah ok, dan zal het dat geweest zijn. Hoewel dat nergens vermeld stond bij de gitaren in de winkel en verkoper in kwestie wist ook niet waaraan dat het lag.

Alsnog bedankt voor je niet al te vriendelijke antwoord.

geert1976
9 februari 2011, 15:24
Ah ok, dan zal het dat geweest zijn. Hoewel dat nergens vermeld stond bij de gitaren in de winkel en verkoper in kwestie wist ook niet waaraan dat het lag.

Alsnog bedankt voor je niet al te vriendelijke antwoord.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Was niet lelijk bedoelt:ok:

reckless_life
9 februari 2011, 16:21
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Was niet lelijk bedoelt:ok:

no worries :ok:

Sanderproductions
9 februari 2011, 16:29
is weer eens wat anders dan die zelfstemmende gitaren van tegenwoordig

Luca P
9 februari 2011, 16:36
Dus eigenlijk heb ik voor Jan Piemel destijds een andere brug gekocht voor mijn Gib Country Gent?
Zweerde toen dat het daar aanlag. (zweer,zwoer...??...)
Heb hem al een lange tijd niet bespeeld. Zal het eens laten opknappen, want die heeft ook ontstem kuren.