PDA

View Full Version : Studio projects B1 vs. B3?



yhcmarc
19 april 2009, 11:04
Aangezien deze 2 mics redelijk dicht bij elkaar liggen qua prijs, wat zijn de verschillen in geluid? Zover ik kan zien is het enige echte verschil de keuze om van cardiod te kunnen switchen naar omni / pattern 8 op die B3. Aangezien ik deze mic vooral voor gitaar zou willen gebruiken, maakt dit verschil echt nog uit dan?

Ik zou deze mic trouwens willen combineren met een T.Bone ribbon mic. Vooralsnog een Rb100, maar ik zit te denken om binnenkort ook eens voor een RM700 te gaan kijken. De ribbon voor het volle laag / laagmid en de B1 / 3 voor het mid/hoog en hoog.

Thnx.

Han S
19 april 2009, 11:24
Een ribbon heeft een typisch eigen soort vetheid, is een dynamische microfoon en heeft dus zijn eigen compressie, iets wat de condensator niet heeft. Voor de rest gaan de B1 en B3 ook heel diep in het laag, daar heb je geen ribbon voor nodig.

yhcmarc
19 april 2009, 11:34
ok, want ik heb het geprobeerd met een T.bone SC450 en een AT2020 en die hadden vooral erg veel hoog in het geluid, icm. die RB100 was het wel weer erg ok moet ik zeggen. De RB100 + SM57 was ook zeer goed te doen.

Misschien komt het ook wel een beetje door mijn mic setup / test omgeving. Ik ben nu thuis redelijk aan het experimenteren met verschillende mic opstellingen.

Dit was mijn test setup met een RB100 + AT2020:
http://lh5.ggpht.com/_oxZ3cQLBJKU/SeXxUW2yunI/AAAAAAAAAiE/eyp4G7u3tgo/s400/DSC_0212.JPG

Wat me trouwens ook opviel was dat ik de mics niet goed in fase krijg tenzij ik die RB100 een fase flip geef in Nuendo. Zou dat kunnen komen doordat die mic gewoon 180 graden uit fase is met de andere mics die ik er naast heb gezet?

Han S
19 april 2009, 11:44
Als je microfoons op dezelfde afstand van de geluidsbron opstelt, moet er geen fasefout zijn, heb je een 180 graden fasefout dan is er een vermoedelijk uit fase aangesloten. Veel van die goedkope condensators geven heel veel hoog, de B1 is redelijk neutraal.

yhcmarc
19 april 2009, 11:54
Ik lees net op gearslutz dat een RM700 phase reversed is, misschien is dat dan ook wel zo voor de RB100 die ik heb.


As a side note , my RM-700 was phase reversed.
So I had to open it up and switch the + and -.
Don't know if they are all wired the same,or if I was just unlucky.

Han S
19 april 2009, 11:57
Je bent daar zo achter, zet ze beiden op een meter afstand van een draaiende stofzuiger en zet er een aan en kijk op de meter hoe hard dat is. Zet de ander aan en maak die op de meter net zo hard. Zet ze nu beiden aan en kijk of je meer of minder meet. Staan ze in fase dan wordt het een keer zo hard, staan ze uit fase dan hou je ongeveer niks op de meter.

yhcmarc
19 april 2009, 12:01
Als je microfoons op dezelfde afstand van de geluidsbron opstelt, moet er geen fasefout zijn, heb je een 180 graden fasefout dan is er een vermoedelijk uit fase aangesloten. Veel van die goedkope condensators geven heel veel hoog, de B1 is redelijk neutraal.

Ok, ik ga eens verder klooien, een vriend van me heeft ook een B1, misschien maar eens een keertje lenen en kijken hoe die klinkt.

Samples (niet echt heel erg strak ingespeeld, maar schwa) Gitaar sound is verder niet bewerkt, alleen een eq + vintagewarmer op de master.

RB100 + SM57 op de gitaren (http://www.yoss.nl/samples/12.mp3)
RB100 + AT2020 op de gitaren (http://www.yoss.nl/samples/13.mp3)


Je bent daar zo achter, zet ze beiden op een meter afstand van een draaiende stofzuiger en zet er een aan en kijk op de meter hoe hard dat is. Zet de ander aan en maak die op de meter net zo hard. Zet ze nu beiden aan en kijk of je meer of minder meet. Staan ze in fase dan wordt het een keer zo hard, staan ze uit fase dan hou je ongeveer niks op de meter.

Ok, dat ga ik binnenkort eens proberen :)

Highway49
20 april 2009, 21:22
Ik heb die RB100 eens bij Thomann opgezocht...

Daarbij staat: "ATTENTION: turn off phantom power!"

Nu heb ik een tijdje terug een topic gestart (of binnen een bestaand topic de vraag gesteld) over het aan hebben staan van Phantom power op een microfoon die deze niet nodig heeft. Toen kreeg ik antwoorden dat dat niet schadelijk zou zijn voor de microfoon. Hoe zit dit nu precies?

Ik weet niet hoe dit bij de TS is, maar ik heb namelijk een interface die fantom power levert op 4 XLR ingangen tegelijk, dat kan dus nog best een klein probleempje zijn. (hoewel meer dan 4 mics met fantoom misschien niet veel voor zal komen)

Voor de TS misschien ook nuttig om te weten...?

yhcmarc
20 april 2009, 22:11
Bij een dynamische microfoon (SM57 etc) is het meestal niet zo een punt, bij ribbons is het snel afgelopen als je er stroom op zet.

Highway49
20 april 2009, 22:42
Ok....wist ik niet, goed om te weten!

yhcmarc
20 april 2009, 22:47
Ok....wist ik niet, goed om te weten!

no sweat. Als je echt niet anders kan, zou je voor je ribbon evt. dit apparaatje (http://www.rodemic.com/accessory.php?product=DPower_Plug) er nog tussen kunnen zetten. Het is een 20Db clean booster op phantom power. Ik heb er zelf ook een en het werkt erg goed moet ik zeggen.

Han S
20 april 2009, 22:59
Bij een dynamische microfoon (SM57 etc) is het meestal niet zo een punt, bij ribbons is het snel afgelopen als je er stroom op zet.

Alleen bij een verkeerde aansluiting of wanneer inwendig de trafo verkeerd is aangesloten, of een van de aders aan massa ligt. Ribbons moeten in principe gewoon tegen phantom kunnen, daar is al veel discussie over te vinden, met name op homerecording.com heeft Harvey Gerst daar al vaak wat over gezegd en die is mic guru nr 1.

Ik zet het voor de zekerheid altijd uit, maar het zou moeten kunnen.

Hier is een Harvey post:

Most mics use a transformer as the output to the board preamp. A transformer won't pass DC. That's how phantom power works; they put +48 volts DC on pin 2 and 3 (relative to ground), and then the transformer stops it from going any further. But now they have that voltage at the mic and they can tap off of it to power the capsule and the electronics. Can it hurt a dynamic mic? Yes under a couple of conditions.

It could damage a mic if one side of the transformer or the cable is shorted to ground, or the connector doesn't make contact with both signal pins at the same time. For the most part, it shouldn't be a problem, but it's always a good idea (whenever possible) to turn off phantom power before connecting or disconnecting ANY mic.

Ribbon mics are most suceptable to phantom power since the ribbon acts like a fuse, and it will simply break or vaporize, but the transformer will usually offer some safety, even there.

En hier een reactie van iemand die zich 'Light'noemt:

So here you go. Phantom power is based on the principle of common mode rejection, which is to say the power travels to the mic on the same two wires which carry the sound from the mic. When the phantom power gets to the mic, the transformer in the mic cancels out the power, unless there is some method of using it in place. This is a long way of saying, phantom power does not get anywhere near the parts of the mic that might be damaged. Even if, some how, the power did get past the transformer, the components in a dynamic mic are quite robust, and would not be hurt. Some ribbon mics may be damaged by phantom, but all other dynamic mics are not affected by phantom power. This was one of the design criteria when Neumann invented phantom power way back when (I think it was in the 1940's), and this was one of the reasons it became a standard for how to power condenser mics.

Other wise, why would even cheap mixers have universal phantom switches? Right?

skabouter
23 april 2009, 20:27
verder weet ik niet zoveel over ribbons....maar ik zie net een Ribbonmic, die volgens de beschrijving 48v nodig heeft. De Blue Woodpecker.