PDA

View Full Version : Fender Hot Rod Deluxe: pro's en cons



Snare
18 april 2009, 23:35
Hallo,
Ik denk erover een Fender Hot Rod Deluxe aan te schaffen. Wie heeft hier ervaring mee? Voordelen, nadelen. Problemen? Ik wel eens iets gehoord over te veel bas.
Alvast bedankt.:???:

sjaak1990
19 april 2009, 00:00
Ik heb er zelf niet veel ervaring mee, maar ik zou zeggen zoek wat op het forum.
Er is veel over te lezen. De drive is dunnetjes, clean wordt door sommige mensen goed gevonden door anderen weer niet...

JelmerOnGuitar
19 april 2009, 01:31
Superamp.. Ik repeteer er vaak op, vind ze geweldig. Gooi dr een Fender gitaar aan en BENG, daar heb je je cleane Twang sound!! :D

Qua overdrive sounds vind ik em niet heel bijzonder, echter reageert hij prima op pedalen die je ervoor gooit..

Te veel bas heb ik geen last van met deze versterker.. De EQ die erop zit werkt prima, daarmee kun je eventueel teveel bas terugdraaien..

Je moet wel even goed uittesten welk model je het mooist vindt klinken qua speakers.. Je hebt ze in 4x10, 2x12 (en ook nog 1x12??? Geen idee) varianten. Dus orienteer je goed. Ik vinde 2x12 het mooist..

Succes!

Pepe
19 april 2009, 02:11
Pro: klinkt zeker niet slecht voor een amp
Con: Klinkt zeker niet geweldig voor een Fender.

Snare
19 april 2009, 09:14
Dank zover.

Ik zoek iets dat redelijk te vervoeren is voor repeteren op wisselende plekken. En voor thuis op acceptabel volume kunnen oefenen.

Ik ken de 1x12. Klonk goed voor mij. Kleiner zou leuk zijn, maar tot nu toe niks gehoord dat voldoende aansprak.

guitarguru
19 april 2009, 09:58
Superamp.. Ik repeteer er vaak op, vind ze geweldig. Gooi dr een Fender gitaar aan en BENG, daar heb je je cleane Twang sound!! :D

Qua overdrive sounds vind ik em niet heel bijzonder, echter reageert hij prima op pedalen die je ervoor gooit..

Te veel bas heb ik geen last van met deze versterker.. De EQ die erop zit werkt prima, daarmee kun je eventueel teveel bas terugdraaien..

Je moet wel even goed uittesten welk model je het mooist vindt klinken qua speakers.. Je hebt ze in 4x10, 2x12 (en ook nog 1x12??? Geen idee) varianten. Dus orienteer je goed. Ik vinde 2x12 het mooist..

Succes!


Huh???? De Hot Rod deLuxe is een 1x12 amp hoor! Die grotere zijn de DeVilles, die zijn niet te tillen zo zwaar!!

Arts
19 april 2009, 10:36
heb er zelf ook een.. 1x12 dus
Vind de overdrive channels maar niks maar ik heb dus ook pedalen ervoor..
Clean heel goed geluid

Mitch
19 april 2009, 11:11
Ik vind het probleem met die dingen dat ze voor thuis al gauw te hard gaan en lastig zijn in te stellen met een volumepot die te snel te hard inkomt. Ze klinken wel erg vol, wat dan wordt gezien als warm en mooi clean door velen, behalve door mensen die ook echt goeie Fenders gewend zijn. Ga je harder met die dingen dan breekt het allemaal niet zo lekker op, niet in de laatste plaats door de speaker die er standaard in zit. De overdrive kanalen zijn een lachertje.

marc_o
19 april 2009, 12:23
Feitelijk zijn het best puike versterkers, en de drive....kan ik best mee leven, maar met een goed pedaal wordt het wel wat beter, althans, voor mij dan, want ik ken de soundsmaak van de topicstarter niet.
Ik hoor wel vaak dat ze een hetere bias kunnen gebruiken waardoor e.e.a. wat feller reageert. maat van me had een 4 keer 10 DeVille en heeft o.a. wat gesoleert aan de volumeknop waardoor ie beter werkte. Fenders staan of te zacht, of te hard, dat is nu eenmaal zo. Maar zeer zeker een goede testronde waard. Wil je meer karakter en ben je niet vies van een pedaaltje meer of minder zou ik zeker ook de bassman 4 keer 10 testen! kanalen doorlussen en gaan!

Pepe
19 april 2009, 12:43
Ze zijn goed in een bluesy geluid als het wat volume mag hebben zodat de hele amp mee mag doen. Wat ze niet fantastisch doen is een open pre-amp met master op 1.
Een goed clean en goed lead geluid is eigenlijk alleen mogelijk met dedicated channels en een speaker die daar rekening mee houdt.

De stock eminence special designs vind ik niet de dog waar veel mensen hem voor houden, zolang je hem clean houd.

Snare
19 april 2009, 13:20
Leuk dat jullie zo meedenken en je impressies geven.

Ik hou van Fender-achtg clean, al mag het ook warme marshall zijn. Zolang het maar niet dof wordt, of de bassen in elkaar gaan overvloeien/een brijtje worden. Wat je eerder hebt met bijvoorbeeld Vox en Orange.

Overdrive van Marshall vind ik mooi, die heeft ook weer het meer opene en toch aanwezige, als de Fender-clean. Dat is een beetje het punt: warme open clean willen en een marshall-achtige overdrive. Aangezien pedaaltjes kunnen helpen, zoek ik een goede clean. Mesa sprak overigens ook aan qua clean.

Dat van het volume (in grote stappen in de master) is een punt. Bedankt. Moet ik zeker op letten.

olaftheholy
19 april 2009, 13:56
Leuk dat jullie zo meedenken en je impressies geven.

Ik hou van Fender-achtg clean, al mag het ook warme marshall zijn. Zolang het maar niet dof wordt, of de bassen in elkaar gaan overvloeien/een brijtje worden. Wat je eerder hebt met bijvoorbeeld Vox en Orange.

Overdrive van Marshall vind ik mooi, die heeft ook weer het meer opene en toch aanwezige, als de Fender-clean. Dat is een beetje het punt: warme open clean willen en een marshall-achtige overdrive. Aangezien pedaaltjes kunnen helpen, zoek ik een goede clean. Mesa sprak overigens ook aan qua clean.

Dat van het volume (in grote stappen in de master) is een punt. Bedankt. Moet ik zeker op letten.

Ik zou eens in de richting van class A gaan denken el84 maybe?

Pepe
19 april 2009, 14:04
In deze lijn -el84- is de boogie studio ook niet verkeerd. Een "soort" Fender clean en een hele goeie lead sound, van bluesy to hot smooth Santana.
Prijzen liggen rond de 5 a 700 naar gelang uitrusting en staat. Designed om dat clean met een goeie lead te combineren.

Mark1990
19 april 2009, 14:10
Leuk dat jullie zo meedenken en je impressies geven.

Ik hou van Fender-achtg clean, al mag het ook warme marshall zijn. Zolang het maar niet dof wordt, of de bassen in elkaar gaan overvloeien/een brijtje worden. Wat je eerder hebt met bijvoorbeeld Vox en Orange.

Overdrive van Marshall vind ik mooi, die heeft ook weer het meer opene en toch aanwezige, als de Fender-clean. Dat is een beetje het punt: warme open clean willen en een marshall-achtige overdrive. Aangezien pedaaltjes kunnen helpen, zoek ik een goede clean. Mesa sprak overigens ook aan qua clean.

Dat van het volume (in grote stappen in de master) is een punt. Bedankt. Moet ik zeker op letten.


Ik ben me zelf ook aan het orienteren op een fender achtige amp, en ik vond dat het volume probleem relatief makkelijk op te lossen is, door of de potmeter te vervangen door een logaritmische, of door een extra volume pedaaltje te bouwen in de effectloop. die kun je zelf maken voor 10-15 euro.

JelmerOnGuitar
19 april 2009, 19:11
Huh???? De Hot Rod deLuxe is een 1x12 amp hoor! Die grotere zijn de DeVilles, die zijn niet te tillen zo zwaar!!

oooooh natuurlijk!! DeVilles, dat zijn die grote dingen.

Sorry, never mind mijn review:P

marc_o
20 april 2009, 13:52
Voor de topicstarter:

Waneer je fender clean, maar ook een echt goed scheurkanaal wil hebben, eentje die geen pedaaltjes nodig heeft, moet je absoluut de fender Prosonic teseten. Worden nu niet meer gemaakt en zijn min of meer vervangen dor de supersonic, maar dan heb je dus echt goed clean en een echt heeeeel goede scheur, alles van blues tot heavy metal.
2e hands kun je nog wel eens wat tegenkomen voor onder de 1000 euro.

Mark1990
22 april 2009, 18:46
Aangezien ik zelf ook op zoek ben naar een soortgelijke amp, ben ik vanmiddag in de Feedback geweest. Daar heb ik getest:
-Hotrod Deluxe
-Blues Deluxe
-Blues Junior
-Peavey Delta Blues

Van deze versterkers vond ik de Hotrod de beste.
-De Delta blues kostte teveel moeite om een voor mij goede sound te halen. Het klikte niet, zeg maar.

-De Blues Jr klonk voor mijn gevoel een beetje dun, daarbij twijfelde ik van tevoren al of ik wel voldoende zou hebben aan de 15W, misschien dus ook een beetje vooroordeel.

-Blues Deluxe reageerde heel raar; een maat van had een Vintage V100 gepakt, en ik speelde met een Mex Strat. Met de Strat moest ik het volume/master volume flink opdraaien voor ik een slaapkamer volume had, dan heb ik het echt over master en volume op 6-7. Met de Vintage was het iets minder, richting 4-5 maar nog steeds vrij fiks dus.

-Hotrod Deluxe had voor mij van tevoren al een voorsprong na het kijken van diverse filmpjes op internet, en dit werd voor mij ook bevestigd tijdens het testen. Hij klonk vol en warm. Met de volumeknop op mn strat op 10 was het cleane kanaal met een randje, maar met het terugdraaien van het volume werd het een prachtige Fender clean. Ook het drive kanaal was veelbelovend.
Voor mij werd de keuze in ieder geval duidelijk!
Hopelijk heb je iets aan dit lange verhaal.....

Edit: Wat me nog meer opviel; Bij de Delta Blues en de Blues Deluxe zaten de faceplates ondersteboven. dit voelde ook vooral tegennatuurlijk met het draaien aan de knoppen, aangezien 1 nu rechts boven zat, en 12 linksboven...

henri1954
27 april 2009, 17:57
Zelf heb ik een Deville 2x12.
Ik gebruik het meest het cleane kanaal en het overdrivekanaal met een dun randje.

We spelen hoofdzakelijk fifties rock'n roll. Hier zijn ze erg goed voor.

Het blijft wel een kwestie van smaak en hoeveel je gehoor al geleden heeft!

gr Henri

nielsnielsniels
27 april 2009, 18:37
Iemand had laatst op een optreden zo een amp voluit staan met de drive voordat het optreden begon, maar hij klonk niet heel bijzonder, viel eigenlijk wat tegen. Klonk een beetje schel en zonder karakter, maar kan natuurlijk ook aan die gitaar liggen van de eigenaar.

olaftheholy
28 april 2009, 08:52
Edit: Wat me nog meer opviel; Bij de Delta Blues en de Blues Deluxe zaten de faceplates ondersteboven. dit voelde ook vooral tegennatuurlijk met het draaien aan de knoppen, aangezien 1 nu rechts boven zat, en 12 linksboven...

hihi:D bij de db is dat alleen bij de nieuwe...Maar het is eigenlijk omdat ze gemodeleerd zijn naar vroegah... toen gieteristen nog achter hun amps stonden:???:













:dontgeti:










:(

jonesd
28 april 2009, 09:24
Ik heb enkel ervaring met een deville 4X10 en met de blues Junior. Op het eerste gehoor klinkt de deville niet slecht maar als je wat langer en beter luister, zit er een bepaald type tophoog in dat voor mij onbruikbaar is en op de duur stevig irriteert. Het is er ook niet uit te draaien. Of de deluxe daar ook last van heeft weet ik niet.

De blues Jr. klinkt imo al heel wat beter en gebalanceerder. Ik weet niet of dit ligt aan het feit dat dit een één-kanaalsamp is maar het zou me in ieder geval niet verbazen.

Erikt
28 april 2009, 12:16
Ik heb ook een HRD, bevalt goed. Zelfs op laag volume heb je een heerlijke cleane sound en reageert super lekker op pedaaltjes. Wat je er ook voor gooit. Met het drive kanaal heb ik een haat-liefde verhouding.. :sneaky:

frekie
6 mei 2009, 20:19
Net 2 optredens gedaan met mijn HRD met reissue Jensen speaker. Veel dikkere magneet dan de standaard Eminence, meer rendement, veel helderder en dynamischer. Met die speaker kreeg ik de hele tijd klachten dat het te HARD ging van de zanger/gitarist met zijn Marshall DSL halfstack :ok:

Dus de master op 2, scheuren met de preamp op 5 a 6, LC tele met GFS Little Punchers. Dan heb je niet zoveel compressie en wordt het wat lastig spelen. Mag ie wat meer open staan dan doet de eindtrap zijn heilzame werk ;)

Clean gaat ie tot zeker volume daarna gaat ie crunchen. Wil je echt clean koop dan een Twin of (serieus!) een Roland JC120.

Kortom een compact en dragelijk combo dat HARD genoeg gaat om zaaltjes te doen zonder hulp vd PA. Je hebt wel weinig spreiding ivm combo's met 2 speakers of 4X12 kasten.

Toaster
6 mei 2009, 21:51
Ze zijn goed in een bluesy geluid als het wat volume mag hebben zodat de hele amp mee mag doen. Wat ze niet fantastisch doen is een open pre-amp met master op 1.
.


En dan doel ik ook op de reactie hierboven...

Gooi dan gewoon de eindtrap open (de master... op 8 ofzo) en mix het volume in met je preamp.

Dan heb je eindtrap oversturing.

frander
6 mei 2009, 22:13
Heb hier nog een mooie Hot Rod Deville 212 staan. Een Amerikaan en dus geen Mexicaan waar ze tegenwoordig vandaan komen. Mag weg voor 550,-. Heb nu een Super Reverb.

Jantje Poen
7 mei 2009, 13:43
Helpt het als je een andere onderdelen in stopt?

Bijvoorbeeld een Mercury transformer, andere buizenvoetjes, andere (grotere) potmeters?

frander
7 mei 2009, 13:58
Steek je POEN nou eens in iets goeds, zoals die amp hierboven!

heavy-metal-thunder
11 mei 2009, 20:56
Ik vind het probleem met die dingen dat ze voor thuis al gauw te hard gaan en lastig zijn in te stellen met een volumepot die te snel te hard inkomt. Ze klinken wel erg vol, wat dan wordt gezien als warm en mooi clean door velen, behalve door mensen die ook echt goeie Fenders gewend zijn. Ga je harder met die dingen dan breekt het allemaal niet zo lekker op, niet in de laatste plaats door de speaker die er standaard in zit. De overdrive kanalen zijn een lachertje.


grotendeels mee eens. Maar vind het clean écht niet slecht en heb toch ook al wat goeie fenders gehoord/gehad. Als je hem vergelijkt met de veel duurdere super sonic (waarmee ik niet wil gezegd hebben dat die wel goed is, alhoewel sommige pro's dat beweren) dan vind ik het clean daarvan veel beter, maar de supersonic is dan qua overdrive stukken beter. Ik vind de hotrod niet zo goed reageren op pedalen, maar mijn Zvex box of rock slikte ie wel. wil je een bluesy rondje met een strat, dat wil nog aardig lukken.

petpas
7 september 2009, 09:48
Is de hotrod deluxe voldoende om mee op te treden. Zag in de specs dat ie 40 watt heeft. Tevens zag in bij de gitaarboer dat je er een extra box onder kunt plaatsen en aansluiten. Is die combinatie voldoende voor op een podium????

Kim Wilson
7 september 2009, 10:05
De Hotrod Deluxe gaat in z'n eentje hard genoeg om mee op te treden. Een extra cab is niet nodig.

timkermans
7 september 2009, 10:32
Heb je de epiphone Blues Junior al gehoord? Das een amp die het waard is om te overwegen! Ook een kut drive kanaal, maar sterk gelijkaardig clean als een hot rod, en héél goedkoop te vinden. Ook qua looks een betere MOJO...

Little Jay
7 september 2009, 11:06
Heb je de epiphone Blues Junior al gehoord? Das een amp die het waard is om te overwegen! Ook een kut drive kanaal, maar sterk gelijkaardig clean als een hot rod, en héél goedkoop te vinden. Ook qua looks een betere MOJO...

Ehm... je bedoelt de Blues Custom of de Valve Junior denk ik.

Ik heb een Epiphone Blues Custom en een Fender Blues Deluxe. 't Zijn beide toch wel verschillende amps met elk hun voor en nadelen. De Epiphone breekt veel sneller op met humbuckers (en heeft geen low-input om dat te compenseren) en is moeilijk echt clean te houden dan. Hangt er dus een beetje van af wat je wil. Het clean van de Epiphone is veel directer en verbloemt foutjes en slordigheden in je techniek totaal niet, terwijl de Fender op één of andere manier een soort warm badje geeft waarin alles wel ok klinkt. Eén en ander zal ook nog best kunnen verschillen naar gelang de gebruikte buizen.

De Eminence speaker in de Blues Deluxe (zit ook in de Hotrod Deluxe) is inderdaad best een goede alrounder, die op hogere volumers echter wel een beetje kil en steriel kan klinken vind ik.

De Epiphone is trouwens wel echt gigantisch zwaar, weegt net zoveel of misschien wel meer dan m'n Twin......

Ik vind 't beide heel werkbare amps voor 't geld (ik betaalde 399,- voor de Epiphone nieuw.... da's toch een schijntje voor een 30W 2x12 buizenamp?) waar heel bruikbare geluiden uit komen maar 't zijn zeker geen boutique-amps of vintage Fenders, Marshalls of Voxen.....

Kim Wilson
7 september 2009, 11:14
De Hotrods worden op hoger volume erg schreeuwerig. Veel hoge mids en veel sublaag, maar niks daartussen. Waardoor je dus de echte druk en punch mist. Een echt goeie speaker geeft wel een redelijke verbetering, maar ik weet niet of het dat waard is. Op een 2x12 cab met G12H30's had ik nog steeds datzelfde nare karaktertrekje, nog steeds vrij schreeuwerig. Dus stel dat je zo'n amp nieuw koopt (€700) en er een goeie speaker inzet, zit je al tegen de 900 euro aan. Dan weet ik wel een paar amps voor dat geld die beter klinken.

Aan de andere kant is het zeker een goeie amp voor het geld. Zeker als je hem tweedehands op de kop kunt tikken. Voldoende volume voor optredens, goed clean en met sommige drivepedalen klinkt ie prima. En relatief compact en licht.

petpas
7 september 2009, 11:20
De Hotrods worden op hoger volume erg schreeuwerig. Veel hoge mids en veel sublaag, maar niks daartussen. Waardoor je dus de echte druk en punch mist. Een echt goeie speaker geeft wel een redelijke verbetering, maar ik weet niet of het dat waard is. Op een 2x12 cab met G12H30's had ik nog steeds datzelfde nare karaktertrekje, nog steeds vrij schreeuwerig. Dus stel dat je zo'n amp nieuw koopt (€700) en er een goeie speaker inzet, zit je al tegen de 900 euro aan. Dan weet ik wel een paar amps voor dat geld die beter klinken.

Aan de andere kant is het zeker een goeie amp voor het geld. Zeker als je hem tweedehands op de kop kunt tikken. Voldoende volume voor optredens, goed clean en met sommige drivepedalen klinkt ie prima. En relatief compact en licht.

Ik heb er eentje op marktplaats zien staan waarin de speaker vervangen is door eentje die ook in de fender twin zit. Ik ga ervan uit dat het geluid in orde is. FF testen lijkt mij :cooler:

Adro
8 september 2009, 22:49
zijn er ook eventuele mods voor fender hot rods?? ik bedoel dan meer om de dingen aan te passen die Kim Wilson post?? (afgezien van de speaker vervangen)

EuroCinema
9 september 2009, 16:07
Ik heb een Epi blues custom en omdat die nu stuk is ook een Fender hot rod deluxe special edition (met celestion speaker). Het is zo'n soort internetwijsheid dat de drive-kanalen van die amps knudde zijn*, maar als je er even voor gaat zitten zijn beide amps zeer goed instelbaar voor een klein randje. Met de volumeknop op mijn gitaar kan ik van clean en jazzy naar net even dat rauwe randje en dats gebied is waar deze amps goed voor zijn.Voor een Marshall-achtige scheur koop je zo'n amp niet, neem ik aan. Ik heb wel echt de duurdere Hotrod met celestion speaker gekozen, omdat ik een groot verschil hoorde, juist ook met drive.
Ik weet niet wat Kim Wilson onder hoog volume verstaat, maar de HotRod heb ik de afgelopen weken op vrij grote podia gebruikt (o.a. Jazzfstival Delft, Jazzfestival Catstown) en de sound hield zeker voldoende body en definitie op het hoogste volume dat wij gebruiken. De hotrod heeft wel een kenmerkend "knerpend" midhoog dat je mooi moet vinden. Ik wel, het snijdt heerlijk door de hammond zonder te schel te worden. Smaken....

* sowieso iets grappigs van webfora: gaat het over drive-pedalen, dan roept iedereen dat alleen echte buizenamps goeie drive geven. Gaat het over buizenamps, dan blijkt vrijwel iedereen een zwaar kleurend pedaal voor te zetten. Dit even als voetnoot.

Kim Wilson
9 september 2009, 16:18
De Special Editions en de USA uitvoeringen schijnen idd wel iets beter te werken, minder sublaag en overall een sound die beter in balans is. En wat je zegt, als je niet te wild doet met de driveknop, is het drivekanaal nog redelijk bruikbaar. Niet de gain verder draaien dan 3, daarboven wordt het wel een beetje een brei...

FruscianteFan
9 september 2009, 16:56
zijn er ook eventuele mods voor fender hot rods?? ik bedoel dan meer om de dingen aan te passen die Kim Wilson post?? (afgezien van de speaker vervangen)
Voor de Blues Junior is in elk geval veel te vinden. Of het allemaal wat uithaalt, is een tweede.

fransoos
9 september 2009, 19:16
zijn er ook eventuele mods voor fender hot rods?? ik bedoel dan meer om de dingen aan te passen die Kim Wilson post?? (afgezien van de speaker vervangen)

Wat je ook kunt doen is de buizen vervangen; kijk hiervoor eens op
www.eurotubes.com
Ik heb zelf al mijn buizen vervangen door de bluesmod.
Warmer, minder hard wat betreft volume, beter midhoog en soepeler.

Adro
9 september 2009, 20:02
@fransoos: hoe hard ga je in volume precies achteruit dan? aanzienlijk of maar little!! ik speel altijd vrij hard, dus ik wil niet al te veel volume verliezen mocht ik gaan rommelen met de buizen..

Little Jay
10 september 2009, 10:46
Voor mods aan de HotRod (of BD) blijft dit nog altijd wel een toffe site: http://studentweb.eku.edu/justin_holton/.

@ EuroCinema: geweldige voetnoot en helemaal waar!
("* sowieso iets grappigs van webfora: gaat het over drive-pedalen, dan roept iedereen dat alleen echte buizenamps goeie drive geven. Gaat het over buizenamps, dan blijkt vrijwel iedereen een zwaar kleurend pedaal voor te zetten. Dit even als voetnoot.)"

Ben er achter dat iedereen toch vaak maar wat roept dat erg persoonlijk en subjectief is, is ook heel moeilijk doorheen te prikken (geldt natuurlijk net zo hard voor mezelf). Er blijft maar één ding het beste: uitproberen! En dan liefst onder zo realistisch mogelijke omstandigheden, dus op een podium of in ieder geval in de oefenruimte, want op je slaapkamer, in de winkel of bij een verkoper in z'n woonkamer krijg je echt niet een goed beeld van wat de versterker doet als je in een zaal tussen de drummer en de Hammond in staat en de bassist jouw bassfrequenties wegdrukt......

petpas
10 september 2009, 12:50
Gisteren de hot rod getest en ben er verliefd op geworden. Wat een heerlijk geluid heeft dat ding. Zelfs hard klinkt ie super maar dit zal wel komen doordat de speaker vervangen is met eentje uit een fender Twin. Clean klinkt ie super maar als je de bright knop indrukt klinkt ie nog mooier. De reverb blijft fantastisch.

De distortion is net als bij alle fenders matig maar ach we pleuren er een scheurpedaal voor en dat is dan weer opgelost. En bij sommige nummers klinkt de distortion best wel lekker, en voor thuis oefenen is ie toereikend.

Al met al een geweldige buizenbak. Morgenavond mag ie gelijk aan de bak op t podium :strat:

Kim Wilson
10 september 2009, 13:36
Hmm, hoe smaken kunnen verschillen. De bright-switch stond bij mij standaard uit...

Rbe3
10 september 2009, 16:54
Bij mij staat de de bright-switch meestal aan :) Ben zelf heel tevreden met mijn hot rod deluxe.

EuroCinema
10 september 2009, 19:57
Over de drive trouwens: ik heb het drive-kanaal van de hotrod voor de lol eens ge a/b test met een cleane kanaal+pedalen. Te weten: Boss Blues Driver, T-Rex Moller (dure tubescreamer kloon), Xotic RC booster (transparante booster). Mijn voorkeur gaat voor low gain toch uit naar het drive-kanaal.
Op de Blues Custom vind ik het cleane kanaal met RC booster mooier dan het drivekanaal.

petpas
10 september 2009, 20:14
Weet iemand waar je de voetstukjes kunt kopen die onder de versterker zitten? De mijne heeft er maar 3 en wiebelt een beetje. Wil er graag een 4e onder schroeven maar kan er online geen vinden.

ekkybedmond
11 september 2009, 13:35
Voor mods aan de HotRod (of BD) blijft dit nog altijd wel een toffe site: http://studentweb.eku.edu/justin_holton/.

@ EuroCinema: geweldige voetnoot en helemaal waar!
("* sowieso iets grappigs van webfora: gaat het over drive-pedalen, dan roept iedereen dat alleen echte buizenamps goeie drive geven. Gaat het over buizenamps, dan blijkt vrijwel iedereen een zwaar kleurend pedaal voor te zetten. Dit even als voetnoot.)"

Ben er achter dat iedereen toch vaak maar wat roept dat erg persoonlijk en subjectief is, is ook heel moeilijk doorheen te prikken (geldt natuurlijk net zo hard voor mezelf). Er blijft maar één ding het beste: uitproberen! En dan liefst onder zo realistisch mogelijke omstandigheden, dus op een podium of in ieder geval in de oefenruimte, want op je slaapkamer, in de winkel of bij een verkoper in z'n woonkamer krijg je echt niet een goed beeld van wat de versterker doet als je in een zaal tussen de drummer en de Hammond in staat en de bassist jouw bassfrequenties wegdrukt......



+1 voor genoemde site. Hier (dacht ik) staat ook wel de tip en/of schema voor een potmeter in een kastje, die tussen pre amp en power-amp gestoken worden (als een soort extra Master), zodat de volume'sprong' beter kan worden gecontroleerd.

Heb recent een HRDeluxe 1 x 12 gepimpt voor collega muzikant: volledige set nieuwe JJ er in (Eurotubes), bias correct ingesteld (HRD staan standaard veel te koud, leuk voor de levensduur van de buizen, maar rampzalig voor je sound), Emi GB12 er in en KNALLEN. Wat een verbetering, ook voor de niet zo bijstere kanalen 2 en meer 2.

Adro
15 september 2009, 23:43
hey mensen,

ik heb net sinds een paar dagen mijn nieuwe Hot Rod Deluxe.... en ik denk nu al dat het een van mijn beste aankopen ooit is qua amps. mijn gibson les paul komt er qua geluid 100 keer mooier uit dan op m'n oude amp, ook mijn zelfbouw tele klinkt er geweldig op...
omdat ik al in winkels over meerdere deluxe en deville's heb gespeeld was ik al niet echt weg van de overdrive/distortion van de amp... maar nu ik er thuis over speel klinkt hij echt vet!! al met al vééééé'l beter dan m'n oude JCM 2000 DSL 50. denk er zelfs al stiekem aan om m;n distortion pedalen weg te doen!!

alsof alle puzzelstukjes ineens in elkaar vallen...

groet,

adro

DeiDRagonas
16 september 2009, 00:39
Proficiat! Zijn erg mooie amps idd. Heb zelf de Blues Jr en De Ville en dat klinkt vooral clean niet verkeerd. No way zou ik er mn vertrouwde TS-9 voor weg doen, maar ook de overdrive is "best ok" zolang je er niet teveel treble en vooral niet teveel presence in draait. De BJ vreet wel buizen btw...

Dei.

FruscianteFan
16 september 2009, 09:18
Proficiat! Zijn erg mooie amps idd. Heb zelf de Blues Jr en De Ville en dat klinkt vooral clean niet verkeerd. No way zou ik er mn vertrouwde TS-9 voor weg doen, maar ook de overdrive is "best ok" zolang je er niet teveel treble en vooral niet teveel presence in draait. De BJ vreet wel buizen btw...

Dei.
Dat laatste schijnt te komen door de fixed bias die standaard veel te heet staat afgesteld. Is veel over te vinden (google eens op blues junior bias mod).

Ik heb zelf een weerstandje vervangen zodat de bias nog steeds vaststaat, maar wel kouder. Echter, andere problemen hebben ervoor gezorgd dat de BJ nu weg is voor reparatie.

petpas
16 september 2009, 13:12
Voor deze versterker is een extra speakerkast te krijgen. Kun je er ook een wat groteere kast op aansluiten??? Een marshall met 4 speakers bijv?

Kim Wilson
16 september 2009, 13:19
Ja hoor, als ie maar de juiste aantal ohms heeft.

samthegreat4
1 september 2010, 18:49
Bump...

Ik heb gisteren op een Fender Twin Reverb 65' gespeeld bij een maat van me.
En ik werd weggeblazen door de mooie cleans en strakke overdrive met een Ibanez TS-9 ervoor, wel wat anders dan m'n VOX AD30Vt modelling amp.

Nou is hij die amp aan 't verkopen en misschien krijgt hij er als inruil + bijbetaling een Hot Rod Deluxe voor, die ik dan mee kan nemen voor 500 (misschien 450 van maken). Wat denken jullie? Ik heb hier gelezen dat sommige mensen het clean kanaal erg vinden opbreken bij hoge volumes, het overdrive kanaal naar de hel schoppen etc. Nou weet ik niet op wat voor volumes (doof? 10?) die mensen spelen, of wat voor high-gain metal settings ze gewend zijn, maar ik kan toch echt niet geloven dat het allemaal zo prut is. Leuk dat EuroCinema het voor de amp opneemt. Het zal vast smaak zijn en wat dat betreft denk ik dat die wel parallel loopt met die van EuroCinema. Ik gebruik echt nooit metal settings en bijna nooit high-gain settings. Misschien een TS-9 ervoor pleuren op het clean kanaal ofzo.

Meningen?

Erik70
1 september 2010, 20:08
meningen?
Nou, mijn mening is dat als je die twin super vond klinken, je dat met de hotrod nooit zal evenaren. Ik heb zelf een hotrod en het is best een lekkere amp. Maar echt... ik zou die twin van hem kopen voordat een ander het doet ipv de hotrod.

samthegreat4
1 september 2010, 22:25
Ja, geloof me.. ik had het gedaan als ik het geld had ;)
Maar toch, zelfs die Hot Rod Deluxe moet toch een stuk beter klinken dan mijn modelling vox ampje.
Vertel er is wat over, wat vindt jij van het ''prut-od'' verhaal en het ''clean breakup'' gebeuren.
Persoonlijk geloof ik niet dat ie al op 4/5 (wat waarschijnlijk teringhard is, nog nooit opgetreden op zo'n hoog volume) overstuurt op het clean kanaal.

Oja, bovendien wil ik niet m'n rug breken bij het slepen van die Twin naar het oefenen, optredens, etc. en is 100 watt niet echt praktisch.
Aangezien ik thuis de amp waarschijnlijk nooit en te nimmer hoger dan 1 heb en op optredens toch altijd gemic'ed word(zelfs als niet zal 40 watt, zelfs 30 watt volstaan, naar mijn evaringen met kroegen etc.), dus vandaar.

EuroCinema
2 september 2010, 21:10
Ik heb laatst op een festival weer eens over een Twin gespeeld. Eigenlijk zijn dat en een Hotrod zulke verschillende amps, dat je ze lastig kunt vergelijken.
Een twin is een prachtamp met 1 bepaalde sound, en als dat je sound is moet je een twin hebben. Maar het blijft eigenlijk ook een gekke amp: een buizenversterker waarvan de buizen op normale volumes nauwelijks gaan oversturen. De mannen van Lefties Soul Connection speelden later over dezelfde set-up, en die losten het op door de twins op volume 8 te zetten. Dan komt er een fijn randje aan maar allejezus, wat is dat hard! Wat je ook moet meenemen: die twee speakers zorgen voor enorm veel druk, waardoor je recht voor de amp een enorme power en volheid ervaart. Wat er uit de PA komt via de microfoon die ervoor staat, kan vaak een iets ander verhaal zijn. Want een twin heeft ook weinig mids en een tamelijk venijnig hoog, waardoor je moet uitkijken voor schelheid. Dat alles gezegd: wat een twin doet, doet geen andere amp 'm na.

De hotrod is een amp die wel gemaakt is om de buizen te horen werken... een beetje. En waar men het over het algemeen eens is over wat een mooi clean geluid is, lopen de meningen over overdrive sounds enorm uiteen. Kijk maar eens hoeveel pedaaltjes daarvoor zijn! En het hangt enorm af van stijl. Bij de muziek die mijn band speelt, hoort een beetje ranzig clean of net-niet-echt-overstuurde sound. Alsof een jazzgitarist in 1969 zijn versterker net even te hard heeft gezet om over de Hammond heen te komen. Dubbele noten moeten dan net even zo'n wringend randje krijgen, en niet te mooi in elkaar vallen. Losse noten moeten dik doorkomen, maar ook weer snel weg zijn. Dat is dus zo ongeveer het tegendeel van wat een moderne hard/bluesrocker als wenselijke overdrive zou beschouwen. Dus ja, smaken verschillen nou eenmaal, genres/stijlen nog veel meer en je moet dingen altijd zelf horen.

driftkop
2 september 2010, 21:25
Ik heb ook een tijdje een HotRod Deluxe gehad. Toen ik die kocht (2e hands) was ik erg blij, eindelijk een Fender buizenversterker, en voor weinig geld!

Maar na een tijdje kwam ik erachter dat het geliud toch niet helemaal was wat ik zocht, het cleane kanaal was erg clean en loeihard, en het overdrive kanaal klonk voor geen meter in mijn oren. Een paar mods toegepast (gevonden via http://www.justinholton.com/hotrod/), maar het kon me niet bekoren. Ook met een TS10 ervoor vond ik het het maar niets. Daarnaast is die HR ook ongelooflijk zwaar.

Toen las ik over het zelfbouwen van buizenversterkers, heb een 5E3 kit besteld, in elkaar gezet en die klonk toch zo ongelooflijk veel beter. Meteen die HotRod verkocht aan een studentje, en niet meer omgekeken.

Kim Wilson
2 september 2010, 21:31
Mwah, de Hotrod is nou niet echt een lomp zware versterker of zo.

samthegreat4
2 september 2010, 22:09
Daarnaast is die HR ook ongelooflijk zwaar.
Ehm, onze bassist heeft als oefenversterker een 150 watt Warwick die 21 kg weegt ofzo. Nou weegt zo'n Deluxe 20.41 kg, ik kan zelfs die onhandige, grote, dikke basversterker met 1 hand tillen en ermee rondrennen (rennen houd ik vast niet lang vol). Nou is licht natuurlijk anders, maar loeizwaar is het zekersteweten niet.

Driftkop vond het zelfs niks met een TS10 ervoor, iemand anders ervaring met TS10's 9's of andere pedaaltjes en deze versterker?
Drift, heb je het over de Tubescreamer voor het cleane kanaal of voor het drive kanaal?

Cinema, welke versterker gebruik je in de band dan, ik zie in je myspace filmpjes volgens mij een Twin staan.

driftkop
2 september 2010, 22:12
ik kan zelfs die onhandige, grote, dikke basversterker met 1 hand tillen en ermee rondrennen.

Knap hoor. Maar jouw naam is natuurlijk niet voor niets samthegreat4. :seriousf:

samthegreat4
2 september 2010, 22:29
Haha.. touché, heb jij jouw naam nergens aan te danken dan? :seriousf:
Maar serieus, hoe zwaar kan dat ding zijn?

Erik70
2 september 2010, 22:34
Nee, superzwaar is de hotrod zeker niet.
Jouw argumenten om de twin niet te verkiezen snijden zeker hout.
De hotrod is zeker een goede versterker. Zoals iedereen al zegt, met name de cleane geluiden zijn erg bruikbaar.
Laat je niet te snel misleiden door alle kritieken op het drive-kanaal.
Het is absoluut bruikbaar, maar gewoon niet voor elke stijl.

Vergeet niet dat heel veel kritieken worden geschreven door (o god, nu ga ik een hoop mensen voor de schenen schoppen, sorry alvast voor het hokjesdenken...) gitaarragende pubertjes die zich na 6 lessen metalgitarist noemen en die een scheurgeluid alleen associeren met opnames van doorgemixte vet overgedubde mesaboogie-klonen. Met een begrijpelijk beperkt budget kopen ze dan een Hotrod en een Squire-strat in de kleur van hun gitaarheld en verwachten hier vervolgens hetzelfde geluid mee te kunnen produceren.
Aangezien dit nooit of te nummer zal lukken (zelfs al had ie dezelfde amp als zijn gitaarheld, want metalleen gear ben je er echt nog niet..) en het cleane geluid van de Hotrod allround en dus goed id, krijgt het drive-kanaal hier de schuld van. Dus dit klinkt niet en Dus is het onbruikbaar en Dus moeten we dat van de daken schreeuwen.

Als je eennmaal weet dat gitaargeluid bestaat uit veel meer dan alleen maak bakken met gain en je je apparatuur en instrument ook goed beheerst dan merk je dat de drive van de Hotrod WEL bruikbaar is voor heeeel veeeel andere toepassingen. Een kwestie van zorgvuldig instellen en goed luisteren wat voor effecten dat heeft op je sound.

Erik70
2 september 2010, 22:38
... overigens is de 2x12 of 4x10 versie wel zwaar hoor. Vergelijkbaar met een twin.

samthegreat4
2 september 2010, 23:09
Ok, thanks for ze elaboration ;).
Naja, het is misschien een beetje jammer dat van die ''metalkids''.
Maar ik denk wel dat er toch echt een behoorlijke kern van waarheid in zit, vooral als ik reviews op ultimate guitar lees waar sommige mensen het arme ding alleen maar enen geven en andere mensen met redelijk goeie cijfers het weer opnemen voor de amp.
Achja, daarom ben ik ook geen metal gitarist, maar een bluesman die soms van een IETS hogere gain houdt. Vandaar dat ik me afvroeg hoe een TS hierop zou werken, of enig ander pedaaltje. De twin met een TS9 gaf me geen verkeerde dikke tone met mijn ES335 clone, benieuwd hoe de hotrod dit doet.

Erik70
2 september 2010, 23:27
Hoe dat met een ES335 achtige gaat klinken dat kan ik niet voorspellen, daarvoor heb ik te winig ervaring mer dergelijke gitaren. Met mij strat en lespaul varianten werkt het prima. De hotrod reageert goed op heel veel pedalen, zeker het cleane kanaal, maar op het lichterer drivekanaal boost t ook wel lekker. De more drive is al redelijk "opgefokt" van zichzelf, dus als je dat nog eens gaat boosten krijg je overigens wel erg veel ruis erbij. Dat doe ik dus niet.

Pepe
2 september 2010, 23:48
Of iets goed klinkt hangt af van wat je wil horen maar waarom een Ts goed klinkt over een Fender black of silverface is zijn hump mid die precies goed in de dip mid van de Fender amp valt en het hoog gelijk een beetje tempert. Met een goeie strat is het dan moeilijk om NIET een SRV like geluid te krijgen.

Een hot rod heeft meer mids en minder tophoog dan een silverface dus je krijgt een meer middy geluid met een TS. Een MP Honey Bee, Blues Pearl Tweed of andere fenderish pedaal zal een hot rod wat opener laten klinken. Tis net koken soms.. wat suiker erbij om het azijn af te remmen.

marco v
3 september 2010, 01:03
Ik heb ze allemaal gehad, van blues junior tot de amp die ik nu heb. Ik ben er blij mee, want hij doet precies wat ik wil: clean=ok, bluesy overdrive is super. Ik heb geen pedaal nodig. Voor gillende schreeuwerige metal geluiden koop je geen Fender(of is dit ouderwets?) Daar zijn andere versterkers toch echt beter in.

Kim Wilson
3 september 2010, 08:22
Ik heb de Hotrod gebruikt in de bluesband, waar ik van clean tot lichte crunch gebruikte. En aanvankelijk was ik wel redelijk tevreden. Erg clean, veel headroom, en als je de juiste instellingen had (niet teveel drive), was ook het OD-kanaal best te gebruiken.

Echter, na een paar jaar ging mij het karakter van de HR Dlx steeds meer tegenstaan. Het blijft een beetje een kille bak. Veel ongecontroleerd sublaag, veel midhoog, maar bijna geen midlaag, waar je je druk, je oomph vandaan moet halen. Van alles heb ik geprobeerd. Andere speaker erin, een 2x12 met ouwe Celestion G12H30's eronder, diverse preamp-buizen geprobeerd, maar dat schelle karakter bleef. Ik kon er in de band niet lekker door de mix komen.

Dus nee, geen pubertje, geen maximaal 2 weken ervaring en geen metal. Ik heb hem 4 jaar gehad, in een muziekstijl waar hij eigenlijk goed tot zijn recht had moeten komen, maar voor mij deed ie het niet. Neemt niet weg dat het voor wat ie moet kosten best een aardige versterker is. Al vond ik de Peavey Delta Blues in het half uur dat ik die heb getest een stuk volwassener en beter klinken. En tweedehands een stuk goedkoper dan de Fender.

johantipker
3 september 2010, 16:14
Ik ben sinds begin 2003 in het gelukkige bezit van een Fender HRDL.
In de jaren 2003-2005 heb ik 'm zeker 80 a 100 keer meegehad "on the road".
Ik heb nooit betrouwbaarheids problemen gehad.
Sinds 2005 heb ik 'm hoofdzakelijk thuis en met lesgeven gebruikt.
De originele buizen zitten er nog in.
Mbv de site van Justin heb ik de bias op een gegeven moment wat "heter "ingesteld. Ik verbeeld me sindsdien dat hij wat warmer klinkt.
Ik kan dat niet wetenschappelijk staven gezien de subjectiviteit van mijn gehoor...:???:

Ik denk dat dit een zeer onderschatte en veelzijdige versterker is.
Ik vind de prijstelling van Fender te hoog, hij zou nieuw rond de 500 a 550 euro moeten kosten.

Het cleane kanaal is geweldig, vooral icm met een jazzgitaar,
maar ook met andere gitaren.
Op hoog volume kan ie inderdaad wat schril worden, wat Kim W beschrijft, vooral icm met een gitaar met hele heldere pu's.
Ook ik ben geen fan van het drive kanaal.

Ik overweeg de aanschaf van een OCD voor een goeie "break up" sound op een wat lager volume...

driftkop
3 september 2010, 19:36
Haha.. touché, heb jij jouw naam nergens aan te danken dan? :seriousf:

Haha, nee. :)



Vergeet niet dat heel veel kritieken worden geschreven door (o god, nu ga ik een hoop mensen voor de schenen schoppen, sorry alvast voor het hokjesdenken...)

Auw! :soinnocent:




(ik ben trouwens 45)

EuroCinema
15 september 2010, 17:35
* bump * (ben op vakantie geweest). Erik70 heeft wel een punt. Ik zou zeggen: of je nou 30 dagen 30 jaar speelt, het punt is om realistische verwachtingen te hebben van apparatuur. Wat er niet in zit aan de basis, kun je er ook niet bijdraaien op de amp. Iemand die amp na amp of mod na mod test en steeds ontevreden is, zou ik aanraden om eens een heel andere gitaar te proberen. Mijn ervaring is dat al dat gepiel op de vierkante millimeter dan als sneeuw voor de zon kan verdwijnen... Maar dat gepiel is ook wel weer leuk! :seriousf: