PDA

View Full Version : Eko met getordeerde hals



Koot
18 april 2009, 20:20
Ik heb nog een oude Eko gitaar staan. Mijn broer heeft dat ding in 1976 ofzo nieuw gekocht voor 70 guldens. Daarop hebben we onze eerste akkoorden geleerd. Eigenlijk was er nooit goed op te spelen maar dat wisten wij toen nog niet.

Ik wilde eens proberen om hem weer goed bespeelbaar te maken en weer goed te intoneren want de brug staat ook niet goed.

De fretten heb ik er uit. Die waren eigenlijk nooit mooi glad geweest. De topkam en nulfret heb ik ook al verwijderd.

De brug neem ik als laatste onder handen.

Nu zit ik nog met een probleempje waarvan ik eigenlijk niet goed weet hoe ik het op zal lossen.

De hals is getordeerd. Bij de topkam aan de treble zijde draait de hals omhoog.
Ik heb er foto’s van gemaakt en ik hoop dat jullie kunnen zien wat de situatie is.

Heeft iemand advies hoe ik dat weer recht zou kunnen krijgen.?

Ik zie een paar opties

1. Ik denk eraan om de toets af te schuren. Dat moet zowiezo vanwege de herfret, maar ik wil de draaiing er eigenlijk uitschuren.
Ik ben alleen bang dat de toets erg dun wordt daarna.

2. Ik zou de toets eraf kunnen halen en de hals daarna rechtschuren en dan een nieuwe toets maken. Maar dat is wel een flinke operatie voor zo’n oud ding

3. De hals op te een of andere manier weer rechtdraaien, maar ik heb geen idee hoe.


Heeft iemand hier ervaring mee of goede adviezen?


http://www.mijnalbum.nl/Foto-4C4EKWZ3-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NQVPMU63-D.jpg

Van opzij treble zijde
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZEB7RVNK-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-66SHPKGQ-D.jpg

De hals kan er makkelijk af. Twee schroeen losdraaien.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FVSLTBCZ-D.jpg

Enra
18 april 2009, 21:37
Ik kan er niets aan doen, maar op de foto ziet het er niet echt getordeerd uit. Ik zie wel een topkammetje dat niet recht zit.

oigun
18 april 2009, 21:47
Als het kan optie 1, maar omdat er een flinke draai in zit ga je dat misschien niet halen... dan optie twee. Het probleem zit natuurlijk in het hout van de hals zelf ik denk niet dat het mogelijk is om die terug te draaien dus de mooiste oplossing:een nieuwe hals.

aaronstonebeat
18 april 2009, 22:03
Opnieuw radiussen cq vlakken (heeft ie 'n radius?) lijkt me de eenvoudigste manier; 't moet toch al heel erg zijn, wil je daarmee ergens door de toets heen gaan. Maar EKO kennende, is die gitaar gemaakt uit stevige dikke stukken hout :)

Met de truss rod regel je de mate van kromming van de hals in de lengterichting, die is niet gemaakt om torderen tegen te gaan.

aaronstonebeat
18 april 2009, 22:05
Als het kan optie 1, maar omdat er een flinke draai in zit ga je dat misschien niet halen... dan optie twee. Het probleem zit natuurlijk in het hout van de hals zelf ik denk niet dat het mogelijk is om die terug te draaien dus de mooiste oplossing:een nieuwe hals.

EKO maakte de halzen afschroefbaar zodat ze makkelijk vervangen konden worden bij problemen. Maar zouden die nog steeds te koop zijn?

pasqual
18 april 2009, 22:55
het is moeilijk te beoordelen van hieruit maar stel dat de torsie een hoogteverschil maakt van maximaal 2 mm en er van uitgaande dat de toets zo'n 5 á 6 mm dik is, blijft er voldoende hout over om nieuwe frets er in te slaan. misschien moet je dan wel nieuwe slots zagen, dus ff goed merken vantevoren.

groeten Pasqual.

Koot
19 april 2009, 07:17
Ik kan er niets aan doen, maar op de foto ziet het er niet echt getordeerd uit. Ik zie wel een topkammetje dat niet recht zit.

@Enra:
Ik heb eerst ook zitten denken dat het het topkammetje was.
Maar op foto 2 zijn de frets eruit en is de topkam weg en kijk je dus tegen de kopse kant van de toets. Je ziet op deze foto ook dat de hele kop scheef staat ten opzichte van de body in de verte. En ter plaatse van de body loopt de toets wel evenwijdig ermee. Dus helaas zit er toch wel een aardige draai in de hals.


Ik proef uit de reacties dat de grootste voorkeur bestaat voor het vlakken van de toets en wel zodaning dat de bovenzijde van de toets uiteindelijk geen draaiing meer vertoont (en daarna weer de radius aanbrengen). Ik weet eigenlijk niet of ik het ga redden met de dikte van de toets. Daar kom ik alleen maar achter door het te proberen.
Ik denk dat ik deze optie eerst maar probeer.

Als deze optie uiteindelijk niet goed uitpakt ga ik misschien maar voor Oiguns idee. Een hele nieuwe hals maken.
Aaronstone geeft dat ook al aan, hoewel ik me de moeite van het zoeken naar precies dezelfde hals van Eko maar bespaar. Ik denk dat ik, voordat ik die hals gevonden heb er zelf al een gemaakt heb.

Enra
19 april 2009, 08:31
@Enra:
Ik heb eerst ook zitten denken dat het het topkammetje was.
Maar op foto 2 zijn de frets eruit en is de topkam weg en kijk je dus tegen de kopse kant van de toets. Je ziet op deze foto ook dat de hele kop scheef staat ten opzichte van de body in de verte. En ter plaatse van de body loopt de toets wel evenwijdig ermee. Dus helaas zit er toch wel een aardige draai in de hals.

Oké, dat had ik niet gezien. Overigens, getordeerde halzen zijn eigenlijk niet te repareren. Alles wat je eraan doet binnen de bestaande constructie - vlakken toets - leidt tot een verzwakte constructie van een hals die waarschijnlijk verder zal torderen.

Maak je namelijk de toets plaatselijk dunner dan geef je de todering juist meer kans.

Ik zou de toets verwijderen. de hals licht vlakken en dan een nieuwe (goede kwaliteit) toets plaatsen. Misschien zou ik er zelfs een strook fineer tussen verlijmen. Verlijmde delen geven stijheid aan de constructie.

Succes ermee!!

Enra.

Jilles
19 april 2009, 16:07
Ik heb een keer gehoord dat de gasten bij vox humana dit kunnen repareren. Ze buigen die tordering eruit nadat het hout warm is gemaakt en daarna klemmen ze het boeltje een dag of wat vast geloof ik. Misschien de moeite waard om ze over op te bellen? (Mits ze dit werkelijk kunnen en als je budget het toe wil laten ;) )

snaarplukker
19 april 2009, 17:06
Fretbord losmaken, hals met tegentorsie vastklemmen en fretbord er weer op lijmen.

Koot
22 april 2009, 00:09
Bedankt voor jullie adviezen.

Ik ga het klusje niet uitbesteden, dat wordt te kostbaar voor zo'n oude goedkope gitaar.

Ik heb besloten om de toets maar vlak te schuren zodat de draaiing er uit is, en daarna opnieuw radius aanbrengen. Ik weet dat ik hiermee tegen het advies van Enra inga (hoewel ik weet dat zijn adviezen waardevol zijn). Maar vooralsnog is dat de goedkoopste en snelste oplossing. Mocht het daarna weer fout gaan dan kan ik altijd nog er een andere hals+toets voor maken.
Het vlakken en daarna weer radius schuren gaat me alleen fretdraad kosten voor de hele hals. Dus dat is niet al te veel.
Het is meteen een mooie herfret oefening.

Enra
22 april 2009, 13:55
Bedankt voor jullie adviezen.

Ik ga het klusje niet uitbesteden, dat wordt te kostbaar voor zo'n oude goedkope gitaar.

Ik heb besloten om de toets maar vlak te schuren zodat de draaiing er uit is, en daarna opnieuw radius aanbrengen. Ik weet dat ik hiermee tegen het advies van Enra inga (hoewel ik weet dat zijn adviezen waardevol zijn). Maar vooralsnog is dat de goedkoopste en snelste oplossing. Mocht het daarna weer fout gaan dan kan ik altijd nog er een andere hals+toets voor maken.
Het vlakken en daarna weer radius schuren gaat me alleen fretdraad kosten voor de hele hals. Dus dat is niet al te veel.
Het is meteen een mooie herfret oefening.

Ik kan me helemaal vinden in je benadering.

Succes,
Enra