PDA

View Full Version : Boss FV-50H vs FV-500H volumepedaal



DeBôdy
18 april 2009, 20:20
Ik weet niet of er super grote verschillen tussen onderlinge volume pedalen zijn, maar misschien dat jullie mij dat wel kunnen vertellen.
Ik ben opzoek naar een (simpel) volume pedaal dat nauwelijks signaal verlies heeft en een redelijk bereik heeft van volume 0 tot volume 10 (max).
Zitten er nu echt zulke grote verschillen tussen de Boss FV-50H en Boss FV-500H? Ik ga wel voor de H versie omdat ik af en toe de drive ook moet kunnen 'verminderen' en dus ook m'n volume... De kwestie is ook dat ik een actieve gitaar met EMG pickups heb en een passieve PRS SC-250... Dus vraag ik me af of de H versie wel geschikt zou zijn???

Ik heb daarnaast geen zin om veel geld te besteden aan een eigenlijk 'simpel' pedaal zonder al te veel toeters en bellen... Maar het moet wel een goed pedaal zijn en niet een pedaal wat nadelige gevolgen heeft voor je uiteindelijke sound...
Ik hoor graag jullie ervaringen!

dml
18 april 2009, 20:37
Grootste verschil tussen de 50 en de 500 is de behuizing, de eerste is helemaal van plastic, de tweede helemaal van aluminium en daardoor veel steviger. Ook het pedaalbereik van de 500 is groter.
Je kan natuurlijk ook kijken naar een (2e hands) Ernie Ball, da's zo'n beetje de standaard als het om volumepedalen gaat.

Als je een gitaar met EMG's gebruikt, is het raadzaam een volumepedaal te nemen met een lage impedantie. Eigenlijk moet de potmeter in het pedaal dezelfde weerstand hebben als de volumepotmeter in je gitaar.

DeBôdy
18 april 2009, 20:42
Ik heb ook wat topics gelezen op gitaarnet over volumepedalen en zag idd dat Ernie Ball ook vrij ok zijn qua volumepedalen, maar heb niet zo veel zin om veel geld uit te geven voor een volume pedaal. Moet natuurlijk wel goed zijn, maar om gelijk weer de hoofdprijs te betalen... Veel tweede hands earnie balls zijn er ook weer niet te koop. Ik wil graag het volume pedaal voor m'n effecten zetten en daarom zal ik eerder gaan voor de 'H' versie, maar wat is nou verstandig met zowel een actieve als passieve gitaar? Welk volume pedaal is hiervoor geschikt?

Mitch
18 april 2009, 22:59
Daar vraag je me wat. Ik weet het niet meer, maar er is hier niet zo lang geleden nog een topic over geweest, moet niet te moeilijk te vinden zijn.
Qua constructie is de 500 ontzettend veel prettiger dan de 50. Ik heb de 50 gebruikt en stond daar altijd erg voorzichtig op, hij is relatief klein en van een soort plastic dat je er niet teveel met je gewicht op wil staan. De 500 is dan een verademing. Qua geluidskwaliteit kan ik je niks vertellen, ik gebruik de L voor keys, geen ervaring met de H voor gitaar.

DeBôdy
19 april 2009, 01:51
Ik heb is op internet zitten kijken naar de ernie ball volume pedalen en er is 1 volume pedaal dat geschikt is voor zowel actieve als passieve gitaren, namelijk de ernie ball 6165 volume pedaal:

"The dual potentiometer has a 500k ohm resistance suitable for the audio path of passive or active instruments. Attached to the footplate is a switch that provides the user two operating modes (volume or pan). Use the A input / A output for the left channel and the B input / B output for the right channel for stereo signals. For use with stereo cable installations using TRS type stereo plugs, use the B input and B output. For use as a mono volume pedal, use the A input and A output. For use as a typical pan pedal, switch the toe tap switch to the pan position and use only the A input. The pedal will pan the signal between the A and B outputs. Overall Volume Pedal dimensions: 4" W x 11" L x 2 3/4" H."

Allemaal leuk en aardig die stereo en pan functies, maar die ga ik toch niet gebruiken... Ik ben alleen opzoek naar een volume pedaal dat zowel geschikt is voor actieve als passieve gitaren... Weet iemand misschien of die er überhaupt wel zijn? Of is er misschien nog een ander alternatief/optie waardoor zowel actieve als passieve gitaren naar behoren kunnen functioneren?!

Ik snap dat er verschil is bij gebruik van actieve en passieve gitaren als je het volume pedaal direct na je gitaar zet... Dus voor je pedalen.
Maar mijn vraag is als je gitaarsignaal eerst door een aantal pedalen gaat, dan naar je versterker en dan nog een keer terug door een aantal pedalen in je FX loop, of het dan nog steeds invloed heeft of je actieve gitaren of passieve gitaren gebruikt als je je volume pedaal als laatste in je circuit zet?!

Mijn opstelling ziet er nu als volgt uit:

Gitaar - Tuner - Wah - Boss GE-7 - Amp - FX loop send: Line 6 MM4 - Line 6 DL4 - Holy Grail reverb - Fx loop return...

Hoor graag jullie ervaringen :D

dml
19 april 2009, 07:44
Ik heb zowel een 500H gehad als een Ernie Ball VP Jr. De eerste heb ik alleen maar gebruikt als expressiepedaal maar qua feel en stevigheid ga ik met Mitch mee. De VP Jr. is minstens zo stevig maar een slag kleiner dan de gewone VP's (joekels!!).
Wat betreft de verschillende weerstanden, is het misschien verstandig naar een muziekwinkel te gaan met jouw setup en daar verschillende volumeped.'s te testen. Ik kan me voorstellen dat een 500H een (heel?) ander verloop heeft dan een 500L, i.c.m. jouw actieve gitaar (en vice versa met je passieve gitaar).

dunnoaname
19 april 2009, 09:19
als er een gebufferd effect voorstaat, kan je gewoon de L nemen. Misschien dat als je wat met de volgorde van je pedalen speelt dat je een opstelling kan vinden waar de L voor de drive staat die je wil regelen, maar achter iets anders.

DeBôdy
19 april 2009, 10:43
als er een gebufferd effect voorstaat, kan je gewoon de L nemen. Misschien dat als je wat met de volgorde van je pedalen speelt dat je een opstelling kan vinden waar de L voor de drive staat die je wil regelen, maar achter iets anders.

Ik denk dat als je je drive wilt regelen met je volume pedaal er niet of nauwelijks een verschil is of je de drive nou uit een pedaal of uit je versterker haalt of zit hier toch nog wel wat verschil in?!

Ik las daarnaast nog in wat andere topics dat Boss pedalen gebufferd zijn, maar las ergens anders ook dat iemand een testje had gedaan met de GE-7 en hieruit bleek dat het signaal wat er in gaat en er weer uit komt gelijk was qua weerstand... Dus zijn de boss pedalen nou wel of niet gebufferd? Want anders zou ik m'n volumepedaal dus achter de GE-7 kunnen plaatsen en vanuit m'n volume pedaal de versterker in...

Weet iemand of de Crybaby 535Q wah of de Korg DT-10 tuner gebufferd is?

DeBôdy
19 april 2009, 11:13
als er een gebufferd effect voorstaat, kan je gewoon de L nemen. Misschien dat als je wat met de volgorde van je pedalen speelt dat je een opstelling kan vinden waar de L voor de drive staat die je wil regelen, maar achter iets anders.

De Ernie Ball VP JR 25K lijkt me hier wel een geschikt pedaal voor, maar als hij na een gebufferd pedaal staat... zodat de weerstand laag is en dus geschikt is voor actieve gitaren... Maar is hij dan ook nog geschikt voor passieve gitaren omdat deze toch graag een hoge weerstand nodig hebben voor optimale prestatie...

Mitch
19 april 2009, 11:20
Alle Boss pedalen zijn gebufferd en de DT10 ook. Ik denk dat er met dat GE7 verhaal alleen maar aangetoond werd dat het signaal goed intact blijft in tegenstelling tot wat nogal eens wordt beweerd. De uitgangsimpedantie is gewoon lager dan de ingangsimpedantie.

Als je minder drive wil zul je een volumepedaal nodig hebben dat vóór de drive pedalen staat óf voor de pre amp uiteraard.

DeBôdy
19 april 2009, 11:33
Wat voor mij eigenlijk het belangrijkste is, is dat ik zowel m'n actieve als m'n passieve gitaar kan gebruiken zonder dat er (nauwelijks) verschil is qua gebruik van het volume pedaal.

Een passieve gitaar levert een hoge impedantie en als die wordt gebufferd, dan komt er een lage impedantie uit, toch?

En een actieve gitaar levert een lage impedantie en als die wordt gebufferd, dan komt er een hoge impedantie uit? Of klopt dit helemaal niet wat ik nu zeg :???:

Maar als dit correct is, dan is de ene keer een volume pedaal met een hoge impedantie beter en vice versa...

DeBôdy
19 april 2009, 12:21
Misschien dat iemand mijn eerdere vraag nog kan beantwoorden:

Stel ik kies er toch voor om het volume pedaal als laatst in de keten te zetten, dus na de modulatie en delay pedaal. Ik kies er dus voor om het volume aan te passen ipv de hoeveelheid gain als ik het pedaal voor m'n versterker zou zetten.

Dus als je gitaarsignaal eerst door een aantal pedalen gaat, dan naar je versterker en dan nog een keer terug door een aantal pedalen in je FX loop + de volumepedaal (ernie ball vp jr 25k) als laatst in je keten, of het dan nog steeds invloed heeft of je actieve gitaren of passieve gitaren gebruikt?

dunnoaname
19 april 2009, 20:41
Nee, dat maakt dan niet meer uit.
Vandaar mijn post over het gebufferde pedaal ervoor. Nadat je signaal door een buffer is geweest is de impedantie niet verschillend bij actief of passief. Het signaal van de actieve is waarschijnlijk nog wel luider.
Kortom: als je volume pedaal HELEMAAL VOORAAN staat, is er een probleem met actief/passief, als er al andere (non-TB) meuk voor staak maakt het niks uit, dan moet je gewoon de 'L' hebben.