PDA

View Full Version : Probleem: Bereik stemapparaat



Portel
18 april 2009, 20:10
Een goede avond, beste medegitaristen.

Ik heb zo een heel handig stemapparaatje voor mijn gitaar.
Nooit problemen mee gehad, zowel akoestisch als elektrisch.
Voor mijn elektrische gitaar moet ik zo'n kabel in het stemapparaatje stoppen om de elektrische te kunnen stemmen.

Nou heb ik tegenwoordig, dat mijn stemapparaatje mijn E en A snaar niet pakt (de dikste 2 snaren).
Hoe hard ik de snaren ook aansla, het wijzertje beweegt maar niet!
Met de andere snaren heb ik geen problemen.

Nu houd ik mijn vinger op de 5e fret op de A-snaar, en probeer die dan gelijk te krijgen met de losse D snaar. Dat lukt wel, maar als ik de A-snaar daarna los aansla, beweegt het wijzertje nog steeds niet.
Mijn losse E-snaar stem ik ook als een D, met mijn vinger op het 10e vakje.

Dit lukt allemaal prima, maar ik heb liever dat mijn stemapparaatje gewoon werkt.
Weet iemand hoe dit komt, en hoe ik dit oplos?

Het stemapparaatje in kwestie is deze:
http://www.gitaarvoordeel.nl/images/imt101.jpg

snaarplukker
19 april 2009, 01:09
Probeer de snaar zachtjes aan te slaan en tijdens het trillen aan de tuner draaien.

Portel
19 april 2009, 01:15
Heb ik ook al geprobeerd, werkt allemaal niet.
Heb eergisteren een halfuur zitten draaien en aanslaan en kijken, maar er gebeurde helemaal niets.

Hoe hard ik ook aansloeg, hoe zacht ik ook aansloeg. Hoeveel ik draaide, hoe weinig ik draaide.

kenx
19 april 2009, 01:45
Dan lijkt me gewoon je stemapparaat stuk te zijn.


BTW: staat het bereik nog goed? Is bij mijn namelijk ook per ongeluk veranderd geweest... Normaal moet dit 440 hertz zijn...


grtz

Kaboemba
19 april 2009, 09:16
En staat hij niet toevallig voor de basgitaar ingesteld, dan zou het geluid nog moeten oppikken maar mogelijk reageert hij dan niet goed.

Portel
19 april 2009, 13:35
Nee, hij staat echt op 440 en EADGBE, geen mollen of kruizen,

Met mijn akoestische gitaar heb ik er overigens geen last van. Daar pakt hij de E en A snaar wel gewoon.
Elektrische hoge (dunne) E snaar pakt hij trouwens wel, maar de dikke niet.

kenx
19 april 2009, 15:18
Kabel stuk?
Input van het kastje half stuk?

Geen idee, dumpen, en een ander kopen ;)

Wizz
19 april 2009, 15:34
Hoe oud zijn je snaren ?

Wizz

Portel
19 april 2009, 19:02
Snaren zitten er 1 à 2 maanden op.

kenx
19 april 2009, 20:37
Daar kan het dus niet aan liggen...

Volgens mij is de input niet helemaal hét meer...

Nielsje
19 april 2009, 21:40
En waarom zou het nou aan je input liggen? Dan zou je ook problemen bij andere toonsoorten verwachten.

Je zou kunnen proberen op de octaven te stemmen, mijn ervaring met dat soort kleine kastjes is dat ze ook wel eens 'minder' presteren als de batterij bijna op is...

Ike57
19 april 2009, 21:50
En waarom zou het nou aan je input liggen? Dan zou je ook problemen bij andere toonsoorten verwachten.

Je zou kunnen proberen op de octaven te stemmen, mijn ervaring met dat soort kleine kastjes is dat ze ook wel eens 'minder' presteren als de batterij bijna op is...


Denk dat Nielsje hier een punt heeft. Waarschijnlijk worden de batterijen toch zwaarder belast als het apparaat is aangesloten op je electrische gitaar. Misschien dat hij daarom wel werkt op je akoestische.

Simpel te testen door de batterijen te vervangen. Nog steeds problemen? - Stemapparaat vervangen ..... :???:

nielsnielsniels
19 april 2009, 23:32
Wat meestal werkt bij zulke apparaten is gewoon keihard op de grond smijten. Meestal doen ze het dan wel, zoniet heb je pech gehad.



Ik had deze week nog mijn stemapparaatje uit elkaar geschroefd, niet omdat er iets mis mee was, ik was gewoon nieuwsgierig. Hoe dan ook, zo een input bestaat uit 2 metalen stukjes. Eentje verticaal en eentje horizontaal in het plastic verwerkt, tegen de randen zeg maar. Deze zitten weer vast aan het hele circuit, en het kan zijn dat een van deze dingetjes niet goed vast zit of niet goed contact maakt als je je kabel erin plugt, dus even openschroeven kan geen kwaad. Kan je ook even naar het stukje gewikkelde draad kijken waar je batterij contact mee maakt, kijken of daar alles goed mee is. Voor de rest, batterij vervangen zou kunnen helpen, of kijken of er iets mis is met je kabeltje.

RobertoL
20 april 2009, 09:26
Legt het niet aan de batterijen? Straks alles vervangen en kom je erachter dat de batterijen op zijn. Je kan het altijd proberen, soms zijn het simpele dingen die het niet doen.