PDA

View Full Version : 8- en 10- snarig...



pimmetje
17 april 2009, 23:04
Iemand hier een beetje aardig ervaring met 8-snarige bas of 10-snarige bas?
Dus van die dingen met een octaaf-snaartje erbij, zoals de Hagstrom HB-8 of de Dean Edge Hammer 10...

Ik speel namelijk sinds kort bas in een band die meer de Led Zep hoek in duikt. Op zich is m'n P-bass Special er prima voor hoor, maar na veel gitaar-GAS, is 't nu wel 'ns tijd voor bas-GAS :D.
Hier in Den Haag e.o. heb ik alleen nog geen gevonden om zelf al wat te proberen.

Mr.Fingers
18 april 2009, 00:02
Al eens gespeeld op een 12-snarige HAMER (eeE aaA ddD ggG), en een Rickenbacker 4008 (Ee Aa Dd Gg). Leuk om mee te plectrumraggen, maar de octaafsnaren komen niet echt goed door vergeleken met het gedreun van de bassnaren. Je kunt quasi hetzelfde effect bekomen dmv een delay & octaver...

Portel
18 april 2009, 00:08
Na veel gitaar-GAS, is 't nu wel 'ns tijd voor bas-GAS :D.

Guitar Acquisition Syndrom: GAS

Bass Acquisition Syndrom. Synisch genoeg: BAS

Heynis
18 april 2009, 00:42
GAS = Gear Acquisition Syndrom ;) Geldt dus ook voor bassen, effecten en versterkers.

elendaeril
18 april 2009, 02:38
G.A.S. = Gear Acquisition Syndrome
The remedy, of course, is to:
F.A.R.T. = Find A Real Treasure

Saf
18 april 2009, 09:57
Heb hier thuis ee nasama 8 snaar hangen. Ik gebruik hem zelf eigenlijk nooit omdat hij in mijn ierse folkband niet echt past. Tis opzich wel gaaf en idd ik zou hem met plectrum bespelen (ik bespeel alles met plectrum en raad dat eignelijk iedereen altijd aan, dus he waar hebben we het over)

Weet neit waar je woont je mag die van mij altijd uitkomen proberen. Liggen alleen gruwelijk oude snaren op en is momentee llinkshandig bespannen, maar dat kan ik wel om draaien. Een setje snaren voor een 8 string is best aan de prijs. Gebruik die van mij zo weinig dat ik nog steeds de uitgave niet heb wille ndoen.

pimmetje
19 april 2009, 08:56
Je kunt quasi hetzelfde effect bekomen dmv een delay & octaver...Dat idee had ik zelf ook al een beetje... en als zo'n 8-10 snarending maar werkelijk bruikbaar is voor 1 of 2 nummers, dan zijn die effectjes makkelijker mee te slepen dan een extra basgitaar :D.


Heb hier thuis ee nasama 8 snaar hangen. Ik gebruik hem zelf eigenlijk nooit omdat hij in mijn ierse folkband niet echt past. Tis opzich wel gaaf en idd ik zou hem met plectrum bespelen (ik bespeel alles met plectrum en raad dat eignelijk iedereen altijd aan, dus he waar hebben we het over)

Weet neit waar je woont je mag die van mij altijd uitkomen proberen. Liggen alleen gruwelijk oude snaren op en is momentee llinkshandig bespannen, maar dat kan ik wel om draaien. Een setje snaren voor een 8 string is best aan de prijs. Gebruik die van mij zo weinig dat ik nog steeds de uitgave niet heb wille ndoen.Dank voor 't aanbod. Mocht ik nog een keer een beetje meer zuid-oostelijk ritje verwachten, dan pm ik misschien nog ff.

Ik ben juist qua geluid een verstokte vinger-speler en las al her en der dat het plectrum een vrij logische keuze is voor zo'n bas. Op zich technisch niet zo'n probleem, maar ik ben over 't algemeen qua geluid dus juist niet zo'n plectrum-fan bij bas.

Saf
19 april 2009, 11:04
Ik speel juist alles met plectrum omdat i kmeer van dat geluid ben, maar ik ga daar geen discussie over beginnen. Ik denk dat het welkan met de vingers op een 8-snaar maar meestal worden die met plectrum bespeeld.

Ik denk dat je idd met een octaver en naar mijn idee eerder met een chorus dan met een delay wel nagenoeg zo'n effect moet kunnen bereiken.