PDA

View Full Version : Head aansluiten op peavey bandit 112



k3nny
17 april 2009, 21:35
Beste gitaarleden,
heb zopas een nieuwe London City head ter beschikking. Nu was mijn vraag of ik deze ook kon aansluiten op mijn peavey bandit 112(nieuwe versie) omdat ik nog geen cab heb en eerst wel eens wil horen hoe hij klinkt...
Mvg K3nny

peter_heijnen
18 april 2009, 12:57
Je kunt de speaker van de bandit aan speakeruitgang van de lc hangen, maar dat is niet geheel risicoloos voor het materiaal als je -zoals jij- niet over de minimale basiskennis beschikt, zoals blijkt uit je vraag.

Rinze
18 april 2009, 13:15
Peter heeft gelijk (duh) maar ik zal een poging doen om je even uit te leggen waar je op moet letten. Ten eerste moet het vermogen van je LC top niet groter zijn dan het maximale vermogen dat de speaker van de Bandit kan verwerken. Als je London City een 100 watt buizenmodel is betekent dat dat ie bij flink opendraaien aardig meer dan 100 watt kan leveren. De 100 watt is namelijk wat ie volgens een bepaalde meetnorm eruit gooit, een buizenbak knalt er bij flink opendraaien pieken uit die beduidend hoger liggen.

Ten tweede moet de impedantie van versterker en speaker kloppen. Heel verhaal, ik zou zeggen gebruik de zoekfunktie en lees er een en ander op na hier. De speaker van je Bandit is waarschijnlijk 8 ohm, staat er achterop, check it out.

Als de LC een buizenversterker is moet je de juiste speakeruitgang kiezen of de schakelaar die de impedantie van de speakeruitgangen regelt op de juiste weerstand zetten.

Als de LC een transistor versterker is dan mag de impedantiewaarde van de uitgasng van je versterker in ieder geval niet lager zijn dan de weerstand die op de speaker staat aangegeven.

Dus: bepalend voor een veilig gebruik zoals jij dat wilt zijn de maximale belastbaarheid van de speaker t.o.v. het vermogen van de versterker en de impedantiewaarden. O ja: zet de (buizen-)versterker niet aan zonder dat er een speaker op aan is gesloten. Snap je niks van mijn verhaal dan kun je het beter uit je hoofd laten om zonder een deskundig iemand erbij je snode plannen uit te voeren.

k3nny
18 april 2009, 22:49
Oké bedankt! Denk dat ik dan toch maar eens op een bijhorend cabinet ga testen:)