PDA

View Full Version : hoe weet ik waar een buffer inzit?



bloodgulge2
17 april 2009, 20:28
Ik ben van plan om binnenkort 2 fuzz-achtigen na elkaar te hebben (als eerste in de chain weliswaar.)
zijnde: de catalinbread ottava magus, en de v8 fuzz engine
ik weet dat veel fuzzjes slecht reageren na buffers, maar hoe kan ik zien welk pedaal een buffer heeft/is? de fuzzen zelf zijn zeker ook geen buffers? meestal staat er niks vermeld over het buffer zijn of niet van een pedaal...

een beetje uitleg aub :???:

dunnoaname
17 april 2009, 21:14
Vrijwel alle pedalen die niet true bypass zijn zijn gebufferd als ik me niet vergis.

Mitch
17 april 2009, 22:13
Dat is een goede leidraad ja. Maar als je ze als eerste in je keten wil zetten zie ik het hele probleem niet eigenlijk.

bloodgulge2
18 april 2009, 00:19
ah dus een fuzz is al geen buffer (en dus altijd true bypass?)

Ferraririk
18 april 2009, 08:42
je hebt ook Fuzz-es die niet true bypass zijn

Mitch
18 april 2009, 09:53
O wacht, ik begrijp nu je vraag pas goed: je vroeg je af of er in sommige fuzzes een buffer zit waardor ze slecht zouden kunnen werken als je er twee naast elkaar zet? Wat betreeft die twee Catalinbreads hoef je je nergens zorgen over te maken in ieder geval, maar ik zal het wat verder proberen uit te leggen.
Een gebufferd pedaal wordt mee bedoeld dat na de ingang van het pedaal een klein circuitje zit dat er voor zorg dat je ingangssignaal genoeg tegengas krijgt en dat het signaal er weer hard genoeg uit wordt gegooid, ongeacht of het pedaal ingeschakeld of uitgeschakeld is. Dat is bij true bypass anders, daar wordt juist geen buffercircuitje gebruikt en de manier van schakelen is zodanig dat het volledige circuit van het effectpedaal zelf uit het signaalpad blijft als het pedaal staat uitgeschakeld.
Een buffer in een pedaal zorgt dus voor een ingangsweerstand die hoog genoeg is en een uitgangsweerstand die laag genoeg is. Wat is dan het problem met een fuzz ná een gebufferd pedaal? Fuzzes die gebaseerd zijn op het fuzzface circuit hebben, als het pedaal in ingeschakeld, een lage ingangsweerstand. Het punt is nu: het gebufferde pedaal ervóór gaf je signaal ook al weinig weerstand. Dat loopt nu die fuzz binnen als diarree door een trechter. Het is niet strak, het vervormt te weinig en reageert nog maar heel slecht op veranderingen van je volume en toonpots. Alle voordelen van een fuzz zijn dan weg.
Let wel: er zijn ook plenty moderne fuzzes die hier handigheidjes op hebben waardoor ze zél bruikbaar zijn na gebufferde pedalen, maar daar worden ze meestal ook duidelijk mee geadverteerd.

bloodgulge2
18 april 2009, 10:24
ah bedankt!:)
sorry nog voor de onduidelijkheid maar ben slecht in dingen uitleggen..
maar ik begrijp het nu wel ^^