PDA

View Full Version : advies gevraagd speakercombinatie



rupke
17 april 2009, 18:14
Hoi,

Ik speel nu met mijn GT10 over ene mesa 20/20 eindtrap. ik heb aan 1 uitgang een 2x12 kast van framus hangen met vintage 30 speakers er in. En dat vind ik erg lekker klinken. Nu heb ik al een tijdje een behuizing staan van een mesa boogie subway rockt ( versterkergedeeltje is in een topje ingebouwd) en daar zit neg de originele 10"mesa boogie speaker in. ik dacht laa tik een sproberen hoe dat stereo klinkt met mijn framus kast. Ik zal het kort samenvatten.....ruk ;-). oftewel veel de schel en te hoog en geen ballen heeft die 10"speaker. nu dacht ik, ik ga die 10"speaker vervangen door een 12"speaker. ander frontje in de combo behuiziging en klaar ben ik.

Nu is de vraag wat zouden jullie doen. nog een celestion vintage 30 er in stoppen of een andere speaker wat lekker klinkt met de vintage. zo'n lege combo behuizing is natuurlijk ideaal om te experimenteren met verschillnde speakers, maar ik dacht ik post een berichtje zodat ik wat richiting kan krijgen en er zijn veast wel formuleden met ervaring in het combineren met speakers.

Ik hoor graag van jullie.

Groetjes Rupke

kokeleko
17 april 2009, 18:20
Ik zou nog een V30 nemen kun je ook stereo als je wilt.

rupke
17 april 2009, 18:34
Hoi

De bedoeling is ook stereo te gaan spelen.

maar ik had ook in gedachte om de combobehuizing op mijn 2x12 te zetten en dan het gehaal mono t elaten klinken.

dus ideaal zou zijn een speaker die zowel in het stereo geluid als mono mooi kleurt met de V30 die ik heb. Of is da tniet mogelijk.

ik kan met mijn GT10 twee appaarte signalen uitsturen en dus twee verschillen pre amps kiezen over ieder een afzondelrijk kanaal

Gr. Rupke

kokeleko
17 april 2009, 18:36
Er wordt wel eens gebruik gemaakt met de combinatie van G12T-75 en V-30.

toneblo
17 april 2009, 18:57
vergeet de greenback i.c.m. de 30"s ook niet, erg allround dan!!

Chris Winsemius
17 april 2009, 19:27
!!!

Check eerst of die 12" past qua doorsnee/oppervlakte en (!) of de magneet/etc. niet tegen de buizen/trafo's kan komen.

---

Ik heb de V10 (Vintage 10, volgens Celestion 'n V30 in 10"-uitvoering) te lang niet gehoord om daar 'n zinvolle uitspraak over te doen maar misschien is dat ook 'n optie ipv. de stock 10" speaker?

Aikara
17 april 2009, 20:15
Een andere optie is de Classic Lead 80...

rupke
17 april 2009, 21:09
hallo,

qua afmeting gaat het zeker lukken. het versterkergedeelte is uit de combobehuizing gehaald en zit in een zlefgemaakte top. Wat ik ga doen is een frontje maken die de voorkant helemaal sluit en daar een 12" op bevestigen. wat ik met de achterkant doe weet ik nog niet beetje mee experimenteren, open , half open of gesloten.

iedereen bedankt tgot nu toe voor de suggesties. wordt een lastige denk ik aangezien iedereen een andere spoeaker heeft genoemd ;-)

Groetjes Rupke

Lenweë Míriel
18 april 2009, 00:25
ik zou de achterkant 2,3 of 4 delig maken. Dan kan je ook gewoon lekker met de achterkant spelen en toch helemaal dicht maken wanneer dat toch het mooiste blijkt te zijn.

rupke
18 april 2009, 08:37
goed plan voor de meerdelige achterkant. nu nog eerst een juiste speaker zien te vinden voor de combinatie met mijn 2x12 met celestion vintage 30 speakers.

Greetz Rupke

Jimwoud
18 april 2009, 12:04
Is het niet zonde om die combo behuizing te 'slopen'? Als je een beetje handig bent zou ik zelf een cabinet maken met daarin de gewenste speaker.

rupke
19 april 2009, 20:43
Hoi,

ik ga de behuizing niet slopen. het frontje wat er nu op zit bestaat uit 2 dellen. het gaas wat je ziet zitten aan de buitkant en aan de binnekant is een houten plaat op het gaas (houten raamwerk) geschroefd. die plaats waar nu de 10"speaker op zit ga ik er uit halen en daarvoor een plaats voor een 12"in de plaatsdoen. het gedeelte wa tnu open is waar de versterker zat dat ga ik afdekken. du sik kan hem altijd nog in originele staat terugbrengen.

Maar nu zitten we redleijk aff topic ;-) met deze behuzingsbouw :-)

ik zit te deneken om er een greenback in te zetten (e van de adviezen) omdat dez emij ook vintage in de oren klinkt.

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is in klankkleur. dus verschil in bas, mid en treble tussen de greenback en da vintage 30

Greetz

Rupke

Mr.Bluesbreaker
19 april 2009, 21:28
Hoi Rupke,

ik heb een aantal jaar met mijn Bogner 4*12 straight met 4 Greenbacks gewerkt.
Sinds gisteren heb ik de onderste 2 greenbacks vervangen door 2 V30's (thnx Ieme) en vanaf 29 april wordt het blazen met de nieuwe combinatie V30/GB. Ik zal je binnenkort laten weten hoe het werkt, ook al is het in 1 kast ipv. 2 losse.

Wat ik je op voorhand kan vertellen is dat het naast de hoeveelheden van bepaalde frequenties ook heel erg gaat om andere eigenschappen wat voor het klankverschil zorgt. Een V30 is strakker en gearticuleerder, reageert wat sneller, is misschien stijver en zal nooit zo snel opbreken bij hoog volume. Wordt minder snel modderig maar is wellicht weer iets meer schreeuwerig.