PDA

View Full Version : Advies basgitaar



Megadeth22
17 april 2009, 16:08
Met een beetje geluk (meefinanciering ouders i.v.m. slagen) heb ik de kans om een degelijke basgitaar aan te schaffen. Ik speel nu zo'n half jaar bass, het gaat makkelijker voor mij aangezien ik al gitaar heb gespeeld (en nog steeds speel). Het budget is moeilijk te zeggen, ik schat rond de 500-700 euro. Als ik toevallig veel ga werken in de zomer dan misschien rond de 800-850.

Nu weet ik totaal niet waar ik moet beginnen met zoeken. De gitaarwinkels hier in Breda zijn best bagger, al helemaal met basgitaren, dus ik kan niet echt iets uitproberen tenzij ik naar een Feedback o.i.d ga in Eindhoven of Rotterdam (Amsterdam?)
Wel vond ik de Jazz bass van mijn basgitaar leraar suuuupertof klinken, maar die vallen denk ik buiten budget. Wat is sowiso het verschil tussen een Jazz en een Precision bass?

Dus weten jullie hoe ik dit aan kan pakken? :ok:

ninja-edit: Ik speel op gitaar voornamelijk herrie, maar op bass vooral rock en classic rock..

Kaboemba
17 april 2009, 19:42
Ik zou is lekker rond gaan kijken en het e.a. proberen bij Paul Bass matters in nijmegen, zo ver weg is dat niet.
Hij zit redelijk dicht bij het station en breda nijmegen is te doen toch.

www.bassmatters.nl

Megadeth22
17 april 2009, 20:17
Ik zou is lekker rond gaan kijken en het e.a. proberen bij Paul Bass matters in nijmegen, zo ver weg is dat niet.
Hij zit redelijk dicht bij het station en breda nijmegen is te doen toch.

www.bassmatters.nl
Oeh ik vond daar net een Fretless Mexican Jazz bass :crazyhappy:

Zijn er behalve de best te gekke sound nog andere voordelen aan fretless? Of misschien nadelen...

Kaboemba
17 april 2009, 20:21
Oeh ik vond daar net een Fretless Mexican Jazz bass :crazyhappy:

Zijn er behalve de best te gekke sound nog andere voordelen aan fretless? Of misschien nadelen...

Nou als er geen markeringen op zitten dan is het wat lastiger om de juiste positie te vinden.

Megadeth22
17 april 2009, 22:54
Nou als er geen markeringen op zitten dan is het wat lastiger om de juiste positie te vinden.
Er zitten wel markeringen op :cheerup:

Megadeth22
18 april 2009, 18:34
Misschien nog advies welke merken ik naar zou moeten kijken?

Robdop
18 april 2009, 19:06
ibanez maakt degelijke bassen heb ik gehoord.
en het leuke van die basjes zijn dat er leuke exotische modellen tussen zitten:) btb serie bijv.

Megadeth22
20 april 2009, 13:51
Bump? tientekens

Jasperrr
20 april 2009, 14:02
Lastig om te zeggen zo. Er vallen zeer veel bassen in je budget, Fender Jazz/Precision, met mazzel een 2de hands Musicman Stingray, Warwick, Lakland, Yamaha, Sandberg etc. Daarnaast heb je nog keuze in passief/actief, 4,5,6 snaar, fretloos of gefret. Kijk eens naar wat merken op Youtube, of heb je misschien een bassist waarvan je het geluid mooi vind klinken? Het is beste is inderdaad om naar bassmatters, bassconnection of bassgallery te gaan en een middagje van alles uit te proberen.

Henkie spenkie
20 april 2009, 14:41
Sowieso veel proberen inderdaad.

Verder heb ik een tijdje geleden een review gelezen in De Bassist over de Fender en Squier jazz basjes. Daar kwam uit dat de Squier een leuke beginners bas is en de Fender Amerikaan gewoon een super goede bas is, maar dat de Mexicaan (die dus in jouw prijsklasse valt) een beetje tegen valt. Het is een beetje net niet basje. Als je echt een goede wilt, kun je beter doorsparen.

Verder vind ik de ATK wel lekker klinken altijd.

Megadeth22
20 april 2009, 14:49
Sowieso veel proberen inderdaad.

Verder heb ik een tijdje geleden een review gelezen in De Bassist over de Fender en Squier jazz basjes. Daar kwam uit dat de Squier een leuke beginners bas is en de Fender Amerikaan gewoon een super goede bas is, maar dat de Mexicaan (die dus in jouw prijsklasse valt) een beetje tegen valt. Het is een beetje net niet basje. Als je echt een goede wilt, kun je beter doorsparen.

Verder vind ik de ATK wel lekker klinken altijd.
Nou dit wordt zeg maar mijn 2e bas.. dus een supergoede hoeft niet, gewoon een degelijke :cooler:

@ Jasper: Ja waarschijnlijk moet ik inderdaad ergens heen gaan om uit te proberen... 5-snarige bass lijkt me ook wel wat. En fretless ook. Hmm :cheerup:

Rinze
20 april 2009, 14:57
Als je toch naar Nijmegen gaat ga dan op zaterdag, kun je ook even naar Tools 4 Tones (http://www.tools4tones.nl/), lekkere ouderwetse tweedehands zaak met vriendelijke peer achter de toonbank.

vincent136
20 april 2009, 19:18
Een bezoekje aan Bassmatters lijkt me een goede set inderdaad. Testen testen testen!

Kaboemba
21 april 2009, 12:37
Als je toch naar Nijmegen gaat ga dan op zaterdag, kun je ook even naar Tools 4 Tones (http://www.tools4tones.nl/), lekkere ouderwetse tweedehands zaak met vriendelijke peer achter de toonbank.

ENNNNNNNNNNNNNNN best een redelijke inruil.
Maar inderdaad als je in de buurt bent het bezoeken waard.

Megadeth22
21 april 2009, 18:02
Ok dan.. moet ik maar een keer een dagje voor uitrekken. :)