PDA

View Full Version : solder lug



Di Stefano
17 april 2009, 15:21
Een vraagje ivm wiring. In mijn strats is er een draad die van de volumepotmeter naar de body gaat. Een foto ter illustratie,

http://www.artandtechnology.com.au/guitar/bridge-connection.jpg

Wat is het exacte nut hiervan? Lijkt me iets met aarding te maken hebben.
Mag ik bij het plaatsen van actieve EMG pickups die lus weglaten? De draad die naar de brug gaat hoeft namelijk ook niet meer.

espike
17 april 2009, 15:29
Deze verbindt je shielding met de aarding.
Ik zou m zelf niet weghalen. wisselen van pickups is daar niet echt op van toepassing imo

Gothra
17 april 2009, 16:12
moet die aarde eigenlijk ook naar de brug bij een vaste brug?

aaronstonebeat
17 april 2009, 16:15
Ik meen gelezen te hebben dat EMG pickups intern geshield zijn en geen aarding van de brug nodig hebben.

In bijna alle gevallen is het, om brom te onderdrukken, nodig de snaren te aarden; via de brug, via de tailpiece of desnoods via de stemmechanieken :)

espike
17 april 2009, 16:17
Doe ik wel: altijd alles aarden, heeft me nog niet in de steek gelaten.
M.b.t. een vaste brug:boor een klein gaatje naar 1 van de studs toe voor je m er in draait, en doe daar je gestripte aarde draad in. zodra je de stud er in draait, is ie geaard

aaronstonebeat
17 april 2009, 16:40
"EMG pickups are internally shielded and DO NOT require string grounding." valt te lezen op de site van EMG.

Dat is een goede zaak. Het aarden van de snaren kan tot levensgevaarlijke situaties leiden (komt gelukkig niet zo vaak voor); er zijn doden gevallen onder gitaristen die de pech hadden dat er door aansluitfouten een dodelijke spanning op de massa kwam te staan.

Als aarden van de snaren inderdaad niet nodig is met deze pickups, zou ik het ook niet doen.

Yoshida
17 april 2009, 18:30
"EMG pickups are internally shielded and DO NOT require string grounding." valt te lezen op de site van EMG.

Dat is een goede zaak. Het aarden van de snaren kan tot levensgevaarlijke situaties leiden (komt gelukkig niet zo vaak voor); er zijn doden gevallen onder gitaristen die de pech hadden dat er door aansluitfouten een dodelijke spanning op de massa kwam te staan.

Als aarden van de snaren inderdaad niet nodig is met deze pickups, zou ik het ook niet doen.

Door potmeters te gebruiken word altijd een deel van de massa naar de aarde afgevoerd. Betekent dit per definitie dat je de brug beter niet kan aarden zodra er iets dat werkt op een 9v batterij aanwezig is, zoals een effect? Hoe zit dat met potentiele contactpunten zoals schroefjes?

aaronstonebeat
17 april 2009, 19:25
Het risico geldt voor alles wat met de aarde is verbonden.

Ik weet niet wat EMG heeft gedaan om het voor elkaar te krijgen; het zit 'm niet puur in het feit dat er 'n actief circuit met een voeding is.

Mij is het nog niet gelukt een gitaar goed te ontbrommen (ook met pre-amp) zonder de snaren en alles wat maar in de buurt zit van de hete leiding te aarden.

aaronstonebeat
17 april 2009, 20:21
Stel het je zo eens voor:
Je bent iets aan de elektriciteit in je huis aan het doen en je weet: de geelgroene draad (of was het nou die zwarte, of die bruine of die blauwe?) is de aarde. Hoe sterk ben je geneigd om die vol vertrouwen met blote handen en liefst nog op blote voeten vast te pakken?
Wij gitaristen doen dat in zekere zin elke dag :blast:

Di Stefano
17 april 2009, 20:27
Maar het aarden van de shielding is wel nodig bij EMG's?

aaronstonebeat
17 april 2009, 20:30
Maar het aarden van de shielding is wel nodig bij EMG's?

Ja, dat wel.

metallica \m/
17 april 2009, 20:44
Als ik tijden het spelen van mijn gitaar mn radiator aanraak krijg ik steeds een zware schok. Weet niet wat het hiermee te maken heeft maar moest het ff kwijt ..

aaronstonebeat
17 april 2009, 20:56
Als ik tijden het spelen van mijn gitaar mn radiator aanraak krijg ik steeds een zware schok. Weet niet wat het hiermee te maken heeft maar moest het ff kwijt ..

Ben je er al aan verslaafd :seriousf:
Nee serieus, da's echt gevaarlijk! Gebruik je een geaard stopcontact? Zo ja, dan is er iets niet goed met de aarding want kennelijk is er een fors spanningsverschil de werkelijke aarde; zo nee, ga dat dan wel doen. Nu heb je ahw de situatie dat er 2 draden uit je stopcontact komen, beide niet de aarde: je mag kiezen welke je blind vastpakt.

hole
17 april 2009, 21:10
Als ik tijden het spelen van mijn gitaar mn radiator aanraak krijg ik steeds een zware schok.

Hoe kom je DAAR nou toch achter????

Puerco
17 april 2009, 21:14
Is het niet mogelijk om hier een zekering voor te gebruiken die klapt lang voordat er gevaarlijke spanningen doorheen lopen?
Zo een zekering zou dan in de gitaar, in de amp (bij de inputs) of zelfs in een stompbox (tussen amp en gitaar) geplaatst kunnen worden.
En waarom werd/word zoiets nooit gedaan dan, er zijn in het verleden genoeg gitaristen gefrituurd met hun gitaar in hun handen.....

metallica \m/
17 april 2009, 21:15
Ben je er al aan verslaafd :seriousf:
Nee serieus, da's echt gevaarlijk! Gebruik je een geaard stopcontact? Zo ja, dan is er iets niet goed met de aarding want kennelijk is er een fors spanningsverschil de werkelijke aarde; zo nee, ga dat dan wel doen. Nu heb je ahw de situatie dat er 2 draden uit je stopcontact komen, beide niet de aarde: je mag kiezen welke je blind vastpakt.

nee hij is niet geaard, en mn stopcontact aarden is dat wel een makkelijke klus, of moet ik contact opnemen met de woningbouwvereniging

metallica \m/
17 april 2009, 21:16
Hoe kom je DAAR nou toch achter????

ff voelen of je radiator een beetje warm is, dom he :P

hole
17 april 2009, 21:21
ff voelen of je radiator een beetje warm is, dom he :P

met het weer van de afgelopen dagen wel ja :seriousf:

aaronstonebeat
17 april 2009, 21:31
nee hij is niet geaard, en mn stopcontact aarden is dat wel een makkelijke klus, of moet ik contact opnemen met de woningbouwvereniging

Lijkt me beter om het aan bevoegden over te laten. Of een verlengsnoer gebruiken vanaf een wel geaard stopcontact.

@ Puerco:

Je kunt wel een condensator plaatsten tussen de sleeve van de jack output en de massa van de gitaar; soms gebeurt dat ook wel maar voor zover ik weet niet algemeen, meer door een enkele guitar tech met elektronisch inzicht. Als je er 'ns op googlet, vind je wel welke waarde de condensator moet hebben.

Puerco
17 april 2009, 21:47
Je kunt wel een condensator plaatsten tussen de sleeve van de jack output en de massa van de gitaar; soms gebeurt dat ook wel maar voor zover ik weet niet algemeen, meer door een enkele guitar tech met elektronisch inzicht. Als je er 'ns op googlet, vind je wel welke waarde de condensator moet hebben.

Maar een zekering lijkt me handiger (als dat kan) omdat die zowel in de amp als in de gitaar als in een stompbox (of allemaal) geplaatst zou kunnen worden.

aaronstonebeat
17 april 2009, 22:01
Maar een zekering lijkt me handiger (als dat kan) omdat die zowel in de amp als in de gitaar als in een stompbox (of allemaal) geplaatst zou kunnen worden.

Lijkt mij ook best handig en als het kan een wijze mod van je gitaar. Ik kan me niet voorstellen dat het invloed op het geluid heeft. Het schijnt dat je zo'n 30 a 40 volt nog wel kunt hebben (maar is stroomsterkte in deze niet veel belangrijker?). Zijn er zekeringen van dat formaat?

Yoshida
17 april 2009, 22:18
Ben je er al aan verslaafd :seriousf:
Nee serieus, da's echt gevaarlijk! Gebruik je een geaard stopcontact? Zo ja, dan is er iets niet goed met de aarding want kennelijk is er een fors spanningsverschil de werkelijke aarde; zo nee, ga dat dan wel doen. Nu heb je ahw de situatie dat er 2 draden uit je stopcontact komen, beide niet de aarde: je mag kiezen welke je blind vastpakt.

In principe hoeft het weinig te betekenen.
Ik prikte wel eens een USB apparaat achterin mijn computer, en in den beginne moest ik hiervoor steun zoeken op de radiator. Als je dan de moederbord cover aanraakt dan voel je ook een licht stroompje door je heenlopen.

Voor de zwaarte van de schok zijn amperes belangrijk. Watt is volt maal ampere, en ik geloof dat bij 70 mA (0.07 ampere) je hart al kan verkrampen met dodelijke gevolgen.

aaronstonebeat
17 april 2009, 22:29
In principe hoeft het weinig te betekenen.
Ik prikte wel eens een USB apparaat achterin mijn computer, en in den beginne moest ik hiervoor steun zoeken op de radiator. Als je dan de moederbord cover aanraakt dan voel je ook een licht stroompje door je heenlopen.

Het loopt ook niet zo'n vaart. Ik denk dat in dit opzicht gitaarspelen nog veiliger is dan vliegen, afgemeten aan het aantal slachtoffers tegenover het aantal bewegingen. Het wordt alleen maar gevaarlijk als er voedingsspanningen op de massa komen en die via de muzikant afgevoerd worden.
Het is niet vaak, maar het gebeurt wel.

st.robot
17 april 2009, 23:02
In principe hoeft het weinig te betekenen.
Ik prikte wel eens een USB apparaat achterin mijn computer, en in den beginne moest ik hiervoor steun zoeken op de radiator. Als je dan de moederbord cover aanraakt dan voel je ook een licht stroompje door je heenlopen.

Voor de zwaarte van de schok zijn amperes belangrijk. Watt is volt maal ampere, en ik geloof dat bij 70 mA (0.07 ampere) je hart al kan verkrampen met dodelijke gevolgen.


even terzijde: gisteren VCA geleerd:dit zeiden ze over elektriciteit

0.5mA: drempel zwakke gewaarwording (licht prikkelend gevoel)
10mA: drempel spierverkramping
10-20mA: grensstroomsterkte: onder spanning staande delen kan men niet meer loslaten
30mA: drempel ademhalingsverlamming
75mA: drempel van onomkeerbare hartfibrillatie; leidt tot dood (onmiddelijke elektrocutie)

(dit is voor stroombanen die het hart passeren)

Yoshida
17 april 2009, 23:16
even terzijde: gisteren VCA geleerd:dit zeiden ze over elektriciteit

...

(dit is voor stroombanen die het hart passeren)

Dus eigenlijk alles wat door je arm naar een willekeurig andere ledemaat loopt.
Ik kan me een Mythbusters aflevering herinneren waarbij ze van alles in bad lieten vallen waarin een dummy lag :)

Maar volgens mij raken we een beetje off topic nu ;)

aaronstonebeat
17 april 2009, 23:20
Dus eigenlijk alles wat door je arm naar een willekeurig andere ledemaat loopt.
Ik kan me een Mythbusters aflevering herinneren waarbij ze van alles in bad lieten vallen waarin een dummy lag :)

Maar volgens mij raken we een beetje off topic nu ;)

Wel, om weer on-topic te raken: als je aarding van de snaren achterwege kunt laten, zou ik het doen.

Puerco
17 april 2009, 23:31
Ik vond DIT (https://www.rickenbacker.com/forum_view_thread.asp?thread_id=10097&forum=Setup_And_Technical&thread_name=Grounding%20via%20safety%20cap) interesante topic op het Rickenbacker forum. Daar word aangeraden een 0.01 tot 0.1 uF capje tussen de aarde draad naar de brug te zetten (evt in combi met een weerstand). Dit beschermt alleen tegen spanning naar de snaren zodat de jack ingang nog steeds gevaarlijk is. Beter dan niets, helemaal omdat in geval van schok de handen waarschijnlijk verkrampen en de snaren niet meer los kunnen laten wat bij een jack minder waarschijnlijk is. Bovendien is de kans dat je de jack aanraakt plus een ander object minder groot dan met de snaren.
Het gevaar hoeft niet van een kapotte amp te komen maar kan ook van bv een mic standaard zijn waarbij de stroom via de aarde van de snaren naar de amp loopt.
Draadloos is de veiligste optie hier...

Di Stefano
5 mei 2009, 16:16
Ik had een paar weken geleden de EMG's geinstalleerd en aangesloten. Zonder aarding naar de snaren en alles werkte muisstil.
Vandaag echter toen ik begon te spelen was er opeens wel brom. Enkel als ik de jack of een pickupschroef aanraak gaat deze weg. Ik heb alles weer opengehaald, alle verbindingen gecontroleerd, sommige opnieuw gesoldeerd en het probleem blijft zich voordoen.
Ik ben er vandaag uren mee bezig geweest en kan het probleem maar niet vinden. Iemand raad?

aaronstonebeat
5 mei 2009, 16:32
Het zou kunnen dat er ergens in huis een koelkast of vriezer aan is gegaan (dat doen die dingen van tijd tot tijd); uit eigen ervaring heb ik althans sterk de indruk dat dat soort dingen via het lichtnet door gitaarversterkers hoorbaar zijn.

Di Stefano
5 mei 2009, 16:41
Ik dacht het ook eerst. Heb de computer uitgezet, draadloze telefoon en gsm ook. Maar het hielp niet.
Ah ja, mijn andere gitaar met bijna dezelfde pu's bromt niet. Dus het ligt echt aan de gitaar zelf. Is het mogelijk dat er een potmeter ofzo is kapotgegaan?

aaronstonebeat
5 mei 2009, 19:29
Is het mogelijk dat er ergens een aardedraad tegen een ander geaard onderdeel kan komen? Dan zou er door het bewegen van de gitaar af en toe en aardlus kunnen ontstaan met gekke storingen als gevolg.

Di Stefano
6 mei 2009, 11:06
Ik heb alles weer losgemaakt en opnieuw alle connecties gelegd maar zonder succes:( De volumepot is het ook niet want die had ik om te testen even uit het circuit gezet. Het enige wat ik niet volgens het boekje doe is dat ik niet elke aardingdraad rechtstreeks op de volumepot soldeer. Ik laat ze eerst allemaal in 1 punt samenkomen en vandaaruit vertrekt er 1 draadje dat ik dan tegen de volumepotmeter soldeer. Maar het lijkt me sterk dat dat het probleem zou zijn want ik doe dat bij al mijn gitaren.

Yoshida
6 mei 2009, 11:14
Ik heb alles weer losgemaakt en opnieuw alle connecties gelegd maar zonder succes:( De volumepot is het ook niet want die had ik om te testen even uit het circuit gezet. Het enige wat ik niet volgens het boekje doe is dat ik niet elke aardingdraad rechtstreeks op de volumepot soldeer. Ik laat ze eerst allemaal in 1 punt samenkomen en vandaaruit vertrekt er 1 draadje dat ik dan tegen de volumepotmeter soldeer. Maar het lijkt me sterk dat dat het probleem zou zijn want ik doe dat bij al mijn gitaren.

Betekent dit dat je eerst alle aardedraden samendraait? Misschien heeft 1 draad een iets minder goede connectie? In dat geval zou ik toch aanbevelen om een soldeereiland te maken op de volumepot en vanaf daar langs alle volgende potmeters naar de input.

aaronstonebeat
6 mei 2009, 11:22
Ik heb alles weer losgemaakt en opnieuw alle connecties gelegd maar zonder succes:( De volumepot is het ook niet want die had ik om te testen even uit het circuit gezet. Het enige wat ik niet volgens het boekje doe is dat ik niet elke aardingdraad rechtstreeks op de volumepot soldeer. Ik laat ze eerst allemaal in 1 punt samenkomen en vandaaruit vertrekt er 1 draadje dat ik dan tegen de volumepotmeter soldeer. Maar het lijkt me sterk dat dat het probleem zou zijn want ik doe dat bij al mijn gitaren.

Ik doe het ook altijd zo; wel zo handig want er zijn altijd meer aardeverbindingen dan je denkt en het kan een behoorlijke rotzooi worden op zo'n potmeter. Lijkt mij niets mis mee.

Het is idd wel zinvol om te controleren of de alle aardeverbindigen goed zijn, maw of de aarde echt één geheel vormt.

Di Stefano
6 mei 2009, 13:16
Ik heb net getest. En het lijkt of de aardeverbinding totaal geen effect heeft. Of ik deze nu aansluit of niet, de ruis blijft hetzelfde.

Di Stefano
6 mei 2009, 18:13
Ik heb alles nog eens opnieuw gesoldeerd en een fotootje genomen. Misschien kan iemand zien wat het probleem is?
http://home.scarlet.be/~tsh15554/DSC08423.JPG

De losse witte draad gaat naar de inputjack. De losse zwarte splits ik in twee en 1 ervan gaat naar de gitaarshielding en de andere naar de jack. De rode gaan naar de batterij. Oh ja, die zwarte tape is gewoon de ground wire van de humbucker die ik geïsoleerd heb. De middelste pot is niet aangesloten en fungeert enkel als switch voor de humbucker.

aaronstonebeat
6 mei 2009, 20:44
Ik kan niets verkeerds ontdekken op die foto; ziet er uitstekend uit allemaal.

Ik blijf gokken op iets in je lichtnet. En wel omdat ik hier in huis met enige regelmaat hetzelfde meemaak. Ik heb ook al eens een gitaar weer opengemaakt en helemaal doorgelicht zonder ook maar iets te kunnen vinden; allemaal omdat er plotseling een brom ontstond.
Intussen heb ik ook al meermalen meegemaakt dat die typische brom er is en dan plots weer weg is; met verschillende gitaren, waarvan sommige nieuw gekocht en nog nooit opengemaakt.

Ike57
6 mei 2009, 20:55
Ik kan niets verkeerds ontdekken op die foto; ziet er uitstekend uit allemaal.

Ik blijf gokken op iets in je lichtnet. En wel omdat ik hier in huis met enige regelmaat hetzelfde meemaak. Ik heb ook al eens een gitaar weer opengemaakt en helemaal doorgelicht zonder ook maar iets te kunnen vinden; allemaal omdat er plotseling een brom ontstond.
Intussen heb ik ook al meermalen meegemaakt dat die typische brom er is en dan plots weer weg is; met verschillende gitaren, waarvan sommige nieuw gekocht en nog nooit opengemaakt.

Misschien is het een idee om het in een ander stopkontakt (op een andere groep), of in een andere woning (buren?) eens te proberen?

Di Stefano
7 mei 2009, 00:05
Ja, ik zal eens in een stopcontact ergens anders proberen. Hopelijk lost dat het probleem op en heb ik uiteindelijk voor niets heel de dag liggen solderen:) Ik heb nog een mail naar EMG gestuurd misschien dat die meer weten maar ik betwijfel het.
Bedankt voor de hulp!