PDA

View Full Version : lijm om headstock mee te repareren



Orpheo
17 april 2009, 12:12
Ik zit hier met een gebroken headstock dat gerepareerd moet worden. Ik herinner me een stukje dat Mattia ooit postte, dat epoxy 2 componenten lijmen veel kracht kunnen weerstaan, en dat ze ook nog eens ruimtes kunnen opvullen. Is deze lijm verstandig, of is titebond en LANG klemmen beter?

Enra
17 april 2009, 12:44
verlijmen en spalken!!

Hedge
17 april 2009, 13:41
Persoonlijk zou ik voor de Titebond gaan, maar dat zeg ik op gevoel, ik werk eigenlijk nooit met andere lijmen dan houtlijm (wit en Tidebond) en beenderlijm.
Echt versterken kan met nieuw fineer op de top en eventueel de achterkant.

Orpheo
17 april 2009, 14:01
titebond kan ja, maar ik wil iets dat ook eventuele kiertjes kan vullen. bruislijm heeft totaal geen kracht in de bruis, maar ik was eigenlijk benieuwd naar epoxy. heb hier geen titebond liggen, en om een hele bus te kopen voor dit vind ik een beetje zonde.

Yoshida
17 april 2009, 14:21
Ik zou gewoon vertrouwen op ouderwetse witte houtlijm, een breuk is oneffen dus veel lijmoppervlak. Anders wellicht een permanente carbonfiber versteviging? Hier kan ik (zeer spaarzaam) aankomen, relatief buigbare diktes.

Hedge
17 april 2009, 14:52
titebond kan ja, maar ik wil iets dat ook eventuele kiertjes kan vullen. bruislijm heeft totaal geen kracht in de bruis, maar ik was eigenlijk benieuwd naar epoxy. heb hier geen titebond liggen, en om een hele bus te kopen voor dit vind ik een beetje zonde.

Witte houtlijm is idd ook prima maar vult niet. Zijn er veel stukken weg?

Orpheo
17 april 2009, 15:14
Witte houtlijm is idd ook prima maar vult niet. Zijn er veel stukken weg?

nee, niet echt veel stukken uit :) redelijk mooie breuk. het probleem is dat ik geen klemmen heb om het goed te klemmen. epoxy lijmt veel sneller de boel vast dan houtlijm oid.

espike
17 april 2009, 15:36
Gouden tip: ga naar de gamma, en haal een paar lijm klemmen a 2,50 per stuk
Daar val je je nooit een buil aan, en t scheelt je een boel irritatie mbt lijmen.
Ook met epoxy zou ik m nog steeds een nacht in de lijm klemmen laten zitten
zorg ook voor wat spalkjes, zodat je daar de lijm klemmen op kan zetten ipv op de lak/hals.
ik zou zelf voor 'gewone' houtlijm of titebond gaan. klem t aan, tot je de lijm er uit perst, en dan laten staan.
maak geen haast met t verwijderen van de lijm klemmen, wel met t verwijderen van de uitgeperste houtlijm ( t is irritant om er af te halen als t droog is.) vochtig keuken doekje veeg je t zo mee af.

Orpheo
17 april 2009, 16:25
ik denk dat ik 't gewoon aan een bouwer ga geven, maar het liefst verkoop ik gewoon de gitaar als project zijnde :)

pueblo
17 april 2009, 17:07
je mag hem anders ook zo aan mij geven :p waar is de crack ongeveer?

thijser
17 april 2009, 17:22
Ik heb wel eens een gebroken hals verlijmd met epoxy. Je kan er ( als er genoeg ruimte voor is) ook nog 2 deuvels in zetten.

Epoxy maakt het super stevig.

espike
17 april 2009, 21:22
Wat voor gitaar is t eigenlijk, en heb je ook foto's?
(ramptoerist mode)

Hedge
17 april 2009, 21:56
Of maak een klem zoals op de foto. Kost helemaal weinig. Kijk ook even in de tweede post van het custom tool topic. Groot voordeel is dat de druk heel gelijk is en de stukken veel minder "lopen".

http://i473.photobucket.com/albums/rr99/misterguitarman/NR3187.jpg

Orpheo
17 april 2009, 23:49
de kop is er gewoon vanaf, simpel. maar dat hele stuk is niet te klemmen, en ik heb ook geen werkbank hoe ik 'm dan zo vast kan zetten.

Saf
18 april 2009, 01:08
Ik denk dat je hoe dan ook er neit aan ontkomt om te gaan klemmen, ook met epoxy zou ik hem inklemmen.

G.G.
18 april 2009, 13:21
ik denk dat ik 't gewoon aan een bouwer ga geven, maar het liefst verkoop ik gewoon de gitaar als project zijnde :)

Orpheo, ik wil er best een poging aan wagen voor je. Lukt het, dan hou ik een biertje van je te goed, en heb jij weer een bespeelbare Paul lukt het niet? Dan zit je nog steeds met een gitaar met een headcrack.

dat ding is echt te mooi voor MP om in onderdelen te eindigen. Een van de LP's die ik wel mooi vind.