PDA

View Full Version : Klankgat western gitaar?



Jeef4h
16 april 2009, 19:15
Hallo,

Ik had even een kort vraagje...
Ik heb hier een element liggen voor een akoestische gitaar (om in je klankgat te klemmen)
Zelf heb ik nog geen western gitaar (moet ik nog gaan kopen) maar ik zag dat hij zowieso niet in het klankgat van mijn spaanse gitaar paste...

Vraag: Zijn alle klankgaten van western gitaren groter dan die van spaanse gitaren (en vna hetzelfde formaat) of moet ik specefiek een gitaar zoeken waar hij wel in past?

Niet al te moeilijk denk ik:) het gat van mijn spaanse is 8,5cm in diameter... iemand met een western die van hem/haar even wil opmeten anders?

kalmah
16 april 2009, 20:05
Even gemeten: 9 cm en n beetje is 't klankgat van m'n Egmond.

Geen zin om naar zolder te lopen voor mn Yamaha te meten:) maar er zit dus wel verschil in de groottes.

psluijter
17 april 2009, 15:29
Klassieke (Admira): 8 cm
Western (Epiphone AJ200-SCE): 10 cm
Western (Eko 12 snarig): 10 cm
Dat gaat dus niet passen in mijn geval.
Hoeft ook niet, want de laatste twee hebben al een element.

Portel
17 april 2009, 18:12
Mijn Crafter D6/N heeft ook een diameter van 10 cm.

Flipkoos
17 april 2009, 18:16
Nou da's gek, mijn Larrivee ook....

zoon van Piet
18 april 2009, 11:50
eh... wat ik nog aan wijs advies mis, is dat het geen nut zou hebben als ie in het klankgat van een Spaanse gitaar zou passen.. het ding reageert niet op nylon.

( klankgaten van westerns verschillen over t algemeen vrij weinig van afmeting, dus passen die pickups bijna altijd. Bijna.. want je zal net zien...)

Jedeel
18 april 2009, 23:09
Vraag: Zijn alle klankgaten van western gitaren groter dan die van spaanse gitaren (en vna hetzelfde formaat) of moet ik specefiek een gitaar zoeken waar hij wel in past?

Ik zou sowieso geen nieuwe gitaar bij het element kopen! :)
Laat de klank en de bespeelbaarheid beslissen welke gitaar je zou kiezen en niet
de maat van het klankgat omdat je nou eenmaal al een element hebt.

Jeef4h
19 april 2009, 22:08
Hij is ook bedoeld voor op een western..
En ik ga zowieso een western gitaar er nog bij kopen.. maar daarom wilde ik wel zeker weten dat hij dan er ook nog op zou passen:)

Iedereen bedankt weer voor de hulp

Peace:soul: