PDA

View Full Version : Wat gebruik je voor slide



Les Paul R8
16 april 2009, 18:39
Sinds een paar weken ben ik lekker met slide bezig. Ik heb mijn allereerste gitaar (witte US Strat uit 90) op open D ingesteld en moet zeggen dat ik er erg veel lol in heb. Ook mijn acoustische heb ik inmiddels in open D gezet, zodat ik ook daar lekker slide kan spelen.
Af en toe gebruik ik ook drop D op andere gitaren. Ook in drop D valt goed slide te spelen.
Het type slide wat ik gebruik is verschillend. Ik merk wel dat ik dik glas het lekkerst vind.

Nou ben ik benieuwd wie er nog meer slide speelt, in wat voor stemming? En wat voor slides gebruik je?

Bolder
16 april 2009, 18:54
Een hele kleine chrome slide, en een lange chrome slide. Altijd op me middelvinger ;D. Gewoon standaard stemming, en anders in open-G stemming

Billy Turf
16 april 2009, 18:57
Gebruik hem ook vooral in standaard stemming, maar soms ook in open-G.
Ik gebruik een chrome Boston slide http://tbn0.google.com/images?q=tbn:Iv5Iv2BcSiNBPM:http://www.mainmusic.nl/image

Chris Winsemius
16 april 2009, 19:36
Silde: glas, soms 'n Zippo.
(Als ik slide speel doe ik dat altijd met de gitaar plat op m'n schoot, a la lapsteel dus)

Stemming: ik gebruik soms weleens 'n tuner ;)
Meestal open D, soms open G (en dan soms zonder lage D ivm. het KR-gehalte) en 'n keertje open E.

Naast verschillen in intervallen heb je (imho en ook volgens Spinal Tap ;) ) ook verschillen in sound/sfeer. Open D vind ik meestal "donkerder/bluesier" klinken dan open G (meer "country/Stones" imho) bijvoorbeeld.

Orpheo
16 april 2009, 20:28
open E, open G gebruik ik soms ook. Ik heb een glazen slide, maar ik vind het een onding. twangt niet lekker genoeg, te weinig feel. Ik vind een brass veel lekkerder. Mijn favo is een stuk: waterpijp!! past precies om m'n vinger, en klinkt te gek.

Pepe
16 april 2009, 20:53
Brass heeft meer ring en sustain maar aangezien ik de brass dingen vaak zoek maak maar de glazen op de een of andere manier niet..

Ik speel tegenwoordig met 6E en modified 9E stemmingen. Lastig en niet altijd bruikbaar maar een nieuwe deur die je open zet. Niet voor live dingen, nog te listig.

Soms doe ik wel eens een show dingetje om met een microfoonstandaard te gaan sliden -tis meer je gitaar bewegen tegen de standaard- en dan zet ik snel de E snaar naar D maar meestal is het gewone stemming.
Als je een slide vergeten hebt mee te nemen -je ziet zoiets snel over het hoofd- dan is een aansteker of een bierfles ook goed. Maar liever gewoon brass, klinkt beter.

RobertoL
17 april 2009, 11:44
Ik speel met een dunlop halve(zo'n halve, kleinere), dat je makkelijker je vinger kan buigen en dan beter kan spelen. Meestal dan met een drop D:

http://www.jimdunlop.com/files/1153515632_PYREX_GLASS_SLIDE_MED_WALL_463X342.jpg
De allerlinkssste.

Bernardduur
17 april 2009, 12:01
Ik gebruik een flessenhals van een "Califonische" wijnfles, tenminste volgens de vorige eigenaar, Carlos Guitarlos...... gekregen van hem toen ik jaren geleden met hem in een jam terecht kwam in San Francisco.

Ik heb ook een metalen versie die een stuk zwaarder is. Ze hebben beide hun eigen sounds..... heerlijk! Open D voor mij btw!

http://rkerkhof.ruhosting.nl/Posts/slide.jpg

Stratman70
17 april 2009, 14:20
Standaardstemming, brass slide, niet om de vinger, maar 'gewoon' in mijn hand houden voor een beter glissando-effect.

Orpheo
17 april 2009, 14:30
Standaardstemming, brass slide, niet om de vinger, maar 'gewoon' in mijn hand houden voor een beter glissando-effect.

gelukkig; ikb en niet de enige dat dat chill vind :)


Ik doe dat het liefst overigens met een schroevendraaier.

Rinze
17 april 2009, 14:38
Voor akoestisch een messing slide, lekker vet. Voor elektrisch een verchroomde (stalen?) slide omdat ie wat feller is. Voor lapsteel een bar. Dan heb ik nog een paar halve en een Dunlop ding wat je ook weg kunt schuiven. Meestal gebruik ik voor elektrisch tegenwoordig de Jetslide:

http://img361.imageshack.us/img361/8500/jetslideog5.jpg

Daar wil ik nog een messing variant van omdat ie wat feller is dan een buisje. Je moet er even aan wennen maar ik wil niet meer terug.

Wat betreft stemming speel ik op de lapsteel in open E of G. Verder eigenlijk altijd in standaardstemming omdat ik het anders te beperkend vind, speel niet de hele tijd slide namelijk.

zoon van Piet
17 april 2009, 14:39
( lege)conimex sambalpotjes!

die vintage uitvoering: langer en dunner, van dik glas.
de hedendaagse troep van C is niet te vreten en zit in slide-ongeschikte potjes..
( ik ben écht in alles vintage! )

barno
17 april 2009, 14:51
beste vind ik porcelein
iets zoals dit
http://ecx.images-amazon.com/images/I/31J1AV0DJ6L._SL500_AA280_.jpg
heb er nu weer geen wegens kapotgevallen. Zijn wat duurder maar hele warme klank.
Glas vind ik niks, tenzij van echte fles (veel dikker).

dit dus of metaal.

HalfBlindLefty
17 april 2009, 17:15
Een stuk afgezaagd bromfietsstuur uit +/- 1977 (had ik nog liggen toen ik ooit een slide zocht)

http://i283.photobucket.com/albums/kk282/HalfBlindLefty/slide.jpg

RobertoL
18 april 2009, 09:25
Ik doe dat het liefst overigens met een schroevendraaier.
Heb je er dan niet last van dat je weinig hoort? Ik vind het verschil heel groot tussen slide en schroevendraaier. Ik heb het een keer geprobeerd, maar het klonk nergens naar. Of gebruik je een dikke schroevendraaier?

Luca P
18 april 2009, 10:12
Man wat is dit moeilijk om te spelen.
M'n eerste slide stukje wat ik leerde was van de Dire Straits "Water of love".
Bij mij klettert de slide altijd tegen de frets aan. Super vervelend. Het gaat me beter af als ik boven de hals speel, maar dat ziet er zo duf uit. Of niet?
Zijn er gitaristen die zo spelen?

zoon van Piet
18 april 2009, 11:24
Man wat is dit moeilijk om te spelen.
M'n eerste slide stukje wat ik leerde was van de Dire Straits "Water of love".
Bij mij klettert de slide altijd tegen de frets aan. Super vervelend. Het gaat me beter af als ik boven de hals speel, maar dat ziet er zo duf uit. Of niet?
Zijn er gitaristen die zo spelen?

Dave Hole - en bij hem ziet het er nooit duf uit!

Mr.Fingers
18 april 2009, 11:26
een messing slide (groot) van Dunlop, en ik speel in gewone standaardstemming.

Portel
18 april 2009, 12:11
Ik speel met een stuk koperen buisje om mijn vinger.
Gewoon in standard EADGBE stemming, ik kan er nog niet zoveel mee.

Tupelo
18 april 2009, 15:41
Qua sound & feel bij verchroomd RVS gebleven.
Glas bevalt me niet.
Ook geen andere afmetingen, gewoon volle vinger slide, da pinky one.
Verder wel wat alternatieve stemmingen geprobeerd, maar ik kom er te weinig wegwijs mee, 't soleert zo fucking moelijk vind ik, en dat is toch vooral wat ik graag doe; walvisjes na. :D

Verder ideaal voor soundscaping met heel erg veel echo en tremelo, of om die mooie SY pieptoontjes te krijgen, wanneer het begint te oversturen, voordeel van slide is dat het op e.o.a. manier dan toch nog toon met sustain heeft.

Maar goed gewoon in E. dus, moeilijk genoeg, een halve open G. is voldoende voor mij. ;)

M Kactus
12 augustus 2009, 09:48
Het is gebeurd. Ik heb mijn favoriete slide stuk laten vallen, een glazen dunlop met dikke wand. Als vervanger kon ik enkel vlug aan een Dunlop 202 komen, een glazen met dunne wand, en dat staat me heel wat minder aan. Ook zit die nét te krap om mijn ringvinger.
Ik heb ook een verchroomde slide, maar die is véél te groot (28mm) en het geluid zint me niet echt. Nu dacht ik: Tijd om wat te experimenteren! Ik heb wat rondgezocht en ik kom uit op deze:

-Dunlop Moonshine: Porcelein, M en L
-Dunlop Blues Bottle: Glas, dikke wand en gesloten, S, M en L.

Wie heeft er ervaring met een porceleinen slide (klank?) en hoe groot is hij aan de binnenkant ? Te groot vind ik niet leuk om te spelen, maar te klein past natuurlijk niet. Ik hoopte dat iemand er eentje had en die kon opmeten voor me ? De drie plaatselijke gitaarwinkels verkopen geen enkele van deze. Dat vind ik al raar.

En de Blues Bottle ? Verschil in geluid omdat hij dicht is ? Ik verwacht van niet, maar de mojo ervan... Ik kan er niet aan weerstaan ;).

Edit: Ohja, het is voor Blues/Delta Blues op elektrisch en akoestisch.

RammerStein
12 augustus 2009, 11:06
Ik gebruik een bougiesleutel in normale stemming of drop d.
Ik kan er eigenlijk ook niet zoveel mee maar vind het wel leuk om met zo'n ding te pielen.

http://www.oos4t.com/webshop/images/25671900.jpg
Ik speel ermee zonder die staaf er doorheen natuurlijk;)

EuroCinema
12 augustus 2009, 11:27
Zo'n medium glazen van Dunlop. Ik had zo'n 15 jaar geen slide gespeeld, maar na een paar platen van Stanton Moore met Will Bernard en een concert van Derek Trucks kreeg ik weer zin. M'n ouwe metalen slides bevielen niet meer, glas wel. Ik speel in gewone stemming, heb ik me heel wat jaren geleden aangeleerd toen ik in een Stonescoverband de partijen van Mick Taylor moest spelen en dat lukt wonderwel. Nog niet op het podium gedaan lately. Misschien vrijdag wel eventjes!

koentjo
12 augustus 2009, 12:14
paar jaar geleden heb ik mn eerste slide gekocht, eentje van plexiglas.

Nu ben ik sinds een paar weken weer into slide gitaar, en heb zelf een stuk van een oud fietsenstuur gezaagd, een recht MTB stuur.

Werkt tot nu toe erg goed.

Ik heb nog niet gespeeld met verschillende vormen van stemming, wat i gebruikelijk voor blues?

M Kactus
12 augustus 2009, 12:21
Ik heb nog niet gespeeld met verschillende vormen van stemming, wat i gebruikelijk voor blues?

Open stemmingen. Open A, E en D, maar ook open G. Zelf heb ik nu de Eagles of Death Metal stemming ontdekt en ben er wel blij mee: Open G met de laagste snaar ook naar een G gestemd.

rocker_71
12 augustus 2009, 12:32
Ik heb deze. Ziet er cool uit, zit fijn en klinkt lekker.


http://www.samash.com/wcsstore//root/Thumbnails/tn_D/D258XXXXX_th.jpg

Electro Dan
12 augustus 2009, 14:16
Waar'k tegenwoordig mee experimenteer is volgende opstelling:

Brass-slide
E-Bow
Overdrive

Soundscaping van hier tot in Tokyo... Alleen zien dat je de juiste pup kiest, want 't volume is moeilijk te controleren.
Heeft zelfs zijn weg gevonden tot een nummer...

Michael AE
12 augustus 2009, 17:24
Ik heb deze. Ziet er cool uit, zit fijn en klinkt lekker.


http://www.samash.com/wcsstore//root/Thumbnails/tn_D/D258XXXXX_th.jpg

Die heb ik ook, overigens op aanrader van René van Barneveld. Prima ding. Klinkt het beste van alles dat ik heb geprobeerd.

Chris Winsemius
12 augustus 2009, 17:28
Die heb ik ook, overigens op aanrader van René van Barneveld. Prima ding. Klinkt het beste van alles dat ik heb geprobeerd.

Tres Manos!!! ;)

Meestal gebruik ik 'n glazen slide maar die "RvB-approved slide" ga ik zeker ook proberen!

Les Paul R8
12 augustus 2009, 20:59
De moonshine en de Joe Perry vind ik niet veel verschillen. De moonshine is bij mij favoriet voor acoustisch. De Blues bottle heeft absoluut mojo, maar speelt en klinkt wat minder fijn dan porselein. Ze zijn er in verschillende maten, dus je zal toch ff moeten gaan meten.

Ibanez666
12 augustus 2009, 21:47
Hoe zit het eigenlijk met die settings als open g en d? Als je meerdere nummers speelt met verschillende akkoorden schemas, heb je dan ook meerdere settings nodig?

Les Paul R8
12 augustus 2009, 21:54
Hoe zit het eigenlijk met die settings als open g en d? Als je meerdere nummers speelt met verschillende akkoorden schemas, heb je dan ook meerdere settings nodig?

Je kan in principe elk akkoord in die open stemming pakken, alleen de grepen worden anders. Dat is wel even wennen in het begin ;) Ik heb zelf de open d stemming als erg inspirerend ervaren. Je gaat ineens hele andere dingen spelen.

Kijk anders eens op http://www.looknohands.com/chordhouse/guitar/index_rb.html
en kies daar een andere stemming, dan zie je hoe alles verandert.

Ibanez666
12 augustus 2009, 22:42
Je kan in principe elk akkoord in die open stemming pakken, alleen de grepen worden anders. Dat is wel even wennen in het begin ;) Ik heb zelf de open d stemming als erg inspirerend ervaren. Je gaat ineens hele andere dingen spelen.

Kijk anders eens op http://www.looknohands.com/chordhouse/guitar/index_rb.html
en kies daar een andere stemming, dan zie je hoe alles verandert.

ah theorie, leuk! (NOT ;) )

in ieder geval bedankt, ik zal er eens wat mee gaan doen, heb twee metalen slides liggen hier, een van 2 vingers en een van 3 vingers breed

M Kactus
13 augustus 2009, 05:35
ah theorie, leuk! (NOT ;) )

in ieder geval bedankt, ik zal er eens wat mee gaan doen, heb twee metalen slides liggen hier, een van 2 vingers en een van 3 vingers breed

Oh, maar bij slide hoort niet altijd theorie. Ik ben zelf uiterst beperkt op theoretisch vlak, maar een open stemming geeft je wel een akkoord door een barré te zetten. En dus klinkt een slide altijd goed in open D,G,A,E, meer weet ik niet :)

Bedankt iedereen voor de info, en bedankt Les Paul R8, om mijn vermoeden te bevestigen ;) Dat de Joe Perry-sig (die ik eerlijk gezegd niet zo heel mooi vind, maar dat komt misschien doordat ik niks heb met Perry) niet zo erg verschilt van de andere porceleinen gevallen.

Binnenkort toch maar eens naar een andere muziekwinkel om er weer een paar te gaan halen. Net de actie verhoogd en herstemd, alles stond klaar om weer te gaan sliden, maar met die dunne glazen slide klinkt het al snel te klein...