PDA

View Full Version : Opstartproblemen!!!



Superstick
16 april 2009, 18:14
OK, even een vraagje. Laat ik voorop stellen dat ik niet erg handig ben (vijfjes handvaardigheid). Wel muzikaal, maar dat maakt voor je linkerhand (in mijn geval de akkoorden-pak-hand) dus geen zak uit.
Ik speel nu een week of 3-4. Toch wel elke dag een uur. Handen worden langzaam aan sterker (erg langzaam...) en ook het eelt komt (dat gaat sneller).
Akkoorden ga ik steeds ietsje beter pakken. Alleen is het probleem, dat wanneer ik een akkoord vast heb, en dan de gitaar 3 keer aanslaat, tonen weer beginnen te kraken (meestal de dunste B en E snaar). Nogal frustrerend, omdat ik weet dat ik m wel kan pakken, maar blijkbaar niet vasthouden. Ik vroeg me eigenlijk af, of dit bij jullie ervaren spelers een bekend probleem is....
Daarnaast heb ik ook nogal moeite met het D-Akkoord. Ik kan m pakken, maar eigenlijk alleen de 1e minuut. Daarna zijn mijn vingers eigenlijk al 'te moe' voor dit akkoord.... Ook normaal?

Acousticaster
16 april 2009, 18:30
OK, even een vraagje. Laat ik voorop stellen dat ik niet erg handig ben (vijfjes handvaardigheid). Wel muzikaal, maar dat maakt voor je linkerhand (in mijn geval de akkoorden-pak-hand) dus geen zak uit.
Ik speel nu een week of 3-4. Toch wel elke dag een uur. Handen worden langzaam aan sterker (erg langzaam...) en ook het eelt komt (dat gaat sneller).
Akkoorden ga ik steeds ietsje beter pakken. Alleen is het probleem, dat wanneer ik een akkoord vast heb, en dan de gitaar 3 keer aanslaat, tonen weer beginnen te kraken (meestal de dunste B en E snaar). Nogal frustrerend, omdat ik weet dat ik m wel kan pakken, maar blijkbaar niet vasthouden. Ik vroeg me eigenlijk af, of dit bij jullie ervaren spelers een bekend probleem is....
Daarnaast heb ik ook nogal moeite met het D-Akkoord. Ik kan m pakken, maar eigenlijk alleen de 1e minuut. Daarna zijn mijn vingers eigenlijk al 'te moe' voor dit akkoord.... Ook normaal?

(Helaas) normaal. Zeker de D is een vrij onnatuurlijke vorm voor je hand (je vingers heel dicht bij elkaar op een rotafstand op de hals). Grotendeels blijft het toch oefenen oefenen oefenen. Twee tips:

- Niet te lang oefenen (kan je hele lelijke spier-/peesproblemen van krijgen). Zodra je iets voelt, stop even en ga pas weer verder na zeker een kwartier rust.
- Check de actie (de afstand van de snaren tot het fretboard: hoe kleiner de afstand, hoe minder kracht nodig is om de snaren te fretten) of laat dat doen. Kan best zijn (zeker bij een niet al te dure gitaar) dat de actie te hoog staat. Zelf geen flauw idee hoe hoog die moet zijn (ik ben van de tweede groep: lekker overlaten aan mensen die weten wat ze doen), maar volgens mij zijn er hier wel mensen die dat weten.

Succes!

freddy
16 april 2009, 18:51
(Helaas) normaal. Zeker de D is een vrij onnatuurlijke vorm voor je hand (je vingers heel dicht bij elkaar op een rotafstand op de hals). Grotendeels blijft het toch oefenen oefenen oefenen. Twee tips:

- Niet te lang oefenen (kan je hele lelijke spier-/peesproblemen van krijgen). Zodra je iets voelt, stop even en ga pas weer verder na zeker een kwartier rust.
- Check de actie (de afstand van de snaren tot het fretboard: hoe kleiner de afstand, hoe minder kracht nodig is om de snaren te fretten) of laat dat doen. Kan best zijn (zeker bij een niet al te dure gitaar) dat de actie te hoog staat. Zelf geen flauw idee hoe hoog die moet zijn (ik ben van de tweede groep: lekker overlaten aan mensen die weten wat ze doen), maar volgens mij zijn er hier wel mensen die dat weten.

Succes!


Het is zeker geen probleem van minder dure gitaren als de actie niet goed is,heb ooit een Santa Cruz in handen gehad waarvan de actie ronduit beroerd was en dat zijn toch absolute top gitaren.
Voor een goede afstelling even kijken op de site van Don Hofstee of Eltjo Hasselhof, als er niets van klopt kan je dit beter laten doen door een vakman het is onbegonnen werk om dit (zeker voor een beginner) zelf te doen.
Het is erg demotiverend om op een slecht afgestelde gitaar te leren spelen,het is echt niet zo duur om dit te laten doen en zijn geld altijd waard.

Nemo
16 april 2009, 21:07
Je speelt pas 3-4 weken, dus verwacht niet dat je vingers al zo snel wennen. Blijf gewoon lekker akkoordjes spelen, en je merkt vanzelf wel dat het steeds makkelijker wordt en je vinger eraan wennen. Trouwens, je hebt moeite met het lang vasthouden van 1 akkoord, maar als je hem een paar keer aanslaat, kan je toch weer naar een ander akkoord overstappen, voor de variatie, of ben je nog niet zo ver? :P

Muzieknono
17 april 2009, 07:16
Gewoon blijven oefenen en iedere keer controleren of je vingers goed staan, ik merk zelf dat het handig is mijn nagels goed kort te houden.
Op den duur ga je minder kracht gebruiken waardoor het ook makkelijker is vol te houden.
Succes Mvgr. Dirk Jan :B

Superstick
17 april 2009, 08:43
Heren (volgens mij alleen heren),

Bedankt voor de reacties (Dirk-Jan, zo heet ik toevallig ook!).
Ik had ook niet verwacht na een week of 4 perfect te kunnen spelen (stiekem wel gehoopt misschien?). Dus volhouden ga ik zeker doen! Ik wil dit al kunnen sinds klein jongetje, en in het bijzonder sinds Nirvana Unplugged. Dat album is toch al een tijdje uit geloof ik :???:
Maar goed, onder het motto 'beter laat dan nooit' dus!
Nogmaals bedankt voor alle reacties. Ik ga hard aan de slag, en wanneer ik een beetje redelijk liedjes kan begeleiden, ben ik super gelukkig! Kan nog een beetje zingen ook, dus volgens mij wordt het dan een hobby die alleen maar leuker wordt!

Superstick
17 april 2009, 08:52
Je speelt pas 3-4 weken, dus verwacht niet dat je vingers al zo snel wennen. Blijf gewoon lekker akkoordjes spelen, en je merkt vanzelf wel dat het steeds makkelijker wordt en je vinger eraan wennen. Trouwens, je hebt moeite met het lang vasthouden van 1 akkoord, maar als je hem een paar keer aanslaat, kan je toch weer naar een ander akkoord overstappen, voor de variatie, of ben je nog niet zo ver? :P

En ja, dat is waar, ik kan wisselen (zij het nog erg langzaam).
Maar ik heb een akkoord vast, dan wil ik m even in een leuk ritme spelen (want mijn ritme-gevoel is vrij aardig, dus rechterhand is niet echt een probleem). Maar als ik ze enthousiast aansla, gaan ze vaak snel 'kraken'. Maar ik denk inderdaad dat dat een combinatie van kracht en techniek is (dus eigenlijk het gebrek daaraan). Het jammere is dus, dat mijn rechterhand bijv. heel leuk knocking on heavens door kan spelen, maar de linkerhand is daar nog (lang) niet aan toe. Maar goed, we houden vol! Bedankt Nemo!

Buzz
17 april 2009, 11:30
Toch lijkt me dit verhaal vooral een zaak van actie afstellen. In de eerste plaats aan de top nut. Het D-akkoord lijkt mij nou echt geen krachtproef. Als het dat op deze gitaar wel is, dan kun je nog lachen als je aan barré-akkoorden toekomt...
Even sleufjes laten uitvijlen door iemand die er verstand van heeft.

Don Capo
17 april 2009, 11:37
Buzz, met alle respect, de goede man speelt 3-4 weken gitaar. Pijntjes en onmogelijke grepen zijn dan, bij ELKE gitaar een veel voorkomend probleem. Natuurlijk kan je je gitaar ten allertijde proffesioneel laten afstellen maar m.i. is veel oefenen het sleutelwoord in deze.

freddy
17 april 2009, 12:31
Buzz, met alle respect, de goede man speelt 3-4 weken gitaar. Pijntjes en onmogelijke grepen zijn dan, bij ELKE gitaar een veel voorkomend probleem. Natuurlijk kan je je gitaar ten allertijde proffesioneel laten afstellen maar m.i. is veel oefenen het sleutelwoord in deze.

Helemaal waar wat je zegt, de pijntjes zullen er altijd wel zijn toch sluit ik me aan bij Buzz op een goede afgestelde gitaar zullen ze sneller verdwijnen.
De gitaren die ergens in een hoekje staan omdat ze niet lekker spelen zijn niet te tellen, zeker voor een beginner zijn zulke gitaren ontmoedigend.
Mijn gitaren zijn netjes afgesteld, als ik in een zaak er een paar uitprobeer merk ik direct het verschil, het is gewoon niet prettig om er op te spelen en dan gaat het soms over top gitaren met de prijs heeft het niets te maken.

Superstick
17 april 2009, 14:09
Hmmm, ja, dan ga ik binnenkort nog even checken. Ach, ik heb maandag toch les, dan vraag ik de leraar wel even of hij denkt dat deze beter kan worden afgesteld.
Ik weet wel, dat de man in de winkel de gitaar 'zo slap mogelijk' ging afstellen zodat het lichter is om te spelen. Alleen vond ik het toen net kattengejank. Klonk voor geen meter! Nu heb ik m zelf (mbv stemkastje) gestemd, en nu klinkt-ie veel beter! Misschien is het wel iets zwaarder, maar ja, ik wil wel iets moois horen!

freddy
17 april 2009, 19:20
Hmmm, ja, dan ga ik binnenkort nog even checken. Ach, ik heb maandag toch les, dan vraag ik de leraar wel even of hij denkt dat deze beter kan worden afgesteld.
Ik weet wel, dat de man in de winkel de gitaar 'zo slap mogelijk' ging afstellen zodat het lichter is om te spelen. Alleen vond ik het toen net kattengejank. Klonk voor geen meter! Nu heb ik m zelf (mbv stemkastje) gestemd, en nu klinkt-ie veel beter! Misschien is het wel iets zwaarder, maar ja, ik wil wel iets moois horen!

Afstellen is helemaal iets anders dan stemmen.

Superstick
17 april 2009, 19:40
Afstellen is helemaal iets anders dan stemmen.

Ja, dat begrijp ik best freddy. Maar ik bedoel, dat hij de snaren iets lichter ging spannen (anders stemmen), zodat de snaren iets slapper staan en het zo dus iets lichter wordt. Maar toen vond ik het geluid matig.

snaarplukker
18 april 2009, 13:07
Ja, dat begrijp ik best freddy. Maar ik bedoel, dat hij de snaren iets lichter ging spannen (anders stemmen), zodat de snaren iets slapper staan en het zo dus iets lichter wordt. Maar toen vond ik het geluid matig.
Door verandering van klimatische omstandigheden werk het hout en veranderd daarmee de stemming. In de winkel had hij de juiste stemming ingesteld en was het bij thuiskomst vals geworden. Daar moet je het opnieuw stemmen.
Het beste kan je een aantal accoorden steeds herhalen. Doe dat elke dag 4x 15-20minuten. Zodra je dat feilloos kent neem je steeds meer accoorden erbij tot je een liedje kan onthouden.

Superstick
21 april 2009, 19:44
Toch lijkt me dit verhaal vooral een zaak van actie afstellen. In de eerste plaats aan de top nut. Het D-akkoord lijkt mij nou echt geen krachtproef. Als het dat op deze gitaar wel is, dan kun je nog lachen als je aan barré-akkoorden toekomt...
Even sleufjes laten uitvijlen door iemand die er verstand van heeft.

Thanks Buzz! Ik had vandaag les, en toen ging ik even op de gitaar van de leraar spelen. Daar was de actie veel lager en het ging veel beter! Ik denk das een hele dure, maar nee hoor! En nu heb ik die van mij in de winkel achtergelaten. Als het goed is kan ik m morgen ophalen (ik hoop het, want ik mis m nu al!). En dat terwijl ik eigenlijk nog niet eens echt kan spelen. Jongens, wat gaat er in godsnaam met me gebeuren wanneer ik dat wel kan? :noob::ok:

Fingerpick
21 april 2009, 23:11
Jongens, wat gaat er in godsnaam met me gebeuren wanneer ik dat wel kan? :noob::ok:

Immer jeukende vingers !!!

psluijter
22 april 2009, 10:25
En mocht je al zover zijn, dat je Nirvana Unplugged kan spelen, denk er dan aan, dat op dat album alle snaren een halve toon lager zijn gestemd.

Superstick
22 april 2009, 11:54
En mocht je al zover zijn, dat je Nirvana Unplugged kan spelen, denk er dan aan, dat op dat album alle snaren een halve toon lager zijn gestemd.

Ja dat heb ik al gelezen idd! Maar daar ben ik zeker nog niet aan toe. Eerst eens kijken of dat ding is aangepast vanmiddag. Scheelt echt een slok op een borrel!

espike
22 april 2009, 13:03
Wat ook altijd helpt, is af en toe even stoppen, en kijken hoe je t accoord 'pakt'
Even voor de theorie: de bedoeling is, dat je druk uit oefent op het middenpunt tussen frets. precies in t midden van eht vakje dus. Vaak bij moeilijke grepen, zit je heel dicht tegen de fret aan, waardoor je ook last krijgt van fretbuzz
standaard truuk met een oD accoord: zet de gitaar op je linker knie,, en buig je linker elleboog verder naar buiten, dan wordt ie ineens een stuk makkelijker.
Leer je ook aan om je rug recht te houden, met een actieve zit wordt je minder snel moe met spelen.
Accoorden lang vast houden blijft pijnlijk b.t.w. Voor je vingers, en ook voor oefening, kan je ze beter proberen te wisselen A, D, E is dan een leuke combinatie. Dit leert je gelijk blindelings de grepen te pakken, en klinkt ook nog eens leuk voor wat ritme.

Superstick
22 april 2009, 13:24
A, D, E is dan een leuke combinatie. Dit leert je gelijk blindelings de grepen te pakken, en klinkt ook nog eens leuk voor wat ritme.

Ik doe meestal G, D, E en G, D, C.
Volgens mij is dat nml knocking on heavens door :cooler:

Superstick
22 april 2009, 18:08
Nog even een vraagje (van een leek). De man van de winkel heeft gelijk een nieuw setje snaren erop gezet (vraag me niet om de maat & merk). Moeten die dingen soms worden ingespeeld? Hij is goed gestemd, maar klinkt een beetje "ijzerig", als je begrijpt wat ik bedoel. Dat was de vorige keer in het begin ook, maar daarna minder. Zelf vermoed ik dus dat ze wellicht moeten worden ingespeeld. Zou een meer ervaren speler dit vermoeden kunnen bevestigen, danwel weerleggen?

spar
24 april 2009, 16:44
Nog even een vraagje (van een leek). De man van de winkel heeft gelijk een nieuw setje snaren erop gezet (vraag me niet om de maat & merk). Moeten die dingen soms worden ingespeeld? Hij is goed gestemd, maar klinkt een beetje "ijzerig", als je begrijpt wat ik bedoel. Dat was de vorige keer in het begin ook, maar daarna minder. Zelf vermoed ik dus dat ze wellicht moeten worden ingespeeld. Zou een meer ervaren speler dit vermoeden kunnen bevestigen, danwel weerleggen?

Zo ervaren ben ik niet maar dat klopt wel ja. De meeste mensen vinden 't geluid van verse snaren 't lekkerst klinken, maar dat geluid heb je (helaas voor sommige) al snel weggespeeld.

Ik had trouwens (ook) een veel te hoge actie op mn 1e gitaar (die ik een aantal maanden geleden heb gekocht), en had al snel de problemen die jij opnoemt. Vingers snel moe, akkoorden moeilijk te houden, etc.

rijsberman
24 april 2009, 22:39
Ik doe meestal G, D, E en G, D, C.
Volgens mij is dat nml knocking on heavens door :cooler:

Per maat: G, D, A7, A7, G, D, C, C

A7 lijkt erg op C, het verschil is of je een A of een C speelt op de 5e snaar (tweede van boven). Ik vind zelf in dit liedje de A7 veel beter klinken dan de E. :)