PDA

View Full Version : Krakend geluid bij presence boven de 7



llahsraM
16 april 2009, 12:12
Als ik de presence potmeter van mijn jtm45 boven de 7 zet gaat mijn geluid heel erg kraken wanneer ik speel. Wat kan dit zijn?

er zit een 0.1uf 160volt cap op de potmeter. Kan dat het probleem zijn?
Ik heb ook nog een 0.12uf 400volt cap liggen maar dat is waarschijnlijk weer te veel?

Alvast bedankt

nico verduin
16 april 2009, 15:19
Als ik de presence potmeter van mijn jtm45 boven de 7 zet gaat mijn geluid heel erg kraken wanneer ik speel. Wat kan dit zijn?

er zit een 0.1uf 160volt cap op de potmeter. Kan dat het probleem zijn?
Ik heb ook nog een 0.12uf 400volt cap liggen maar dat is waarschijnlijk weer te veel?

Alvast bedankt160V is ruimschoots voldoende. Klinkt als mogelijke oscillatie

llahsraM
16 april 2009, 17:09
wat kan ik daar aan doen? of is daar niet zomaar een oplossing voor?
(is dit slecht voor de versterker? of kan het geen kwaad?)

nico verduin
16 april 2009, 17:47
In dit soort gevallen is een scope onontbeerlijk. Wordt zoeken naar de oorzaak. En btw. oscillatie kan niet goed zijn voor de amp

llahsraM
16 april 2009, 18:08
misschien dat ik de oorzaak weet. Ik ben namelijk een knoeierd. Toen ik die 0,1uf op de presence pot had gesoldeerd viel er een klein klein druppeltje in de potmeter.. (geen tin volgens mij maar vet)

En ik ben voor dat ik die 0,1uf cap soldeerde er eerst op gaan staan :soinnocent: ik was hem namelijk kwijt. en het draad wat uit die cap loop is een beetje kapot gegaan.

Misschien zit hier de fout? of kan het dat kraken niet veroorzaken. Als de presence pot onder de 7 zit ongeveer hoor je helemaal geen kraak of iets.

nico verduin
16 april 2009, 18:19
Wel lekker die halve informatie:confused: Gooi er eerst maar de goede onderdelen in.....

llahsraM
16 april 2009, 18:32
Wel lekker die halve informatie:confused: Gooi er eerst maar de goede onderdelen in.....

dat had ik inderdaad beter gelijk er bij moeten zeggen!

cluseau
17 april 2009, 07:52
(geen tin volgens mij maar vet)

En ik ben voor dat ik die 0,1uf cap soldeerde er eerst op gaan staan

VET?.....http://home.casema.nl/jajop/cluseau/hemademedoit.gif
Je bent toch geen loodgieter? http://home.casema.nl/jajop/cluseau/hit.gif
Spuit de potmeter ff schoon met contactspray (geen WD40), dan zal het wel weg zijn.


Capjes zijn bullitproof tot maat 45.

Frans