PDA

View Full Version : Soleren



Soulflyhigh
20 maart 2003, 21:11
Hallo,

Ik ben nu een tijdje bezig met gitaar spelen en kan al aardig wat leuke (metallica) riffjes spelen. Ik wilde nu beginnen met soleren. Op internet is veel te veel te vinden. ik weet nu niet waar ik meot beginnen. Who helps me out?

Thanx Soulflyhigh

Negative K3 fan
20 maart 2003, 21:24
probeer eens met wat makkelijke solo's (nirvana?) ga dan steeds verder met moeilijkere solo's of probeer stukjes van solos te spelen. Probeer ook de theorie erachter te leren, toonladders e.d. op http://www.cyberfret.com staan een paar leuke videos met licks uit solos met allerlei uitleg enzo erbij, dus daar kun je eens beginnen.

Soulflyhigh
20 maart 2003, 22:46
ja dank die had ik al geprobeerd. Fade to black van kirk en nothing else matters. mijn gitaar leraar had mij nu de 5 patronen van de pentatonische toonladder gegeven en daar ben ik nu een beetje aan het pielen.

Thanx :smile: Soulflyhigh

moretel
20 maart 2003, 23:50
Pomp die penta ladders erin, daarna de ionische ladders en modes, verder is het ook leuk om de majeur en mineur pentatonische ladders gecombineerd op bv. powerchords te spelen.
Dan de andere mineurladders.
Aandacht besteden aan theorie, jammen op backingtracks en samenspelen met andere muzikanten en veel spelen, naspelen van solo's leer je veel van maar is slechts een onderdeel.

Soulflyhigh
21 maart 2003, 23:24
Thanx voor je hulp Moretel

Ik blijf lekker pentatonisch pielen, heb net ff de nieuwe total guitar gehaald met wat lekkere backing tracks :smile:

moretel
22 maart 2003, 10:56
Guitar Technique is ook een erg mooi blad, niet echt goedkoop maar mooie backingtracks en allerhande licks e.d. van jazz/blues tot metal.
Ik kan vaak uren op 1 track spelen, wat belangrijk is om verband te kunnen zien tussen de verschillende patronen en deze te verbinden, het helpt om de accoorden voor te stellen en daar de ladder omheen te bouwen, ze noemen dit het CAGED systeem, zoek er maar eens op op internet.
Als de pentatonische ladders erin zitten is de stap van de ionische ladder en modes niet ingewikkeld meer.

Soulflyhigh
24 maart 2003, 16:22
Ah dank je. Maar de Ionische ladders zijn dat de phygrische, ioinsche, lydische enz. of niet want ik had wat op http://www.wholnote.com gevonden daar stonden die toonladders.

Thanx again Soulflyhigh

Soulflyhigh
24 maart 2003, 16:29
Ah dank je. Maar de Ionische ladders zijn dat de phygrische, ioinsche, lydische enz. of niet want ik had wat op http://www.wholnote.com gevonden daar stonden die toonladders.

Thanx again Soulflyhigh

moretel
24 maart 2003, 16:38
De majeurladder zoals we die kennen van do re mi etc. bestaat uit zeven tonen.
De intervallen staan vast. Door nu elke keer op een andere toon van de ladder te starten en van daaruit weer 7 noten uit die majeurladder te spelen krijg je de modes.
De intervallen veranderen en daar is het waar het omdraaid,
Satriani en Vai gebruiken vaak de lydische mode, maar alles staat of valt met de gebruikte accoorden. Toonladder en accoorden waarover gespeeld wordt.

henksjaak
26 maart 2003, 13:41
Op 2003-03-24 16:38, schreef moretel:
De majeurladder zoals we die kennen van do re mi etc. bestaat uit zeven tonen.
De intervallen staan vast. Door nu elke keer op een andere toon van de ladder te starten en van daaruit weer 7 noten uit die majeurladder te spelen krijg je de modes.
De intervallen veranderen en daar is het waar het omdraaid,
Satriani en Vai gebruiken vaak de lydische mode, maar alles staat of valt met de gebruikte accoorden. Toonladder en accoorden waarover gespeeld wordt.




dit is echt een goed topic man precies wat ik zocht

theorie van het toepassen van toonladders zodat ze samenvallen met de accoorden die gespeeld worden; ik speel dus jazz/fusion/black gospel achtige muziek en daar komen soms wel wat dim en add9 blabla dingen invoor dus moet soms weleens met de toonladder meespelen, alleen ik onthoud dan wat ik doe maar ik wil ook precies weten wat ik theoretisch doe

moretel
26 maart 2003, 13:47
Boeken, tijdschriften, overal haal ik het vandaan maar het belangrijkste is elke dag even , half uurtje aandacht ervoor gecombineerd met techniek oefeningen, half uurtje jammen op tracks om een en ander uit te proberen.

henksjaak
27 maart 2003, 11:42
Op 2003-03-26 13:47, schreef moretel:
Boeken, tijdschriften, overal haal ik het vandaan maar het belangrijkste is elke dag even , half uurtje aandacht ervoor gecombineerd met techniek oefeningen, half uurtje jammen op tracks om een en ander uit te proberen.


okay ken jij goede boeken of bladen of oefening of jamtracks?

moretel
27 maart 2003, 12:03
Guitar Technique is een erg goed blad, propvol oefenmateriaal van slag tot solo en van klassiek tot heavy metal, met voorbeelden en backingtracks, echt iets voor de serieus oefende gitarist, zeer de moeite waard om er eens naar op zoek te gaan.
Verder geen tot nauwelijks interviews en extra ballast.

Rutger
27 maart 2003, 12:51
Waar kun je Guitar Technique krijgen? Ik heb al in verschillende boekwinkels gezocht, of is ie alleen bij muziekzaken verkrijgbaar?

Soulflyhigh
27 maart 2003, 14:04
Ja ik kan hem ook niet vinden

moretel
27 maart 2003, 14:47
Ik koop hem bij Ribberink in het stadshart (overdekte deel).

Volgens mij kun je dat soort bladen altijd bestellen bij de betere boekhandel.

Rutger
27 maart 2003, 15:05
thanx, ik ga eens kijken

Robs
28 maart 2003, 11:41
Mocht je nog in Amsterdam komen: de American Bookcenter in de Kalverstraat heeft'em zeker: die puilt uit van dat soort buitenlandse muziek bladen. Sowieso een coole winkel trouwens, met veel muziekboeken en voor de liefhebber (count me out, maar toch) een hoop fantasy toestand...