PDA

View Full Version : Studio twijfels



johns
16 april 2009, 09:10
Ah, studio is een te groot woord eigenlijk. Vroeger nam ik op op een Fostex vier sporen recorder en nu gebruik ik een computer om op te nemen. Nou zit ik met m'n neef in een discussie verslingerd over wat beter is.

Hij gebruikt dingen als amplitube, stealth plug (of een stealth pedal oid) en heeft vrijwel niets aan hardware (voor)versterking of effecten. Z'n computer doet dus alles.

Ik heb zelf de voorkeur om de computer vooral te gebruiken als opnameapparaat. Komt nog bij dat ik meestal Ardour (linux) gebruik. Voor windows heb ik geen goedkope alternatieven gevonden die ik net zo makkelijk vind werken.

Wat ik me dus afvraag is of de ene manier op termijn nou beter is dan de andere. Mijn idee is dat ik wil dat de pc alles opneemt wat ik 'm via de geluidskaart voer en hooguit effecten als wat galm of ruisonderdrukking toepas op tracks of complete opnames. Hij roept dat je met software amps meer keuzes hebt en minder ruis omdat je vanaf het gitaarsingnaal eigenlijk volledig digitaal werkt.

Mijn manier werkt nu voor me, maar omdat ik toch moet investeren in nieuwe spullen kan ik nu nog de keuze maken om over te stappen. Dus betere geluidskaart en beter mengpaneeltje (nu resp. soundblaster live en Behringer) kopen of een stealthplug en Amplitube oid. En Windows, dat moet ik dan ook nog hebben natuurlijk. Of een mac :)

stevie_vp
16 april 2009, 12:28
Ik denk dat het in bijna alle gevallen beter is om echte amps en mics te
gebruiken dan moddelers. En dus je pc puur als recorder genuiken...
Een mod blijft toch wat nep klinken.
Probleem is wel dat een hoop écht apparatuur nodig hebt om wat meerdere
sounds te creeeren. Wat weer een hoop geld kost.

Dus... Wil je gewoon wat experimenteren voor niet teveel geld
en demotjes maken, zou ik voor de veelzijdige goedkope mods gaan.
Wil je écht resultaat, neem dan idd the real thing. Dat is ook een betere
investereing voor de toekomst...

/
s

johns
16 april 2009, 13:00
Hm, momenteel gebruik ikzelf vooral een Pod 2, maar die 'real thing' opzet lijkt me handig als iemand anders ook iets opneemt. Die kan dan z'n eigen spullen gebruiken en hoeft niet met 'mijn' virtuele versterkers aan de slag.

oorzaak
16 april 2009, 14:00
Wat ik me dus afvraag is of de ene manier op termijn nou beter is dan de andere. Mijn idee is dat ik wil dat de pc alles opneemt wat ik 'm via de geluidskaart voer en hooguit effecten als wat galm of ruisonderdrukking toepas op tracks of complete opnames. Hij roept dat je met software amps meer keuzes hebt en minder ruis omdat je vanaf het gitaarsingnaal eigenlijk volledig digitaal werkt.

Als je gaat opnemen met de computer moet het analoge signaal van gitaar/ microfoon/ mixer digitaal gemaakt worden. En dan blijkt dat de standaard geluidskaart van een computer altijd prut is - ook van de Mac, dames en heren, en ik kan het weten. Je eerste investering zou moeten zitten in ofwel een andere geluidskaart, ofwel een apparaat dat dat zelfstandig het geluid digitaliseert en dan via usb of firewire het signaal doorgeeft aan de computer. En mengtafel of losse interface of wat dan ook. In ieder geval: hardware (met drivers voor de communicatie met de computer). De keuze van deze hardware heeft meestal ook gevolgen voor de prestaties van je recording software.

Dan het opnemen van de gitaar. Je neemt altijd op wat er via je mengtafel (of wat dan ook) binnenkomt in de computer. Als je software amps gebruikt, hoor je op de monitor misschien wel een Marshall stack brullen, maar als je je opgenomen WAV of AIFF file beluistert zonder plugin hoor je gewoon je directe geluid. De plugins kleuren het in. Voordeel is dat je achteraf nog van alles met je geluid kunt doen. Ik ken ook wel mensen die zweren bij bij deze manier van werken.

Zelf vind ik echter de nadelen groter. Allereerst: als gitarist heb ik een bepaald gevoel bij mijn geluid en de manier waarop het geluid reageert op mijn spel. Plugins reageren naar mijn mening anders dan een versterker, veel vlakker en indirecter. Verder denk ik als gitarist dat het basisgeluid van je gitaar gevormd wordt door je voorversterker en ik heb nog steeds geen plugin gehoord die ik zo lekker vind klinken als mijn Koch Twintone :seriousf: Punt is wel dat ik ook optreed en in de loop van jaren mijn spullen heb uitgebreid; als je nu vanaf nul moet beginnen en niet wilt gaan optreden, kan ik me voorstellen dat je naar software neigt.

Wat ik wel doe als het gitaargeluid er eenmaal op staat: soms wat laag weghalen zodat de gitaar de bas niet in de weg zit, soms wat compressen zodat mijn enthousiaste spel iets minder pieken heeft, soms wat bijkleuren met extra effecten als dat bij het nummer past (galm, echo, of een gek effect). Nadeel van effecten in dit stadium is dat je er niet meer op kunt reageren met je spel, maar het gaat mij dan meer om het inpassen in de totale productie.

En wat ruis betreft: als je goede spullen gebruikt en alles goed inregelt, hoef je geen last te hebben van ruis. Ja, als ik de Koch flink op scheuren zet en in trap mijn wah pedaal in, dan ruist er weleens wat. Maar in het totaalgeluid van een nummer hoor je dat niet eens terug.

johns
16 april 2009, 14:16
Kijk twee meningen die ruwweg overeen komen en ook nog eens lekker aansluiten bij de mijne.

Voor optreden is het simpel, ik heb een marshall 30W buizentop en de rest van mijn 'gear' bestaat uit een delay, distortion en wah die ik wel meeneem maar zelden gebruik.

Voor opnemen vind ik een Pod wel lekker, maar ik wil ook die marshall op kunnen nemen als de buren een keer niet thuis zijn. Of een acoustische gitaar. Of (niet mijn) zang.

Die geluidskaart is aardig maar wordt zsm vervangen door een pci kaart van M-Audio. Ik hoor wel aardige dingen over de 2496 en die valt wel binnen mijn budget, dusch..

Het lijkt erop dat mijn idee voor mij toch het juiste blijkt te zijn. Misschien wat spullen vervangen op termijn, zoals het mengpaneel, maar dat heeft geen haast. Ik heb niet de indruk dat hij het geluid kleurt en ruis valt ook wel mee.

robventieldop
16 april 2009, 20:27
Hier nog zo een. In de loop der jaren aardig wat spullen verzameld en ook ik wil niets anders dan de computer als opneemgeval. Uiteraard ben ik niet blind voor de voortschrijdende techniek en zie ook wel wat voordelen. De zolder is nog lang niet af-verherbouwd dus ik heb de tijd, en ik lees me hier suf. Kan iemand mij op weg helpen; ik zoek een mogelijkheid om zeg maar 8 sporen op te nemen en die achteraf te kunnen bewerken. Dus opnemen wat ik wil, en vanaf de computer per kanaal weer terug door de tafel om met mijn verschillende 'ouderwetse' apparatuur bij te draaien en zo. Ik vind een rack toch makkelijker knopjes draaien.

oorzaak
20 april 2009, 22:08
Kan iemand mij op weg helpen; ik zoek een mogelijkheid om zeg maar 8 sporen op te nemen en die achteraf te kunnen bewerken. Dus opnemen wat ik wil, en vanaf de computer per kanaal weer terug door de tafel om met mijn verschillende 'ouderwetse' apparatuur bij te draaien en zo. Ik vind een rack toch makkelijker knopjes draaien.

Bedoel je: 8 gescheiden sporen tegelijk opnemen, zoals je een live band(je) zou opnemen, of bedoel je dat je in je eentje ongeveer 8 verschillende sporen gaat vullen?

pol
27 april 2009, 16:03
Als ik hoor wat sommigen doen met niks anders dan directe di opnames van gitaar en plugins moet ik toch toegeven dat het resulaat niet zoveel moet onderdoen voor de echte versterkers. + het handige is dat je kan blijven bijregelen op die cleane d.i. tracks, en als je wil kan nog altijd reampen door een echte gitaarversterker en heel wat experimenteren met microposities en instellingen.

voor het gevoel en feedback kan je net zo goed je gitaarversterker aansluiten terwijl je inspeelt, enkel d.i. box ertussen voor je naar de interface gaat.

als ik hier een gitaar d.i. track door een modeller stuur of reamp door een echte versterker, je gaat niet kunnen horen welke de modeller is.

waarom zou je nog een pci kaart van m-audio kopen ? die hebben toch meestal geen preamps of instrumentingangen aan boord, ik vind dat nogal onhandig als daar nog een microvoorversterker bij moet, op de meeste usb of firewire interfaces zit dat allemaal ingebouwd

die Linux is wel niet zo handig, weinig versterker plugins voor te vinden denk ik ? of ondersteunt die ook VST ?

met modelling is het ook veel makkelijk om snel een goed geluid te krijgen dan met een echte versterker, met de juiste plugins toch, maar die zijn er tegenwoordig al genoeg gratis te vinden (en daarmee bedoel ik niet illegaal) helaas meestal niet voor linux, vind je daar ook een beetje goeie drivers voor je geluidskaart voor ondertussen ?

johns
27 april 2009, 17:46
Als ik hoor wat sommigen doen met niks anders dan directe di opnames van gitaar en plugins moet ik toch toegeven dat het resulaat niet zoveel moet onderdoen voor de echte versterkers. + het handige is dat je kan blijven bijregelen op die cleane d.i. tracks, en als je wil kan nog altijd reampen door een echte gitaarversterker en heel wat experimenteren met microposities en instellingen.

Mja, als je gaat reampen dan is het voordeel van het redelijk kabel/randapparatuur loze werken met plugins wel weer teniet gedaan.



waarom zou je nog een pci kaart van m-audio kopen ? die hebben toch meestal geen preamps of instrumentingangen aan boord, ik vind dat nogal onhandig als daar nog een microvoorversterker bij moet, op de meeste usb of firewire interfaces zit dat allemaal ingebouwd

Ik sluit alles aan via een mengpaneel, zowel de Pod als een microfoon mocht dat nodig zijn. Blijft punt dat als ik bij onze drummer op ga nemen, ik met een plugin setup dus m'n hele pc mee moet slepen terwijl in het geval van m'n huidige setup ik gewoon de pod op zijn mengpaneel aan kan sluiten.

Ik heb van het weekeinde nog de stealthplug met amplitube live geprobeerd en een kaal 'Marshall´ geluid klinkt net zo 'Marshall' als m'n 10W orange versterkertje van 50 euro.

Plus eigenaardige bijgeluiden. Geen idee waar dat aan ligt.



die Linux is wel niet zo handig, weinig versterker plugins voor te vinden denk ik ? of ondersteunt die ook VST ?


Schijnt te kunnen inderdaad. Aan de andere kant is dat dus meteen het probleem, ik wil niet afhankelijk zijn van de spullen die op m'n pc geinstalleerd staan. Op dit moment kan ik m'n spullen meenemen en opnemen als dat nodig is. En het werkt prima samen met andere software. Gewoon kant en klare tracks op de juiste bitrate heen en weer mailen en uiteindelijk allemaal een eigen stereo spoor geven in Ardour oid.
[qoute]
met modelling is het ook veel makkelijk om snel een goed geluid te krijgen dan met een echte versterker, met de juiste plugins toch, maar die zijn er tegenwoordig al genoeg gratis te vinden (en daarmee bedoel ik niet illegaal) helaas meestal niet voor linux, vind je daar ook een beetje goeie drivers voor je geluidskaart voor ondertussen ?[/QUOTE]

Modelling vind ik wel handig, in de Line6 Pod is daar tenslotte ook sprake van. Maar ik ben naar aanleiding van de antwoorden in dit topic nog niet overtuigd van genoeg voordelen van het werken met iets als amplitube en een usb interface. De drivers zijn tegenwoordig meestal niet zo'n probleem. De chipset in de M-audio 2496 wordt iig door Alsa ondersteund. Gehannes met drivers ken ik eigenlijk alleen van Windows, onder linux werkt alles meestal meteen wel.

pol
27 april 2009, 18:43
Ik ben niet zo bekend met amplitube. Heb enkel de line6 modellen op een toneport ux1, en deze modeller hier :

http://sites.google.com/site/nickcrowlab/8505-Lead

hier een track die iemand daarmee gemaakt heeft vs een echte peavey 6150 (van op het forum van Andy Sneap, een bekende metalproducer)

plugin: http://dl.getdropbox.com/u/285689/marcus-8505.mp3

echte versterker: http://dl.getdropbox.com/u/285689/marcus-6505.mp3

meer over deze plugin in dit topic:

http://www.ultimatemetal.com/forum/equipment/489579-nick-crow-8505-lead-guitar-amp-vst-plug.html