PDA

View Full Version : Leslie speaker op Hughes & Kettner quad EL84



Sjoerd
15 april 2009, 22:22
Hallo,

Zoals al in de naam staat heb ik een Hughes & Kettner Quad EL84 (40 watt) buizenversterker. Hier zou ik zeer graag een Leslie spealer op aan sluiten.

Nu heb ik Elkatone model 610 Leslie speaker gevonden die iemand wil verkopen, en volgens de verkoper is deze makkelijk op een gitaarversterker aan te sluiten. Ik heb ook inderdaad een uitgang voor een externe speaker (40 watt, 8-16 OHMS).

Nu zou ik graag willen weten of iemand hier verstand van dit soort speakers heeft en weet of dit makkelijk aan te sluiten is en goed klinkt???

Alvast bedankt,

Sjoerd.

arcane
15 april 2009, 22:27
Je geeft aan dat je een heel graag Leslie speaker wilt aansluiten op je amp. en je vraagt ernaar of het gaat klinken.

Wat is de reden dat je die speaker wilt aanschaffen? Blijkbaar heb je er zelf al ervaringen mee. Heb je het gehoord en vond je het goed klinken, dan is het toch prima?

Sjoerd
15 april 2009, 22:49
De reden dat ik dit vraag is dat dit volgens mij origineel voor een hammond bedoeld is. Ik weet niet of dit op gitaar even goed gaat klinken.

Ook weet ik niet goed hoe het gaat met aansluiten, maar ik weet wel zeker dat de leslies die ik gehoord heb geweldig klonken. Vandaar.

arjanb01
15 april 2009, 22:54
Tuurlijk gaat dat klinken. Luister maar eens naar de ouwe Focus met Jan de Man Akkerman (en Akkermans soloplaat Ely, mooier chorus/leslie effect is er niet)... die gast speelde ook met een leslie box doorgeprikt naar zn amps en hij vindt dit nog steeds het mooiste Chorus/Flanger effect dat er uberhaupt is ondanks dat er tegenwoodig digitaal heel goeie chorus en flanger apparaten op de markt zijn.
Testen dus en bevalt het doen ! Let wel inderdaad op de ohmages, maar dat wist je al !

Humedo
17 april 2009, 09:04
Als ik me niet vergis is de impedantie van die Leslie 4 Ohm, dus ik zou dat zeker even checken.

crapton
18 april 2009, 09:04
Natuurlijk gewoon proberen als de weerstand (ohm) van de Leslie speaker klopt (tussen 4-16 ohm).

Ik heb ook een Q40 en heb uiteraard eens getest hoe hij klonk met een extra speaker erbij. In mijn geval had ik een Peavey Scorpion Ultra 12" en een Eminence 151 elk in aparte half-open kast.

Vond het beide twee keer niks. De speaker van de Q40 is volgens mij heel goed afgestemd op de amp. Met de extra speakers erbij werd het geluid minder sprankelend en duidelijk. Misschien dat het wel gaat met een originele H&K box erbij.

Anyway ik zou er niet te hoge verwachtingen van koesteren en zeker eerst eens goed testen.