PDA

View Full Version : solfege



gitaarmeneer
15 april 2009, 20:38
Heren (m/v),

Ik heb een redelijk solfege-niveau (goed genoeg voor toelating HKU iig ;)), maar da's alweer jaren geleden en ik vond de eisen kwa solfege sowieso vrij laag daar. Kortom: ik wil eigenlijk wil mn gehoor nog een stuk verbeteren.

Ik had in de tijd voor mn toelating mijn eigen software geschreven om mezelf te overhoren omdat ik bestaande programma's allemaal niet zo goed vond. Met name omdat ze geen intelligente (muzikaal logische) dictee's afnemen maar alleen random. Maar dat is meer dan tien jaar geleden dus wellicht zijn er nu hele fijne eartraining pakketten te krijgen waar ik het bestaan nog niet weet.

Ik wil mezelf primair trainen in het herkennen van muzikale wendingen en niet van random atonale meuk.

De code van mijn eigen kunstmatig intelligente solfege programma is helaas verloren gegaan. (altijd backuppen!!!)

Hoe trainen jullie solfege? Wat is volgens jullie de beste software om akkoordprogressies te trainen? (dus het herkennen en benoemen van een muzikale opeenvolgingen van trappen, inclusief modulaties etc).

Als wat ik wil nog steeds niet bestaat dan ga i khet misschien toch weer zelf programmeren (weet nog wel globaal hoe het in elkaar stak) maar als het ondertussen al is uitgevonden dan kan ik me de moeite besparen dus vandaar dat ik het onderwerp hier maar ff drop. Googlen op 'intelligent eartraining' heb ik al gedaan maar leverde weinig soeps op.

Hoe train jij solfege en welke programmatuur of methodes gebruik je?

Gr,

GM

jaspie
15 april 2009, 22:15
ik gebruik earmaster en in het verleden teoria. Gaf wel goede resultaten, al heb ik akkoorden herkennen enzo gewoon geleerd door songs uit te zoeken.

gorgasm
16 april 2009, 12:29
musictheorie, earmaster, theoria, solos uitzoeken, zingen, dictee's maken.
Ik hoor het wel wat men nog allemaal doet.

Jimi Hendrix
16 april 2009, 13:26
hoe train jij je solfege?

liedjes uitzoeken.
alles wat ik hoor dat interessant lijkt zoek ik uit. Niet door het op te schrijven ofzo, maar even de gitaar erbij pakken.
Wat ook leuk is is een liedje op gehoor uitzoeken zonder bladmuziek etc, dat doe ik nog weleens in de auto.
En liedjes waar leerlingen mee komen in de les uitschrijven.

trainen is ook maar trainen, waarvoor dan? voor het echte werk en dat is wat mij betreft liedjes uitzoeken of interactie in een jazzcontext, maar dat kan dan weer niet in je eentje ;-)

maar een goed programma om het eea wat je niet dagelijks tegenkomt onder de knie te houden/krijgen lijkt me op zich wel handig...

gorgasm
16 april 2009, 17:49
tekst
ik ben razendbenieuwd hoe goed jij hoort.
als ik dat dan weer weet word ik wrs dan wel jaloers.

appyhaan
17 april 2009, 16:33
www.artezmusictools.nl

terrasbeest
17 april 2009, 19:45
www.artezmusictools.nl

oef!!!!!!!!

gitaarmeneer
19 april 2009, 19:10
Het leuke aan trainingssoftware, naast nummers uitzoeken, is dat je meetbaar kunt maken hoe je vooruit gaat, zodat je meetbare doelen kunt stellen, je groei in kaart kunt brengen en niet alleen zomaar wat zit te prutsen (wat natuurlijk ook leuk is:P).