PDA

View Full Version : C-accoord, mag het zo ?



mandyshadow
15 april 2009, 19:47
Ik zag dit op you-tube en als beginner lijkt het mij makkelijker. Ik wil het niet verkeerd aanleren. Dus mijn vraag is of dit vaker zo gedaan wordt.

http://www.youtube.com/watch?v=tLd3_vEOAUM

Alvast bedankt !

:noob:

Eko
15 april 2009, 19:55
Yep , het wordt vaker gedaan. Zeker als je in een nummer veel wisselt met het G-accoord. Uiteraard is er ook de versie met je wijsvinger op de B-snaar. Dan kun je makkelijk naar de G7.
Ouwelullengelul: Neem les. Spaart een hoop ellende uit en je leert echt heel veel.

AoDf
15 april 2009, 19:56
Ik zou in eerste instantie de normale C majeur aanleren. Wat hij speelt is een C majeur add9, door de toegevoegde d.

Flipkoos
15 april 2009, 20:45
Bovendien heb je hier meer vingers voor nodig, en da's niet makkelijker volgens mij.
Inderdaad een Cadd9 (of 2). Ook mooi, maar geen C.

Jcusters
18 april 2009, 12:58
en wat een stomme uitleg. the second string (A) ... we tellen toch normaal van de hoge toon (E) naar de dikkere snaar (ook E ;)).

Dus normaal is toch
1 e
2 b
3 g
4 d
5 a
6 e

Filmpje van het D-akkoord is ook niet helemaal juist. Hij legt uit dat je alleen snaar 1-2-3-4 mag aanslaan. Snaar 5 (A) hoort ook gewoon thuis in het D-akkoord hoor. Snaar 4 is wel de basnoot in dit akkoord..
Maar idd, leer je C-akkoord maar aan zoals het in de meeste boeken staat: namelijk

0-1-0-2-3-0

Je zal merken, als je je G-akkoord 'indrukt' met behulp van je pink voor je derder fret op snaar 1. Dat de omschakeling tussen een C en G dan ook na enige oefening makkelijker wordt.

veel succes ermee

edje kadetje
18 april 2009, 20:09
en wat een stomme uitleg. the second string (A) ... we tellen toch normaal van de hoge toon (E) naar de dikkere snaar (ook E ;)).

Dus normaal is toch
1 e
2 b
3 g
4 d
5 a
6 e

Filmpje van het D-akkoord is ook niet helemaal juist. Hij legt uit dat je alleen snaar 1-2-3-4 mag aanslaan. Snaar 5 (A) hoort ook gewoon thuis in het D-akkoord hoor. Snaar 4 is wel de basnoot in dit akkoord..
Maar idd, leer je C-akkoord maar aan zoals het in de meeste boeken staat: namelijk

0-1-0-2-3-0

Je zal merken, als je je G-akkoord 'indrukt' met behulp van je pink voor je derder fret op snaar 1. Dat de omschakeling tussen een C en G dan ook na enige oefening makkelijker wordt.

veel succes ermee
het is niet gebruikelijk om bij een D-akkoord de A in de bas erbij te spelen. Gebeurt alleen als je het speciaal zo bedoelt. Hetzelfde maar dan nog sterker gesteld, geldt voor een C-akkoord met een open lage E (terts in de bas): zeer ongebruikelijk.

Dippides
18 april 2009, 20:26
het is niet gebruikelijk om bij een D-akkoord de A in de bas erbij te spelen. Gebeurt alleen als je het speciaal zo bedoelt. Bij een alternerend bas patroon wordt de A er toch veel bij genomen. Maar puur strummend ben ik het wel met je eens. Hoewel als de A per ongeluk af en toe mee wordt aangeslagen is vaak niet zo'n ramp.

espike
18 april 2009, 20:53
Het is wel practischer om eerst een 'normale' c aan te leren.
Als je verder bent met spelen, wardt deze greep vaak hoger op de hals ook gebruikt, maar dan als opgeschoven C7

hendrix2
18 april 2009, 21:18
Het is wel practischer om eerst een 'normale' c aan te leren.
Als je verder bent met spelen, wardt deze greep vaak hoger op de hals ook gebruikt, maar dan als opgeschoven C7

huh, hoe schuif je een C op om er een C7 van te maken :s

Als je met de C gaat schuiven (in barré) krijg je gewoon andere majeur akkoorden...
C7 is x32310 of x35353 (bijvoorbeeld)

toch nog een verschil.

XTZ
18 april 2009, 21:20
Beetje raar om dat gewoon een C te noemen, soms past hij niet binnen een cadens of spanningsboog van een nummer.. .Leg dat een beginner maar eens uit :dontgeti:

Maar dan kan je net zo goed dit een G noemen:

-3-
-0-
-2-
-0-
-x-
-3-


Of dit een Em:
-2-
-0-
-0-
-2-
-2-
-0-


Maar wel goed om veel mee te experimenteren!

artnaz
18 april 2009, 23:36
Offtopic (alles is toch al gezegd):

Wat lijkt die gast op Paul McCartney!:o

vulvasonic
19 april 2009, 00:51
Typisch een accoord waar iedereen, vroeg of laat, vanzelf wel een keer gebruik van gaat maken, bewust of onbewust.
Als je deze greep combineert met de G (wijsvinger en middelvinger een snaar lager) en de F6 met 11 (wijsvinger en middelvinger een snaar hoger), dan herken je waarschijnlijk meteen een aantal bekende liedjes.

Maar, ik val in herhaling, dit is dus geen normale C greep, al laat de 9 zich makkelijk toevoegen aan de meeste basisaccoorden. Bij vele 'normale' basisgrepen heeft het 'toevoegen' van de 9 als gevolg dat de terts van het oorspronkelijke accoord komt te vervallen en dat creëert een open, onzijdig geluid.

Voor de gein: zie de positie van de 9 t.o.v. de grondtoon van het door jouw gespeelde accoord. Je kunt nu de 9 toevoegen aan ieder accoord waarvan de grondtoon op de A snaar ligt. Kwestie van uitproberen. Je zult een paar leuke 'nieuwe' accoorden bijleren.

Veel plezier. :)