PDA

View Full Version : dur moll / moll dur (dm / md)



gitaarmeneer
15 april 2009, 19:33
Letterlijk betekent het majeur (dur) content in een mineur (moll) contekst (of andersom), echter in de praktijk lijkt het van alles te kunnen betekenen.

Verschillende uitleggen die ik ken van md en dm:

- een trap die in een bepaalde toonsoort mineur is wordt een majeur akkoord (dus de grondtoon is toonsoorteigen maar het geslacht van het akkoord niet).
- de zesde noot van de toonsoort wordt verhoogd , danwel verlaagd waardoor andere akkooorden onstaan.

Kan iemand eens uitleggen wat de officiele betenis(sen) is/zijn, en waar komt dat gedoe met die 6e noot vandaan? waarom de 6e? waarom niet een willekeurige andere noot uit de toonsoort.

Ik hoop dat ik naast de vaste CvA-reactie van de heer Jimi Hendrix (die overigens vaak nuttig is), ook wat andere lichten ga horen schijnen :)

-=JEROEN=-
16 april 2009, 00:30
De enige uitleg die ik ken is inderdaad de 6 verhogen (dur-moll) of verlagen (moll-dur).

In C majeur (c d e f g a b) wordt de a dus verlaagd naar as.

En dit heeft dus alleen invloed op de akkoorden waar een a in zit:

Dm7 (d f a c) wordt Dm7b5 (d f as c) en dit noem je dan IImd
Fmaj (f a c) wordt Fm (f as c) = IVmd
Am7 (a c e g) wordt Abmaj7#5 (as c e g)

Ze noemen dit ook wel "lenen uit mineur" (of majeur). In C majeur is het II akkoord Dm7, in C mineur is het Dm7b5. Enz...

Zo kan je dus in kadenzen wel eens een IImd tegenkomen (of IVmd of VI md).

Waarom dit alleen met de 6 is en niet met de 2 of 3? Geen idee.

Overigens de termen dur en moll komen uit het duits en worden gebruikt voor majeur en mineur. Cmoll = Cmin

gitaarmeneer
16 april 2009, 02:21
Ok helder.

Dus IImd en IVmd komen "toevallig" overeen met de IIe en VIe trap uit c mineur maar het gaat enkel om die zesde noot.

Weet iemand de geschiedenis achter het onstaan van het md gebruik en de 6e noot? (ik heb er al op gegoogled maar niet echt veel soeps over te vinden).

-=JEROEN=-
16 april 2009, 15:43
Ik vraag me af waarom het alleen bij de 6 is dat het zo heet.

Als je de 2e toon verandert, dan gebeurt er dit:

c des e f g a b

akkoorden:

des f a (c) = Db+5 (maj7+5) = bII ?
g b des (f) = G-5 (7-5) = Valt ?
b des f (a) = Bm (m7) = VIIm ? (of is dit gewoon de II van A of de III van G)

Of denk ik nou helemaal verkeerd en zit ik gewoon in een andere toonaard?