PDA

View Full Version : preamp overslaan



ellisvertellis
15 april 2009, 15:42
Freeqi in Gent raade mij aan eens te experimenteren met mijn gitaar en eventuele effecten rechtstreeks in de "poweramp-in" te steken en de preamp dus over te slaan. Minder controle maar een andere (betere) sound.

Doen jullie dit?

Grtz!!

hole
15 april 2009, 15:46
Nou

Nee..want veel van de pedaaltjes (vooral overdrives etc) zijn ook preamps.

Maar als je echt je gitaar recht in de poweramp steeks zal dat meestal niet mooi klinken. (of het moet zijn dat je power-amp voldoende gevoelig is om het enkele gitaarsignaal goed uit te kunnen versterken) Zowiezo mis je dan equalizer en gain van je preamp.



Ik denk dat niemand van de rack-jongens géén preamp gebruikt...Pre-amp is zowat het belangrijkste in een Rack-setup.


(Weet niet zeker of je topic wel in Rack thuishoort trouwens, maar daar laat ik andere maar even over nadenken )

ellisvertellis
15 april 2009, 16:14
Misschien bedoelde hij dit idd zowiezo na er eerst een booster of drive voor te zetten en deze als preamp te gebruiken... Je overstuurd geluid zou ronder gaan klinken (bij mijn Fender Deville toch, bij de rest weet ik niet).


(Ik zag bij topicomschrijving pre- en poweramp staan, vandaar dat ik hier terechtkom...)

hole
15 april 2009, 16:19
Je kunt weinig kapot maken door het zo aan te sluiten, dus ik zou zeggen: probeer het..en als het goed klinkt: gebruik het ;)

Liquid_Metal
15 april 2009, 18:18
Ik moet ook nog steeds eens proberen wat er gebeurt als ik mijn Engl E530 preamp bypass maar wél m'n Blackstar Dist.X pedaaltje gebruik. Het pedaal klinkt namelijk echt slécht op deze preamp (clean) :S

Liquid_Metal
20 april 2009, 22:22
In navolging van dit topic heb ik toch maar geprobeerd hoe het klinkt als ik m'n Engl E530 bypass en mijn Blackstar HT-DISTX pedaaltje wél gebruik.
Ik moet zeggen dat 'ie het zo VEEEEEL beter doet. Ik moet 'm nog ff op een andere amp proberen ter controle.
Toch vind ik het vreemd dat het pedaal niet lekker klinkt icm met deze preamp en ook enigszins dat 'ie wel lekker klinkt zónder preamp.